"Per completar l'entrada de l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929 des de la plaça d'Espanya
l'arquitecte Ramon Reventós, que n'era el responsable, va encarregar
quatre escultures per la balustrada, dues a Carles Ridaura, una a Josep
Viladomat i una quarta a Enric Monjo. Ridaura va comunicar el desembre
de 1928 que havia fet els deures i que ja les tenia, acabades en ciment
blanc. Una de les quatre, segurament la dedicada a les Arts, una de les
dues fetes per Ridaura, va ser recuperada en la darrera de les reformes
del recinte firal, el 1985, i va ser posada en un angle de l'avinguda
del Paral·lel amb el carrer de Lleida. Ridaura va ser l'autor també de
l'al·legoria de la Indústria, Monjo va fer la del Comerç i Viladomat, la
dels Esports.
Fora del seu lloc, fora de context, emplaçat amb un criteri ornamental
actualitzat, aquest conjunt escultòric assumeix la funció de trencar
visualment la uniformitat d'un llarg i elevat mur que tanca el recinte
firal cap al carrer de Lleida. En sorprèn l'aïllament i el contrast que
presenta amb el seu entorn: en la lògica de la seva gènesi, li
pertocaria situar-se damunt d'una sòlida peanya, establir relacions
espacials pròpies i ser apreciat en tots els seus matisos, ja que es
tracta d'una escultura de contorns treballats. La situació actual
impedeix veure el caient del mantell que envolta l'esquena de la figura
femenina."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada