"La primavera de 1977 va tenir lloc una exposició d'Andreu Alfaro en dos 
escenaris ben diferents: la Sala Gaspar del carrer Consell de Cent i el 
parc de Cervantes. L'experiència va ser possible per la bona disposició 
de Josep Blajot, regidor de l'Ajuntament, que tenia bona relació amb la 
família Gaspar. Segons recordava Joan Gaspar, "l'escultura que s'hi ha 
quedat definitivament va ser col·locada de manera experimental, per 
veure com l'acceptava la gent. És com un prèstec d'Alfaro a la ciutat de
 Barcelona. Va agradar i s'hi ha consolidat." Amb el temps es va arribar
 a un acord econòmic i la deixa va esdevenir definitiva. Va ser canviada
 d'emplaçament perquè era fàcil d'enfilar-s'hi i els nens feien malbé 
els tubs d'alumini. Aleshores es va instal·lar enmig del roserar que és 
característic dels jardins de Cervantes.
Durant les dècades dels anys 70 i 80 Andreu Alfaro desenvolupa un 
llenguatge plàstic molt personal i característic aconseguit a còpia 
d'anar fent girar una línia respecte a una "generatriu". D'aquesta 
manera sorgeix una sèrie de figures en margalló que podria arribar a ser
 infinita, ja que hi ha innumerables possibilitats de formalització, 
segons s'establia la direcció de la generatriu, les pautes de gir d'unes
 varetes respecte a les altres i la longitud de cada una d'aquestes.
 
Es tracta d'obres que desenvolupen alguns postulats de les avantguardes 
constructivistes, de les quals Alfaro depurarà un repertori de formes 
tan essencialista com rigorós. En
 aquesta obra, encara que el conjunt de les varetes determinen unes 
formes concretes: dos rombes que, en compartir un element, semblen 
tangents, no hi ha un contorn real de l'obra, una superfície modelada 
que en determini els límits, com és habitual en les escultures que 
posseeixen un volum massís, al contrari, aquesta escultura d'Alfaro 
s'estén alada assenyalant direccions, reclamant l'aire i l'espai físic i
 visual que l'envolta. Aquesta circumstància obliga l'espectador que desitja
 comprendre-la a realitzar un moviment al seu voltant a fi de poder 
contemplar les múltiples siluetes que l'obra va oferint, sempre canviant
 segons la direcció des de la qual es mira, de tal manera que podem 
parlar de cert efecte cinètic de contemplació."
Veure informació Ajuntament de Barcelona, Art Públic
Materials:alumini anoditzat
|  | 
| Escultura Rombes bessons al parc Cervantes | 
|  | 
| Andreu Alfaro i Hernàndez | 
Veure més Art Públic Les Corts
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada