dimecres, 12 de febrer del 2020

Voluntat i perseverança

"L’estació de metro “Trinitat Nova”, inaugurada el mes d’octubre del 2008, és la única de les estacions metropolitanes de Barcelona, que tot i ser subterrània, porta la llum natural del carrer fins a l’andana. El projecte plantejat per l’artista Antonio Ortega abasta tota la superfície mural de plafons de vidre translúcid que conformen la paret frontal de la planta intermèdia de les escalinates. En ella l’artista dóna una resposta contundent a la monumentalitat estructural de l’estació a partir d’un gran dibuix negre que trenca sobtadament la llum tamisada que reben els vidres i, a mode d’enèrgic i gegantí esquitx, rememora amb la seva virulència l’empenta política i social i els gestos de repulsa que han caracteritzat durant dècades el barri per obtenir legítimes millores.
Però la gran taca no és tant sols símbol d’una ben cohesionada acció comunitària, sinó que a mesura que s’hi acomoda la vista, pren formes variades fins a crear un complet mapa icònic de la vida social del lloc, sortit d’un procés de consens entre els veïns i l’artista després de fer recorreguts pel lloc, de llargues converses entre ells i d’accedir a documents del barri.
En aquesta transfiguració es perfilen construccions, figures, actituds i indrets que fan referència a la vida actual i al passat històric del barri on els veïns i veïnes s’ hi poden reconèixer: la nostàlgia del passat rural simbolitzada pels nous horts urbans, l’orgull de la creació d’una Escola de Circ, la negació social de Torre Baró com element propi (considerat com a rastre del temps per uns pocs mentre per molts no), el protagonisme de la dona a les manifestacions, el bloc de vivendes modular (que en els seus inicis no disposava de sanitaris) en contrast amb la funció paral·lela de lloc de segona residència d’estiueig, els nous indrets per a jugar a la petanca, el garbuix d’antenes parabòliques que parla de la multiracialitat actual dels seus habitants, la força estructural del mercat en un lloc altament mancat de comerços, la convivència constant amb els graffitti viscuts de manera positiva destinant-ne espais per fer-ne un ús responsable, la rebutjada contaminació de la planta asfàltica, la funció dels sacerdots progressistes,... fins a 28 imatges resultat dels temes més arrelats al barri i de les investigacions fetes pel propi artista.
El dibuix ha estat fet a ma i, en ser traslladat a una més gran escala i retallat amb làser sobre planxes metàl·liques, es produeixen unes pèrdues de transcripció en la fidelitat de la imatge inicial que l’artista accepta habitualment com un factor positiu dins la pèrdua de autoria. Això li permet fer aparèixer una explosió d’imatges impersonals i desenfadades que accepten una mirada distreta i una lectura entretinguda."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:metacrilat i tinte







Autor
Artista:Antonio Ortega
Més informació:Viquipèdia Antonio Ortega

Antonio Ortega, font:escolamassana.academia.edu/antonioortega

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada