dimecres, 29 d’abril del 2020

Llegenda La Mare de Déu de Montserrat

La Mare de Déu de Montserrat, font:algunsgoigs.blogspot.com

 

"Així que els jueus van clavar Nostre Senyor en creu, es va saber a Barcelona, i va haver-hi una gran consternació i disgust. De seguida van aplegar-se gents de totes menes, riques i pobres, i van tractar d'enviar una nau cap a terres de Palestina per tal de portar ajut a la pobra Mare de Déu i de consolar-la en la seva gran tribulació, i tal com van projectar-ho ho van fer. La Mare de Déu va agrair molt la finesa dels barcelonins i els digué que podien tornar-se'n descansats a llur terra, puix que ella havia restat rodejada d'un grup de deixebles del seu Fill que no l'abandonaven per res. Els va prometre de tornar-los la visita i enviar-los un dels deixebles del seu Fill més aprofitats per tal d'iniciar-los en la nova doctrina.
Passat un quant temps, no pas gaire, la Mare de Déu va enviar a Barcelona, sant Pere perquè hi prediqués la doctrina del seu Fill i li va donar un retrat seu obrat i tallat per sant Lluc. Aquest sant no era escultor ni entenia res en l'art del cisell, car, segons la veu popular, era marxant. Jesús se li va aparèixer en somnis i li va encarregar que obrés un retrat de la seva Mare, perquè les generacions venidores tinguessin coneixement de com era. Sant Lluc va anar a casa de la Mare de Déu i li va fer saber el manament. Li va exposar també la dificultat que trobaria per a complir l'encàrrec, perquè no era home d'ofici, no entenia en art ni tenia enginy per a manejar eines. Maria li digué que manejar un pinzell no era pas cosa gaire costosa. El sant li va respondré que no creia pas convenient de fer-li un retrat pintat, perquè la pintura s'esborra i al cap d'anys no en resta res. Perquè la seva fesomia restés per sempre, li digué què creia que hauria de fer una figura esculpida, i manejar el cisell era més difícil que pintar. El sant va demanar a la Mare de Déu que li deixés una eina de fuster qualsevol de les del seu difunt marit Josep, i, guiat per la gràcia de Déu, que l'inspirava, creia que sortiria bé de la seva comesa. Un estol d'angelets va baixar del cel i van posar en mans de l'evangelista les eines del sant Patriarca. I les eines van lliscar suaument per damunt de la fusta amb la més gran senzillesa i harmonia, sense que l'improvisat escultor hagués de fer sinó tocarles. I no va trigar gaire a definir-se i perfilar-se la figura divinal de la Mare de Déu.
Sant Lluc, Pintura del s. XVII a Ahus (Suècia), font:Viquipèdia

 

Puix que tota la gràcia li pervenia del seu Fill, Maria va demanar al seu retratista que junt amb ella obrés també la figura de Jesús. El desig de la bona mare fou cas d'embaràs per al novell artista. De la Verge, li era fàcil de prendre'n la fesomia, perquè la tenia al davant; del model de Jesús, no en disposava. Maria li va dir que s'inspirés en els angelets que la voltaven, que eren graciosos i subtils com el seu Fill quan era xic i que no el representés pas com un home, puix que li recordaria la seva trista, sinó com un infant que li tornés el goig i l'emoció de quan va ésser mare. La figuració de la Mare de Déu amb el seu Fill infant és deguda, per tant, a la voluntat de Maria. La imatge de què parlem és l'única que representa autènticament la Mare de Déu tal i com era amb exactitud, i va servir de model per a totes les altres imatges marianes de tot el món.
font:comicbookplus.com

 

Aleshores la ciutat de Barcelona estava formada per dos nuclis: la ciutat vella, assentada al cim del Montjuïc, que baixava muntanya avall pel costat del Llobregat, i al peu de la qual hi havia el port, on s'arreceraven les naus, si fa no fa vers l'indret on avui encara hi ha el barri de Port. L'altre nucli era on avui hi ha el cor de la ciutat vella als voltants de la plaça de Sant Jaume. Sant Pere va desembarcar al port d'enllà a Montjuïc i va anar a visitar un amic seu barceloní i jueu a qui va explicar que havia vingut a la nostra ciutat per predicar una religió novella. El seu amic li va dir que ja en sabien alguna cosa, que uns quants companys es reunien en un soterrani molt amagat per no ésser descoberts per l'altra gent i que allí feien el que bonament sabien per propagar i estendre aquella nova llei.
Per aquell temps hi havia un gran camí subterrani que comunicava les dues ciutats de Barcelona i que anava des del cim del Montjuïc fins a la plaça de Sant Jaume. Aquest camí molts diuen que encara existeix avui i que va des de les Drassanes al castell de Montjuïc, i diuen que és tan ample, què hi poden passar ben bé la cavalleria i els canons. Per aquest camí, sense ésser vistos, van anar sant Pere i el seu amic des de la Barcelona de Montjuïc a la Barcelona de baix i van fer cap a l'indret ou avui s'escau la plaça de Sant Just, que era on hi havia el gran soterrani on es reunien els primers cristians barcelonins, que, sense saber res ni haver estat iniciats per ningú professaven ja la llei de Crist. Sant Pere els va predicar l'Evangeli, els va iniciar en la celebració de la Santa Missa i va ensinistrar-los en les oracions i pràctiques religioses que havien de seguir per ben servir Déu. Enmig d'aquella mena de plaça de sota terra va fer com una pila de pedres i, al damunt, va posar-hi la imatge de la Mare de Déu que ella mateixa li havia donat perquè en fes ofrena i present als barcelonins. I, davant d'aquell altaret, rústic i senzill, ell mateix va celebrar la primera missa i va consagrar els primers cristians de tot Europa, puix que ell fou el primer apòstol que va deixar la Terra Santa per predicar i propagar la nova religió.
font:comicbookplus.com

 

Sant Pere va restar a Barcelona un quant temps. Durant la seva estada entre nosaltres, cada vespre es reunia rodejat d'adeptes, que cada dia creixien, puix que per la ciutat es va estendre tot seguit la llavor de la nova doctrina. Quan el sant se'n va anar va deixar als creients la imatge o més ben dit, el retrat, que la Mare de Déu li havia lliurat, i durant molts anys va ésser aquest l'únic que van tenir els barcelonins per a retre-li culte.
Mare de Déu de Montserrat, font:montserratvisita.com

 

Els cristians barcelonins van reunir-se en les catacumbes de sota la plaça de Sant Just durant anys i més anys, mentre el cristianisme fou perseguit, i allí mateix en van morir a milers, puix que damunt mateix de les catacumbes hi havia les arenes o circ romà on eren tirats a les feres els primitius fidels. I n'hi van morir tants i tants,  que quan, triomfant el cristianisme, els barcelonins van acudir a Roma a demanar relíquies per consagrar la primera església erigida a Barcelona, que fou la de Sant Just, el Sant Pare els va dir que no els calien pas relíquies; que agafessin sorra i terra de la plaça on projectaven erigir el temple, que l'espremessin i que encara en rajaria sang cristiana de la molta que al seu damunt s'havia vessat, i que aquella era la millor relíquia. I, en erigir el temple i poder professar el cristianisme a la llum del dia, l'altaret fet per sant Pere amb un pilot de pedres, que a través de totes les persecucions s'havia conservat amagat a les catacumbes, fou traslladat al temple, i amb ell el retrat imatge de Maria Santíssima, que va passar a presidir l'altar de l'església, on fou venerada i admirada per tot el poble de Barcelona.

Plaça Sant Just, font:Dolcecity.com
Passats anys i més anys, els moros van envair salvatgement la nostra ciutat amb l'intent d'arrasar esglésies i tot allò que fes referència a la religió, i els fidels, gelosos del retrat que sant Pere havia donat a la ciutat per encàrrec de la Mare de Déu, van agafar la imatge i van anar-se'n a amagar-la dintre d'una cova de la muntanya més abrupta i més ferrenya de tot Catalunya, on creien que mai els moros no podrien posar la petja. Un cop allí, van cercar una coveta ben amagada entre el boscatge, van amagar-hi la imatge i perquè ningú no la pogués trobar, van tapar-la amb una paret i al seu davant van plantar arbres, que amb el temps van créixer fins a formar un espès  boscatge davant de la cova i la van deixar completament amagada i impossible de descobrir.
La Santa Cova de Montserrat, font:visitarmontserrat.com

 

El poble de Barcelona va sentir una gran devoció per la imatge de Maria i l'anomenava la "Jerusalemitana" i la "Morena", nom que en aquells temps volia dir mora o sarraïna. Davant d'ella van fer les seves oracions i van intensificar llur fe, fins a arribar a assolir la palma del martiri, sant Sever, santa Eulàlia i sant Pacià, També diu la tradició que els qui van vetllar per amagar la imatge de la fúria sarraïna van ésser el senyor bisbe, el governador i el jutge.
Quan feia cent seixanta-dos anys que la imatge estava amagada, set pastorets de can Riusec, de Monistrol —altres diuen de can Lloberes — van veure set dissabtes seguits que per darrera de la muntanya sortia una gran resplendor com si hi hagués un sol més gran que set sols i van veure un estel molt gros i llampurnant que queia a la terra i sempre cap a un mateix costat. També van sentir com uns cants i unes músiques totes dolces i harmonioses que els van semblar cosa celestial.
Auca de Montserrat, Il·lustracions: Junceda · Edició: Nicolau Poncell, 1923, font:Auques.cat

 

Aquells sets pastorets no se'n sabien avenir i tot era parlar sempre del mateix, però no ho volien dir a ningú, per por que la gent no els voldria creure. Però tantes vegades van veure el mateix, i tant i tant en van parlar, que uns altres pastors ho van sentir i ho van contar a la gent del poble de Monistrol, que de seguida va córrer a explicar-ho al senyor bisbe de Manresa, el qual acompanyat dels canonges, del Capítol i de molta gent de Manresa, va formar com una processó. Tots amb atxes i ciris encesos, van anar fins a la porta de la cova a través de la paret de la qual sortia aquella gran resplendor i se sentien aquelles grans cantúries i musiques. Entre tots van tirar la paret a terra i van trobar la imatge de la Mare de Déu de Montserrat tota voltada d'angelets amb tot d'instruments que tocaven i cantaven i tota aureolada d'una claror que feia més resplendor que set vegades el sol.
Auca de Montserrat, Il·lustracions: Junceda · Edició: Nicolau Poncell, 1923, font:Auques.cat

 

En veure la imatge, tots van restar enlluernats, van caure a terra de genolls, li van fer grans oracions i tothom sentia un gran afany de tocar-la i de besar-la. El senyor bisbe la va prendre amb les seves mans i tots van convenir que una joia tan gran no podia estar sinó a la Seu de Barcelona, i van organitzar una processó per a portar-la.
Auca de Montserrat, Il·lustracions: Junceda · Edició: Nicolau Poncell, 1923, font:Auques.cat

 

Però heus ací que, quan van arribar a l'indret on avui s'escau el Monestir, es van sentir cansats i van reposar per emprendre la baixada de la muntanya amb més braó. Quan van tractar de reprendre el camí es van trobar que la imatge s'havia fet tan pesant que ningú no la va poder moure d'allí. Van acudir-hi els gremis de la gent més forçuda i més valenta, els bastaixos, els molers, els ferrers i d'altres, i entre tols no la van poder moure ni un gra del lloc on era. Davant d'això,  el senyor bisbe i els altres vau creure que era voluntat de la Mare de Déu no moure's d'aquell lloc i allí mateix li van aixecar una Capella, que amb el temps va convertir-se en església i més tard en monestir."
Auca de Montserrat, Il·lustracions: Junceda · Edició: Nicolau Poncell, 1923, font:Auques.cat
 Font de la informació:Les Cent millors llegendes populars de Joan Amades

Història
"La Mare de Déu de Montserrat, coneguda popularment com la Moreneta, éstà situada al monestir de Montserrat, és un símbol per a Catalunya i s'ha convertit en un punt de pelegrinatge per a creients i de visita obligada per als turistes.
Monestir de Montserrat, font:loneyplanet.com
Segons la llegenda, la primera imatge de la Mare de Déu de Montserrat fou trobada per uns xiquets pastors el 880. Després de veure una llum a la muntanya, els xiquets van trobar la imatge de la Mare de Déu a l'interior d'una cova. Quan el bisbe s'assabentà de la notícia, va intentar traslladar la imatge fins a la ciutat de Manresa, però el trasllat resultà impossible, ja que l'estàtua pesava massa. El bisbe ho interpretà com el desig de la Mare de Déu de romandre al lloc on se l'havia trobada i ordenà la construcció de l'ermita de Santa Maria, origen de l'actual monestir.
La imatge que es venera en l'actualitat al cambril de l'església de Montserrat és una talla romànica del segle xii realitzada en fusta d'àlber i de faig. Representa la Mare de Déu amb el Nenet Jesús assegut a la falda i mesura uns 95 centímetres d'alçada. A la mà dreta sosté una esfera que simbolitza l'univers; el xiquet té la mà dreta alçada en senyal de benedicció mentre que a la mà esquerra sosté una esfera que recorda una pinya, signe de fecunditat i vida perenne. 
A excepció de la cara i de les mans de Maria i el petit Jesús, la imatge és daurada. La Mare de Déu, això no obstant, és de color negre, fet que li ha donat l'apel·latiu popular de "la Moreneta". L'origen d'aquest ennegriment de la talla es creu que es deu al fum de les espelmes que durant segles se li han col·locat als peus per venerar-la - i per l’oxidació de la pintura original.
Mare de Déu de Montserrat, font:informeinsolito.com
L'11 de setembre de 1881, el papa Lleó XIII va declarar la Mare de Déu de Montserrat com a patrona oficial de Catalunya. Des de la festa de l'Entronització de la Mare de Déu de Montserrat de 1947, cada 26 d'abril (vigília de la festivitat) se celebra la nocturna Vetlla de Santa Maria al monestir.
El 1808, durant la Guerra del Francès, la Moreneta va abandonar el Monestir per primera vegada en més de set-cents anys, per por a la poca religiositat de les tropes de Napoleó. Els monjos la van amagar per la comarca. Un any després, tornaria a sortir i el 1811 encara abandonaria el seu lloc, poc abans que els francesos destrossessin l'abadia. Maur Picanyol, un ermità de Sant Dimes va amagar la figura al buit de sota una escala i va aconseguir evitar que fos destruïda per l'incendi que van provocar els francesos. El 1812 i el 1822 tornaria a sortir del monestir per raons similars.
El 1835, amb motiu de la crema de convents, l'abat de Montserrat va confiar la figura a Pau Jorba, un pagès del Bruc que va guardar-la a casa seva durant nou anys, fins que es va reobrir el monestir. La figura estava tan ben amagada que el Bisbe de Barcelona va haver de contactar amb l'antic abat, llavors exiliat a Palerm per demanar-li on es trobava a Mare de Déu de Montserrat.
Durant el segle xx es va amagar els dies de la Setmana Tràgica de 1909. Durant tota la Guerra civil espanyola la figura real va ser substituïda per una còpia."
Estampa vuit-centista de la Mare de Déu de Montserrat acolorida a mà. (Col. Joan Amades), font:Costumari Català

 

 Font de la informació:Viquipèdia Mare de Déu de Montserrat
 Més informació:Montserratvisita.com
Veure més LLEGENDES CATALANES

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada