"Per donar un caràcter monumental a la renovada Via Júlia, els arquitectes municipals Bernardo Solà i Josep Maria Julià van pensar a encarregar algunes escultures. Ja era previst que l'antiga República, que incloïa el monument a Pi i Margall, anés a la plaça Llucmajor, que tanca per un costat la Via Júlia. Es va pensar a posar-ne una altra on el carrer fa com una mena de colze, el monument Als altres catalans, de Sergi Aguilar, i a l'altre extrem, el que dóna a la Via Favència, es va encarregar una tercera escultura a Antoni Roselló, que va pensar en un far de llum. El problema va ser que la xarxa elèctrica no va poder suportar la potència i es van fondre els ploms de bona part de les cases dels voltants. La companyia elèctrica Fecsa mantenia que calia posar una xarxa especial per subministrar corrent al monument, i l'Ajuntament que ja n'hi havia prou amb la xarxa normal. Finalment, van arribar a un acord i la torre de llum va entrar a formar part del paisatge de Nou Barris.
El crític Kenneth Hampton va opinar que la peça perdria amb el pas del temps per allò que ell considera com un abús de l'acer corten; però l'escultura és força popular entre els veïns, que potser no coneixen el nom oficial, Torre Favència, però n'hi ha molts que ironitzen i l'anomenen "la xeringa", per la seva semblança. Hi ha qui també, amb més mala fe, diu que és com un "monument al ionqui", en referència explícita al problema de la droga, que va ser particularment agut a Nou Barris durant l'època en què es va inaugurar l'obra de Roselló. La Via Júlia, amb l'escultura de Sergi Aguilar i aquesta d'Antoni Rosselló, es va inaugurar el 5 de juliol de 1986."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials: Acer corten, formigó, vidre i llum
Torre Favència a l'extrem de la Via Júlia |
Far de Llum |
Autor
Escultor:Antoni Roselló Til
Més informació:Estudirosello.com
Més informació:Esculturas Pamplona.es
Veure més Art Públic Nou Barris
Antoni Roselló Til, font:revistaluminica.es |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada