"El Noucentisme no s'ha d'entendre només com un moviment artístic que seguia els models estilístics de l'antiguitat clàssica i uns criteris estètics basats en l'ordre, la mesura i l'ideal mediterrani. També representa un esforç per crear un art que serveixi per abordar el món modern amb un llenguatge adient.
Una vessant del Noucentisme va ser, doncs, la d'un cert realisme cosmopolita. Una mostra d'això és aquest Pau Casals de Josep Viladomat, realitzat en una època en què ja havia acabat el moviment noucentista com a tal, però en un context on era necessari invocar la seva ideologia de catalanisme modern. Viladomat va fer el retrat de Pau Casals en el seu exili a Prada de Conflent entre 1939 i 1940. El retrat no vol caure en cap comentari patètic sobre la dura situació del músic, com de tota la cultura catalana. Vol celebrar el mestre representant-lo amb admiració però amb versemblança. Viladomat va necessitar moltes sessions, ja que es va fixar molt en la tècnica interpretativa de Casals. Per fer l'esquena va haver de prendre un altre model: Josep Maria de Segarra.
La resolució amb naturalitat de la figura asseguda en una cadira ben normal, dignificant-la sense entronitzar-la, i l'expressió del rostre, concentrada i evocadora, però exempta de tota retòrica, són els principals mèrits d'aquesta escultura. Pau Casals se'ns apareix com un creador accessible i humà."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials: Bronze
Monument a la avinguda de Pau Casals al costat de la plaça de Francesc Macià |
Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Viladomat_i_Massanas
Josep Viladomat i Massanas |
Veure més Art Públic Sarrià Sant Gervasi
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada