"Cronològicament cal encapçalar aquesta sèrie d’escultures del vestíbul
de la Universitat de Barcelona amb la que correspon a Sant Isidor. Tant pel que fa a aquestes escultures com el que pertany als quadres del
Paranimf, al pis superior, la decisió era presa als cercles acadèmics
de Madrid. Segons aquests criteris, sant Isidor representava l’inici de
la formació d’una consciència hispànica, amb una personalitat definida
dins del conjunt d’entitats polítiques que foren el resultat de la
disgregació de l’Imperi romà. Dins la península Ibèrica fou molt lògic que Sevilla, capital d’una
Bètica intensament romanitzada, fos el punt de partida d’una recuperació
del pensament i de la ciència del món grecollatí. D’aquest procés fou
figura destacada l’hispanoromà sant Isidor (560-636), bisbe de Sevilla,
com a compilador hàbil i sistematitzador de la ciència antiga. Fou autor
de nombroses obres, com les Etymologiae, molt llegides durant
l'edat mitjana i fonament d’un prestigi que el portà a presidir
diferents concilis de Sevilla i de Toledo.
Ja el 1865 els escultors barcelonins Venanci (1826-1919) i Agapit
(1830-1905) Vallmitjana, van ser encarregats de realitzar aquesta sèrie,
de la qual el 1871 ja estaven fets els models en guix, i el 1876 eren
col·locades al vestíbul les versions definitives en pedra.
En aquest cas concret, sant Isidor està representat amb els
corresponents atributs episcopals, com el bàcul, l’anell a la mà
esquerra, que també porta un llibre com a referència a les seves
activitats literàries, i la mitra, d’alçada reduïda, que és semblant a
la romànica de sant Oleguer, a la catedral de Barcelona. Vesteix túnica
amb mànigues amples, casulla i, com en qualsevol de les altres
escultures, els plecs permeten establir la disposició de les diferents
parts del cos."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic - San Isidor
Materials: pedra calcària
"La incorporació de la figura de l’escriptor, filòsof, místic i missioner
mallorquí Ramon Llull (1232/33-1315/16) a aquesta sèrie d’escultures,
potser fou deguda a la influència conjunta d’A. Rubió i Lluch, que
impulsà la recuperació dels estudis sobre el seu pensament filosòfic, i
del també mallorquí Marià Aguiló i Fuster, a Barcelona des del 1861, que
estigué molt vinculat a la Universitat i gaudia d’un gran prestigi als
ambients culturals de la ciutat. Cal recordar que Ramon Llull havia
portat la llengua catalana a un alt nivell, convertint-la en la primera
llengua entre les neollatines que substituí al llatí en els escrits
filosòfics. Era molt lògic, doncs, que la recuperació dels estudis sobre
el seu pensament estigués molt connectat amb el moviment de la
Renaixença, una de les moltes derivacions del qual fou el retorn de la
Universitat a Barcelona.
Eren
molt limitades les possibilitats de l’escultor per trobar uns atributs
adients per a aquest personatge de vida inquieta, que fou ermità a Randa
i estudiant i professor a París i a Montpeller i que, amb esperit
missioner, anà a Tunis i a altres terres musulmanes. Els trets que el
caracteritzen són un rosari amb la creu, pendent de la cintura, i el
gest d’escriure un llibre que suporta amb la mà esquerra. Les seves mans
demostren energia, i una decisió que també traspua del seu rostre, serè
i amb l’esguard llunyà, que està emmarcat per un cabells llargs i una
barba cuidada. La indumentària és senzilla, sense cap element que
l’enriqueixi, i es limita a una túnica cenyida per un cinturó, i una
sobrevesta amb mànigues que està subjecta per un botó al coll. La cama
dreta s’avança lleugerament i permet veure el peu, calçat amb sandàlies
molt aptes per caminar. Les dues peces determinen un conjunt de plecs,
tan hàbils i tan perfectament demostratius d’una anatomia com els dels
altres escultures d’aquest conjunt universitari."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Ramón LLull
"L’humanista i filòsof valencià Joan Lluís Vives i
Marc (1492-1540) estudià filosofia a París des del 1509 al 1512, data
del seu trasllat a la ciutat flamenca de Bruges, on residí quasi de
manera permanent, fora d’una estada a Lovaina entre els anys 1519 i
1522, que foren bàsics per completar la seva formació humanística, i el
temps que passà com a professor a Oxford. Relacionat amb Erasme i
destacat representant del pensament neoplatònic, portà a terme una
àmplia activitat pedagògica i en altres vessants intel·lectuals, cosa
que el convertí en una destacada figura de l’humanisme europeu del segle
XVI. Per decidir incloure’l en aquesta representativa sèrie escultòrica
del món universitari barceloní, potser fou un factor de pes
considerable la seva projecció, més enllà dels que podien ésser els seus
ambients locals. Podríem veure-hi un preludi del camí d’aproximació
cultural de Catalunya cap a Europa, una tendència que s’intensifica en
aquesta segona meitat del segle XIX en què es construïa la nova
Universitat.
L’escultor procurà reflectir la categoria
intel·lectual de Lluís Vives en la seva indumentària i en l’elegància
del gest, mentre que el seu rostre correspon al d’una persona encara
jove, serena i reposada, però de criteri ben madur. Cobreix el cap amb
una mena de casquet que també protegeix les orelles, i vesteix una
túnica que li arriba fins als peus i tanca les mànigues al canell amb
botons. Per sobre porta una altra peça, a manera de capa i sense
mànigues, que està vorejada per una aplicació de pells que
s’engruixeixen a l’entorn del coll. A la mà dreta porta un paper
parcialment enrotllat i avança la cama d’aquest costat fins a deixar a
la vista el calçat del peu corresponent. És una actitud que determina
uns plecs força expressius que combinen verticals i obliqüitats, en uns
esquemes que resulten els més dinàmics del conjunt d’aquestes
escultures, en què prevalen disposicions més aplomades."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic - LLuis Vives
"Alfons
X (1221-1284), rei de Castella i de Lleó, anomenat el Savi, pot
considerar-se com el prototipus de l’home de ciència medieval que, enmig
de la complexa situació política que visqué, troba el temps per dirigir
i supervisar la tasca d’un nombrós equip de traductors, de compiladors i
d’autors, que li permeteren convertir-se en un enllaç força positiu,
entre l’Europa medieval i la cultura aràbiga com a transmissora dels
coneixements de l’antiguitat grecollatina. El resultat fou la redacció
d’obres jurídiques i altres de caràcter científic, històric o literari,
que van ser d’importància fonamental per a la cultura de l’Occident
europeu.
La caracterització del personatge fou més fàcil per a
l’escultor perquè podia representar-lo amb la corona reial com a
atribut que el singularitzava, la qual es presenta com una peça
d’orfebreria que es procura transcriure amb els detalls imprescindibles
per a la correcta apreciació de l’observador. Es complementa amb altres
detalls propis de la seva jerarquia, com el punyal d’orelles a la manera
dels nassarites, que penja al seu costat, o les peces de la seva
indumentària. Porta un mantell que, per una fíbula, queda subjecte a
l’espatlla esquerre i penja cobrint l’esquena fins a arribar al terra
darrere dels peus, amb la qual cosa constitueix una excel·lent base de
sustentació per a tota la figura. Deixa veure una rica túnica amb
relleus que deuen al·ludir als brodats que devien decorar-la a l’alçada
del pit i a la vora baixa. També queda a la vista un sector de la cama,
cosa que permet apreciar la riquesa del calçat. L’esquema compositiu
situa l’eix de suport del cos a la cama esquerra, mentre que la cama
dreta queda més lliure i s’avança, permetent que el peu sobresurti de la
plataforma del pedestal. La flexió del braç esquerre combinada amb la
del braç dret componen el gest de presentar el llibre, que és un altre
atribut bàsic de la figura. La seva composició resulta més dinàmica amb
el reflex consegüent als plecs que estan perfectament ajustats a
l’expressió corporal que en cada cas era necessària."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Alfons X
"Amb el nom d’Averrois fou conegut als Països Catalans l’àrab andalusí
Abu-l-Walid Myhammad Ibs Rusd (1126-1198), filòsof, jurista, metge i
astrònom que assolí una gran anomenada, tant en el món musulmà com en el
cristià. Els comentaris que féu sobre els escrits d’Aristòtil són
superiors als que altres autors havien fet fins aleshores, i els seus
treballs entorn de la medicina influïren sobre el pensament mèdic dels
centres d’Itàlia en els darrers segles medievals, fins al punt que el
seu ressò es mantingué fins al segle XVII. Aquesta vessant de la seva
activitat científica fou la que adoptà l’escultor Venanci Vallmitjana
per donar-nos un retrat idealitzat de la seva persona. El representà com
un home en plena maduresa física, amb un rostre barbat, d’aspecte
intel·ligent, amb l’esguard d’un atent observador del que està contingut
en una ampolla que porta a la mà esquerra, la qual fa referència a la
seva activitat com a metge, un atribut que és habitual dels sants Cosme i
Damià. Amb la mà dreta subjecta un pergamí enrotllat, que al·ludeix al
seu caràcter d’escriptor. Cobreix el cap amb una peça de roba, a manera
d’un turbant, que enllaça amb la que porta sobre les espatlles, la qual
és independent de la sobretúnica, oberta lleugerament pel davant, encara
que pot tancar-se per uns botons. Arriba fins a mitja cama i permet
veure un tros de la túnica que s’allarga fins als peus. En sobresurt
lleugerament el peu esquerre, presentant-se com una referència suficient
perquè puguem situar la resta del cos, afegint-s’hi la lleugera sortida
del genoll dret. En qualsevol d’aquestes peces de la indumentària, cal
observar la diversa solució dels seus plecs, que són una ajustada
referència als membres del cos que cobreixen, així com el tractament de
la barba o dels cabells, detalls que ens demostren l’atenció posada per
transcriure’ls amb fidelitat. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Averrois
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada