"Les queixes veïnals per la manca d'arbres a tot el barri del Poble Sec van determinar que el 1982 s'aprofités un triangle entre carrers per crear-hi la plaça de Navas. L'Ajuntament de Barcelona, que havia comprat Maternitat, una escultura de Joan Rebull aprofitant l'exposició que havia organitzat en homenatge a aquest escultor, mort el 1981, va decidir posar-la a la nova plaça. Els models de la dona i el nen que conformen l'escultura havien estat la mateixa dona de Rebull i el seu fill, i la peça datava del 1960. El 1986 un acte de vandalisme va acabar amb la Maternitat decapitada. El 1995 l'Ajuntament va adoptat la solució de conservar l'original de marbre al vestíbul municipal i posar-ne una còpia de bronze a la plaça de Navas."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas
"Aquest artista, que Alexandre Cirici qualificà com el millor escultor català posterior a Maillol, és autor d'un gran nombre d'escultures públiques a Catalunya sobre temes religiosos, com el dedicat a Joaquim Ruyra -no amb la figura de l'escultor, sinó amb la de Fra Sadurní de Cruïlles-; històrics -César August, al passeig Arqueològic de Tarragona-; mitològics -Venus de S'Agaró, i Triptolem, a Reus-. així com sobre personatges mítics catalans: Sant Jordi i La Ben Plantada. Les dues figures que formen la Maternitat que ens ocupa tenen el hieratisme que caracteritzà bona part de la seva obra. Tot i això, mare i fill tenen una forta càrrega d'humanitat, encara que continguda, i la qualitat de la pedra utilitzada contribueix a la calidesa. La mare, amb la seva actitud d'acolliment, i el fill, que sembla segur en braços materns. A la sensació d'humanitat, de realisme, que transmet aquesta escultura, haurà contribuït, sens dubte, el fet que els models hagin estat la muller i un fill de l'artista. A l'època en què va tallar aquesta escultura, l'obra de Rebull era, en general, fortament idealitzada i d'un caràcter neoclàssic. En canvi, en aquesta Maternitat, i en els retrats que feia simultàniament, la humanitat del personatge amarava sovint l'escultura de la personalitat de l'efigiat i, tanmateix, de tendresa, com en aquest cas, tot i que no es tractés directament d'un retrat, sinó; d'un monument públic."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - José Corredor Matheos
Materials:Bronze sobre pedestal de pedra
Autor
Escultor:Joan Rebull
Més informació:Viquipèdia Joan Rebull Torroja
Joan Rebull i Torroja, font:Viquipèdia
Veure més Art Públic Sants Montjuïc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada