"Per bé que el títol de l'obra al·ludeix al personatge del pallasso en general, la composició de la figura ens remet directament a un pallasso concret: Josep Andreu, més conegut pel seu nom artístic Charlie Rivel. I no solament això: l'escultura recupera un dels moments estel·lars de les actuacions que el mític august català realitzava amb una cadira i una guitarra, i la seva peculiar indumentària, amb el vestit allargassat fins a les sabates. Charlie Rivel, en la pista de circ o dalt de l'escenari, plantejava un joc poètic amb la cadira, s'hi barallava, udolava per culpa d'ella, però no se'n podia desfer mai. Així, doncs, l'escultura, en remetre's a aquest moment gairebé mític de les actuacions del pallasso, permet que l'espectador en faci una lectura molt lúdica. Al contrari que l'estatuària clàssica, sempre rígida, que prenia el personatge representat en posicions sagrades o selectes, l'escultura dedicada al pallasso es fa mirar per la seva antirigidesa (a desgrat de la densitat del material emprat). És cert que l'obra ha de lluitar contra la impossibilitat de mostrar alguns dels matisos consubstancials al personatge representat, l'absència de color (tan característica en el món del circ i en la configuració del propi Rivel) o l'absència de moviment. Però, malgrat això, o potser precisament a causa d'aquestes limitacions, l'escultura pren aquest poder simbòlic que la fa tan interessant, en haver sabut fixar un instant d'una de les entrades de pallassos més interessants de Charlie Rivel, un dels artistes més venerats de la història del circ durant el segle XX."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Joan M. Minguet Batllori
Materials:Bronze
Més informació:Viquipèdia Charlie Rivel
Més informació:Circopedia.org/Charlie_Rivel
Charlie Rivel, font:circoraluy.com
Autor
Escultor:Joaquim Ros-Sabater
Més informació:Viquipèdia Joaquim Ros i Sabater
Joaquim Ros, font:Viquipèdia
Veure més Art Públic Sants Montjuïc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada