"Amb les paraules "Al bell mig del camí de la nostra vida" començava Dante Alighieri La Divina Comèdia l'any 1300. Tenia aleshores 35 anys, la mateixa edat de Jaume Plensa l'any 1990 quan va fer la peça titulada Dell'Arte. Casualitat o no, l'obra de Plensa sembla una reminiscència de l'infern que descriu el llibre, compost de cercles concèntrics on romanen confinats luxuriosos, iracunds, falsificadors, violents, lladres, traïdors, avars, fetillers, aduladors i rufians.
Està plantada a l'entrada del recinte del jardí d'escultures, al terra (com una claveguera o com una tomba), i és la primera cosa amb què es topa el visitant en accedir-hi. En certa manera, revesteix el caire d'una llegenda o d'una màxima que adverteix dels vicis de l'art. D'altra banda, no és estrany que l'artista acudeixi a textos de Baudelaire, Shakespeare o el Dant, perquè una de les virtuts del llenguatge poètic és l'eficàcia de la concisió. Plensa es guarda prou d'argumentar o d'emetre un judici moral. Tan sols transcriu -amb la fredor dels caràcters d'impremta, des d'una posició neutral i distanciada-, però investit amb la infal·libilitat que li confereix l'autoritat dels escriptors als quals remet.
És ben evident que certs aspectes específics de l'escultura -com ara els materials o el volum- no l'interessen sinó com a transmissors de pensament ("Com a escultor, treballo bàsicament en l'àmbit de les idees", ha dit). El pensament pren forma i es concreta plàsticament. O potser el text alleuja la peça de la càrrega pesant del material i la seva consistència esdevé, més que no pas física, mental.
Sigui com sigui, la concepció de l'obra és indubtablement escultòrica, tot i no ser volumètrica.
L'espectador es veu obligat a efectuar un desplaçament al seu voltant. Per poder llegir les inscripcions ha d'experimentar-la físicament, fent un recorregut circular, seguint l'ordre centrípet de la lectura i penetrant mentalment en aquest pou negre, compendi del del Dant."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jordi Clavero
Materials:Bronze, ferro i ciment
FALSIFICATORI / VIOLENTI / LUSSURIOSI / IRACONDI / AVARI / MALIARDI / LADRI / TRADITORI / RUFFIANI / ADULATORI / DELL'ARTE
DELL'ARTE, 1990
Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures
Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
Autor
Escultor:Jaume Plensa i Suñé
Més informació:Viquipèdia Jaume Plensa
Jaume Plensa, font:Viquipèdia
Veure més Art Públic Sants Montjuïc
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada