dimarts, 12 de febrer del 2019

Santa Eulàlia Laies les Gegantes

"La gegantona Laia, la Laia i la Laieta de la plaça Nova, la Laia dels Gegants de Pi, la Lola del Raval o la Maria la Neta de la Barceloneta, entre altres gegantes, i només gegantes, de la ciutat, es reuneixen al Palau de la Virreina per reivindicar santa Eulàlia com a patrona de Barcelona i retre homenatge a totes les barcelonines. El dimarts 12, Diada de Santa Eulàlia, desfilan plegades en la passejada i el ball de les Laies."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Barcelona Cultura
Laia


Elisenda petita, Elisenda i La Reina de Saba
Cati, Marieta de l’Ull Viu, Constanza de Sicilia i Isabel de Portugal
La Mercè
Laia Espir, Quimeta i La Lola

Maria la Néta
La Borda
Violant d`Hongria
La Traviata dels Gegants del Pi
La Laia i La Laieta de la plaça nova
Veure més Festes Populars

Santa Eulàlia Ball del Penó

"Tradicional cerimònia de col·locació del penó de Santa Eulàlia a la balconada principal de l’Ajuntament, a càrrec de l’alcaldessa de Barcelona, acompanyada dels regidors. Mentre sona l’himne d’Els segadors, la gegantona Laia fa la seva tradicional balladeta i saludarà des de la plaça el penó de Santa Eulàlia, que presidirà la diada tota la jornada - 12 de febrer -."
Font:Ajuntament de Barcelona, Barcelona Cultura
"El penó de Santa Eulàlia és la senyera històrica de Barcelona i un dels símbols principals. Sobre un fons grana, s’hi representa la figura de la patrona de la ciutat a través d’una figuració o bé de l’aspa, el seu principal atribut. Actualment, el penó oneja a la balconada de l’ajuntament cada 12 de febrer, per la diada de Santa Eulàlia. L’acte de col·locació del penó és un dels més antics i solemnes que es fan per la festa major d’hivern. El dia de Santa Eulàlia al matí l’alcalde el posa mentre sonen «Els Segadors» i la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra es posen ferms.
Hi ha dues versions del mateix emblema: com a penó i com a bandera. El penó, més lleuger, és l’antic estendard militar; la bandera és més grossa i tenia un ús cerimonial. El penó de Santa Eulàlia té un significat històric molt important, perquè onejava al balcó de la Casa de la Ciutat el juliol del 1713 quan el Consell de Cent, enmig de la guerra de Successió, va decidir de resistir. També era l’estendard que brandava Rafael de Casanova quan va ser ferit durant la darrera escomesa en la defensa de la ciutat, l’11 de setembre de 1714."
Veure informació wikipedia
Monument a Rafael de Casanova, amb el penó de Santa Eulàlia, font:Wikipedia
La bandera restaurada de Santa Eulàlia
Ball del Penó, dotze de febrer
La Gegantona Laia acompanyada de la Unitat montada de la Guàrdia Urbana

L'alcaldessa de la ciutat a la balconada acompanyada dels regidors
Ball de Santa  Eulàlia
Col.locació del penó de Santa Eulàlia al balcó del Ajuntament durant tot el día
Laia a la Rambla ballant camí del Palau de la Virreina



La gegantona amb les otres Laies al interior del palau esperant el Ball de les Laies per la tarda
Laia amb la seva corona de flors i el fermall amb la creu en aspa i la fulla de palma
Veure més Festes Populars

dilluns, 11 de febrer del 2019

Llegenda de Santa Eulàlia

"Patrona i filla de Barcelona - Se celebra el dotze de febrer -. La tradició més general és que era filla de Sarrià, d'una gran casa senyorial que s'aixecava en l'indret conegut pel desert, on hi ha una capella construïda damunt de les restes de la casa de la santa.
Santa Eulàlia de Ricardo Bellver
Una altra tradició, però diu que era filla i veïna de la ciutat i que els seus pares, per tal de sostreure-la a la persecució cristiana, portada a cap pel ferotge Decià van dur-la a la casa de camp que tenien a Sarrià, que era una casa d'esbarjo i no pas la residència habitual de la familia.

Santa Eulàlia és distingia per la seva gran caritat. Els pobres trucaven tothora a la porta de casa seva i mai no se'n tornaven sense una almoina. Tanta prodigalitat va arribar a molestar els pares de la donzella, que diverses vegades l'havien renyada.  Un dia que la santeta portava tota una faldada de pa per a una pobra, el seu pare va deturar-la i amb aire imperiós li preguntà què portava. La donzella, esporuguida, contestà que duia flors, i obrí sense temença la faldada als ulls del seu pare, qui va veure que efectivament, eren flors, com li deia la seva filla.
Vora de la casa de santa Eulàlia hi havia un pou d'aigua molt bona i fresca on anava a poar el veïnat d'aquella rodalia. Un dia van anar-hi dues noietes i van trobar que el pou s'havia eixugat. Temeroses les nenes del càstig que el seu pare  que era molt rigorós, els infligiria en veure que no li portaven aigua, es van posar a plorar desesperadament. La donzella Eulàlia les va sentir, va arribar fins al pou va estendre el seu mantell per sobre del brocal i l'aigua va revenir tan fortament que brollà per damunt del pou; així aquelles noietes van poder omplir llurs cantirets sense gens d'esforç i van estalviar-se el càstig del seu pare.

L'aigua subterrània va sentir-se tan sotmesa a la voluntat de santa Eulàlia i revingué amb tanta força, que va arribar a formar un riu, que encara avui subsisteix i alimenta tots els pous de la nostra ciutat. Els pescadors i la gent de mar de la nostra platja el coneixen molt bé i l'anomenen el riu de sota i el riu de santa Eulàlia. Hi ha temporades de l'any que porta un corrent tan fort, que han d'anar en compte a navegar, puix que podria perjudicar-los. Els nostres avis que se servien molt de l'aigua dels pous, aleshores que les fonts escassejaven, quan el pou se'ls eixugava invocaven sanla Eulàlia perquè els fes revenir l'aigua: i els poataires o escurapous tenien per advocades santa Eulàlia.



Prop de la casa de santa Eulàlia hi havia un gran bosc de xiprers. Un dia que Eulàlia s'hi passejava, se li va aparèixer un àngel que li pronosticà que seria santa i patrona de Barcelona. Per tal que sempre més hi hagués record d'aquell prodigi, l'àngel va fer tornar palmeres els xiprers. Aleshores no hi havia en tota aquesta terra cap  palmera; aquelles foren les primeres que hi hagué, i totes les que hi ha avui descendeixen d'aquelles. Amb els anys aquell bosc de palmeres es va perdre, i avui hi ha uns arbres moll grans i ufanosos que donen molt de caràcter a aquell paratge conegui pel desert de Sarrià.

Quan l'emperador Dioclecià decretà la persecució sense treva dels cristians, santa Eulàlia tenia tretze anys. Amb tota valentia es presentà ella mateixa al cònsol Decià i li digué que ella era cristiana i l'increpà durament per la seva fúria contra els cristians. Decià la féu tancar a la presó del seu palau, que estava al capdavall del Call, al final del carrer de la Boqueria. La presó donava a l'indret de la Volta de Santa Eulàlia i del Remei, i diuen que el sol, avergonyit per haver servit aquell punt de presó de la nostra santa patrona, mai més no hi ha volgut entrar: per això mai no toca el sol en els dos carrerons indicats.
La donzella fou requerida perquè abandonés la fe cristiana, i en veure que no desdeia, va ésser condemnada a patir tretze martiris com tretze eren els seus anys.
Martiris de Santa Eulàlia, Bernat Martorell Museu Episcopal de Vic


En vista que santa Eulàlia no volia abdicar la seva fe fou sotmesa a una tanda d'assots; després, amb uns garfis i uns arpions, li van estripar la carn.  En veure que no defallia, li van posar els peus dintre d'un braser ardent de foc, i perquè ni així no renunciava, van posar-li foc als pits. Fou manat que li freguessin les nafres i les ferides amb pedra tosca, després ruixades amb oli bullent i finalment regades amb plom fos. Cap d'aquests martiris no va pertorbar la seva fe i aleshores fou ordenat que la tiressin dintre d'una bassa de calç viva.

Un altre dels martiris consistí a posar-la tota nua dintre d'una bóta en la qual hi havia gran quantitat de bocins de vidre trencat, pedres cantelludes i claus de punxes eriçades; un cop ella a dintre, van tirar la bóta per tretze vegades costa avall de la Baixada de Santa Eulàlia, que per això va prendre el nom que porta, i, en record del martiri, al cim de la pujada hi ha una capelleta amb una imatge de la santa que té al costat una bóta.



Un altre dels martiris consistí a tancar-la tota nua dintre d'un corral ple de puces que la van picar com a feres i van nafrar i llatzerar les seves carns fines i delicades. Per això, en aquest temps de l'any, diuen que les puces són més grosses que durant la resta i piquen més fort i amb major fúria: la gent diu que són les puces de santa Eulàlia que volen recordar als bons cristians el martiri de la santa.



Un altre dels martiris fou portar-la al suplici nua damunt d'una carreta de bous que amb gran calma és passejà per tota la ciutat per tal de fer passar una forta vergonya a la pobra donzella. El cel, però va compadir-se d'ella, i tol i estar ben serè i fer un bon sol es va posar a nevar copiosament i ben aviat va cobrir la nuesa de la pobra santa un vestit fet de borrallons de neu blanca i pura.



Santa Eulàlia s'escapà de la presó guiada per un àngel que va acompanyar-la. Els homes de Decià la van cercar pertot fins a trobar-la i la tornaren a la presó, però per por que s'escapés de nou fou decidit matar-la.
 
 
El sacrifici consistí a clavar-la en una creu en forma de X per tal que passés més vergonya. La tradició assenyala tres punts diferents de la ciutat on santa Eulàlia fou clavada en eren. l.a tradició més arrelada i persistent és que fou al Pla de la Boqueria, i diu que per això el carrer dit avui de la Boqueria i el portal que va obrir-se al seu començament havien dut el nom de Santa Eulàlia, tradició que explica una làpida, avui mig esborrada, que es pot veure a l'alçada del balcó de la casa que fa cantonada al Pla i al carrer de la Boqueria. Així mateix es diu que va sofrir el darrer martiri a la plaça del Pedró i que per això li fou dedicat el monument que tots hem vist. Finalment  hom diu també que fou clavada en creu a la plaça de l'Àngel.
Detall del sarcòfag de Santa Eulàlia
Segons conta una tradició, així que la santa va tancar els ulls, va sortir-li de la boca l'animeta en forma de colom que va volar cap al cel. Hom diu també que va baixar un estol d'àngels que s'emportaren el cos de la santa vers el cel.  Una altra tradició diu que, tan bon punt la santa va finar va fer una nevada de les més grans que mai s’hagin vist i que la tropa que guardava el cos de la màrtir, empesa pel fred, va fugir, i així els pares d'ella van poder fer-se'n càrrec i enterrar-la. Quan els soldats van adonar-se que els havien pres el cos de la santa van assassinar els seus parents, perquè es vau negar a dir on li havien portat. Una altra tradició, encara, afegeix que desencadenar-se una grau tempestat que féu escampar els soldats i permeté als pares de la santeta escapar-se i salvar-se. A fi de guardar el record del martiri de la santa mai no neva el dia de la seva festa a la ciutat de Barcelona.
Una tradició pot coneguda explica de manera completament distinta el sacrifici dc santa Eulàlia. Per a instigar la gent a denunciar els cristians, l'Estat romà donava una part de la riquesa del denunciat a qui feia la denúncia. Santa Eulàlia era molt rica i un sacerdot pagà, en observar que no acudia al temple a complir amb les cerimònies de la religió dels falsos déus, va denunciar-la per cristiana, portat per la cobejança de percebre una part de la gran fortuna dels seus pares. Decià va fer agafar la donzella, i ella va mantenir davant d'ell la seva fe. Un fill de Decià va enamorar-se de la noieta en veure la seva fermesa i decisió i demanà al seu pare que no la fes martiritzar de seguida, puix que potser renunciaria al seu credo. Decià va fer tancar la donzella a la presó en espera de si es decidiria. A la cambra on va ésser tancada es guardaven totes les eines i instruments del martiri, la vista del quals va impressionar tant la minyoneta, que va morir. L'endemà, quan el carcellei va anar a portar-li el menjar, va trobar-la morta. Adolorit i irritat el fill de Decià, va matar el sacerdot que l'havia denunciada.

Diu una altra tradició que la nit següent, uns cristians induïts per llur fervor, desclavaren el cos de la santa d'amagat i van donar-li sepultura cristiana en lloc secret i desconegut durant molts segles, fins que en temps relativament moderns va trobar-se el sepulcre a l'església de Santa Maria. Tota la ciutat va creure que el cos sant de la seva patrona enlloc no podia estar millor que a la Catedral, motiu pel qual fou organitzada una processó per traslladar l'esmentat cos de Santa Maria a la Seu. Quan passava això es pot dir que la ciutat de Barcelona arribava fins a la plaça de l'Àngel, que aleshores s'anomenava del Forment o del Blat perquè s'hi feia el mercat. Enllà d'aquest punt no hi havia sinó ravals i, entre ells l'església de les Arenes o de Santa Maria, tocant a la mar.



Així que l'urna que conduïa el cos de sanla Eulàlia va arribar al peu del portal que hi havia avall de la Baixada de la Presó, al nivell del carrer de la Tapineria, és a dir, així que el cos sant va arribar al peu de l'entrada de la ciutat, va fer-se tan i tan pesat, que els qui el conduïen es veieren impossibilitats no solament de poder-lo sostenir, sinó àdhuc bellugar. Van fer-se esforços a desdir, però tot va ésser debades : el cos de cap manera no volia seguir endavant. Les dotzenes de bisbes i grans magnats que acompanyaven el cos de la santa van demanar a la inmensa gentada vinguda d'arreu del món per tal de prendre part en aquella processó, que va durar hores i més hores, que fes oració ben devota ment per demanar al cel que els volgués treure d'aquell mal pas. Mentre tothom, de genolls en terra, clamava la misericòrdia i l'ajut del cel, es veié baixar un àngel que amb un dit estès, va assenyalar de manera molt insistent i porfidiosa un dels canonges de la Seu que havien intervingut en el trasllat.  Aquell canonge, cap cot i avergonyit, va confessar que ell havia pres un dit del peu de la santa per tal de tenir-ne una relíquia. Amb gran cerimònia fou oberta l'urna que contenia el cos sant i hom aplicà al lloc degut el dit que li mancava; al moment l'urna va fer-se lleugera com una palla i la processó pogué seguir el seu curs fins a la Catedral. Santa Eulàlia no va voler entrar a la seva ciutat sense ésser tota sencera. Més tard, en el punt on va passar aquest miracle, va aixecar-se una columna a tall de monument al cim de la qual va posar-se la figura de l'àngel amb el braç estès i assenyalant amb el dit i aquell lloc va perdre el seu nom antic i va prendre el de Placa de l'Àngel, que encara avui porta.
Escultura del Àngel dedicada a Santa Eulàlia
Els barcelonins d'altre temps anaven el dia d'avui Sarrià a visitar la dita casa i a beure aigua de la font per tal de cobrar salut i ventura. Aquest costum estava tan arrelat, que deia:
 Per Santa Eulàlia,
a Sarrià

i no és bon barceloní

el qui no hi va



El barri barceloní del Pedró havia fet festa, doncs que havia pres santa Eulàlia per patrona per raó d'haver col·locat una imatge d'aquesta santa al cim de la columna que s'erigia damunt de la font monumental que embellia aquella part del Raval. Durant uns anys una nota típica d'aquesta festa fou la representació del Ball de Sanla Eulàlia. El Ball de Santa Eulàlia figurava el martiri de la patrona de la nostra ciutat segons ens conta la tradició.  Estava inspirat en els textos de literatura de canya i cordill descriptius de la vida de la santa i en les auques del mateix tema.


Font de Santa Eulàlia a la plaça del Pedró
Barcelona conserva records tradicionals de santa Eulàlia. En el jardí del palau dels marquesos de Barberà, situat a la plaça de Santa Anna cantonada al carrer de la Canuda, hom conservava una pedra que, segons tradició, era el descavalcador de què se servia la santa per baixar del ruc quan venia a la ciutat.  Els vells frares caputxins del convent del desert de Sarrià, dins del clos del qual hi havia les restes de la casa de la santa, quan venien a Barcelona anaven a pregar agenollats davant  aquesta pedra, que no gosaven tocar perquè la consideraven sagrada. Antigament, el dia d'avui, els marquesos deixaven entrar la gent al jardí perquè pogués admirar la pedra de què parlem, i la gent s'agenollava al seu davant i s'encomanava a la santa."
Roca de la tradició als Caputxins de Sarrià - font:https://www.lavanguardia.com/
 Font:Costumari Català de Joan Amades
Altre tradició diu que la presència i el nombre de 13 oques al claustre de Barcelona s'atribueix a que la quantitat d'aus, tretze, es deu a Santa Eulàlia, que era l'encarregada de cuidar les oques a casa. Les restes del qual reposen a la cripta de la Catedral. Les tretze oques, que sempre han estat presents en aquest nombre des de fa segles, s'hauria precisament als 13 martiris i 13 anys de la màrtir. Corre una llegenda, entre els més vells del lloc, que si algun dia faltessin 13 oques al claustre, aquest dia s'esfondraria la Catadral. El cas és que mai han faltat.
Oques al claustre de la Catedral de Barcelona
Veure més LLEGENDES CATALANES

Santa Eulàlia Diada Castellera

"Els castells són les torres humanes que es construeixen des de fa més de dos-cents anys (se'n troben referències ja al segle XVIII) al Camp de Tarragona i al Penedès, com a resultat de l'expansió de la Muixeraga Valenciana. A partir dels anys 80 del segle XX els castells es van anar estenent progressivament per tot Catalunya, Catalunya del Nord i les Illes Balears convertint-se en un símbol molt potent de la identitat catalana.
Les desenes de colles existents actualment estan formades per centenars de persones amb l'objectiu d'aixecar castells de diversa complexitat. Les construccions més habituals tenen les estructures bàsiques d'1 (pilar), dos (torre), tres, quatre i cinc, tot i que ja s'han fet construccions de fins a 10 castellers a cada pis. Pel que fa a l'alçada, un nombre molt petit de colles han arribat a fer castells de deu pisos (d'acord amb la manera de comptar els pisos provinent dels orígens - Ball dels Valencians - quan els dos membres que culminen el castell es posaven totalment drets ). A banda de la preparació física i tècnica o l'enorme suport social del fenomen casteller, l'element que es considera més determinant d'aquesta espectacular evolució ha estat la incorporació de les dones en una manifestació popular i festiva reservada, fins fa tres dècades, exclusivament als homes. Des del 16 de novembre de 2010 els castells són Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.
Les colles castelleres de Catalunya compten amb una coordinadora que regula i gestiona la seva activitat: coordinadora de colles castelleres de Catalunya. Aquesta coordinadora acull i inclou les colles castelleres que fan castells a partir de sis pisos."
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Castells
Castellers de Barcelona, actuació 10 de febrer de 2019
Diada Castellera a la plaça San Jaume
Castellers de Barcelona
Castellers de la Sagrada Família
Castellers de la Vila de Gràcia
Castellers de Barcelona
Castellers de Sants
Castellers de la Vila de Gràcia
Castellers del Poble Sec
Castellers del Poble Sec
Castellers de la Sagrada Família
Castellers de Barcelona
Castellers de Sarrià
Colla Jove Castellera de Barcelona
 Colles Castelleres de Barcelona
 

Més informació https://cvg.cat/

 
  Més informació http://www.borinots.cat/