"El 1992, en plena febre monumental, Josep Marull, aleshores gerent de l'Institut Municipal de la Salut, va encomanar al seu veí Pete Sans, de Camallera, que li busqués una sèrie d'artistes per fer alguns murals i posar algunes escultures en el reformat Hospital del Mar, obra dels arquitectes Manuel Brullet i Albert de Pineda. S'hi van posar 16 obres, una d'elles una escultura al pati del vestíbul que Sans es va reservar per a ell. Per buscar els artistes va partir de dues premisses: "que m'interessés a mi personalment la seva obra i que representés l'avantguarda de la Barcelona del futur". L'espina del mar és una obra de proporcions notables, feta d'alumini i envoltada de plantes."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas
"L'estructura modular repetitiva que configura aquesta peça està perfectament modulada a partir d'uns elements que, articulats de forma precisa, confereixen unitat al conjunt. El seu autor, dissenyador professional, projecta en aquest element un encadenament d'aspes que es configuren com una espina i alhora en forma de columna vertebral. Aquest conjunt crida l'atenció perquè el caràcter orgànic de cada una de les baules està perfectament acoblat en una clara modulació de les seves capacitats constructives. Es crea, així, una espina metàl·lica que es veu reforçada per la seva pròpia ondulació, de factura precisa, amb suggeriments i significacions estranys i acabats contundents.
Per una altra banda, la ubicació de la peça en l'espai d'entrada a l'Hospital del Mar resulta rellevant i adequada. L'espai ressalta la disposició de l'element escultòric que s'integra, de manera natural i orgànica, en la superfície vegetal perfectament acurada. La relació d'escala amb el recinte és bona, encara que aquesta peça respon a una funció de caràcter ornamental que, en la seva posada en escena, reforcen petits arbres, contrapunt a la brillantor metal·litzada de l'element artificial de la peça.
Està clar que aquest element representa el gust i la vocació de l'autor per les obres d'aquesta temàtica, que ja ha desenvolupat. Es tracta d'una obra de vocació marinera que podem considerar com a "escultura de caràcter industrial". S'aplica a entorns definits, com el que aquí ocupa, amb una clara aproximació al disseny industrial. D'aquí, d'aquest origen, esdevenen les seqüències seriades de la fosa d'alumini a la qual ens referim, que generen una percepció visual de compacitat i elegància.
Però a la peça li pesa massa l'ornamental. S'ha de tenir cura que la funció de l'escultura urbana no es decanti cap allò complementari o accessori, sinó que resulti sempre en presències suggeridores que qualifiquin l'entorn. Ha de donar un valor afegit als emplaçaments amb què convergeix. I també és necessari que l'escultura susciti l'interès i la curiositat, però ultrapassant, pel seu contingut formatiu o il·lustratiu, el que resulta funció purament ornamental."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Josep Roy
Materials:Fundició d'alumini
Autor
Escultor:Pete Sans
Més informació:Viquipèdia Pete Sans
Pete Sans, font:angledroit.fr
Veure més Art Públic Ciutat Vella Est
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada