"La Pau era un barri amb molt pocs equipaments. Amb l'arribada de la democràcia, la reivindicació de més places com a zones verdes i de trobada amb la gent va començar a ser atesa. L'1 d'abril de 1984, l'alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, i el president del Parlament de Catalunya, Heribert Barrera, van inaugurar la plaça de la Cultura, on destacava una escultura que volia representar precisament Les cultures. L'autora, Mercedes Ortega, havia guanyat un concurs convocat pel Districte de Sant Martí per triar la peça que havia de donar relleu al nou espai públic. Tanmateix, la plaça va ser remodelada anys després i, mentrestant, l'estàtua va patir alguna malifeta i va haver de ser restaurada. Provisionalment, fou traslladada al vestíbul de l'Hotel d'Entitats, més conegut popularment com el Piramidón. En haver de fer-se una rampa per a minusvàlids, va caldre treure-la de nou cap a final dels anys 90, i traslladar-la a un jardinet que dóna al carrer del Concili de Trento, a prop de la plaça de la Pau, i d'una altra escultura situada al mateix carrer, Contrapunt, dedicada a l'escriptora i regidora Maria Aurèlia Capmany."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas
"Ens trobem davant d'una escultura realitzada en pedra artificial de color crema clar, de mides no gaire grans i força indicada per ser situada en un espai públic de petites dimensions, perquè el que és pròpiament l'element escultòric, ni tan sols arriba a l'alçada d'un adult posat dret...
"Aquesta escultura consta de dues parts ben diferenciades i concebudes de maneres diferents: la inferior i la superior. Aquella ocupa l'espai, projectant-se en sentit horitzontal. La zona superior, en canvi, té un creixement ascendent i serpentejant, de manera que assoleix unes coordenades molt clares de verticalitat. Els dos volums s'enllacen mitjançant un cos cilíndric a tall de coll que ens fa pensar en una torre de defensa de l'època medieval. La zona inferior està constituïda per quatre volums clarament diferenciats que combinen l'angle recte amb la corba.
La peça que comentem se situa entre el referent orgànic i una geometria irregular. Així , el conjunt ens recorda el tractament cubista per plans d'Archipenko, combinat amb la sensualitat arrodonida d'Arp..."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume R. Vallverdú
Materials:Pedra calcària
Veure més Art Públic Sant Martí
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada