dijous, 7 de maig del 2020

El Cremat

Fent un rom cremat, font:Viquipèdia
"Un rom cremat, o simplement cremat, és una beguda alcohòlica feta amb rom, cafè en gra, sucre, pell de llimona i espècies, sobretot canyella. Un cop ajuntats tots els ingredients dins una cassola de terra, el rom s'escalfa i s’encén uns deu minuts perquè perdi una part de l’alcohol. Després, bo i calent, ja es pot servir.
El Rom Cremat, font:cocina3g.blogspot.com
El rom cremat és la beguda que tradicionalment acompanya les cantades d’havaneres a Catalunya, i era la que solien beure els mariners al matí per fer-se passar el fred. Les cantades d’havaneres amb l’acompanyament de rom cremat són un acte molt habitual, i en trobem a la gran majoria de festes majors i celebracions diverses. Originari de la Costa Brava - principalment a la zona al voltant de Palafrugell - , s'ha estès per tot el litoral, fins i tot terra endins.
Cantada d'havaneres a Calella de Palafrugell, font:.palafrugell.cat
En alguns pobles de la costa de la comarca de la Plana Alta es fa només amb cafè i rom, i es deixa cremar quasi mitja hora."
Font de la informació:Viquipèdia Cremat

Recepta
INGREDIENTS (per a 4 persones)
  • 2 litres de rom ros
  • 3 cullerades soperes de sucre
  • 1 cullerada sopera de grans de cafè (sense moldre)
  • una branca de canyella
  • la pell d'una llimona
  • una cassola de terrissa
Poseu els 2 litres de rom i la resta d'ingredients dins la cassola de terrissa i escalfeu-ho una miqueta al foc.
Amb uns estalvis, retireu la cassola i col·loqueu-la on voleu servir el cremat. Amb un cullerot metàl·lic, agafeu una mica de licor de la cassola i l'enceneu. Compte!, de seguida calarà foc i l'aboqueu a la cassola perquè encengui la resta de licor.

Tot seguit remeneu i espereu que la flama baixi la intensitat per apagar-la. Veureu que l'alcohol s'haurà evaporat força i quedarà ben dolç amb la barreja de tots els ingredients.

Deixeu-lo reposar uns minuts i ja podeu servir el cremat.
Font:Catalunyamagrada.cat Rom cremat
Veure més TRADICIONS I COSTUMS CATALANES


dimecres, 6 de maig del 2020

Llegenda de Guillem d'Olorda i Violant de Bar

"Temps era temps, la ciutat de Sant Feliu que tots coneixem llavors era plena d'aquells éssers que potser ara ens espantarien. Alguns convivien amb els humans en pau, i fins i tot els ajudaven; però d'altres, eren ben temuts. Era el cas del monstre que tots coneixen com el Drac de Sant Feliu. El seu cau era en una de les coves més aterridores de la muntanya de Santa Creu.
La nostra historia comença a la tardor. La bella donzella Violant de Bar caminava pels carrers de la ciutat amb la seva dama de companyia i dos vilatans, en Llorenç i la Mercè, que l'acollien en el seu mas situat on ara trobem Can Ricart. La jove donzella, escollida pel rei Joan com a futura esposa i reina de Catalunya i Aragó, feia nit a la vila en el seu camí cap a Barcelona, on s'havien de celebrar les esperades noces.
Violant contemplava la ciutat quan els seus ulls es fixaren en els d'un jove cavaller. Home amable i respectat per tothom que duia per nom Guillem d'Olorda i era senyor de la Torre Abadal.
Torre Abadal a Sant Feliu, font:parcnaturalcollserola.cat
La bellesa de la futura reina l'havia sorprès tant, que va quedar del tot quiet i indefens davant la seva mirada. L'encís es trencà amb un somrís d'ella; somriure que ràpidament amagà amb el gest de la mà. Però diu la llegenda que, aquella mateixa tarda, una dona del poble, a qui tothom anomenava Dama Mamelluda, va ser sorpresa pel Drac mentre agafava rovellons al bosc.
Violant de Bar i el cavaller Guillem d'Olorda, font:santfeliuabans.cat

-Mm! Sembla que he trobat sopar per aquesta nit, i penso que quedaré ben tip!

La vella dona, temerosa de perdre allà la vida, va respondre eixerida:

-Potser sí, que ben tip quedaries, però no creguis que la meva carn seria tan gustosa com la de la jove Violant que avui fa nit a la vila.

El Drac, meravellat per la descripció que en va fer, va deixar-la en llibertat i aixecà el vol cap a la ciutat. Era ja de nit quan va arribar, i ho va fer cridant i renegant:

-On és aquesta donzella anomenada Violant de Bar? Doncs si tanta és la seva bellesa, millor serà el seu gust entre les meves dents!
Ella se l'escoltava des de la finestra i, en sentir que el monstre destruiria el poble si no apareixia, va voler entregar-s'hi.  Però després de quedar en llibertat, la Dama Mamelluda havia anat corrents fins a la Torre Abadal, per avisar el cavaller Guillem del perill.Aquest va arribar a la vila, armat amb la seva millor espasa i el seu lluent escut.

-Atura't, monstre! Doncs si vols aquesta donzella, abans hauràs de tastar la meva espasa! -digué el valent cavaller.
Els ulls del Drac van encendre's en sentir-ho i donà mitja volta per enfrontar-s'hi. La llarga lluita els va fer travessar tota la vila. Quan tot just despuntava el nou dia, Violant va sentir-los i va córrer cap al lloc del combat, deixant escapar un esglai en veure Guillem en perill. Fou llavors quan la forta llum del sol reflectí la seva imatge en l'escut de Guillem i el Drac contempla així la seva bellesa per primer cop, caient en el mateix encís en què abans ho havia fet el cavaller. Guillem aprofità i va clavar-li l'espasa al bell mig del cor.
El Cavaller matant al drac, font:santfeliuabans.cat
Mort el Drac, la gent del poble va sortir al carrer per celebrar-ho. Ho feren amb una gran festa i aviat començaren els balls amb música de gralles i timbals. Tothom, però, va fer una rotllana deixant el centre de la plaça al cavaller Guillem i a la futura reina Violant, perquè encetessin la primera dansa. El ball començà i tots dos donaren voltes i voltes, i deien -els que ho van veure- que encara n'estarien donant si algú no els hagués aturat. I de fet mai es van aturar. Va ser una festa tan inoblidable,  que els vilatans van decidir repertir-la un cop a l'any com a Festa Major."
Font de la informació:Elcami.cat Llegenda del cavaller Guillem d'Olorda i Violant de Bar

Història
Violant de Bar (nord de França, vers 1365 - Bellesguard, Barcelona, 3 de juliol de 1431) reina consort d'Aragó. Violant pertanyia al llinatge dels Montbéliard, ducs de Bar, emparentat amb la Casa reial de França
El 1379, a Montpeller, es va prometre amb l'infant Joan, duc de Girona i comte de Cervera, llavors vidu de la seva primera esposa, contra la voluntat del rei Pere III el Cerimoniós. Malgrat això, el matrimoni es va celebrar el 1380, a Perpinyà.
El rei Joan I, font:sàpiens.cat
Tingué molt bona relació amb el seu marit, però unes relacions tempestuoses amb els sogres, sobretot amb l'última esposa del rei Pere, Sibil·la de Fortià.
Violant afavorí unes intenses relacions culturals amb França, sobretot en els àmbits de la cultura escrita, la música i l'art. Però el cost econòmic de la nova orientació aristocratitzant de la monarquia no s'adeia amb les possibilitats de les rendes que ingressava el rei. Les corts de Montsó van denunciar el fet, però foren desoïdes. Joan es va guanyar llavors l'apel·latiu de Descurat -(també el Caçador)-.
Violant i Joan van fomentar la creació literèria en català , impulsant a autors com Bernat Metge, entre d'altres, i també van ser els promotors dels primers Jocs Florals a Catalunya l'any 1393.
El 1396, un accident de cacera va posar fi a la vida del rei que moria sense descendència masculina i la corona corresponia al seu germà, Martí.
Lliure de responsabilitats, però després d'un dur procés judicial que va portar a la mort algun dels seus antics col·laboradors, i a Bernat Metge a escriure una de les obres més importants de la literatura catalana, Lo somni (1399), on la seva figura és glossada, la reina vídua es concentrà en l'educació de l'única filla que li quedava, la infanta Violant d'Aragó.
Passà l'última etapa de la seva vida retirada al palau de Bellesguard, a Barcelona, dedicada a l'administració dels seus béns.
Violant de Bar va morir a Bellesguard el 3 de juliol de 1431 i el seu cos va ser sebollit provisionalment a la catedral de Barcelona. Més endavant (1460), va ser traslladat al monestir de Poblet, al sepulcre que tenia reservat al costat del del seu marit. Destruït aquest sepulcre, com tots els altres panteons reials de Poblet, el 1835, les seves despulles foren traslladades (1837) a l'església de l'Espluga de Francolí i, més tard, a la catedral de Tarragona. Tornaren a Poblet el 1952, per ser col·locades als nous sepulcres reconstruïts per Frederic Marès.
Sepulcres de Violant de Bar i el rei Joan I al monasteri de Poblet, font:Viquipèdia
A la catedral de Barcelona es conserva una corona reial atribuïble a Violant de Bar amb la llegenda "SYRA" ('Serenissima Yolandis Regina Aragonum'), actualment muntada sobre la custòdia del temple."
Font de la informació:Viquipèdia Violant de Bar

La Llegenda i Sant Feliu de Llobregat
La Festa de Tardor és una de les cites festives més emblemàtiques de Sant Feliu. Se celebra cada any al voltant del 12 d’octubre, festivitat de Sant Rarimi, copatró de la ciutat, i inclou activitats a cadascun dels barris, amb propostes per a tots els públics per tal que la festa es pugui viure amb intensitat.
El lliurament del Mocador d'Honor, que reconeix la contribució d’un ciutadà o ciutadana en la consolidació de la festa, marca l’inici oficial de la celebració.
La participació del teixit associatiu és una de les claus de l’èxit de l’esdeveniment. Activitats com el seguici, la plantada de gegants, les matinades de grallers i trabucaires, el correfoc, els balls, els concerts o les cercaviles omplen els carrers i les places de gent disposada a gaudir de la festa.
El Drac, Violant de Bar i Guillem d'Olorda a les Festes de la Tardor a Sant Feliu, font:Viquipèdia
Font de la informació:Santfeliu.cat
Font de la informació:Gegants.wordpress.com Guillem i Violant
Veure més LLEGENDES CATALANES

Llegenda dels Pallers de pedra de Montserrat

Els Pallers i l'Agulla del Giravolt, font:muntanya.planasantich.org

 

"Conten que, temps era temps, entre els homes hi havia una disbauxa i un lladronici, que res no estava segur enlloc. Aleshores, pels voltants dels Pouetons, vivien una família de gegants anomenats els Regira-rocs, que eren força agradats del que no era seu, i, com que eren tan forts i tan valents, tenien atemorits tots els veïnats de la rodalia.
Un any es va escaure que els Regira-rocs van esguerrar la collita del blat, però no es van pas amoïnar. Van robar el blat de tots els camps propers, el van batre i, de la palla, en van fer uns pallers altíssims com mai no se n’hagin vistos d’altres de tan grans. Els seus veïns, desesperats, prou els van moure guerra diverses vegades; però, com que els gegantots eren tan forts, res no hi podien els pobres mortals. Però heus aquí que un dia, per un poder sobrenatural, els grans pallers van ésser tornats pedra i els Regira-rocs precipitats al fons de l’avenç dels Pouetons, en càstig de llurs malifetes i com a exemple per a tots que cada u era ben amo del seu i que calia respectar els béns d’altri."
Font de la informació:Joan Amades: Llegendes i Tradicions de Montserrat

Localització
"Els Pallers són un conjunt de roques esmentades en moltes guies d’excursionisme i d’escalada perquè les seves figures esdevenen un perfil singular d’una regió del massís montserratí. El nom d’aquestes roques prové del fet que evoquen els pallers que antigament es feien a l’entorn de les masies, o en les eres dels pobles, per guardar la palla.
Josep Galobart, monjo de santa Maria de Montserrat, erudit de la història montserratina i de la toponímia de les agulles, roques i indrets de la muntanya, indica que els primers testimonis documentals on s’esmenten els Pallers són uns capbreus. Un d’ells, datat el 1611, es donen els límits del mas Muntanya especifica que “termena a sol ixent ab lo peu de la montaña de Montserrat mitjansant una collada de roques que allies anomenades los payes de la montanya” De manera semblants es dóna la mateixa delimitació en dos altres capbreus, l’un del 1668 i l’altre del 1726.
Ramon de Semir, en la seva cartografia de 1949, identifica i dóna una numeració a cada una de les roques que formen els Pallers a les quals els hi dona els números del 3 al 12. Ramon de Semir no numera la Tissoreta. Per això, en Josep Galobart en la seva nota sobre aquesta regió, a la Tissoreta li dóna la lletra T. En els anys quaranta del segle passat es publiquen dues guies de Montserrat on s’esmenten els Pallers. Una és la Guia de Montserrat editada pel monestir el l’any 1943 i l’altre és l’obra Montserrat de Llorenç Estivill i Jordi Panyella de 1949.
Els Pallers de la muntanya de Montserrat, font:totmontserrat.cat
De les deu roques que formen el conjunt dels Pallers, quatre, les 4-7, es troben gairebé unides entre si. Les altres sis roques, la 3 i les 8-12, tot hi trobar-se en la mateixa carena, són independents una de l’altra. Josep Galobart remarca això perquè hi ha la tendència, entre alguns autors moderns, de designar amb el topònim els Pallers només les roques 4-7, que són les que es troben ben juntes. Això és un error, perquè el topònim dels Pallers designa tot el conjunt de roques seguides que Ramon de Semir enumerà amb els números del 3 al 12.
La proposta d’individualitzar les roques del serrat dels Pallers continuà l’any 1977 en l’obra de Josep Barberà Montserrat pam a pam. Aquest escalador, gran coneixedor de l’orografia montserratina, anomenà gairebé totes les agulles i roques dels Pallers: el nº 3 era la Tisora; de la 4 a la 7 eren els Pallers del mal any; el nº 8 era l’agulla del Giravolt; els números del 9 al 11 eren les agulles de l’era dels Pallers; la número 12 era la roca de l’era dels Pallers. Josep Barberà aportà dos noms nous a la classificació d’aquest indret montserratí: juntament amb la innovació dels Pallers de mal any, apareix la Tisoreta que és una petita roca situada al sud de la Tisora. En la ressenya de Josep Galobart li dóna la lletra T."
Els Pallers de la muntanya de Montserrat, font:totmontserrat.cat
Font de la informació:Totmontserrat.cat Els Pallers

"D'altre banda en aquesta llegenda, es parla dels regira-rocs. Se suposa que aquest nom prové d´una activitat que, en aquella època, havia de ser molt important en aquestes contrades. Entre Els Pallers i l´Avenc dels Pouetons es troba l´Agulla La Miranda de les Boïgues. Una boïga o artiga era un espai de bosc desforestat i convertit en un camp de conreu. En aquest tram, la muntanya va ser artigada fins ben amunt per convertir el bosc en camp de conreu. Degut el pendent s´havien de construir feixes, bancals, moure terres, pedres.... en definitiva, regirar rocs.
L'Agulla La Miranda de les Boïgues, font:elmondinuk.blogspot.com/

 

També es parla de l´Avenc dels Pouetons. Aquest es troba aprop del refugi Vicenç Barbé. Té una profunditat d´uns 123 m. i un recorregut d´uns 370 m. aproximadament."
L'Avenc dels Pouetons, font:elmondinuk.blogspot.com
Font de la informació:Francescroma.net
Veure més LLEGENDES CATALANES

dimarts, 5 de maig del 2020

Llegenda dels Pallers de pedra de l'Aranyó

Els Pallers de pedra de l'Aranyó, font:somsegarra.cat
"La llegenda explica que un dia Nostre Senyor Jesucrist va arribar a l'Aranyó disfressat de pelegrí. Com que no tenia on dormir va anar a trucar a un mas conegut com a Can Roca a les afores del poble, per poder passar la nit, encara que fos a la pallera. El veí no el va voler socórrer i va insistir en que no hi tenia palla. Nostre Senyor, davant de l'egoisme i la falsedat de l'home, li digué: Que tota la palla que tingueu es converteixi en pedra. I se n’anà. L'endemà quan el pagès va anar a l'era va trobar que els pallers s'havien convertit en pedra, així com la lloca, els pollets, la mesura i tot allò que havia a l'era. Tot s'havia convertit en pedra. Encara avui es poden apreciar com els pallers de pedra s'aixequen en silenci com a testimoni d'aquell fet.
Una altra versió d'aquesta llegenda ens explica que passà per l'Aranyó un pelegrí demanant acolliment i que els amos del mas no volgueren donar-li'n. El pelegrí va insistir que li donessin allotjament encara que fos a la palla de l'era i també li contestaren amb una negativa, tot dient-li que no tenien ni palla ni era, a la qual cosa el pelegrí contestà: "Jo no dormiré a la palla, però tu si que dormiràs a les pedres"; i diuen que tota la palla de la casa es convertí en pedra, així com els pallers de l'era. En aquesta versió expliquen que l'amo de la casa roman colgat dins dels pallers de pedra, com a càstig del cel per negar-se a donar uns brots de palla a un captaire tot i que a ell li sobraven pallers sencers.
Diu la gent que la nit de Sant Joan qui hi passa prop dels pallers sent els gemecs de l'avar lamentant-se del seu egoisme.
També diuen que qui és capaç de comptar, durant la nit de Sant Joan, les pedres del munt tres vegades seguides sense descomptar-se, l'endemà canviarà de sexe. No obstant, diuen que això encara no s'ha pogut comprobar, ja que ningú dels que ho ha intentat ha estat capaç de comptar-les tres cops seguits i que cada cop sortís la mateixa quantitat de pedres."
Font de la informació:Llegendesegarra.blogspot.com Els Pallers de pedra

Localització:
"Al costat de l’Aranyó s’alcen dues grans roques - de sauló - de prop de quatre metres d’alçada, aïllades de cap sediment rocós i molt erosionades, que s’anomenen popularment els Pallers de Pedra.
Els Pallers de pedra 1900 ca, font: Fot. Lluís Marià i Vidal (MDC-AFCEC) Quinalafem.blogspot.com
A poca distància, hi ha unes altres roques amb sepultures excavades i una sèrie de cavitats quadrangulars que són dites les Ames, i que corresponen a columbaris sepulcrals romans."
Font de la informació:Rutessegarra.wordpress.com Ruta L'Aranyó
Més informació:Viquipèdia L'Aranyó
Veure més LLEGENDES CATALANES


dilluns, 4 de maig del 2020

Llegenda del Castell de Vulpellac

Rajola del Castell de Vulpellac, "Miquel Sarriera", "Ego sum qui pecavi 1533" Jo sóc el qui ha pecat 1533, font:elpuntavui.cat
"Segons els avantpassats del poble de Forallac i la rodalia, un dels últims dels Sarriera que habità al Castell de Vulpellac fou Miquel de Sarriera; home, segons uns afirmaven, que tenia manies; altres, que era de migrada salut, degut als seus excessos de joventut; però el cas és que un dia, mentre anava per les perdius, allà en un marge hi va veure una noia molt formosa, la més bonica de tot el poble; a ell enamoradís com era, no va costar-li gaire de prendar-se’n; ella en canvi, no va donar-li el seu cor fins que vegé que la intenció del baró era honesta, i s’hi maridà.
Però el que són les coses: un fadrí extern del mas d’aquella collada, l’havia pretinguda, cosa a la qual ella mai no havia correspost, ja que el tracte no era del grat de la pubilleta tan delicada com preciosa, i formosa com virtuosa; no per això el fadrí, moscat, deixà quieta la feliç parella, i féu córrer certes iniquitats impròpies d’una dama virtuosa; aquestes murmuracions foren recollides pel Sarriera que entrà en gelosia, fins que un dia tancà la seva muller a la torre de càstig. Allí la torturà a fi que descobrís el que solament existia en la imaginació i la calúmnia. Fou tant el suplici que tingué la bona dama, que , segons uns, morí de pena i altres afirmen que morí traspassada per la daga del seu marit; però segons altres, –i això és el que amb més persistència s’afirmà– fou aparedada viva a la cambra de la torre; fent-se després impenetrable l’entrada de la cambra on havia trobat la mort la virtuosa dama Sarriera.
Passà el temps, i el Comte s’assabentà de la calúmnia que al damunt de la seva muller havia forjat el fadrí envejós, i amb indignació suprema, féu empresonar l’impostor, fent-lo morir a vergassades a la cambra superior de la torre. Encara avui podeu veure el grilló on fou lligat per trobar la mort.
Malgrat passar el temps, tot i que el Sr. Baró procurà distreure’s del terrible esdeveniment, no pogué apartar-se la tortura de la qual la consciència li feu retret. Un dia cridà al confessor; penedit, confessà la seva falta i explicà la tortura que no el deixava. El confessor, sant anacoreta, li aconsellà que fes una visita al Pare Sant de Roma, per si en podia aconseguir el perdó de les faltes, puix així era segur que un cop rebuda la benedicció, seria lliurat de la preocupació produïda pels seus horrorosos crims. Miquel Sarriera acudí als peus del Beatíssim Pare qui, compadit, li donà l’absolució de les seves culpes; però amb la condició precisa que públicament i amb forma clara manifestés la seva culpa, i que el seu escut fos emblemat com a penediment de falta tan greu.
El Baró retornà al Castell. Semblava tot canviat; ja no era aquell home intractable, ja no era dèspota i impulsiu, sinó amable i senzill. Una vegada reposat al castell, començà a cridar operaris i ben prompte unes ràpides reformes es portaren a cap, i un dia aparegueren en l’escut de la baronia que presideix el pati d’armes, gravades per mà destra, les paraules corprenedores i misterioses: EGO SUM QUI PECCAVI 1533 (Jo sóc el que vaig pecar)."
Font de la informació:Festa.cat La Llegenda del Castell de Vulpellac Per J. Serra Cortada
Altre versió de la llegenda explica que per la proximitat del castell de Vulpellac amb el de Cruïlles existia entre ambdós senyors una cordial amistat fins al punt que eren freqüents les visites de l'un i l'altre. El senyor de Cruïlles havia pretés l'esposa de Miquel abans del seu casament, però ella mai no havia correspost a aquest amor. Per aquest motiu, féu córrer certs rumors impropis d'una dama tan formal i seriosa...
Font de la informació:Viquipèdia Castell de Vulpellac

Història
El castell de Vulpellac és un notable exemplar de l'arquitectura civil goticorenaixentista al municipi de Forallac al Baix Empordà. 
Castell de Vulpellac, font:visitperatallada.cat
És documentat el 1269, quan se signa un conveni entre el bisbe de Girona i el senyor de Vulpellac sobre la construcció de la fortalesa. El 1322, el domini del castell pertanyia als Sant Sadurní i passà a Guillem Sarriera pel seu matrimoni amb Sibil·la de Sant Sadurní. L'any 1358, Guillem comprà les jurisdiccions del lloc al comte d'Empúries. Joan de Sarriera, nét de Guillem, es va casar a la segona meitat del segle xv amb la filla de Bernat Margarit i de Pau, Violant Margarit i Bertran. Fou general de l'exèrcit del conestable Pere de Portugal i de Renat d'Anjou durant la Guerra civil (1462-1472).
Està documentat que Antoni Sarriera era el senyor de Vulpellac el 1523. Amb el seu fill, Miquel Sarriera, senyor de Vulpellac a la primera meitat del segle xvi, arriba l'època daurada d'aquesta fortalesa, transformant el castell en un magnífic palau senyorial. Llegendes a part, sembla que la seva vida fou força moguda. Així, en Baldiri d'Agullana, juntament amb el baró de Llagostera, és assassinat a Barcelona per Miquel Sarriera, que feia causa amb els Cartellà i era el batlle general de Catalunya."
Font de la informació:Viquipèdia El Castell de Vulpellac
Més informació:Artmedieval.net El Castell de Vulpellac
Més informació:Forallac.cat El Castell de Vulpellac

La Llegenda i Vulpellac
Conjunt mediaval de Vulpellac. El casc antic va ser declarat l'any 2009 per la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat com a bé cultural d'interès nacional (BCIN) en la categoria de conjunt històric. El poble està conformat per un nucli de gran interès arquitectònic, que s'estructura al voltant del conjunt que formen el castell-palau i l'església parroquial de Sant Julià i Santa Basilissa.
L'església parroquial de Sant Julià i Santa Basilissa és l'antiga capella del castell. L'edifici actual és del segle XVI, d'estil gòtic tardà, amb detalls renaixentistes i fortificada.
Capella de l'església de Sant Julià i Santa Basilissa, font:km369.blogspot.com
El castell-palau, per la seva banda, manté en una bona part l'estructura essencial del segle XIV, amb nombroses reformes de la primera meitat del XVI, efectuades per ordre de Miquel Sarriera, que afectaren la disposició interior i la decoració. 
A l'entorn de l'església i del palau hi ha restes disperses de la muralla, alguns vestigis de la qual es troben entremig de les cases del poble. L'element més ben conservat és la torre-portal del nord-est, de planta quadrada i amb la porta adovellada. Es conserva una altra torrre, cilíndrica, al sudo-est del poble, encaixada entre les cases. 
Font de la informació:Visitperatallada.cat Nucli antic de Vullpellac

En el cicle de sortides de descoberta de patrimoni a Forallac cada any es fan visites guiades al conjunt mediaval de Vullpellac.
Folletó sortida Vulpellac 2020, font:Visitperatallada.cat
Veure més LLEGENDES CATALANES