divendres, 31 de gener del 2020

Bust a César Vallejo

"Paral·lelament als Jocs Olímpics, Barcelona va viure el 1992 una sèrie de congressos i encontres ben diferents, com ara el de metges peruans, que van triar la ciutat per celebrar la seva Primera Convenció Mundial. Van voler deixar un testimoni de gratitud a la ciutat i van donar un bust del poeta César Vallejo (Santiago de Chuco, Perú, 1892 - París, 1938), obra de l'escultor Pedro Barrera.
La tria del personatge estava influïda perquè es tractava del centenari del seu naixement. El bust de Barrera va ser inaugurat el 22 de setembre de 1992 en una plaça que duu també el nom del famós autor peruà, en el nou complex d'habitatges de Can Carreras. Pocs dies després de la inauguració, el bust va ser robat, però es va trobar ben aviat i va tornar al seu emplaçament."
Veure informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Bronze sobre pedestal de pedra






Centro Peruano en Barcelona - El CPB en sus 50º aniversario y como impulsor - de la creación de esta plaza, conmemorando el - 22 Aniversario de su creación; dedicada a nuestro - Ilustre Poeta Internacional, Dn César Vallejo Mendoza. - Bcn 26 de julio de 2014

LA CIUTAT DE BARCELONA - AL UNIVERSAL POETA PERUÀ - CESAR VALLEJO / 1892-1938 - LAS OBRAS GENIALES - SALEN DEL PUEBLO - Y VAN HACIA ÉL

HAY HERMANOS MUCHÍSIMO QUE HACER - I CONVENCIÓN MUNDIAL - DE MÉDICOS PERUANOS - BARCELONA
Més informació:Viquipèdia César Vallejo Mendoza
César Vallejo Mendoza, font:Viquipèdia

Autor
Escultor:Pedro Barrera Vega
Més informació:Pedrobarreravega.blogspot.com
Pedro Barrera Vega, font:youtube Graciamon.net
Veure més Art Públic Nou Barris

Escultura La Flama

"Quinze metres d'alçada i quinze tones de pes. Així és La flama de Ricard Vaccaro, inaugurada al bell mig del carrer de Cartellà, antiga Riera d'Horta, el 16 de maig de 1999. Qui sap si el nombre de metres i de tones té a veure amb la denominació popular de l'indret on es troba, Els Quinze. Els arquitectes que van ordenar aquest tram de Cartellà, Rosa Maria Clotet i Joan Llongueras, veien l'escultura de Vaccaro com una fita immensa que ajudava a ordenar-lo. L'autor va voler dotar d'ànima el monument i el dia que va clavar a terra la columna helicoïdal de La flama va pujar amb un grua per dipositar en un calaix que hi ha dalt de tot alguns objectes que estimava: cartes d'amics, dos llibres i un disc.
El projecte de Rosa Maria Clotet i Joan Llongueres, per una difícil i despersonalitzada cruïlla del carrer Cartellà, a Nou Barris, requeria un element escultòric que configurés una mena de nucli central. L'escultor i pintor Ricard Vaccaro va idear Flama, una escultura d'acer corten i acer inoxidable en forma de flama que va situar en el lloc mínim de què disposava, però sobre un que llenç d'aigua. L'alçada prominent, amb 15 m, i un pes de 15 tones donen relleu a una escultura de base mínima que, efectivament, aconsegueix dignificar la petita cruïlla. Al cim i a l'interior de l'estructura l'escultor va amagar dos llibres, de Paul Auster i de John Berger, més un disc de Jordi Savall de cants sefardís."
Veure informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Acer corten i acer inoxidable









Autor
Escultor:Ricard Vaccaro
Més informació:Viquipèdia Ricard Vaccaro
Més informació:Fundaciovilacasas.com Ricard Vaccaro Rodriguez
Ricard Vaccaro, font:elperiodico.com

Arquitectes:Rosa María Clotet, Joan Llongueras
Més informació:Llonguerasclotet.cat
Rosa María Clotet, font:Llonguerasclotet.cat
Joan Llongueras, font:Llonguerasclotet.cat
Veure més Art Públic Nou Barris

Bust a Álvaro Cunqueiro

"L'Agrupació Cultural Gallega Saudade va esperonar la dedicació d'una plaça a l'escriptor Álvaro Cunqueiro (Mondoñedo, 1911 - Vigo, 1981), tal com va fer també amb un altre racó urbà, dedicat a un altre escriptor gallec, Castelao. En el cas de Cunqueiro la plaça es troba al barri de Vilapicina.
Es tracta d'una obra realitzada per Guillermo Feal Otero (Fene, A Coruña, 1924 - 2003), la biografia artística del qual es desplega bàsicament al Ferrol. El seu punt de partida ha estat el món de l'ebenisteria, però la seva habilitat i vocació el van portar a l'estudi del dibuix i de la pintura al mateix temps que al de l'escultura. 
Igual que succeeix amb l'escultura que representa Castelao a la plaça barcelonina que porta el seu nom, el mot "Saudade" figura a la inscripció que cita al personatge en qüestió. Hom ha de recordar que Cunqueiro és la fantasia de Galícia esdevinguda literatura, que la seva imaginació va desbordar tots els marges de l'espai i del temps per oferir-nos un món nou -el cunquerià- on es viu des de posicions generadores d'una interminable i molt subjectiva creació dels més variats personatges i accions, en què la lògica de les coses poc o res té a veure amb els protagonistes i els esdeveniments."
Veure informació:Ajuntament de Barcelona, Art Públic
Materials:Granit

Saudade - Álvaro Cunqueiro - Galicia - 1911 1981






Més informació:Viquipèdia Álvaro Cunqueiro Mora
Álvaro Cunqueiro Mora, font:Viquipèdia

Autor
Escultor:Guillermo Feal Otero
Més informació:Fenecom1.blogspot.com
Guillermo Feal Otero, font:fenecom1.blogspot.com
Veure més Art Públic Nou Barris

Escultura Conversa

"Una escultura de Sergi Aguilar decora des del juny del 2011 el pati cobert d’accés al casal d’avis i la biblioteca municipals que es va inaugurar la tardor del mateix any 2011 en el nou edifici construït sobre el solar que ocuparen durant molts anys les cotxeres d’autobusos de l’avinguda de Borbó.
Conversa és una sintètica peça monumental realitzada per l’escultor Sergi Aguilar l´any 1987. Aquesta és una de les obres més radicals d’aquell fructífer període en que se servia de dos plans d’acer intersectats i del buit per crear enigmàtiques angulacions, com Mirada i Metálica d’una geometria essencial.
Conversa té mesura humana i mostra una aèria configuració, que revela el gran interès de l’artista per convertir l’espai retallat, viu i actiu, en la veritable forma i significat de l’obra. Dins d’aquest majestàtic angle d’una gran puresa lineal, l’espectador es troba davant una poderosa demarcació inscrita a l’interior mateix de l’obra, una delimitació residual perfilada per l’acer que és d’ on realment emana l’energia i la raó de ser de l’obra.
L’artista català ha sabut donar un gir al constructivisme de les primeres avantguardes i el porta a l’era actual en aprofitar el seu potencial dinàmic per dotar-lo d’ una especial calidesa humana, d’una certa remembrança objectual i d’una poètica vitalitat. Aquesta peça s’ofereix com a geometria emblemàtica i alhora com a forma provisional i intangible que demana d’un esforç perceptual per part de l’espectador. És una estructura rotunda que acull un buit revelador, en una ferma aliança entre construcció i sentiment, consistència formal i remor de vida.
L’ interès de Sergi Aguilar per atrapar espais i deixar-ne registres com a senyals desplaçades en marques obertes, forma part del seu personal ideari escultòric que entén el lloc sobre el que es pot parlar avui, més aviat com empremta provisional que com a cosa física i perdurable."
Veure informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Acer corten




Autor
Escultor:Sergi Aguilar
Més informació: Sergiaguilar
Més informació:Viquipèdia Sergi Aguilar Sanchis
Més informació: Enciclopèdia.cat
Sergi Aguilar i Sanchis, font:enciclopèdia.cat
Veure més Art Públic Nou Barris

dimecres, 29 de gener del 2020

La Víbria

La Víbria, font:bestiari.cat
"La Víbria de Barcelona és una figura mitològica medieval que representa un malvat drac femella, amb cua de serp, ales de ratpenat i pits de dona. És una peça d’imatgeria festiva que forma part del Bestiari Històric i del Seguici Popular de Barcelona, i surt tant en cercaviles i actes protocol·laris com en espectacles de foc.
La figura ja apareix documentada en el segle XV, època en què participava en processons de Corpus i en actes de rebuda de personatges importants que visitaven Barcelona, com ara la reina Isabel de Castella. I, com gran part de les peces del Bestiari Històric, la trobem documentada participant en les festes de canonització de sant Ramon de Penyafort, l’any 1601.
La Víbria de Barcelona va gaudir d’una gran popularitat durant els primers segles d’activitat, però al segle XVIII, amb les restriccions de la monarquia borbònica, començà a perdre importància, sobretot arran de la prohibició de la reial cèdula de Carles III, el 1780. Al segle XIX ja no es documentada enlloc.
El 1993, en el context de la renovació i la recuperació de la imatgeria festiva barcelonina, l’Associació de Festes de la Plaça Nova decidí de recuperar la Víbria. Per això encarregà la tasca a l’imatger Xavier Jansana, que l’enllestí aquell mateix any, i en aquell moment reprengué l’activitat i s’incorporà al Bestiari Històric i al Seguici Popular de Barcelona.
La figura té ball propi, la «Dansa de la Víbria», amb música interpretada per gralles i percussió. Es pot veure en els moments més simbòlics de les festes barcelonines –la Mercè, Santa Eulàlia, Corpus– amb els balls de les altres figures del seguici.

L'any 2005 s'estrenà la rèplica de la Víbria, que en aquest cas és obra de Manel Casserras i Solé. Des de llavors, la figura original surt a ballar per correfocs i la seva rèplica és la que desfila en les festes i solemnitats ciutadanes.
font:bestiari.cat
Quan no surt, la nova Víbria de Barcelona es pot visitar a la Casa dels Entremesos, on és exposada permanentment amb la major part del Seguici Popular."
Font de la informació:Barcelona.cat culturapopular imatgeria-festiva Vibria

Creador
Xavier Jansana i Font
Més informació:Xavierjansana.com 
font:xavierjansana.com












Manel Casserras i Solé (Solsona, 22 de juliol de 1957 - 30 d'abril de 2015) va ser un escultor català, destacat constructor d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació: viquipèdia Manel Caserras i Solé
















Veure més Imatgeria Festiva