dissabte, 18 de maig del 2019

Parc de Cervantes

"El Parc de Cervantes està situat als terrenys que abans ocupava el torrent Estela, que recollia les aigües que baixaven des del cim de Sant Pere Màrtir. Es pot recórrer pujant des de l’avinguda de la Diagonal, que és on hi ha l’entrada principal del parc, o bé d’una manera més relaxada, tot baixant des de la ronda de Dalt. 
Entrada al parc per l'avinguda diagonal
Barcelona a Cervantes - Homenatge amb motiu del IV Centenari de l'edició del Quixot Barcelona, 22 d'Octubre de 2005 -Any del Llibre i la Lectura



La vinculació de Barcelona amb les roses té una llarga trajectòria. N’és una bona mostra el concurs internacional que es va celebrar al Palau de Pedralbes entre els anys 1929 i 1936, i en el qual van participar els millors especialistes en roses del món. Més tard, a finals de 1980, al roserar del Parc de Cervantes s’hi van celebrar concursos populars de roses tallades, que després del seu èxit inicial van decaure.
L’actual Concurs Internacional de Roses Noves de Barcelona, iniciat a principis del segle XXI, pren, doncs, el relleu d’aquest més que notable passat històric.  La primera edició del Concurs Internacional de Roses Noves de Barcelona es va celebrar l’any 2001. Ha esdevingut un gran aparador de les noves creacions d’arreu del món. Aquest esdeveniment ha permès renovar i consolidar la vinculació de la ciutat amb les roses. Les noves plantes, creades a partir d’hibridacions i de la selecció artificial, s’han de desenvolupar i, amb el temps, han de posar de manifest unes característiques rellevants. Poden passar bastants anys fins que s’aconsegueix una varietat amb prou qualitat per poder-la presentar a concursos i, si té èxit, comercialitzar-la.




Des que despunta la primavera fins ben entrada la tardor, un mar de roses inunda l’espai de quatre hectàrees situat en un extrem del Parc de Cervantes. És el roserar, amb una col·lecció excepcional de més de 10.000 rosers.



 
Si comencem la visita des de la ronda de Dalt, el primer que trobem és una gran pèrgola semicircular plena a vessar de rosers enfiladissos de 233 varietats diferents. Aquest és un lloc ombrejat, amb bancs per seure i contemplar no solament el roserar, sinó també una vista magnífica sobre Barcelona.




Els parterres del Roserar de Cervantes són endreçats, envoltats amb una gespa molsuda que personalitza els rosers i en facilita l’aproximació. Petites arcades de troncs guarnides amb rosers enfiladissos ens conviden a entrar-hi i, d’una manera molt subtil, ens indiquen que en aquest jardí el passeig no s’ha de fer solament pels camins de sauló -que també n’hi ha, delicats i molt ben delimitats-, sinó sobretot pels camins de gespa, que són els que ens permeten intimar amb les roses.


Al Parc de Cervantes hi ha dos monòlits, un de pedra dedicat a l’escriptor i diplomàtic Àngel Ganivet, obra de l’escultor Jaume Monràs, i un altre en homenatge a Concha Espina, fet per Juan Díaz de la Campa, de marbre i amb un medalló de bronze amb la imatge de l’escriptora a la part superior.
Mònolit a Ángel Ganivet
Monòlit a Concha Espina

A la zona del roserar hi ha dues escultures: Rombes bessons (1977), d’Andreu Alfaro, una obra de caràcter geomètric situada prop de la part superior del roserar i, davant del jardí dels perfums, un nu femení: Serenitat (1964), d’Eulàlia Fàbregas de Sentmenat.

Rombes Bessones


Serenitat

També hi ha l'estàtua anomenada Adam, que havia estat realitzada a finals de la dècada dels anys 60 per Jacinto Bustos Vallejo i que representa un home despullat de notables proporcions, en postura reclinada.
Adam de Jacinto Bustos Vallejo


Veure informació barcelona.cat
Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Parc_de_Cervantes

Medallons Alfons V d'Aragó i Isabel II

"Per recordar els dos monarques que van fer possible l’existència de la universitat a Barcelona, Alfons V d’Aragó i Isabel II, hi ha la seva efígie esculpida en dos medallons col·locats al frontispici de l’edifici projectat per l’arquitecte Elies Rogent.
Alfons V havia autoritzat la creació de la primera universitat a Barcelona, a petició del Consell Municipal, per privilegi concedit des del regne de Nàpols, on es trobava el 3 de setembre de 1450. La derrota catalana a la guerra de Successió va suposar el tancament de la Universitat de Barcelona i el seu trasllat a Cervera, on va romandre fins que el 22 d’agost de 1842, durant la regència d’Espartero, es va autoritzar el retorn de la universitat des de Cervera a Barcelona. Les classes es van donar de moment en diversos locals ja existents, fins que el 1863, sota el regnat d’Isabel II, va començar la construcció de l’edifici projectat per l’arquitecte Elies Rogent, on el curs 1870-71 es van començar a utilitzar algunes aules.
Els medallons d'Isabel II i Alfons V van ser realitzats respectivament pels germans Agapit i Venanci Vallmitjana, escultors predilectes d’Isabel II, igual que les cinc escultures que hi ha en unes fornícules del vestíbul de la mateixa Universitat, dedicades a Alfons X, Lluís Vives, Raimon Llull, Sant Isidor de Sevilla i Averrois. Els medallons van quedar col·locats el 14 de març del 1876, un any abans de la visita que hi va fer Alfons XII."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra
Frontispici de l’edifici projectat per l’arquitecte Elies Rogent



ELISABET.II.H.R.BARCIN.ACAD.RESTITUIT - ISABEL 2a REINA D'ESPANYA VA RESTITUIR LA UNIVERSITAT DE BARCELONA

ALPHONS.V.ARAG.R.BARC.ACAD.CONDIDIT - ALFONS 5è. REI D'ARAGÓ VA CONCEDIR LA UNIVERSITAT DE BARCELONA

Més informació Wikipedia Alfons V d'Aragó El Magnànim
font:wikipedia
Més informació Wikipedia Isabel II
font:wikipedia

Més informació Universitat de Barcelona - Elies Rogent
Més informació Wikipedia Elies Rogent
Elías Rogent i Amat, font:wikipedia
Agapito Vallmitjana i Barbany, font:sites.google.com
Més informació Wikipedia Venanci Vallmitjana i Barbany
Venanci Vallmitjana i Barbany, font:ssantabenavente.com

Escultura Adam

"La vídua de l'escultor Jacinto Bustos Vasallo va regalar a la ciutat una estàtua del seu marit, anomenada Adam, que havia estat realitzada a finals de la dècada dels anys 60 i que representa un home despullat de notables proporcions, en postura reclinada. La donació al districte de Les Corts va tenir lloc l'octubre de 1991 i l'escultura va ser destinada al parc Cervantes, dos anys més tard. Ha estat decapitada per dues ocasions, el 1997 i el 2001. Aprofitant la seva restauració, l'abril del 2005 es va col·locar a la zona de la rosaleda.
L'autor ens apropa a la figura d'Adam modelant uns contorns de línia fluida, elegant i concisa, alhora que el descriu amb volums sòlids, vigorosos i ben proporcionats. Mostra una harmonia i un ritme d'arrels clàssiques amb alguns plans més marcats. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra artificial, placa de llautó





ADAM / Donació al districte de Les Corts / Consol Abreu, vídua de l'autor, Octubre 1991

Més informació Wikipedia Jacinto Bustos Vasallo
Veure més Art Públic Les Corts

divendres, 17 de maig del 2019

Estàtua La Serenitat

"Aquest nu femení d'Eulàlia Fàbregas de Sentmenat situat al Parc de Cervantes segueix una vegada més els models establerts per l'estatuària de tradició mediterrània de mestres com Maillol, Casanovas i Clarà i fou realitzat en marbre blanc pel procediment del buidatge.
El sentit del ritme dirigeix aquesta composició essencial en el gest, simple en la resolució, i polida en el seu acabat. Harmonia i equilibri dominen la proposta escultòrica. La forma de representar una figura asseguda implica alhora que un desafiament en la resolució de la forma, un estalvi de material.
La verticalitat que marca la figura està tallada per les línies diagonals de braços doblegats i cama a la gatzoneta. És una postura que han executat molts altres escultors des que Maillol va seguir els exemples de l'estatuària clàssica.
El millor de l'obra parteix d'aquesta fidelitat al cànon clàssic, d'aquesta harmonia del gest, aquesta cerca de la bellesa serena, aquest equilibri en el volum definitori, la tersura de línies precises i l'excel·lent treball del material.
El fet que el nas tingui un cop evident la va batejar definitivament com La xata."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:marbre blanc








Més informació Wikipedia Eulàlia Fàbregas de Sentmenat
Eulàlia Fàbregas Jacas més coneguda amb el nom de casada Eulàlia Fàbregas de Sentmenat font:wistremundo.dk
Veure més Art Públic Les Corts

Bust a Francesc Matheu

"Aquesta és l'única obra escultòrica d'Eulàlia Fàbregas de Sentmenat, de les cinc posades a Barcelona els anys de l'alcalde Porcioles, que no representa un nu femení, l'especialitat d'aquesta artista que va començar la seva carrera quan havia fet ja cinquanta anys.
Està situat a l'avinguda Diagonal, davant l'Escola Universitària d'Estudis Empresarials. El seu emplaçament l'ha convertit en suport de tota mena de pintades, periòdicament netejades i periòdicament substituïdes per altres de noves.
Va inaugurar-se en el trentè aniversari de la mort de qui fou un dels poetes de la Renaixença, el que permetia el seu encaix en la visió del catalanisme que, dintre dels estrets marges que permeté el franquisme, va fomentar l'alcalde Porcioles. Editor d'Ilustració Catalana i organitzador dels Jocs Florals, fou també el promotor de la iniciativa ciutadana d'anar posant, a partir del 1908, bustos de poetes jocfloralescos al parc de la Ciutadella. Havia nascut a Barcelona el 1851 i mort a Sant Antoni de Vilamajor un mes i mig abans que hi entressin les tropes franquistes. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:marbre blanc sobre pedestal de granit

Bust de Francesc Matheu davant de l'antiga Escola Universitària d'Estudis Empresarials, actualment Facultat d'Economia i Empresa

BARCELONA  AL POETA  FRANCESC  MATHEU / 16-10-1851 - 10-12-1938


Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Francesc_Matheu_i_Fornells
Francesc Matheu i Fornells, font:wikipedia
 Més informació Wikipedia Eulàlia Fàbregas de Sentmenat
Eulàlia Fàbregas Jacas més coneguda amb el nom de casada Eulàlia Fàbregas de Sentmenat font:wistremundo.dk
Veure més Art Públic Les Corts