dimarts, 14 de maig del 2019

Llegenda de Sant Jordi i el Drac

Sant Jordi al balcó del Palau de la Generalitat
Diuen que assolava els voltants de la vila un drac ferotge i terrible, que posseïa les facultats de caminar, volar i nedar, i tenia l'alè pudent, fins al punt que des de molt lluny amb les seves alenades enverinava l'aire, i produïa la mort de tots els qui el respiraven. Era l'estrall dels ramats i de les persones i per tota aquella contrada regnava el terror més profund.


Els habitants van pensar que si li donaven cada dia una persona que li serviria de presa, no faria l'estrall a tort i a dret. De fet, la llegenda diu, que el sistema els va sortir d'allò més bé, però el que era realment complicat, era de trobar una persona que cada dia es deixés menjar per aquell monstre. Tot el veïnat va decidir doncs, de fer cada dia un sorteig entre tots els habitants de la vila i que aquell que destinés la sort seria lliurat a la "simpàtica" fera.

Així es va fer durant molt de temps i el monstre se'n devia sentir satisfet, ja que deixava de fer els estralls i malvestats que havia fet abans. Però... vet aquí que un dia, la sort va voler que la filla del rei fos la destinada. La princesa era jove i bella. Hi hagué ciutadans que es van oferir per reemplaçar-la, però el rei fou sever i inexorable, i amb el cor ple de dol, va dir que tant era la seva filla com la de qualsevol dels seus súbdits i s'avingué que fos sacrificada.


La donzella eixí de la ciutat i ella soleta s'encaminà cap al llac on residia la fera, mentre tot el veïnat, desconsolat i afligit, mirava des de la muralla com se n'anava al sacrifici.
Però fou el cas que, quan va ésser un xic enllà de la muralla, se li presentà un jove cavaller, cavalcant un cavall blanc, i amb una armadura tota daurada i lluent. La donzella, tota preocupada, li digué que fugís ràpidament, ja que per allí rondava un monstre que així que el veiés se'l menjaria. El cavaller li digué que no temés, que no li havia de passar res, ni a ell ni a ella, ja que havia vingut expressament per combatre la fera i així alliberar del sacrifici de la princesa, com també a la vila de Montblanc. La fera, va sortir de cop i volta amb gran horror de la donzella i amb gran goig del cavaller. Va començar una intensa però breu lluita, fins que el cavaller li va clavar una bona estocada amb la seva llança, que va deixar malferida a la terrible bèstia.


El cavaller, que era Sant Jordi, lligà el monstre pel coll i la donà a la donzella perquè ella mateixa la portés a la ciutat, i la fera seguí tota mansa i atemorida. La llegenda explica fins i tot, que els habitants de la vila havien vist tota aquella gesta des de la muralla i que rebé amb els braços oberts a la donzella i el cavaller. A la plaça major de la vila, els vilatans van acabar de rematar aquell ferotge animal. De la sang que en brollà, en sorgí ràpidament un roser, amb les roses més vermelles que la princesa hagués vist mai. D'aquest roser el jove cavaller tallà una rosa i l'oferí a la princesa.


Es diu que el rei va voler casar la seva filla amb Sant Jordi, però que aquest li va replicar que no la mereixia i que la seva visita en aquella vila era perquè havia tingut una revelació divina sobre la necessitat urgent de salvar la vila del monstre. Recomanà al rei i als seus vassalls que fossin bons cristians i que honressin i veneressin Déu tal com mereixia. Desaparegué misteriosament tal com havia vingut.
Font: Wikipedia - Costumari Català de Joan Amades
Fotos:Setmanamediaval.cat (Montblanc)

Historia
Sant Jordi (Diòspolis, Palestina, v. 270 - Nicomèdia, Bitínia, 303) va ser un militar romà d'origen grec convertit al cristianisme i mort com a màrtir per no voler abjurar de la seva fe. És venerat en la majoria de confessions cristianes i en l'Islam, de manera que ha esdevingut un dels sants més populars, especialment durant l'edat mitjana. No obstant això, la seva historicitat és discutida i, probablement, és un personatge llegendari. 
De la vida del sant no se'n tenen dades històriques, solament referències en multitud de llibres, com ara en el palimpsest Acta Sanctorum (segle V), el Georgslied (segle IX) o els escrits de Iacopo da Varazze, bisbe de Gènova (La Llegenda Àuria, segle XIII).
La tradició catòlica el fa fill de Geronci, un oficial romà de Capadòcia destinat a Diòspolis, actual Lod (Israel). Allà, es casà amb una jove local, anomenada Policrònia, i tingueren un fill; Georgios (en català, Jordi).
En arribar a la majoria d'edat, Jordi s'allista a l'exèrcit romà, tot seguint els passos del seu pare. Quan tenia trenta anys, el destinaren a Nicomèdia com a tribú i féu part de la guàrdia personal de l'emperador romà Dioclecià.
Icona de sant Jordi (segle XIV), provinent d'un obrador de Constantinoble. Atenes: Museu Cristià i Bizantí
El 303, l'emperador ordena una persecució contra els cristians però el tribú Jordi es nega a actuar. Interrogat, els comunica que és cristià.
Dioclecià ordena la tortura del traïdor; l'encadenen a una roda d'espases i posteriorment, el decapiten. La tradició comenta que l'esposa de l'emperador, Alexandra, i Atanasi, un sacerdot pagà, es convertiren al cristianisme en veient l'exemple de Jordi, però poc després foren martiritzats.
El cos del màrtir Jordi fou traslladat a Diòspolis. Damunt la tomba, pocs anys després, Justinià I hi féu edificar una església en honor seu, seguint consells d'Eusebi de Cesarea. El 494 fou santificat pel Papa Gelasi I.
Tomba de Sant Jordi. Lod (antiga (Diòspolis):església de Sant Jordi
La figura de Sant Jordi era el resultat de la síntesi d'un cúmul de tradicions paganes, la qual cosa no impedí que s'assimilés al cristianisme: com a religió emergent, el cristianisme necessitava personatges heroics que facilitessin el procés evangelitzador. El culte i la devoció a sant Jordi pren volada entre les comunitats cristianes primitives de l'orient de l'Imperi Romà, que li edifiquen esglésies i temples: en començar el segle v ja existien desenes d'esglésies dedicades al sant a Egipte, Etiòpia, Síria, el Líban, Iraq i Judea. amb l'epicentre a la ciutat de Lydda (Diòspolis), en aquesta hi ha l'església de sant Jordi, construïda el 350, a la cripta de la qual hi ha la tomba del màrtir. Al segle vi la ciutat ja era inclosa en el pelegrinatge cap a Terra Santa. Sant Jordi era conegut gràcies a Gregori de Tours, que l'havia inclòs en un llibre dedicat a la glòria dels màrtirs.
L'any 1098, durant la primera croada, els croats quedaren sorpresos quan varen prendre Diòspolis de mans turques: aquells infidels havien conservat el culte a sant Jordi, a qui alguns musulmans anomenaven Khidr o El Verd. El cavaller verd és esmentat en diversos passatges de l'Alcorà i, en aquella època, comptava amb santuaris al llarg del món islàmic, gaudint d'una enorme devoció popular, tanta, que havia estat la inspiració de diferents contes, com aquell que explicava que lluità contra el drac per protegir una bella princesa.
Els croats retornaren a ses terres amb una vella història en la qual el seu patró era protagonista d'un relat cavalleresc. La figura del sant s'estengué per Occident. En tornar a Anglaterra des de Palestina, el rei Ricard Cor de Lleó parlava del sant amb entusiasme, explicava que se li havia aparegut prop de Jerusalem, i per aquest motiu, ordenà la reparació del seu sepulcre a Lydda, després que aquest fos destruït per Saladí.
Els croats en popularitzen la devoció, expandeixen el culte al sant per tot l'Occident cristià i l'implanten a tot Europa. L'any 1246 Iacopo de Voragine va divulgar la Llegenda àuria on s'inclouen els episodis de Sant Jordi, el drac i la princesa, que es popularitzen arreu i produeixen innombrables versions. A partir del segle xiv, sorgeixen nombroses llegendes guerreres en les quals apareix miraculosament sant Jordi fent costat als guerrers cristians en el moment decisiu de la batalla.
Llegenda Àuria
A Catalunya, comencen a estendre's les llegendes segons les quals sant Jordi intervé en batalles al costat dels comtes catalans: Borrel II, Jaume I, etc.; també és invocat pels almogàvers enmig de les lluites. Segons el Costumari Català de Joan Amades, el fet que Sant Jordi sigui el patró dels cavallers a la Corona d'Aragó es deu a l'ajut que va donar el sant al rei Pere I d'Aragó l'any 1096. Segons s'explica, l'esmentat rei va guanyar la batalla d'Alcoraz, que va implicar la reconquesta d'Osca contra els sarraïns després que aquest invoqués el sant. Per a agrair la gesta, el rei va nomenar-lo no només patró de la cavalleria sinó també de la noblesa de la Corona d'Aragó.
Escut amb la creu de Sant Jordi
A Catalunya, la festa es va generalitzar a mitjan segle XV i el seu patronatge de Catalunya ja s'esmenta a començament del mateix segle XV.
Font:wikipedia

Representacions teatrals de la llegenda

El mite de Sant Jordi matant el drac no podia escapar a la seva dramatització allà on se'n venera la figura. La representació de Montblanc és un espectacle que se celebra cada any (des de 1987) en la part més alta de la vila, en un marc incomparable, que és el conjunt arquitectònic del recinte emmurallat de la vila ducal, un dels més ben conservats de Catalunya. En aquest espectacle de llum, so, efectes sonors i visuals, pirotècnia, i moltes coses més, hi participen més de 500 persones, vestides de cap a peus segons els cànons de l'època medieval, entre les quals es poden trobar nobles, gent del poble, clergues, jueus, etc.

Veure més LLEGENDES CATALANES
 

Mural Art, Ciència i Lletres

"Seguint l’exemple de la línia 5 del metro, on les estacions del tram Diagonal-Sagrera inaugurat per Franco el 1970 havien estat decorades amb escultures i mosaics, el Ministerio de Obras Públicas que era qui finançava l’obra, va voler que el tram de la línia 3 entre l’estació de Sants i la Zona Universitària tingués decorades amb obres d’art els vestíbuls de les estacions extremes, que serien les que visitaria el ministre en el moment de la inauguració, que va ser el 20 de gener de 1975. Així, es van posar a l’estació de Sants dues obres de Pedro Delso sobrants del lot que se li havia encarregat per a la línia 5 un lustre abans i per a la de l’altra punta, Zona Universitària, se’n va encarregar una de nova a Ángel Orensanz. Els temps havien canviat des del 1970 i l’artista tradicionalista i exaltador dels valors hispànics que era Pedro Delso va ser substituït per un escultor d’avantguarda com Orensanz, que aleshores començava la seva carrera.
Orensanz va concebre un gran mural de terracota format per quinze figures humanes i unes inscripcions en diversos idiomes: grec, llatí, francès, anglès, alemany, català i castellà. El mural està separat en dues peces per les escales de baixada a les andanes. En una de les peces hi ha dues figures separades per un rètol al mig on es llegeix “HUMANITIES – ARTS – LETRAS”. En l’altra hi ha tres grups de figures separats per dos blocs de rètols. En un es llegeix: “KAΛON-ARTE-AΛΗΘΗΣ-AΙΘΝ-KUNS” i en l’altre: “SCIENTES-SCIENTIA-CIENCIES”. La relació entre l’obra i el campus universitari sota el que es troba no pot ser més evident."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:ceràmica

Vestíbul estació Zona Universitaria
SCIENTES – SCIENTIA – CIENCIES


KAΛON – ARTE – AΛΗΘΗΣ-AΙΘΝ- – KUNST



HUMANITIES – ARTS – LETRAS

Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Angel_Orensanz_Zabal
Ángel Orensanz Zabal, font:ub.edu


dilluns, 13 de maig del 2019

Monument a Ignasi Iglésias

"Fins a l'any 1965, el barri de Sant Andreu no va poder saldar el compte pendent que tenia amb el dramaturg Ignasi Iglésias i Pujades (Sant Andreu de Palomar, 1871- Barcelona, 1929), que hi havia nascut quan encara era un municipi independent. El 1929, pocs mesos després de la mort d'Iglésies, hi havia hagut una petició formal a l'Ajuntament perquè li dediqués un carrer al barri, concretament el que portava el nom de "Orden", però l'Ajuntament no la va tenir en consideració. Tot i així, encara que formalment mai no es va fer oficial el canvi de nom, en l'àmbit popular es va començar a usar el nom d'Ignasi Iglésias per a aquell carrer, als anys trenta, fins al punt que l'Ajuntament franquista va haver d'establir el 1939 que el nom del carrer tornava a ser el de l'Orden.
Així que l'autor d'El cor del poble va seguir sense cap homenatge permanent a la seva vila natal, fins que el 1965, dintre les discretes maniobres de l'alcalde Josep Maria de Porcioles per anar recuperant alguns noms de catalans il·lustres, se li va aixecar un monument a la plaça de les Palmeres, que aleshores encara es deia oficialment de Sant Francesc i no havia estat encara remodelada, cosa que es va fer deu anys més tard. L'estela amb el relleu d'una noia que ofereix flors al bust de l'autor teatral va ser realitzada per Ferran Bach Esteve, professor de l'Escola Massana, que depèn de l'Ajuntament. La inauguració es va fer el dia 8 de desembre d'aquell any 1965.
El 16 d'octubre de 1976, el carrer va passar a dir-se d'Ignasi Iglésias oficialment, i es va organitzar un homenatge infantil a l'escriptor que va dipositar una ofrena floral al peu del monument. El setembre del 2009 es va col·locar davant de la Biblioteca de Can Fabra, en el mateix districte, essent inaugurada el 5 d'octubre. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona, Art Públic
Materials:pedra

Monument a Ignasi Iglésias a l'entrada de la biblioteca Ignasi Iglésias Can Fabra



A la part inferior hi ha un relleu amb una cara que representa una màscara teatral



Monument a Ignasi Iglésias, al seu antic emplaçament a la Plaça de les Palmeres, prop d'on nasqué, font:wikipedia
Ignasi Iglésias i Pujadas (Sant Andreu de Palomar, 19 d'agost de 1871 – Barcelona, 9 d'octubre de 1928) fou un dramaturg i poeta vinculat al moviment modernista.

Va ser fortament influït pels modernistes (grup de L'Avenç). Als anys 90 va col·laborar amb la Companyia Lliure de Declamació. El seu primer gran èxit el va assolir amb L'escurçó (1894). Va fer obres de clara línia ibseniana com L'argolla (1894) i Fructidor (1894). Es va consagrar amb l'estrena de diverses obres d'èxit al Romea com El cor del poble (1902), Els vells (1903) -que va ser traduïda a altres llengües- i Les garses (1905). Amb l'esclat del Noucentisme va entrar en una crisi estètica que el va mantenir un llarg temps sense escriure. Finalment, va reaparèixer amb drames costumistes burgesos com La llar apagada (1926).
Més informació Wikipedia Ignasi Iglésias i Pujadas
https://www.filmaffinity.com/es/film250038.html

Retrat del dramaturg Ignasi Iglésias i Pujadas, font:wikipedia

 Més informació http://fbach-esteve.com/biografia.html
Ferran Bach-Esteve, font: Àngela Ubasart
Veure més Art Públic Sant Andreu

dissabte, 11 de maig del 2019

Creu de terme de Sant Adrià de Besòs

"Aquesta creu situada en el límit de la ciutat de Barcelona i la vila de Sant Adrià té un parell de característiques que la fan única, per una banda va ser erigida segons disseny de l’arquitecte Josep Maria Pericas i en segon lloc és una creu amb un aire celta que, a Barcelona, sembla excèntrica però que ha donat peu a que la població l’anomeni com la Creu gallega. A Galícia, on la tradició de les creus és extensament arrelada, reben el nom de “cruceiros”, i el de “celtic crosses” o “high crosses” a Irlanda on també aquest costum ancestral té una enorme vitalitat provinent dels primers cristians.
La creu que ens ocupa segueix uns patrons pràcticament idèntics a les creus cèltiques. Construïda amb pedra granítica sobre una graderia quadrangular i sobre un peu circular i cònic truncat, un fust cilíndric uniforme, on podem veure gravat 1944, damunt d’aquests dígits una decoració amb tres anells paral·lels de secció en bossell; al peu del fust una decoració molt simple de deu anells paral·lels també en bossell. El capitell té forma de con truncat invertit decorat amb una altra de les característiques celtes: la repetició d’un motiu, vegetal, sense cap mena d’interferència. El pom de la creu recorda un capitell egipci campaniforme decorat amb escames. Els quatre braços de la creu, tots amb les mateixes mides, tenen forma de con truncat, tots ells decorats per una mena de cordó entortolligat i en secció en bossell. Les quatre parts de la creu es veuen rodejades per un cercle que representa la roda solar decorada amb un element repetitiu en forma de raigs de foc. És una creu que no té cap mena d’antropomorfisme i en la que Pericas, possiblement, va voler complir l’encàrrec de l’Ajuntament sense incloure tota la càrrega religiosa pròpia dels primers anys després de la Guerra Civil."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra artificial






Creu de terme de Sant Adria de Besòs, l'any 1957, font:enarchenhologos.blogspot.com
 Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Maria_Pericas_i_Morros
Arquitecte Josep Maria Pericas i Morros, font:wikipedia


Alambic Cerveses Damm

"La fàbrica de cerveses Damm va deixar els magatzems que tenia al carrer de Rosselló, davant de la seva seu central, l'any 1992. S'hi va fer un bloc de pisos i, al bell mig de l'illa, un interior enjardinat que van urbanitzar els arquitectes de l'equip Alonso-Balaguer i Enric Gil. En inaugurar-se la primera fase, el maig de 1996, es coneixia aquest indret com l'illa Damm. Tanmateix, es va decidir donar un nou nom als jardins per recordar la figura de l'escriptora Montserrat Roig. En inaugurar-se la segona fase, l'11 d'abril de 1997, la Damm havia fet donació d'un antic alambí que forma part dels jardins des d'aleshores, i que és un dels elements destacats d'aquesta illa de 2.984 metres quadrats.
Alambic de coure per al brassage (barreja de la malta amb aigua) de la cervesa. L'alambic és un dels que fou instal·lat en el cos central de l'edifici fàbrica, construït entre 1902 i 1905, que aprofitava l'estructura vertical per a la circulació dels líquids. La fàbrica fou construïda amb el nom de la Bohèmia, però acabà dins de la societat anònima Damm, que té precedents de fabricació de cervesa a Barcelona des del 1876. Els Damm són una de les famílies alemanyes que arribaren a Catalunya des d'Alsàcia, ran de les guerres franco-prussianes."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:coure





Seu central Cerveses Damm al carrer Roselló

Calderes de coure a la fàbrica Damm, mnactec.cat
Més informació Mapa del patrimoni industrial de Catalunya Cerveses Damm