divendres, 8 de febrer del 2019

Monument a Les Colles de Sant Medir

"El 1964, la Federació de Colles de Sant Medir, que cada 3 de març celebren l'aplec a l'ermita del sant a Collserola, van començar a pensar de recordar-ho amb una mena de font o bé amb un monòlit. Va vèncer la segona opció, obra de Núria Tortras. Finalment el monument va anar a petar a la plaça Trilla, on el 1980 va ser posada una placa que recorda els 150 anys del primer any que es va celebrar l'aplec, el 1830.
Amb el temps es trobava en molt mal estat i, arran de les obres de remodelació de la plaça el 1983 -obra de Jaume Bach i Gabriel Mora-, es va substituir per l'actual de granit rosa amb lletres de bronze a un nou emplaçament de Nil Fabra; després se li va afegir el sòcol negre amb motiu del darrer trasllat a la plaça Trilla.
Al número 111 del carrer Gran de Gràcia una placa recorda el forner Josep Vidal Granés, fill de Sant Cugat que, greument malalt, va prometre anar en romiatge a cavall fins a l'ermita del sant, al qual tenia devoció, si se'n sortia. Així va ser, i des de l'any que això va passar, el 1830, l'aplec ha persistit."
Veure informació Ajuntament Art Públic
Més informació Wikipedia Núria Tortras i Panas
Més informació http://www.santmedir.org/
Monument a la plaça de Trilla


A LES COLLES DE  SANT MEDIR  EN EL CL ANIVERSARI  1830  1980  LA FEDERACIO DE COLLES

Placa a José Vidal Granes
Ermita de San Medir a San Cugat - font:www.sancugat.cat

Núria Tortras i Planas, font:Real académia catalana de belles arts
Veure més Art Públic Gràcia

dijous, 7 de febrer del 2019

Escultura Solc

"Los Jardines de Salvador Espriu de Barcelona, conocidos popularmente como Jardinets de Gràcia, cuentan con la escultura 'Solc', del artista Frederic Amat, una creación que rinde homenaje a la "profunda huella" literaria del poeta catalán que da nombre al espacio.

La escultura se puede entender como la hendidura que produciría un obelisco al caer al suelo, según explicó Amat durante la inauguración, en alusión al gran obelisco que se erige desde 1936 frente a los jardines en homenaje al presidente de la primera república española, Francesc Pi i Margall. Cuando se inauguró el obelisco, bautizado popularmente como 'El lápiz', Espriu tenia 23 años y ya había escrito seis libros: - Es una construcción que tiene mucho que ver con él y su trayectoria, le representa y le es contemporáneo -."
Ver información https://www.lavanguardia.com
Más información https://es.wikipedia.org/wiki/Salvador_Espriu
Más información https://es.wikipedia.org/wiki/Frederic_Amat



Brilla, dentro del único / conocimiento del negro / el oro de mi sueño - Barcelona a Salvador Espriu 2013 / "Solc" Frederic Amat
Frederic Amat - fuente foto:El periodico

Relleu La Lectura

"La decisió municipal de suprimir el museu Clarà va influir en un nou aflorament d'escultures d'aquesta artista noucentista (la Pomona de la plaça del Consell de la Vila a Sarrià; les situades a la porta de la biblioteca Clarà, a Sant Gervasi, o aquest relleu dels Jardins de Savador Espriu, dedicat a Pompeu Fabra).
És el segon monument al gracienc que va ordenar la llengua catalana i li va donar força i coherència. Clarà va fer aquest relleu, que va anomenar La lectura, sobre una placa de pedra artificial el 1948, el mateix any de la mort del famós filòleg. El que s'ha posat als jardinets és una còpia, i va ser l'arquitecta municipal Anna Ribas la que va dissenyar la instal·lació. La raó de dedicar l'escultura a Fabra era que coincidia amb el 125è aniversari del seu naixement. Carola Fabra, filla del filòleg, va assistir a la inauguració, el 28 de novembre de 1993"
Veure informació Ajuntament Art Públic
Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Pompeu_Fabra_i_Poch
Mes informació Wikipedia Josep Clarà



Relleu La Lectura, copia del original de Clarà
 Pompeu Fabra i Poch
Josep Clarà i Ayats
Veure més Art Públic Gràcia

Escultura L'Empordà

"Joan Maragall era un escriptor català que el franquisme podia assumir, potser pel seu interès continuat per Espanya. El cas és que el centenari del seu naixement va desfermar una sèrie d'homenatges, entre ells una escultura obra del seu fill Ernest, que l'alcalde Josep Maria de Porcioles va inaugurar el dia 11 de desembre de 1961 als Jardinets de Gràcia.
El conjunt representa dues dones ajagudes una davant de l'altra. Una va despullada i l'altra porta una roba molt fina. La parella va provocar unes crítiques moralistes que recordaven les que en el passat havien patit alguns monuments de figures nues (plaça de Catalunya, Font de Diana...). Els rondinaires hi veien una parella lesbiana on la major part de la gent no veia més que un grup escultòric de caire clàssic. Les obres d'un aparcament subterrani, uns anys més tard, van ser l'oportunitat per dur a l'exili el monument, que l'autor havia batejat com L'Empordà. Va ser posada al parc Cervantes, situat a la frontera de Barcelona amb Esplugues. Ernest Maragall va haver d'esperar que el seu nebot Pasqual arribés a ser alcalde per demanar-li que posés fi a aquella injustícia. El febrer de 1985 L'Empordà tornava als jardinets de Gràcia. Tanmateix, l'anècdota s'havia fet popular i quan el febrer de 1987 es va celebrar a Barcelona la Primera Setmana Lesbiana les dues dones van ser guarnides amb unes corones de flors de color violeta.
L'any 2014, amb la col·locació de Solc, en homenatge a Salvador Espriu, l'obra escultòrica de Maragall es va retirar temporalment i es va tornar a col·locar al final dels Jardinets de Gràcia."
Veure informació Ajuntament Art Públic
Més informació https://es.wikipedia.org/wiki/Ernest_Maragall_i_Noble 
Escultura L'Empordà - Oda nova a Barcelona


 


Escultura amb la Casa Fuster al fons
Escultura als Jardins de Salvador Espriu


ODA NOVA A BARCELONA. JOAN MARAGALL
LES MUNTANYES
I EL MAR INMENS
SI EL MÓN JA ÉS TANT FORMÓS, SENYOR
Ernest Maragall i Noble
Veure més Art Públic Gràcia

Escultura Anna Frank

En la plaza Anna Frank del barrio de Gracia podemos disfrutar de una escultura realizada en bronce por la escultora Sara Pons Arnal en el año 2001. La escultura representa a Anna tumbada sobre un voladizo, en actitud pensativa con una pluma y un diario abierto con la siguiente inscripción:
"Cuando ya ni los nombres quedan de los verdugos. Ella sigue viviendo. Pero que nunca vuelva aquella larga sombra y el torrente de sangre y llanto y barro y luto que ahogó tanta belleza cuyo símbolo era una muchacha en flor.  Sara Pons Arnal. GENER 2001"
También podemos contemplar en la plaza una placa con un texto de Anna de julio de 1944.
Escultura de Anna Frank







"Contemplo cómo el mundo va siendo transformado poco a poco en un desierto. puedo oir cada vez más fuerte el trueno inminente que nos habrá de matar. puedo sentir el sufrimiento de millones de seres y con todo cuando miro al cielo. pienso que un día todo volverá a tornarse bueno. que toda esta dureza también tiene que tener un final" 15 de julio de 1944
Sara Pons Arnal, font:cipedraseca

"Annelies Marie Frank, conocida en español como Ana Frank (Fráncfort del Meno, 12 de junio de 1929 - Bergen-Belsen, marzo de 1945), fue una niña alemana con ascendencia judía, mundialmente conocida gracias al Diario de Ana Frank, la edición de su diario íntimo, donde dejó constancia de los casi dos años y medio que pasó ocultándose, con su familia y cuatro personas más, de los nazis en Ámsterdam (Países Bajos) durante la Segunda Guerra Mundial. Su familia fue capturada y llevada a distintos campos de concentración alemanes.
El único sobreviviente de los ocho escondidos fue Otto Frank, su padre. Ana fue enviada al campo de concentración nazi de Auschwitz el 2 de septiembre de 1944 y, más tarde, al campo de concentración de Bergen-Belsen, donde murió de tifus en marzo de 1945, pocos días antes de que él fuera liberado.​ En 1947, apenas dos años después de terminada la guerra, Otto publicó el diario bajo el título La casa de atrás (en neerlandés, Het Achterhuis)."
Ver información https://es.wikipedia.org/wiki/Ana_Frank
Anna Frank
Veure més Art Públic Gràcia