dilluns, 16 de gener del 2023

Escultura Cap de Barcelona

 

"Partint d'una maqueta d'un metre d'alçada feta per l'artista nord-americà Roy Lichtenstein, una empresa especialitzada va fer-ne una altra de fusta de tres metres, de la qual es va treure, amb mitjans informàtics, un model tridimensional que va servir de base per al treball dels industrials en la realització definitiva. Aquesta construcció es va fer amb vuit mòduls prefabricats de formigó, units amb un nucli de fibres d'acer inoxidable. L'estructura base es va recobrir de gres de diferents colors, seguint les indicacions de Roy Lichtenstein i fent servir la tècnica gaudiniana del trencadís. Les mides del monument, un cop acabat, són de vint metres d'alçada per cinc d'amplada. Representa un cap de dona, amb els cabells al vent, i correspon a una sèrie que Lichtenstein va batejar com a brushtrokes (pinzellades), perquè al seu estil propi, utilitzat sobretot en el còmic i que consisteix a ampliar la trama d'impressió fins que se n'apreciïn els punts a ull nu, hi va afegir unes pinzellades vigoroses que marquen el nas, els ulls i la boca.

En fer l'encàrrec, en principi l'Ajuntament pensava posar-la al Parc de la Creueta del Coll, a dalt de tot del turó, però en veure la maqueta lliurada per Lichtenstein el febrer del 1987 va canviar d'idea i va decidir en una reunió amb l'artista a Nova York, exactament quatre anys més tard, que aniria al punt on s'uneixen el Moll de la Fusta i el Moll d'Espanya. Es va realitzar en pocs mesos, però la inauguració oficial es va posposar fins al 7 d'abril de 1992, poc abans del començament dels Jocs Olímpics. Va ser l'obra d'estatuària pública que més diners va costar als barcelonins (seixanta milions de pessetes de començament dels anys noranta) de totes les que es van posar a la ciutat en aquells anys preolímpics."

 

"L'any 1992 no tan sols va ser important per Barcelona com a seu dels Jocs Olímpics, sinó també des del punt de vista artístic la ciutat es va veure enriquida en acollir des de llavors una de les millors mostres d'escultura pública dels autors de més prestigi del segle XX.

Entre els artistes representats, el nord-americà Roy Lichtenstein (1923-1997), n'és present amb la seva obra titulada Cap de Barcelona, situada al Moll de la Fusta davant la plaça d'Antonio López, espai diàfan i obert en el qual aquesta escultura es converteix en una bella i important fita visual.

Al llarg de la seva dilatada carrera, Lichtenstein, un dels millors representants del moviment pop de l'anomenada primera generació d'aquesta tendència, Andy Warhol, Jasper Johns, Claes Oldenburg o Robert Rauschenberg, va realitzar una notable producció escultòrica que simultanejava amb el seu treball com a pintor i gravador.

En aquest sentit les seves primeres peces daten dels anys 1940, com les que s'han classificat com a "escultures primitives", obres amb un fort caràcter arcaic i arqueològic. El seu primer objecte pop, Cap de noia, està datat, però, el 1964, és a dir quan l'artista ja havia assumit el llenguatge pop.

A partir de llavors i fins a la fi dels seus dies, Lichtenstein va efectuar nombroses peces escultòriques seguint el seu propi estil que l'identifica, tot i que s'ha d'advertir que aquestes obres tridimensionals no s'han de interpretar com a simples transsumptes de la seva pintura, ans al contrari, posseeixen entitat pròpia sense que allò signifiqui una descontextualització respecte de la seva proposició estètica.

Cap de Barcelona té la seva gènesi en 1985, en una petita maqueta de fusta pintada, que després, com és usual en la producció de la seva obra, es transformarà en una escala més gran, en aquest cas i tenint en compte la peanya circular de formigó, arribarà als dinou metres d'alçada.

Iconogràficament la temàtica dels "caps" es recorrent en l'obra de Lichtenstein, aquests adquireixen en la seva producció diferents registres estilístics i formals.

En el cas concret de Cap de Barcelona, el títol al·ludeix a la topografia de la ciutat on s'ha erigit, pertany a la sèrie dels "caps de pinzells" iniciada en els anys 1980 com a resposta tridimensional a la idea de les pinzellades de tanta significació per a l'artista i pel seu aspecte simbòlic.

No tan sols s'hi resumeix brillantment el seu estil amb els seus cèlebres punts benday, derivats de la tècnica de la impressió, i la reducció cromàtica a les gammes primàries, ressaltades en aquest cas per l'ús de la ceràmica, sinó que uneix dos aspectes tan estimats per l'artista com són els caps de perfil i les pinzellades, a la manera d'una autocita estètica.

Així doncs, caps i pinzellades conformen temàticament i formal l'escultura, en una interpretació convincent i expressiva, en la qual d'una banda es fa referència als rostres femenins deutors del cubisme picassià, però en clau d'impacte expansiu en els seus contorns, el qual reforça i acompanya amb intel·ligència, la formalització plàstica de la pinzellada, gestual i instantània, que resta congelada en l'aire i esdevé tema alhora que es converteix en doble homenatge, d'una banda al mateix fet pictòric, de l'altra com una al·lusió irònica a la action painting i a la seva impulsiva execució.

El caràcter vertical de l'escultura, ja emfasitzat per la mateixa peanya, s'ofereix en una bella pluralitat de plans i punts de vista que la percepció de l'espectador descobreix en el seu trànsit."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Fernando Martín

Materials:Peces de formigó prefabricat armat amb fibres d'acer inoxidable, revestides amb ceramica sobre base de formigó tenyit






Autor

Escultor:Roy Lichtenstein

Més informació:Viquipèdia Roy Lichtenstein

Roy Lichtenstein, font:Viquipèdia

 
Veure mes Art Públic Ciutat Vella Oest

 

 


Escultura Esportiu de la mar

 

"Aquest monument és un dels tres situats al port de Barcelona que va fer l'escultor Ros-Sabaté amb motiu mariner als anys seixanta. Els tres representen una embarcació de vela solcant sobre les ones, tot metàl·lic, i s'assemblen molt l'un a l'altre. Un dels tres, el situat a l'Escullera, és el dedicat als creadors del patí de vela; un altre, que recorda la victòria a la batalla de Lepant, davant de les Drassanes, i aquest, dedicat a l'esportista de la mar, situat en el punt on s'uneixen el Moll d'Espanya i el de la Fusta, a tocar del monument de Roy Lichtenstein Cap de Barcelona, posat posteriorment.

Tant el monument a l'Esportista de la mar com el dedicat a la batalla de Lepant, posats amb dos anys de diferència, van ser una iniciativa de la Asamblea de Capitanes de Yate que no es distingia precisament pel seu progressisme. A la inauguració, el 15 de març de l'any 1969, hi abundaven els uniformes militars: va comptar amb la presència del ministre de Marina, almirall Nieto Antúnez; el capità general Pérez Viñeta; el delegat nacional d'Esports, José Antonio Samaranch; el governador civil, Tomás Garicano Goñi, i altres autoritats de la Marina i de l'Exèrcit de Terra. No va ser-hi l'alcalde de la ciutat, Josep Maria de Porcioles."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas


"Emplaçada arran de mar, aquesta obra de Joaquim Ros-Sabaté és un homenatge als qui practiquen esports marítims.

L'escultura és d'aparença senzilla i de formes esquemàtiques i, a la manera de Pau Gargallo i Juli Gonzàlez, està configurada per planxes de ferro. Representa un vaixell que navega entre onades, realitzades també amb planxes de ferro, en aquest cas afuades i torsionades. L'escultor va donar tot el protagonisme a les ones del mar i als vaixells de vela, però no va oblidar els peixos que incorpora mitjançant unes peces transversals. Situada sobre una gran base de pedra, aquesta peça és visualment lleugera i dóna la sensació d'ingravidesa pròpia de la flotació."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Daniel Giralt-Miracle

Materials:Planxa d'acer sobre pedestal de pedra





LA ASAMBLEA DE / CAPITANES DE YATE / A LOS DEPORTISTAS / DE LA MAR / AÑO MCMLXIX

LA REALIZACION DE ESTE MONUMENTO / HA SIDO POSIBLE GRACIAS AL APOYO DE / LA DELEGACION NACIONAL DE EDUCACIÓN / FISICA Y DEPORTES, LA DIPUTACIÓN PRO- / VINCIAL DE BARCELONA Y LA JUNTA DEL / PUERTO DE BARCELONA

 

Autor

Escultor:Joaquim Ros i Sabaté

Més informació:Viquipèdia Joaquim Ros i Sabaté

Joaquim Ros i Sabaté, font:Viquipèdia

 
Veure mes Art Públic Ciutat Vella Oest

 


dimecres, 11 de gener del 2023

Mural de Vallcarca

 

"L'any 1987 s'havia pintat la primera gran paret mitgera per iniciativa de la campanya "Barcelona, posa't guapa" a la ronda del General Mitre. Segurament, això va esperonar Joan Barjau l'any següent a fer-ne una altra, aquesta vegada als números 51 al 55 del carrer del Repartidor, a Vallcarca. Va trobar un ajut discret de les caixes d'estalvis per poder sufragar els materials i també de l'arquitecte Gabriel Poblet, que era veí de l'immoble. Donada la proximitat del Parc Güell, Barjau va decidir fer una versió del famós trencadís utilitzat per Gaudí. Era una manera de millorar un edifici i assenyalar, de passada, la presència del famós parc."

"Barcelona no vivia tan pendent de Gaudí quan Joan Barjau i el seu equip van decorar aquesta mitgera magnificant un detall del Parc Güell, que es troba molt a prop però que aleshores no estava quasi senyalitzat. Tampoc aleshores el trencadís no inundava la ciutat, ni hi havia cartells ni merchandising, ni era, per tant, un signe inequívoc del parc.

El dissenyador gràfic veia constantment la immensa massa d'aquest bloc de multipropietat que, pintada de gris, era una gran pantalla, pràcticament una muralla especialment visible per la seva magnitud i pel gran desnivell del terreny. Va iniciar una aventura personal a la qual s'uní l'arquitecte Gabriel Poblet, veí de l'immoble. Poblet va fer un treball tan laboriós com la construcció d'un mosaic: convèncer els 44 propietaris i trobar un patrocinador (una caixa d'estalvis que pagà la totalitat de l'obra, però que preferí restar en l'anonimat).

Es va prendre com a motiu una imatge dels bancs del Parc Güell, de manera que la mitgera recordaria la presència d'un parc que majoritàriament s'associa al turó del Carmel. Les tres parets passaven a ser un gran anunci sense paraules o potser la magnificació d'un petit detall que parla també de tot un pujol on el trencadís i els ornaments anònims omplen les antigues vil·les d'estiueig.

Per a la realització es va partir d'una fotografia que Barjau va adaptar a dibuix i a dotze tintes planes i que un equip de pintors va traslladar a làmines de paper Kraft. Amb una bastida mínima es van adherir els papers a la superfície, que trigaria mesos a completar-se.

L'efecte, però, no és de paret empaperada; la imatge és un encunyat que ressegueix la corba dels bancs, un efecte possible gràcies a uns afegits a la part superior que es veuen en continuïtat amb les cobertes dels celoberts. Des del Pont de Vallcarca es gaudeix de la millor vista i és on es veu la paret integrar-se en el que sembla també un mosaic de textures diferents conformat per la vegetació i un urbanisme caòtic però harmoniós alhora, com un trencadís."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Elena Massons

Materials:Pintura

 

Autor

Disseny i realització:Joan Barjau i Gabriel Poblet

Joan Barjau Capdevila (Barcelona, 1950). Pintor, dibuixant, gravador, dissenyador i muralista. Estudis a l'Escola de Llotja i a l'Escola Eina. Va començar a exposar a 19 anys. El seu estil, molt vinculat al grafisme dels mitjans de comunicació, se situa en l'òrbita del pop art. Per això el gravat i el muralisme ocupen un lloc important en la seva obra.

Més informació:Luc.devroye.org/fonts-30665.html

Joan Barjau i Capdevila
 

Gabriel Poblet (Barcelona, 1949). Arquitecte titulat el 1974. Va col.laborar amb el muralista Joan Barjau en la realització d'uns murals d'inspiració gaudianiana al barri de Vallcarca.

Veure més Art Públic Gràcia

dimecres, 4 de gener del 2023

Escultura Mare de Déu embarassada

 

"Nom amb el qual és coneguda una escultura de Vicenç Navarro situada als jardins de la Maternitat, que mostra una Mare de Déu en estat de bona esperança. Encara que s'ignora la data exacta de l'estàtua, hi ha versions que asseguren que és d'abans de 1944. Navarro va ser un dels escultors oficials de la postguerra, i no seria estrany, doncs, que hagués fet aquesta marededéu embarassada per a un lloc com la Maternitat. Va ser restaurada el 1994 per alumnes de l'Escola d'Arts i Oficis."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Escultura en pedra que representa una dona dempeus, abillada amb túnica cenyida i llarga fins als peus, mantell cordat per sobre del pit i toca que cau damunt les espatlles i per sota de la qual són visibles els cabells, ondulats i llargs. L'actitud és de recolliment; la Mare de Déu està clarament en silenci i, fins i tot, s'endevina una certa pal·lidesa en el rostre.

Aquesta marededéu no té el posat solemne de la majoria de marededéus ni el ventre prominent de les dones embarassades. En aquest sentit, la Mare de Déu embarassada de Vicenç Navarro és d'una gran discreció; podríem dir que, per la seva aparença, és poc Verge i està poc embarassada. La futura maternitat s'endevina més pel gest de les mans damunt el ventre que no pas per l'evidència física que mostren els ventres de les dones embarassades. Si tenim en compte que l'obra fou precisament un encàrrec de la Maternitat, es podia esperar una manifestació més rotunda de l'estat de bona esperança.

Formalment l'obra és de factura clàssica i de proporcions força harmòniques. La figura és un xic rígida, però alhora esvelta i elegant. El rostre no reflecteix emocions ni cap expressió definida, ans el contrari, sembla més aviat absent.

Caldria destacar la particular atenció que l'escultor va dedicar al tractament de la indumentària. Els plecs i els desplaçaments de la tela en ziga-zaga creen un ric drapejat que dóna plasticitat i volum al conjunt. En un intent de trencar la tendència a la simetria i una certa rigidesa i de suggerir alhora idea de moviment, l'autor presenta la figura amb un genoll doblegat i el peu repenjat en el graó superior dels dos que conformen la base de l'escultura. Malgrat tot, però, aquest indici de moviment resta congelat."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Eloïsa Sendra i Salillas

Materials:Pedra








Autor

Escultor:Vicenç Navarro

Més informació:Viquipèdia Vicenç Navarro Romero

Vicenç Navarro

Veure més Art Públic Les Corts

 


dimarts, 3 de gener del 2023

Escultura Ajut al desvalgut

 

La Maternitat

"La Diputació Provincial de Barcelona convocava uns premis San Jorge de pintura i escultura que van servir perquè les institucions que en depenien disposessin de quadres per penjar i escultures per decorar passadissos i jardins. Una en va ser l'escultura de Luisa Granero que va guanyar el premi de 1956 amb el títol Ajut al desvalgut, que més tard es coneixeria simplement com a Maternitat. L'escultura va ser posada als jardins de la Casa de la Maternitat. El 1994, l'Escola d'Arts i Oficis hi va restaurar les estàtues. Tres anys després els jardins s'obrien al públic. Inicialment va ser col·locada als jardins d'accés a la maternitat des de la Travessera. L'octubre de 1996 es va desplaçar als jardins interiors."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Entrant al recinte de la Maternitat, per l'accés que dóna a la Travessera de les Corts, en un jardí situat a mà dreta, destaca amb força la Maternitat de Luisa Granero.

Es tracta d'un tema que, com el seu nom indica, representa una mare amb un infant. És una estàtua prèviament modelada en fang i passada posteriorment a pedra calcària d'un to força blanc. Ens trobem davant d'una escultura impressionant. Una mica més gran que la mida natural, destaca pels volums poderosos, tocats amb una simplificació important. Tot el conjunt respira una concepció grandiosa, sintètica i rotunda, una mica mailloliana. Dins el seu context, aquesta escultura es veu actual pel concepte simplificat en què s'ha realitzat, amb una bona integració de la base, extreta del mateix bloc, descansant a ran de terra, sobre la gespa del jardí.

La peça forma una composició romboèdrica, amb els seus vèrtexs situats al cap i als peus, en la vertical, i en els dos genolls de la mare, pel que fa a l'horitzontal.

En un sentit més genèric, podríem dir que la peça funciona com una piràmide irregular i truncada. Aquesta composició clàssica, juntament amb l'actitud que pren la representació del conjunt, ens transmet una sensació de repòs, harmonia i serenitat.

En aquesta figura es dóna una bona mostra del que constitueix el pensament escultòric de l'autora, que defugint l'anècdota -fàcil de caure en un tema com aquest- se centra en una proposta de representació vital, alhora que poderosa i austera, del fet de la maternitat, amb la imatge del nen repenjat a la falda de la seva mare. Frontalment presenta una composició complexa, amb totes les extremitats d'ambdues figures a la vista, amb un joc de línies paral·leles que es compensen amb altres línies que les creuen diagonalment.

Tot i ser una peça ben tridimensional i volumètrica, envoltada d'espai suficient per poder ser contemplada des de tots els punts de vista, l'escultura que comentem concentra el seu interès principal en la seva visió frontal, on es donen les principals pautes de construcció estructural i de dinamisme de l'escultura. Els dos perfils laterals contenen també un cert interès, i l'esquena d'aquest conjunt -molt ben sintetitzada- contrasta i dóna descans a un frontal molt elaborat formalment. Aquesta part davantera conté una gran concentració d'elements: rostres, braços, cames, mans, peus... Tot això suposa un joc no gens fàcil de compondre, que l'autora -amb la naturalitat que li és característica- sap combinar de manera àgil, evitant un barroquisme excessiu.

El cap de la mare, decantat cap a l'esquerra, mira cap a baix, directament al rostre del fill que, en posició de repòs, potser adormit i amb els ulls closos, reposa just sobre la cama esquerra de la dona. Aquesta extremitat, creuada per davant de l'altra, se situa en un angle de 45º, angle molt superior al de la cama dreta que voreja pràcticament l'horitzontalitat de la base, formant un angle de molt poca obertura.

La mare du una faldilla molt adaptada a l'anatomia de les extremitats inferiors. En aquesta peça de roba es veuen uns plecs no gaire grans, força geomètrics i ben estructurats de manera simple, que ajuden a donar ritme a la gran arcada invertida que dibuixen ambdues cames. La dona porta un mocador al cap que li recull els cabells. Aquest drap està concebut com un joc de plecs simples que es nuen a la zona que correspon al clatell, amb què s'aconsegueix un element d'interès a la part del darrere de la figura.

El braç esquerre del nen, el cap, el tronc i les dues cames, juntament amb la cama esquerra de la dona, segueixen un ritme paral·lel entre si, que queda ben compensat pels dos braços i la cama dreta de la mare que, en forma d'aspa, creuen aquests ritmes, dotant-los de molt més dinamisme i contrarestant així un excés de direccionalitat.

El treball basat en la descripció del cos humà sovint comporta que, per poder col·locar tots els membres i elements que conformen la figura humana, hi hagi una certa problemàtica descriptiva que es tradueix formalment en un excés d'informació en determinats punts de l'escultura, la qual cosa pot produir descompensacions importants en el conjunt tridimensional. Normalment, el davant d'una escultura mostra molts més elements que el darrere. Això és un factor que cal equilibrar si volem aconseguir un interès similar des de tots els punts de vista, cosa sovint difícil d'assolir.

En aquest cas, l'escultura és un compendi de comprensió del llenguatge figuratiu traduït al món de les tres dimensions. Luisa Granero resol amb contundència el tractament dels volums ultrapassant la seva significació, de manera que converteix la seva Maternitat en un bon conjunt escultòric, que relaciona equilibradament el joc del buit i del ple, provocant ombres profundes i plans amplis, excel·lents per a la recepció de la llum en l'espai exterior que ocupa.

Per acabar direm que la pedra amb què l'escultura ha estat executada té alguns problemes de porositat que aconsellen un estudi atent per part dels professionals de la restauració de la pedra, ja que apareixen per la seva superfície esquerdes preocupants, que no tenen res a veure amb la veta natural del material. Estant a l'aire lliure, aquests símptomes fan témer per la correcta preservació de l'escultura de Luisa Granero."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume R. Vallverdú

Materials:pedra calcària





Més informació:Viquipèdia Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona

La Maternitat, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Luisa Granero

Més informació:Viquipèdia Lluïsa Granero i Sierra

Lluïsa Granero, font:ccma.cat

Veure més Art Públic Les Corts