dimecres, 4 de gener del 2023

Escultura Mare de Déu embarassada

 

"Nom amb el qual és coneguda una escultura de Vicenç Navarro situada als jardins de la Maternitat, que mostra una Mare de Déu en estat de bona esperança. Encara que s'ignora la data exacta de l'estàtua, hi ha versions que asseguren que és d'abans de 1944. Navarro va ser un dels escultors oficials de la postguerra, i no seria estrany, doncs, que hagués fet aquesta marededéu embarassada per a un lloc com la Maternitat. Va ser restaurada el 1994 per alumnes de l'Escola d'Arts i Oficis."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Escultura en pedra que representa una dona dempeus, abillada amb túnica cenyida i llarga fins als peus, mantell cordat per sobre del pit i toca que cau damunt les espatlles i per sota de la qual són visibles els cabells, ondulats i llargs. L'actitud és de recolliment; la Mare de Déu està clarament en silenci i, fins i tot, s'endevina una certa pal·lidesa en el rostre.

Aquesta marededéu no té el posat solemne de la majoria de marededéus ni el ventre prominent de les dones embarassades. En aquest sentit, la Mare de Déu embarassada de Vicenç Navarro és d'una gran discreció; podríem dir que, per la seva aparença, és poc Verge i està poc embarassada. La futura maternitat s'endevina més pel gest de les mans damunt el ventre que no pas per l'evidència física que mostren els ventres de les dones embarassades. Si tenim en compte que l'obra fou precisament un encàrrec de la Maternitat, es podia esperar una manifestació més rotunda de l'estat de bona esperança.

Formalment l'obra és de factura clàssica i de proporcions força harmòniques. La figura és un xic rígida, però alhora esvelta i elegant. El rostre no reflecteix emocions ni cap expressió definida, ans el contrari, sembla més aviat absent.

Caldria destacar la particular atenció que l'escultor va dedicar al tractament de la indumentària. Els plecs i els desplaçaments de la tela en ziga-zaga creen un ric drapejat que dóna plasticitat i volum al conjunt. En un intent de trencar la tendència a la simetria i una certa rigidesa i de suggerir alhora idea de moviment, l'autor presenta la figura amb un genoll doblegat i el peu repenjat en el graó superior dels dos que conformen la base de l'escultura. Malgrat tot, però, aquest indici de moviment resta congelat."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Eloïsa Sendra i Salillas

Materials:Pedra








Autor

Escultor:Vicenç Navarro

Més informació:Viquipèdia Vicenç Navarro Romero

Vicenç Navarro

Veure més Art Públic Les Corts

 


dimarts, 3 de gener del 2023

Escultura Ajut al desvalgut

 

La Maternitat

"La Diputació Provincial de Barcelona convocava uns premis San Jorge de pintura i escultura que van servir perquè les institucions que en depenien disposessin de quadres per penjar i escultures per decorar passadissos i jardins. Una en va ser l'escultura de Luisa Granero que va guanyar el premi de 1956 amb el títol Ajut al desvalgut, que més tard es coneixeria simplement com a Maternitat. L'escultura va ser posada als jardins de la Casa de la Maternitat. El 1994, l'Escola d'Arts i Oficis hi va restaurar les estàtues. Tres anys després els jardins s'obrien al públic. Inicialment va ser col·locada als jardins d'accés a la maternitat des de la Travessera. L'octubre de 1996 es va desplaçar als jardins interiors."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Entrant al recinte de la Maternitat, per l'accés que dóna a la Travessera de les Corts, en un jardí situat a mà dreta, destaca amb força la Maternitat de Luisa Granero.

Es tracta d'un tema que, com el seu nom indica, representa una mare amb un infant. És una estàtua prèviament modelada en fang i passada posteriorment a pedra calcària d'un to força blanc. Ens trobem davant d'una escultura impressionant. Una mica més gran que la mida natural, destaca pels volums poderosos, tocats amb una simplificació important. Tot el conjunt respira una concepció grandiosa, sintètica i rotunda, una mica mailloliana. Dins el seu context, aquesta escultura es veu actual pel concepte simplificat en què s'ha realitzat, amb una bona integració de la base, extreta del mateix bloc, descansant a ran de terra, sobre la gespa del jardí.

La peça forma una composició romboèdrica, amb els seus vèrtexs situats al cap i als peus, en la vertical, i en els dos genolls de la mare, pel que fa a l'horitzontal.

En un sentit més genèric, podríem dir que la peça funciona com una piràmide irregular i truncada. Aquesta composició clàssica, juntament amb l'actitud que pren la representació del conjunt, ens transmet una sensació de repòs, harmonia i serenitat.

En aquesta figura es dóna una bona mostra del que constitueix el pensament escultòric de l'autora, que defugint l'anècdota -fàcil de caure en un tema com aquest- se centra en una proposta de representació vital, alhora que poderosa i austera, del fet de la maternitat, amb la imatge del nen repenjat a la falda de la seva mare. Frontalment presenta una composició complexa, amb totes les extremitats d'ambdues figures a la vista, amb un joc de línies paral·leles que es compensen amb altres línies que les creuen diagonalment.

Tot i ser una peça ben tridimensional i volumètrica, envoltada d'espai suficient per poder ser contemplada des de tots els punts de vista, l'escultura que comentem concentra el seu interès principal en la seva visió frontal, on es donen les principals pautes de construcció estructural i de dinamisme de l'escultura. Els dos perfils laterals contenen també un cert interès, i l'esquena d'aquest conjunt -molt ben sintetitzada- contrasta i dóna descans a un frontal molt elaborat formalment. Aquesta part davantera conté una gran concentració d'elements: rostres, braços, cames, mans, peus... Tot això suposa un joc no gens fàcil de compondre, que l'autora -amb la naturalitat que li és característica- sap combinar de manera àgil, evitant un barroquisme excessiu.

El cap de la mare, decantat cap a l'esquerra, mira cap a baix, directament al rostre del fill que, en posició de repòs, potser adormit i amb els ulls closos, reposa just sobre la cama esquerra de la dona. Aquesta extremitat, creuada per davant de l'altra, se situa en un angle de 45º, angle molt superior al de la cama dreta que voreja pràcticament l'horitzontalitat de la base, formant un angle de molt poca obertura.

La mare du una faldilla molt adaptada a l'anatomia de les extremitats inferiors. En aquesta peça de roba es veuen uns plecs no gaire grans, força geomètrics i ben estructurats de manera simple, que ajuden a donar ritme a la gran arcada invertida que dibuixen ambdues cames. La dona porta un mocador al cap que li recull els cabells. Aquest drap està concebut com un joc de plecs simples que es nuen a la zona que correspon al clatell, amb què s'aconsegueix un element d'interès a la part del darrere de la figura.

El braç esquerre del nen, el cap, el tronc i les dues cames, juntament amb la cama esquerra de la dona, segueixen un ritme paral·lel entre si, que queda ben compensat pels dos braços i la cama dreta de la mare que, en forma d'aspa, creuen aquests ritmes, dotant-los de molt més dinamisme i contrarestant així un excés de direccionalitat.

El treball basat en la descripció del cos humà sovint comporta que, per poder col·locar tots els membres i elements que conformen la figura humana, hi hagi una certa problemàtica descriptiva que es tradueix formalment en un excés d'informació en determinats punts de l'escultura, la qual cosa pot produir descompensacions importants en el conjunt tridimensional. Normalment, el davant d'una escultura mostra molts més elements que el darrere. Això és un factor que cal equilibrar si volem aconseguir un interès similar des de tots els punts de vista, cosa sovint difícil d'assolir.

En aquest cas, l'escultura és un compendi de comprensió del llenguatge figuratiu traduït al món de les tres dimensions. Luisa Granero resol amb contundència el tractament dels volums ultrapassant la seva significació, de manera que converteix la seva Maternitat en un bon conjunt escultòric, que relaciona equilibradament el joc del buit i del ple, provocant ombres profundes i plans amplis, excel·lents per a la recepció de la llum en l'espai exterior que ocupa.

Per acabar direm que la pedra amb què l'escultura ha estat executada té alguns problemes de porositat que aconsellen un estudi atent per part dels professionals de la restauració de la pedra, ja que apareixen per la seva superfície esquerdes preocupants, que no tenen res a veure amb la veta natural del material. Estant a l'aire lliure, aquests símptomes fan témer per la correcta preservació de l'escultura de Luisa Granero."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume R. Vallverdú

Materials:pedra calcària





Més informació:Viquipèdia Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona

La Maternitat, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Luisa Granero

Més informació:Viquipèdia Lluïsa Granero i Sierra

Lluïsa Granero, font:ccma.cat

Veure més Art Públic Les Corts

 


Escultura Sagrat Cor

 

"Una imatge del Sagrat Cor comparteix amb la Maternitat, de Lluïsa Granero, i amb la Mare de Déu embarassada, de Vicenç Navarro, els parterres dels jardins situats entre els antics pavellons Cambó i de cuines de la Maternitat, actualment ocupats respectivament per COM Ràdio i la delegació de la UNED a Barcelona. És una imatge emmotllada en sèrie, probablement pertanyent al catàleg de l'empresa Taller El Arte Cristiano, d'Olot. Es creu que, com passa amb l'escultura de Navarro, ja va ser posada abans del 1944."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Imatge de Jesucrist, amb iconografia de tipus siríac, amb barba i cabell pentinat amb clenxa al mig, que té oberta la seva túnica pel pit per tal de mostrar el cor inflamat d'amor. Amb el braç dret assenyala el cel i l'esquerre s'obre amb la mà oberta. És una representació iconogràfica moderna en la qual es plasma una devoció antiga molt estesa. Es basa en les revelacions a Santa Margarida Maria d'Alacoque. La darrera d'elles, el juny de 1675, la santa va veure Jesús mostrant-li el cor i dient-li: "Heus aquí aquest cor que ha estimat tant els homes". Per tal d'honorar-lo, el primer divendres després de la capvuitada del Corpus es va instituir una festa particular de reparació en la qual es rebés la comunió i s'expiessin les ofenses inferides pels homes al diví cor.

El 1883 l'arquitecte Joan Martorell i Montells (Barcelona, 1833-1906), per encàrrec de la Companyia de Jesús, estava construint una església dedicada al Sagrat Cor de Jesús al carrer de Casp de Barcelona. El seu ajudant era Camil Oliveras i Gensana (Figueres, 1840 - Barcelona, 1898), autor també de l'ampli conjunt de la Maternitat, on és situada aquesta obra."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Aymar i Ragolta

Materials:Pedra artificial



Més informació:Viquipèdia Sagrat Cor de Jesús

Pintura amb la Beata Maria del Diví Cor i Santa Margarida Maria Alacoque en l'adoració del Sagrat Cor de Jesús, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona

La Maternitat, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:atribuida al Taller de Arte Cristiano

Més informació:Elartecristiano.com/talleres-de-arte-cristiano-de-olot

Logo, font:elartecristiano.com

 

Veure més Art Públic Les Corts


dilluns, 2 de gener del 2023

Escultura Límit interior

Llibre obert

"Sota la presidència d'Antoni Dalmau, la Diputació de Barcelona va decidir enderrocar els murs de la Maternitat i obrir al públic els seus jardins. Com a acció prèvia, va ser inaugurat el nou arxiu de la institució en una mena de plaça verda, així com l'escultura Límit Interior, obra de Sergi Aguilar. Segons va explicar el mateix artista, la seva obra evocava les formes d'un llibre i alhora les d'un vaixell. L'escultura, de notables dimensions, va costar mig milió de pessetes i va ser inaugurada el mateix dia que es va inaugurar també el nou arxiu de la Diputació, el dimecres 20 de maig de 1987."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Aquesta és una característica marca-territori de Sergi Aguilar, en la qual el buit es revela precisament com a imatge d'una plenitud quasi objectual. A manera de doble llinda o de cantonada mòbil que s'obre pas endavant, Límit Interior és una obra que tracta d'incidir en l'espai com si aquest fos una massa densa per la qual hom s'hi obrís camí. L'escultura va ser projectada per a una zona enjardinada i avui està situada davant una Biblioteca, a la qual sembla prendre la imatge simbòlica de llibre per la característica estructura desdoblada i activa que la configura.

Els gruixos desiguals de tots els segments corbats, cadascun seguint una direccionalitat diferent, suggereixen un inequívoc joc de desplaçaments accentuat pel petit segment reptant del terra. Contradictòriament, el vèrtex de l'obra es decanta de manera arriscada amb una accentuada inclinació cap a un costat. Mentre, d'altra banda, l'escultura tan sols presenta un únic element vertical situat, fora de tota expectativa, en un límit extern. Es destaca, a més, de la totalitat de l'obra en ser una columna, símbol irònic d'estaticitat extret del classicisme.

Aquesta obra podria ser considerada el paradigma de la geometria viva, per l'actiu desequilibri que la regula per dins. Traços inconnexos, fugues endins i enfora, se sumen i s'engalzen positivament dins aquesta peça inestable, incorpòria i d'una severa linealitat, que fa l'efecte d'avançar per terra amb vida pròpia, amb una resolta capacitat motriu que modifica l'entorn."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Teresa Blanch

Materials:Acer



 

Més informació:Viquipèdia Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona

La Maternitat, font:Viquipèdia

 

Autor

Escultor:Sergi Aguilar

Més informació:Viquipèdia Sergi Aguilar Sanchis

Sergi Aguilar, font:Viquipèdia

 

Veure més Art Públic Les Corts

 


Escultura a les monges Filles de la Caritat

 

Sor Antonia

"El valencià Ferran Antolí-Candela Piquer, que utilitzava el pseudònim Antonio Sacramento, és l'autor d'aquesta escultura de caràcter abstracte que es troba a l'entrada d'un dels pavellons de la Maternitat. Va ser comprada per la Diputació a la galeria René Metras l'any 1964, l'any següent a la realització de l'obra. Està dedicada a una monja que es deia Sor Antònia. Ferran Antolí-Candela, que va viure cent anys justos, era metge otorrinolaringòleg i escultor i va crear una sèrie d’obres abstractes inspirades en les amples toques de les monges Filles de la Caritat de Sant Vicenç de Paul, que atenien malalts en centres hospitalaris i que van portar fins el 1964, precisament l’any que l’obra va ser posada al pati de la Maternitat. Hi ha una altra obra molt semblant de la mateixa sèrie al costat de la porta d’entrada al Col·legi de Metges de Barcelona. La de la Maternitat està dedicada a una monja de nom Sor Antonia.

Ferran Antolí-Candela va realitzar a la ciutat de València importants obres d’art públic, com el monument a Jaume I (1991), a la plaça Saragossa, i la titulada La Victoria de Valencia (1969), a la plaça d’Amèrica, que celebra el ressorgiment de la ciutat després de la catastròfica riuada del 1957, que va causar 81 morts.

 

"Es tracta d'una obra abstracta la configuració ondulatòria de la qual li atorga un caràcter molt específic. La idea de camí o de recorregut que sempre torna al mateix lloc podria fer al·lusió al mite de l'etern retorn.

Les formes suaument ondulades suggereixen una relació amb el biomòrfic i amb el mateix principi de la vida. Amb tota probabilitat la peça fou realitzada per ser emplaçada exactament on es troba, és a dir als jardins de la Maternitat, ja que resulta bastant evident la seva connexió amb la idea de la vida. Fins i tot hom podria arribar a dir que es tracta d'una clara al·lusió a l'úter matern tot i que, ben segur, no n'és una representació, però sí una evocació.

És molt probable que l'autor tingués en compte determinades obres del famós escultor britànic Henry Moore, que és un dels artistes que més referències ha fet al tema de la maternitat mitjançant les seves concavitats de caràcter sinuós."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Lourdes Cirlot

Materials:Bronze




Més informació:Viquipèdia Filles de la Caritat de Sant Vicenç de Paul

Més informació:Filles-de-la-charite.org/es/sitio-web-internacional-de-las-hijas-de-la-caridad/

Insígnia de les Filles de la Caritat, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Casa Provincial de Maternitat i Expòsits de Barcelona

La Maternitat, font:Viquipèdia

 

Autor

Escultor:Antonio Sacramento

Més informació:Viquipèdia Antonio Sacramento

Antonio Sacramento, font:lasprovincias.es

Veure més Art Públic Les Corts