diumenge, 22 de març del 2020

Llegenda el Tormo de la Margarida

El Tormo de la Margarida, font:deandar.com
 “Quan jo tenia més o menys uns disset anys, tenia una gran amistat amb un home que ja era molt vellet; li tenia estimació, com si fos un familiar propi, i crec que a ell li devia passar el mateix. Em contava coses viscudes en la seva llarga vida; per exemple, aventures a la guerra de l'Àfrica, en la qual ell havia anat com a voluntari amb l'exèrcit del general Prim. Contava amb una gran satisfacció que, una vegada, ell i altres havien fumat de la petaca del general.
Un dia em digué:  T'he de contar una història molt vella, que la gent ja fa molt que va oblidar. Aquesta història, només l'havem recordada entre família, can­tant-la, o més, recordant-la de pares a fills, com si fos una mena de secret ben guardat. I, asseient-nos als graons de la vella creu del Portal, avui ja desapare­guda, al sol tebi d'un matí d'abril, em va explicar aquesta contalla:
Ja fa unes centúries, quan el poble era molt més petit i estava emmurallat, aquí a Tivissa, si més no durant el dia, hi convivia una po­blació de majoria cristiana i una bona part de mora. Quan arribava la nit, per càlculs de seguretat, la població mora havia de viure en els seus propis barris, una mica separats del poble, a la Marca de Dalt, i se suposa que n'existia algun altre que, amb els anys que han passat, s'ha oblidat on era.
En aquell temps, la majoria dels veïns ja treballaven a la terra i, encara que hi havia gent bastant pobra, no n'hi havia que, en excés, fossin rics. Algú es trobava en condicions de poder llogar, segons el temps, algun jornaler; però, normalment, es pot dir que els millors aposentats també treballaven les seves terres.
El que més es collia era sembra: blat, ordi i tota mena de llegums, que era el principal per a la manutenció de persones i bèsties; també es collia una mica d'oli i hortalisses, de les quals el regadiu sempre en fou abundant.
Llavors hi havia una família de les mitjanes que tenia un filla molt maca i treballadora que, si calia, anava al camp a fer tota mena de feina pròpia d'una dona. Es deia Margarida i era molt estimada dels seus pares.
En el poblat moro, o sigui a la Marca de Dalt, en una casa més aviat pobra, però de treballadors, tenien un fill ben plantat, com se sol dir, i també molt bon noi. Margarida i aquest noi, que es deia Ben-Alí, es veien molt sovint i, entre ells dos, nasqué un bell amor que van guardar en secret tant temps com van poder, perquè cal dir que en aquell temps cap família cristiana no comportava bonament d'emparentar-se amb una de mora, doncs eren capaços de fer qualsevol disbarat.
Aquest amor secret, a la fi, va deixar de ser-ho, í, quan l'ocasió ho permitia, tots dos feien alguna passejadeta cap al camí dels horts, que avui en diuen de l'Arc, on els pares de Margarida tenien un tros de rega­diu, o bé cap a la Sèquia-el-camí i la Fotx, d'on sortia la font entre unes grosses pedres amb unes llosses que servien per anar-hi a rentar les dones.
Als pobles petits, de seguida se saben les coses, i els pares de Margarida no van trigar a assabentar-se d'aquests amors.
La varen renyar de fort i, durant molt de temps, no la deixaren anar sola quasi ni pel poble, ni menys a fora. A casa de Ben-Alí no donaren gaire importància als amors del seu noi; pensaven que això passaria i que se n'oblidaria; que també hi havia moltes noies mores que eren prou maques per a enamorar-se'n el seu fill.
Va passar temps, i els pares de la Margarida pensaren que aquell enamorament ja era finit, i ella tornà a tenir la llibertat d'abans.
Un dia, ocasionalment, Margarida i Ben-Alí es trobaren sols i es tornaren a parlar, i el caliu d'aquell amor, no prou ben apagat, brotà de nou en ells dos, amb la mateixa força. Un poc d'amagat, s'anaren veient i, a la fi, tornaren a fer aquelles passejades; no ho podien evitar, allò era més fort que tot.
Per segona vegada, Margarida estigué reclosa i més vigilada que abans; fins i tot li varen pegar, i hi hagué, en endavant, agres discussions. La noia es rebel·là, potser no prou justament, contra els seus pares. Amb la nerviositat de les disputes els digué que, si no es casava amb Ben-Alí, no es casaria amb ningú. Margarida, des d'aquell dia, ja no fou més la filla tan bona i tan obedient. Si tenia ocasió, feia per poder-se trobar amb el seu enamorat.
Aquelles cares llargues, el tracte amb els seus pares, no gens fa­miliar, i aquell viure quasi impossible, crearen una situació insostenible per a tots. Ben-Alí també començà a perdre la serenitat. Intentà de parlar amb els pares de Margarida i no ho pogué aconseguir. AI final, ell també estigué a tot per l'amor que sentia per Margarida.
El meu vell amic em digué que, en aquells temps, aquestes qüestions eren molt difïcils, per no dir impossibles, d'arreglar bonament. I el que podia ésser un viure feliç es convertí en una tragèdia dolorosa que al món no ha passat gaires vegades.
Les portes del poble, quan es feia fosc, es tancaven i, si no era per un cas molt justificat, no es tornaven a obrir fins al matí a punta de dia. Margarida, un dia, cap al tard, no es presentà a casa i una gran inquietud s'apoderà dels seus pares. Què podia haver passat? Varen anar a casa d'una tia on ella trobava una mica de suport. Allí no l'havien vista en tot el dia. Anaren a casa de dues amigues, i tampoc, en tot el dia no havia estat amb elles. Davant una tal situació, no sabien què fer. Sacrificant el seu egoisme i la seva manera de pensar, pregaren a un amic que anés a la Marca de Dalt, a casa de Ben-Alí, suposant que, en últim extrem, s'hagués refugiat en la família d'ell. Allí també estaven intranquils, per­què, tard com era, el seu fill encara no havia arribat a casa.
En fer-se més tard i no aparèixer cap dels dos enamorats, sortiren, cada família pel seu compte, juntament amb amics i familiars, per veure els llocs on, amb més possibilitats, els podrien trobar, pels voltants del poble; però enlloc no hi havia cap senyal que els pogués orientar.
Ningú, durant el dia, no els havia vistos; com si la terra els hagués embolcallats tots dos en un afer misteriós.
EI grups d'homes, passada mitjanit, tornaren cap al poble, esperant que es fes de dia per cercar més àmpliament, ja que, víus o morts, els havien de trobar en algun lloc.
Els pares de Ben-Alí també tornaren pel seu compte a cercar pertot arreu, però com que, al vespre, la seva recerca continuava fallida, tot augurava un mal final.
De bon matinet, el grup dels pares de Margarida tornà a mirar en llocs més llunyans, per veure si tenien més sort que a la sortida anterior; però semblava tot inútil. Ja eren potser les deu del matí quan a una dona de la Marca de Dalt que repassava roba, arrecerada a l'escalfor del sol, li vingué la idea de mirar cap al Tormo, i, al peu del tossal, li semblà com si hi hagués una peça de roba que el vent s'emportés. Però, si aquells dies no havia fet cap ventada! Així que, a un noi que jugava per allí, ca­sualment a prop d'ella, li ensenyà el lloc i li demanà que anés a veure què podia ésser. EI vailet marxà avall, travessà el Racó de la Senyora, que en diem avui, i aviat arribà al peu del Tormo, on aquella mora havia vist la peça de roba. Quan fou allí, el que veié fou una escena terrible: junts, lligats tots dos amb un gran mocador de seda, hi havia els cossos, ja morts, encara sagnants, de Ben-Alí i la Margarida. No obstant les nafres de la cara, els reconegué tots dos al moment.
Pres d'un tremolor, tornà cap a la Marca de Dalt, a contar-ho a aquella veïna, que, també, amb l'espant, no veia què calia fer. Al final es decidí; pregà al noi que baixés al poble i anés a l'Ajuntament. Allí hi deuria haver algun empleat i li podria contar el que acabava de veure.
Tres o quatre persones que hi havia a l'Ajuntament anaren a com­provar el cas; després en sortiren més a trobar-se amb els qui buscaven pel terme. Ja reunits tots, a la tarda, els familiars, juntament amb les autoritats, anaren a recollir els morts.
Margarida fou enterrada al fossar (que, flns fa pocs anys, era a la Baranova, tocant a les parets de l'església), sense cap cerimònia, com era costum, en aquell temps, amb els qui morien de desgràcia. Ben-Alí, el portaren a enterrar al cementiri que tenien els moros.
Quan em va contar aquesta història el meu bon amic, no se sabia on podia ser, perquè s’havia perdut la memòria del lloc, com t’he dit –continuà el vellet-, aquesta contalla, ens la sabem la família, de generació en generació.
Li vaig preguntar per quin motiu, i no m’ho volgué dir. Era descendents de la família de Ben-Alí? Ho era de la família de la Margarida? Això, jo també ho ignoro.
I continuà:
Com que jo no tinc descendents directes per a contar-los-ho, t’ho dic a tu. Potser seria bo que tu fessis el mateix. –I, pensant una mica, després digué-: Però potser ja s’ha guardat prou anys aquest secret i ja és hora que tothom sàpiga per quin motiu es diu Tormo de la Margarida al lloc que porta aquest nom.”
Llibre Tivissa Un poble antic de la Catalunya nova, font:todocoleccion
Font de la informació: Narració d’Isidre Jardí. Brull, Josep M. Tivissa: un poble antic de la Catalunya Nova. Biblioteca "Mestre Cabré," Tivissa, 1984

La Llegenda i Tivissa
Història d’un amor impossible

La llegenda de la parella de enamorats la cristiana Margarida i el sarraí Ben-Alí dona nom a la montanya de Tivissa que s'anomena el Tormo de Margarida.
Tivissa és terreny d’aventura, bressol de senders GR, grans serralades, crestalls i roca, una delícia per als senderistes, corredors i escaladors.

Una de les experiències més divertides per descobrir racons impactants són les vies ferrades, camins equipats per pujar per les parets de roca amb seguretat.

Les vies ferrades de Tivissa, fa més de 10 anys que estan construïdes. Aquestes tenen diferents graus de dificultat, pensades per poder iniciar-se en aquesta tècnica i per als experts poder combinar totes les vies i passar una jornada inoblidable.
Via ferrada el Tormo de la Margarida amb las sevas vistes impactants i el Barranc de la Foig.
Cim del Tormo de la Margarida amb Tivissa al fons, font:turismetivissa.com
Font de la informació:Turismetivissa.com Vies ferrades
Veure més LLEGENDES CATALANES

divendres, 20 de març del 2020

Llegenda del Virrei de Madagascar

Madagascar, font:consejerosviajeros.com
"El famós virrei Bonet de Madagascar va ser Josep Gabriel Francesc Bonet Vidal, nascut a la Sénia el 30 de març de 1706, fill de Francesc Bartomeu Bonet Mitjavila i Maria Vidal Adroguer. Diuen que va morir el 1791, però, també s’ha dit que va morir al terratrèmol de Lisboa de 1755. Aquest xicot s’avorria com una ostra pel poble de La Sénia. Empès per l'avorriment i la set d'aventures, un bon dia s'embarca en un vaixell corsari i féu cap a Madagascar.
L'aventurer català va arribar a Madagascar i la filla del virrei es va enamorar d'ell. Bonet es va casar i els naturals de l'illa el van proclamar virrei. La fortuna de la princesa illenca era enorme, i el marí, com a bon català, va organitzar amb ella el Banc de Tananarive.  En pocs anys els diners es va multiplicar.
El virrei, ric i poderós, va sentir la nostàlgia de la seva terra. Li agradaria, a més que al seu poble el veiessin convertit en virrei i acompanyat d'un seguici fastuós es presenta a La Sénia per sorprendre als seus paisans. Però el cas és que la seva presència al poble natal produeix un efecte totalment diferent del que esperava el virrei. Els seus compatriotes el prenen a burla. Altres l'acusen de negrer, de realitzar tracta d'esclaus. Es burlen d'ell. El prenen per boig. Creuen assistir a una broma de carnaval. I el poderós virrei s'enfada i fulmina una condemnació. Ara que és opulent, ara que és omnipotent, vol venjar-se de la incomprensió dels seus. I els anuncia que la fabulosa herència que deixarà no podran gaudir-la els seus parents fins a la quarta generació, uns 140 anys després, perquè tots aquells que se n’havien burlat visquessin amb ràbia per haver-ho fet. Els seus parents, naturalment, es riuen del gest, que troben grotesc, ridícul. I el virrei torna a Madagascar, maleint dels seus paisans.
Baobabs de Madagascar, font:dharam01.blogspot.com
Quan quedà vidu, marxà a l’Índia anglesa amb una fabulosa fortuna que diposità en un banc britànic.”
Font de la informació:pladelafont.blogspot.com El virrei Bonet.html

Història
Segons la versió senienca el famós virrei de Madagascar va ser Josep Gabriel Francesc Bonet Vidal, nascut a la Sénia el 30 de març de 1706, fill de Francesc Bartomeu Bonet Mitjavila i Maria Vidal Adroguer.
Casa Rei Bonet a La Sènia, font:festacatalunya.cat
Com explica “L’herència del Virrei Bonet” d’Andreu-Avel·lí Artís, Sempronio, Gabriel Bonet Vidal marxa de la Sénia per millorar la seua situació econòmica i al final del seu periple pel món arriba a l’illa de Madagascar, tocant a Moçambic.
Artícle La Fabulosa herencia del virrey Bonet, font:pladelafont.blogspot.com

Per aquestes dates en el regne Merina a Madagascar va regnar Andriamasinavalona (1645-1710). A la seva mort el regne es va dividir entre els seus quatre fils, sent reunificat de nou amb el rei Andrianampoinimerina (1787-1810), després d'un llarg període d'enfrontaments entre ells.

El rei Andrianampoinimerina, font:Vikipèdia
Si analitzem les notícies de premsa i les gestions fetes al llarg del temps pels hereus del virrei comprovem que ha ressorgit el tema de l'herència els següents anys: 1838, 1878, 1884, 1898, 1904, 1909, 1927, 1930-1933, 1946-1947 i més recentment, amb gestions a nivell particular d’algun hereu.
A mesura que s’apropa l’any 1931 a la premsa de l’època trobem l’anunci solemne de la fundació de l’Asociación Oficial de Presuntos Herederos al Patrimonio del titulado ‘Virrey Bonet’, amb la voluntat d’aglutinar totes les gestions i voluntats dels presumptes hereus del virrei Bonet.
Reunió de Bonets, hereus del virrei, 1931, font:pladelafont.blogspot.com
Cal destacar que tothom parla del testament del virrei, però no s’ha trobat enlloc cap còpia del document o cap persona que l’hagués vist amb els seus ulls; la seua existència veritable ha anat passant com una llegenda de generació en generació de Bonets i ha convertit la creença que el testament ha existit en un acte de fe. 
Font de la informació: Eva Garcia Lleixà al'article "A los presuntos herederos del virrey Bonet",publicat a Racó de la Memòria de Lo Senienc. Memòria, natura i llengua.
Llibre El Legado del Virrey de Madagascar de Ediciones B
Veure més LLEGENDES CATALANES

Llegenda el Nen de Prades

El Nen de Prades, font:cavitatsdecatalunya.blogspot.com
"La història comença el dia 31 de març de 1855 quan a la Vila de Prades nasqué en Pere Balcells i Masgoret. Els seus pares eren pastors i passà la seva infantesa enmig dels ramats, recurrent camins i dreceres entre els boscos que duien fins el Monestir de Poblet, cingles i viaranys de les contrades: Capafonts, Mont‐ral, Cornudella i Vilanova de Prades.
Les Muntanyes de Prades, font:totnens.cat
Grau del Nen de Prades, font:fonsienlared.blogspot.com
Cova d'en Pere a Prades, font:senderos osnofla
No anava a l’escola i no va aprendre de llegir i escriure, però fou un nen eixerit coneixedor de la topografia i l’orientació.
Quan tenia uns 15 anys va fugir de Prades i es presentà voluntari a la partida carlina del tinent coronel Moore. Aquí, aprengué l’estratègia militar i la lluita de guerrilles. Amb només 17 anys fou coronel de la seva pròpia partida amb qui aconseguí nombroses gestes de guerra.
General carlista José B. Moore, font:wikipedia
Esdevingué un líder molt jove entre mig del carlins, fet que molestar alguns dels coronels més veterans.
Essent coronel tornà a la Vila de Prades, on només entrava de nit per no ser vist. Des d’aquí començà a organitzar alguns homes de la població per fer una revolta contra el govern el dia de la fira de Prades, el 24 d’agost. Tots els homes que reclutà volien ser el seu tinent coronel. Ell els deia que ho seria “qui s’ho mereixi i sigui més llest i valent”.
A la vigília de la fira sortiren de l’ermita, on estaven amagats, per anar cap a la Vila a buscar diners dels més rics. Anaren fins el Cafè Nou, allà el Nen de Prades va aturar a tothom per tal que els seus homes poguessin agafar els diners. Només un gitano va voler agafar part dels diners de sobre les taules on s’estava jugant els daus i el Nen de Prades li va tallar a l’instant. Llavors digué als seus homes: “traieu la mà i plegueu tot això.”
En sortí del Cafè Nou i de la vila van anar fins a una era, on el Nen de Prades va llençar una gorra plena de monedes dient: “A veure qui n’arreplega més!” Tots els seus homes van agafar les monedes i les van contar veient qui n’havia arreplegat més de tots. L’últim de tots digué: tinc “tres duros de peça i catorze pessetes senzilles”, essent qui més n’havia plegat. El Nen de Prades li digué: “Tu ets el més home de tots, tu ets el qui buscava. Escolteu‐ho tots, perquè a partir d’ara el Pep de les Tosques serà el meu lloctinent”
Al final de la guerra dels carlins a Catalunya, el Nen de Prades va ser ferit en una emboscada accidental a Xerta. Fou traslladat a Tortosa on moriria tres dies més tard, segons la versió oficial.

Però la història diu que els carlins envejats per les seves gestes, pel seu liderat el van assassinar, quan tenia només 20 anys."
Font de la informació:Hostatgeriadepoblet.cat

Historia
"Pere Balcells Masgoret, conegut com el Nen de Prades (Prades, 31 de març de 1855 - Tortosa, 21 d'abril del 1875), va ser un guerriller carlí que destacà al Camp de Tarragona per les seves proeses i temeritats durant la Tercera guerra carlina
Nascut a la vila de Prades, fill d'un pastor de la Granadella, va fer també de pastor des de ben petit a sou d'un hisendat de la vila, cosa que li va permetre conèixer, a més del terme de Prades, Capafonts, La Febró i Mont-ral, on el seu amo hi tenia propietats.  Als 17 anys va fugir de Prades i es presentà voluntari a la partida de carlins del tinent coronel Moore, de qui va aprendre estratègia militar i lluita de guerrilles.
Prades, font:prades.cat
La primavera de 1874 va organitzar el seu primer escamot. Tenia 19 anys i els seus homes eren una vintena.
El Nen de Prades va ser aviat temut per les forces governamentals per la eficàcia dels seus moviments i la rapidesa amb la que sortia de les emboscades. Quan es desplaçava, tenia sempre espies que li explicaven el moviment de les tropes enemigues. 
El coronel Alejandro Picaso, isabelí que comanava les forces de xoc al Camp, i era el més prestigiós de la Catalunya sud, va decidir acabar amb el Nen. Es va desplaçar a Prades, perquè sabia que el guerriller s'estava a la Serra de Llaberia, però el guerriller va veure els moviments i es desplaçà cap a Mont-ral. Picaso creia que el guerriller fugia d'ell, però en realitat el Nen va dividir les seves forces en petits escamots i encerclà les forces governamentals a la vora de Capafonts. Els homes de Picaso que no coneixien el terreny, sense poder-se moure, van haver de capitular. Això va augmentar extraordinàriament la fama del Nen de Prades, que campà lliurement des de Montblanc fins a Tivissa i encara fins a Ulldecona. 
Les seves incursions a Montblanc i a la Riba van empènyer al comandant Manuel Orozco a construir la Torre del Petrol, al pas natural entre el Camp i la Conca de Barberà. Aquesta torre va dificultar les incursions del nen de Prades en aquella comarca. Però Manuel Orozco va morir a les seves mans en una batalla. 
Torre del Petrol, font:wikipedia
Quan el 29 de desembre de 1874 es va restablir la monarquia borbònica en Alfons XII, una majoria de carlins es van rendir aprofitant l'amnistia que va concedir el govern. Però al Camp, el Nen de Prades va seguir lluitant, agafant ostatges i demanant rescat per poder subsistir. Els mesos de gener, febrer i març de 1875, el Nen i la seva gent atacaren i saquejaren diversos pobles del Camp reclamant contribucions. 
Rei Alfons XII, font:wikipedia
El mes d'abril, seguint ordres dels seus superiors, es dirigí cap al Maestrat, per reorganitzar el seu grup, reposar i rebre instruccions. Però quan van arribar a Xerta, els liberals, que coneixien els seus moviments, van encerclar el poble. Els carlins van intentar defensar-se, però l'exèrcit governamental, més nombrós i més ben equipat, va aconseguir reduir-los. En un intent d'escapar-se, el Nen de Prades i dos companys de la seva colla, al passar per la plaça del poble van ser ferits greument. Els carlins van acabar rendint-se i van ser fets presoners. Els ferits, el Nen entre ells, van ser portats a l'hospital de Tortosa. El Nen de Prades, ferit en un pulmó, va morir. Els carlins van escampar la brama de que no havia mort per les ferides del combat, sinó que va ser afusellat per les autoritats liberals.
La fama del Nen de Prades va créixer encara més després de la seva mort. Alguns literats, com Josep Aladern, van divulgar les seves actuacions, de vegades de forma novel·lada, i avui (2017) encara hi ha persones a Prades que recorden els fets del Nen per les històries que els explicaven els seus avis."
Font de la informació:Viquipèdia Pere Balcells i Masgoret
Més informació:Novaconca.cat El nen de Prades

Cultura
Llibre El Nen de Prades de Robert Vallverdú, font:arolaeditors.com
La Pubilla del Mas i el Nen de Prades són els gegants de la Vila Vermella, font:tarragonadigital.com
Veure més LLEGENDES CATALANES

dimecres, 18 de març del 2020

Llegenda Les Mosques de Sant Narcís

Les mosques de Sant Narcis, font:viquipèdia
El miracle de les mosques va succeir, diuen, el setembre de 1286, quan l'exèrcit del rei de França,  Felip l'Ardit, va assetjar Girona, amb el rei Pere d'Aragó.  Encara que la ciutat va capitular sense lluita, els francesos, en entrar a la ciutat, es van portar de manera ignominiosa: van robar, insultar i oprimir els gironins; van assaltar esglésies tot fent riota dels objectes de culte i, finalment, van profanar el cos de Sant Narcís, guardat a la col.legiata de Sant Feliu, i li van trencar un braç. Això va ser massa: del cos del sant varen començar a sortir unes mosques gegants que es varen posar a picar furiosament tant els soldats francesos com els seus cavalls. I tot seguit de ser picats, els enemics morien espeternegant.

Miracle de les mosques pel Mestre de Sant Narcís, s. XVI (Catedral de València), font:viquipèdia
...Més tard, quan el 1653 els francesos, manats pel general Plessis-Bellière i el mariscal d'Hocquincourt, varen assetjar Girona, altre cop varen sortir les mosques del cos del sant patró de la ciutat, encara que aquesta vegada es varen limitar a picar els cavalls dels assetjadors, i causaren la mort a més de dos mil d'ells. Anys més tard, el 1684, mentre els francesos a les ordres del mariscal Bellefond varen tornar a la seva mania d’assetjar Girona, van tornar els patriòtics insectes a picar tant els soldats com els cavalls, causant-ne una gran mortaldat. 
Llibre Les mosques de Sant Narcís de David Guàrdia, font:efados.cat
D’aquesta llegenda en surt expressions populars que s’acostumen a sentir per la festivitat del sant:
 ”Per Sant Narcís, cada mosca val per sis“

   ”Les mosques, per Sant Narcís, a cada picada en maten sis“.
Font de la informació:Llegendes i Misteris de Girona, Diputació de Girona 1989, Casamarieta.com  Mascatalunya.com
Història
Sant Narcís de Girona és un sant venerat a l'Església catòlica, sant patró de Girona. Segons la tradició n'havia estat bisbe. La seva festivitat se celebra el 29 d'octubre. S'ha posat en dubte l'existència real d'aquest sant: alguns creuen que pot ser una mostra de desdoblaments de personalitats reals que es van donar a l'Edat mitjana. En aquest cas, el sant Narcís de Girona s'originaria a partir de Sant Narcís de Jerusalem, bisbe de Jerusalem dels segles II-III, la festivitat del qual se celebra també el dia 29 d'octubre.
Sepulcre gòtic del sant a l'Església de Sant Feliu a Girona, font:viquipèdia
No es coneixen dades documentades del seu culte fins al segle XI. El Martirologi d’Adó escrit l’any 858, fa referència a sant Narcís però com a bisbe de Jerusalem. Situa la data del seu martiri el 29 d’octubre, però no parla de Girona. La primera citació històrica del sant Narcís de Girona és l’any 1002 en una butlla del papa Silvestre II enviada al bisbe de Girona on esmenta l’església de “sant Feliu màrtir i sant Narcís que es troba al costat de la porta de la ciutat de Girona”. Un segon document fidedigne, també del segle XI, és el sermó de l’abat Oliba que va pronunciar a la ciutat de Girona, el mateix dia de la festivitat del sant. No hi consta l’any, però devia ser entre el 1018 i el 1046, temps en què l’abat fou bisbe de Vic.
Font de la informació:Viquipèdia Sant Narcís

Felip III va donar suport així mateix a la política siciliana del seu oncle Carles I d'Anjou, rei de Sicília, després de les Vespres Sicilianes de 1282. El Papa excomunicà el rei d'Aragó Pere el Gran, com a instigador de la massacre angevina, i va donar el seu regne a Carles I de Valois, fill de Felip III.
Consagració de Felip III l'Ardit, font:Viquipèdia
Després de l'afer sicilià, Felip III engegarà la Croada contra la Corona d'Aragó, atacant Catalunya el 1285, i posant setge a la ciutat de Girona el 7 de setembre d'aquell any. Felip III va morir a Perpinyà, a l'actual llogaret 'El Clos Banet'- que era llavors masia important -el 5 d'octubre de 1285, enmig d'una retirada desastrosa, causada per les epidèmies i per la falta d'avituallament. Fou 'descarnat' (cos partit en quatre amb 4 destinacions diferents) a Perpinyà a la 'Casa Julià' abans de marxar - en un trajecte d'uns mesos- nord enllà fins a ser enterrat (el ossos) el 3 de desembre del mateix any a la Basílica de Saint-Denis.
Va ser un governant pietós, com son pare. Fou també un polític i governant exemplar, amb molt de tacte i encert en els seus actes, decisions i accions. Lamentablement, es deixà influenciar per la personalitat i el caràcter de la seva segona esposa, Maria de Brabant.
Font de la informació:Viquipèdia Felip III de França
Veure més LLEGENDES CATALANES

 

dimarts, 17 de març del 2020

Llegenda Elisenda de Montcada

Elisenda de Montcada, font:sapiens.cat
"Un patge molt gentil i molt gallard va enamorar-se d'Elisenda de Montcada quan encara era nina com ell. Un dia el patge va dir a la seva graciosa i petita senyora que, si fossin grans, de molt bona gana s'hi casaria, puix que sentiu per ella un amor fervent. La nina li contestà que eren massa infants, que això de casar-se era cosa de gent gran i que quan fossin grans ja es casarien.
font:comicbookplus.com
Van passar anys i el patge i la gentil pubilla de Montcada van fer-se grans, i un dia el patge, en edat ja casadora, va repetir a la donzella el seu sentiment, i ella va dir-li que no li desagradava, però que el seu rang no li permetia casar amb un patge, sinó que comportava casar-se amb un noble cavaller. El patge replicà que, si no trobava altre impediment que aquest per a ésser la seva muller, ell cercaria honors i noblesa per a poder-se casar amb ella.
Aleshores hi havia una gran guerra amb els moros, i el patge se n'hi va anar. Va lluitar amb tanta ardidesa i amb tant coratge, que el rei li donà títols i honors suficients per a poder-se encarar amb la gentil dama de Montcada.
font:comicbookplus.com
El patge, coratjós i animat, torna a la seva terra i tot seguit es presentà a la donzella dels seus amors, i li contà les seves aventures en la guerra i els títols que havia guanyat guerrejant, que bé eren prou perquè pogués ésser la seva muller. La donzella li replica que bé era cert el que li deia, però que el rei havia demanat la seva mà i que bé comprendria que, si podia ésser muller del rei, no hi renunciaria per ésser la d'un cavaller.
Elisenda de Montcada, número 14 d'Història i Llegenda, font:comicbookplus.com
El patge, ferit del cor, tornà a la guerra dels moros i guerrejant va tractar d'apagar el foc de l'amor que l'abrasava, i guanyà altra vegada títols i honors a desdir, molts més que a la primera vegada que havia anat a guerrejar. Va passar molt temps, fins que un dia va rebre noves que el rei s'havia mort. Tot seguit feu altra vegada via cap a Barcelona i novament anà a trobar la gentil Elisenda, li explicà que el foc del seu amor no s'havia pas apagat i li digué que a les hores, vídua, res no la privaria de donar-li la mà, que per quarta vegada li demanava. La reina vídua li contestà que no pertocava a una reina tornar-se a casar, sinó fer-se monja, com així ho faria. La reina vídua va entrar al convent de Pedralbes.
font:comicbookplus.com
El cavaller, adolorit, cregué que només el claustre podría donar repòs al seu turment amorós i va fer-se frare. Va practicar la regla amb tota devoció, amb tot fervor i unció religiosa, per tal de poder arribar a ésser confessor, puix que, ja que no havia pogut ésser l'espòs de la gentil Montcada, aspirava almenys a ésser el seu confés.
I un bell matí el cavaller frare va trucar a la porta del convent de Pedralbes. La monja portera li va preguntar qui era i qué volia, i el frare contestà que venia per confessar la mare abadessa, l'ex-reina Elisenda. I la monja llagrimejant, va dir-li que si volia beneir-la bé podria fer ho, però confessar-la no, puix que estava de cos present."
font:comicbookplus.com
 Font de la informació:Les cent millors llegendes populars, de Joan Amades

Història
Elisenda era filla del senescal Pere II de Montcada i de la seva segona esposa, Elisenda de Pinós. Pertanyia a una de les famílies més nobles de Catalunya, molt propera a la monarquia.
Quan el rei Jaume II va quedar vidu de la seva tercera dona, Maria de Xipre, es va afanyar a contreure un nou matrimoni. El casament amb Jaume el Just es va efectuar a Tarragona el dia de Nadal de l'any 1322. Ella tenia 30 anys. Es van instal·lar al palau reial de Barcelona i van tenir una vida relativament tranquil·la. Ella intervenia en els assumptes d'estat donant consell com havien fet altres reines. La reina era una dona madura, culta, bella i molt piadosa, el que feia que el dia a dia en la cort real fos cordial.
Gegants de Les Corts Jaume II i Elisenda de Montcada, font:Barcelona.cat
Quan Elisenda li va expressar el seu desig de fundar un monestir de religioses de Santa Clara al voltant de Barcelona, el rei es va afanyar a complaure-la. Es va optar per un lloc anomenat Pedralbes a causa de la quantitat de pedra blanca que s'extreia d'una pedrera allí existent. Les gestions i les obres van avançar amb celeritat. Potser Jaume II pressentia la seva mort i desitjava que la mística il·lusió de la seva dona es convertís en una realitat el més aviat possible. En 1326 Elisenda va fundar i dotar el monestir de monges clarisses de Pedralbes (Barcelona). El 3 de maig de 1327 van ingressar catorze monges al monestir i van triar la primera abadessa, Sobirana de Olzet.
Monestir de Pedralbes, font:viquipèdia

Aquest mateix any, al quedar vídua Elisenda, es va retirar durant 37 anys en un palau al costat del monestir, en el qual està enterrada. Tot i no ser mai monja, l'acte de la fundació la va dotar d'amplis poders sobre el funcionament intern del monestir, promocionant les arts, com per exemple amb les pintures de la cel·la de Sant Miquel, encarregades per l'abadessa Francesca Saportella, neboda de Elisenda. Malgrat el seu internament, participava d'alguns esdeveniments oficials, com el trasllat de les restes de Santa Eulàlia a la catedral de Barcelona, on va acompanyar a Maria de Navarra, esposa de Pere el Cerimoniós i Constanza, esposa de Jaume III de Mallorca. Va dictar testament l'11 d'abril de 1364 i va morir el 19 de juliol del mateix any.
Detall frontal dels murals de la capella de Sant Miquel, font:visitmuseum.gencat.cat
Va deixar com a hereu al monestir, excepte alguns béns destinats a institucions, familiars o coneguts d'ella. El sepulcre de la reina està situat al costat la paret que separa l'església de claustre, de manera que part del monument està dins de l'església i part en el claustre. La tomba és una magnífica obra d'el gòtic català, mostrant pel costat de l'església a Elisenda vestida de reina i pel costat del claustre com una penitent.
Elisenda de Montcada, font:Monestir de Pedralbes

Sepulcre d'Elisenda de Montcada, font:elperiodico.cat

El palau de la reina Elisenda de Montcada no es va enderrocar, font:Btv notícies

Font de la informació:Wikipedia.org Elisenda de Moncada
Veure més LLEGENDES CATALANES