dimarts, 5 d’abril del 2022

Escultura Nens Parc de la Ciutadella

 

"A les portes laterals del primer nivell de l'escalinata hi ha dues petites escultures que representen dos angelets amb elements marins firmats per Nobas a la seva base. Aquestes escultures que encapçalen les dues portes laterals semblen relacionades amb el timpà, on Venus està seguida de diferents puttis amb elements marins -cargols, peixos, etc.- com el cargol de mar del de la dreta o el dofí que acompanya el de l'esquerra del conjunt, i no deixen de ser elements merament decoratius, sense massa interès per al significat del conjunt. La seva factura es correcta i potser més esmerçada que els angelets del coronament del conjunt, ja que aquests últims només es veuen a una distancia considerable mentre que els dos angelets de Nobas són bastant propers al públic, al poder ser vistos des de dalt de les escales o a poca distància, sota les portes.

Cal pensar que van estar fets per Nobas, ja que ambdues peces estan firmades, tot i que la documentació al respecte és bastant poc clara."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antoni José Pitarch i Llorenç Bonet

Materials:Marbre










Més informació:Viquipèdia Cascada del Parc de la Ciutadella

Cascada del Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

 

Autor

Escultor:Rossend Nobas i Ballbé

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Rossend Nobas i Ballbé

Rossend Nobas, font:Viquipèdia

 

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia

 

Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 


dilluns, 4 d’abril del 2022

Escultura Amfitrita

 

"Amfitrita és la principal de les nereides -les filles de Nereu i Doris- i la muller de Neptú. Tot i que aquesta nimfa del mar és la dona d'un dels principals déus Olímpics, mai ha estat una figura central dins la mitologia clàssica. Normalment se la representa envoltada per un grup de nereides i animals marins o al costat del seu marit, i és una figura molt poc usual fora de grups escultòrics que no estiguin integrats en una font.

Tot i que l'escultura realitzada per Josep Gamot és una escultura individual, forma parella amb el Neptú de Manel Fuxà, tal com es desprèn de la clara simetria de les dues escultures respecte del grup central de la font. A més, ambdues dirigeixen la seva mirada cap als cavalls marins, alhora que allunyen del grup central els seus respectius tridents -una llança, en el cas de la deessa. Mentre que Neptú, al costat esquerre de la figura de Venus, enretira amb la mà dreta el trident amb un gest enèrgic, Amfitrita només es recolza suaument sobre la seva llança, amb una posició molt serena, que contrasta tant amb la del seu marit, d'energia continguda, com amb el dinamisme de la figura de Venus. La representació d'Amfitrita amb una llança no és usual, ja que no és un atribut seu, sinó del seu marit -el conegut trident- i aquí cal interpretar-la com un element formal que remarca la simetria de les dues figures.

L'execució de Josep Gamot respon a la formació que va rebre al taller de Nobas, en el qual es treballava sobretot la capacitat tècnica. La bona factura dóna a l'escultura certa elegància, tot i el hieratisme."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antoni José Pitarch i Llorenç Bonet

Materials:Marbre







Més informació:Viquipèdia Amfitrite

Amfitrite, placa Coríntia, font:Viquipèdia
Autor

Escultor:Josep Gamot

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Josep Gamot i Llúria

Foto antiga d'Amfitrite amb llança, font:Viquipèdia
   

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia


Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

Escultura Neptú

 

"La figura realitzada per Manuel Fuxà presenta el deu marí en un lleu contraposto, amb la mirada dirigida cap als cavalls marins del grup central mentre amb la mà dreta agafa el trident.

La figura del déu marí no podia faltar en aquest conjunt de temes aquàtics, sobretot tenint en compte que era un tema mitològic recurrent per a la Barcelona del segle XIX. Dels cinc grups de Neptú que comptabilitza Judit Subirachs realitzats dins l'àrea d'influència de Barcelona abans de la creació del parc de la Ciutadella destaquen dues obres: el Neptú de Nicolau Traver realitzat amb marbre de Carrara per a la font de l'edifici de la Llotja (1802) i el de Damià Campeny per al coronament de la font de la plaça del Rei d'Igualada (1816). Tot i la notabilitat d'aquestes dues escultures presents dins l'àmbit d'influència de Barcelona, Manuel Fuxà va realitzar la seva versió sense tenir-les gaire en compte, ja que el seu Neptú presenta totes les característiques del déu marí recollides en les dues anteriors obres -el trident, una musculatura poderosa i una barba poblada-, però opta per una posició de la figura amb tots dos peus afermats a terra, lluny del marcat contraposto de Nicolau Travé o del gest més dinàmic de Campeny. L'escultor també va optar per presentar el déu sota la forma d'un home madur, però en la plenitud de la seva força, i no a través del cos ja vell, com és bastant freqüent per representar aquesta deïtat.

La posició del braç esquerre -relaxat alhora que musculós i amb la mà entreoberta més baixa que els malucs- recorda el David de Miquel Àngel, una escultura modèlica que va ser el referent a imitar de totes les acadèmies, i que segurament també va arribar a l'Escola de Llotja i als tallers barcelonins."









Més informació:Viquipèdia Neptú

Neptú al Museu del Prado, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Manuel Fuxà i Leal

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Manuel Fuxà i Leal

Manuel Fuxà per Ramon Casas, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia
  

Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 

divendres, 1 d’abril del 2022

Obelisc Plaça Cinc d'Oros

 

"El 20 de novembre del 1902, l'Ajuntament de Barcelona va prendre la decisió d'aixecar monuments a Verdaguer (feia cinc mesos que havia mort), al doctor Robert i a Pi i Margall. De tots tres, el que més de pressa es va començar va ser el del doctor Robert: la primera pedra es posà el 1904 i la inauguració del monument acabat es va poder fer el 1910, quan ni tan sols s'havia posat la primera pedra dels altres dos. La de Verdaguer es va posar el 1914 i la de Pi i Margall, el 1915. El monument a Verdaguer va trigar deu anys a acabar-se i el de Pi i Margall en va trigar vint, després de nombroses incidències.

El gener del 1907, l'Ajuntament va refermar la decisió d'aixecar un monument a Pi i Margall apuntada cinc anys abans. El juliol de 1908 es va decidir l'emplaçament, a la cruïlla, acabada d'urbanitzar, del passeig de Gràcia amb la Diagonal i es va designar l'escultor Miquel Blay com a autor.

Francesc Pi i Margall (Barcelona, 1824 - Madrid 1901) va ser un dels quatre presidents de la Primera República i un dels símbols bàsics del republicanisme federal.

El 19 de setembre de 1915 es va fer la cerimònia de col·locació de la primera pedra del monument que no va suposar altra cosa que un acte polític promogut pels republicans en un moment que ocupava l'alcaldia, accidentalment, el primer tinent d'alcalde, el radical Pich i Pon. A les eleccions de novembre de 1913 s'havien acabat ja els anys de clara hegemonia republicana a l'Ajuntament barceloní i la Lliga era, de fet, el motor municipal, tot i que es mantenia un govern de col·laboració entre els dos partits.

La cerimònia de la primera pedra es va repetir un any i mig més tard, l'abril de 1917, però tampoc no va servir de gran cosa perquè el projecte es convertís en realitat. Encara que Miquel Blay havia fet el seu treball, un bust de notables dimensions, l'hegemonia creixent de la Lliga a l'Ajuntament va anar retardant-ne la col·locació fins que el cop d'estat de Primo de Rivera la va deixar congelada del tot.

L'Ajuntament republicà del 1931 recuperà la idea, però va desestimar l'obra ja feta de Blay i, de moment, va posar un altre bust de Pi i Margall, obra de l'escultor Felip Coscolla, a la rotonda central de la cruïlla coneguda com el Cinc d'Oros.

El nom popular de Cinc d'Oros donat al lloc provenia de l'efecte visual (evocador de les figures del naip) que produïen la rotonda central de la cruïlla del passeig de Gràcia amb la Diagonal, i quatre dels sis fanals col·locats als extrems d'aquesta mateixa cruïlla. Aquests fanals, obra de Pere Falqués de l'any 1909, van ser la cirereta de la urbanització de l'indret, completada poc després del canvi de segle. Els fanals, retirats el febrer de 1957 perquè obstruïen el trànsit, van anar a parar a l'avinguda Gaudí quan aquesta es va convertir en una rambla, el setembre de l'any 1985. Falqués havia estat també l'autor dels fanals/bancs modernistes posats al llarg del passeig de Gràcia.

Fanals de Pere Falqués a l'avinguda Gaudí
 

L'Ajuntament republicà, decidit a resoldre definitivament la qüestió, va encarregar als arquitectes municipals Adolf Florensa i Joaquim Vilaseca un projecte de monument. Aquests van dissenyar un obelisc que estaria coronat per una al·legoria de la República i en la base del qual es posaria un medalló amb l'efígie de Pi i Margall i la dedicatòria del monument. El 31 d'agost d'aquell 1931 va treure a subhasta les obres, però el concurs per a les escultures no es va convocar fins al 7 de setembre de 1932, i es fixà el 10 de novembre com a termini màxim per a la presentació de les propostes de medalló i al·legoria de la República. El jurat era presidit per Antoni Vilalta i el formaven el director dels museus, Joaquim Folch i Torres, els arquitectes autors del projecte, Florensa i Vilaseca, els escultors Josep Clarà i Josep Llimona, el dibuixant Ricard Opisso, l'arquitecte Francesc Guàrdia i el crític d'art Màrius Gifreda. Per a la República van escollir el projecte que portava per lema Flama, obra de Josep Viladomat, que va ser premiat amb 22.000 pessetes, i per al medalló el de Joan Pié, premiat amb 3.000 pessetes. El jurat va decidir atorgar premis suplementaris de 1.500 pessetes a altres set escultures presentades, entre les quals n'hi havia una de Frederic Marès. Tant aquest com Viladomat havien proposat l'escultura d'una figura femenina nua, dempeus, amb el braç aixecat, sostenint un ram de llorer. La de Marès, però, tenia el cos cobert, de la cintura avall, per uns plecs de roba. Sembla que la de Viladomat va ser l'escollida perquè s'adaptava millor a la perspectiva elevada (19 metres) i a la visió circular.

El premi va suposar a Viladomat, que tenia aleshores 32 anys, un gran reconeixement artístic i ciutadà, bé que era ja un escultor consagrat. El 1927 li havia estat seleccionada una obra per a la plaça de Catalunya i el 1929 havia fet el monument a Pearson a Pedralbes, que té certa semblança amb el de la República, i havia presentat una exposició individual a la Sala Parés. El prestigiós setmanari Mirador li va organitzar un sopar d'homenatge i li van ploure elogis dels crítics del moment.

Es va assenyalar com a dia de la inauguració el 29 de novembre de 1934. L'obelisc ja era fet, l'escultura havia estat hissada al capdamunt i el medalló era col·locat al seu lloc. Però els fets del 6 d'octubre i el canvi polític que van comportar van paralitzar la cerimònia. Aquell mateix dia, Viladomat va enfilar-se a les bastides posades entorn del monument i va gravar a la peanya de la seva escultura les lletres del cognom del president de la República, Azaña. El gener de 1935 les bastides van ser desmuntades i a final de mes el monument quedava ja sense tanques. No va haver-hi, de moment, cap cerimònia inaugural, que va haver d'esperar al triomf del Front Popular, produït un any més tard.

El 12 d'abril de 1936, el president de la Generalitat, Lluís Companys, va inaugurar oficialment el monument.

Obelisc amb l'al.legoria de la República de Viladomat i el medalló de Pi i Margall

 

Plaça dels cinc d'Oros amb obelisc, La Flama i els quatre fanals de Pere Falqués, font:Ajuntament de Barcelona

Exactament tres anys més tard, el 13 d'abril de 1939, el nou Ajuntament franquista va prendre l'acord de retirar l'al·legoria de la República obra de Viladomat i recuperar la de Frederic Marès, que havia quedat en segon lloc al concurs de 1932. Marès, al costat dels vencedors, s'estava convertint en l'escultor oficial per excel·lència; li plovien els encàrrecs de restauracions, reconstruccions i obra nova. Marès va haver de fer a l'escultura algunes modificacions abans de fondre-la en bronze, per adaptar-la a la moral imperant, com esculpir els solcs necessaris sobre el tors nu de la dona perquè semblés que portava una samarreta. L'escultura no es va posar aquest cop dalt de l'obelisc, sinó a la base. A dalt s'hi va posar una àliga imperial, la qual cosa va fer que, a la denominació popular del Cinc d'Oros, s'hi afegís la de "plaça del lloro".

Obelisc amb aligà imperial i escultura de Marès, font:passioperbarcelona

Quan amb la victòria aliada a la Segona Guerra Mundial el franquisme va anar retirant la simbologia feixista més evident, l'àliga fou també retirada i, en quedar l'obelisc sense res, aparegué un altre nom popular: "plaça del llapis".

Durant tot l'any 1939, però, l'estàtua de Viladomat va seguir dalt de l'obelisc (tot i que el medalló de Pi i Margall va ser tret el 20 de juny del 1939) fins que el 5 de desembre l'Ajuntament va assignar una partida de 10.000 pessetes per a les tasques de desmuntatge. Mentre l'escultura de Viladomat no va ser baixada de l'obelisc, es va cobrir amb una bandera espanyola. Sembla que, malgrat que es va plantejar la possibilitat de fondre-la per aprofitar el bronze en l'escultura de Marès, aquest va rebutjar la idea i l'obra de Viladomat no va ser destruïda i va quedar guardada en un magatzem municipal del carrer de Wellington, en una de tantes decisions sorprenents dels primers temps del franquisme. Això va permetre recuperar-la a l'arribada de la democràcia i utilitzar-la en un nou monument a la República a la plaça de Llucmajor.

El 26 de gener de 1940, primer aniversari de l'entrada de les tropes franquistes a Barcelona, es va inaugurar el nou monument, ja sense les obres de Viladomat -l'estàtua de la República i el medalló de Pi i Margall- i amb l'escultura de Marès i un escut de l'Espanya franquista al lloc del medalló. La inscripció "Barcelona a Pi i Margall" va ser reemplaçada per una de nova: "A los heroicos soldados de España que la liberaron de la tiranía rojo-separatista. La ciudad agradecida". La primera escultura que s'hi va posar era de guix, provisionalment, fins que es va fondre en bronze i s'hi va posar el 26 de gener de l'any següent.

Aquesta inscripció es va mantenir fins al 1979 (tot i que des de tres anys abans era coberta de pintades i pasquins), igual que l'escut. Aquest fou arrencat de nit per un grup de persones el 14 de desembre d'aquell mateix any 1979, quan ja feia nou mesos que Barcelona tenia un Ajuntament democràtic. L'estàtua de Marès segueix al seu lloc, encara que ha perdut lògicament la dedicació que se li va donar el 1939 a la victòria franquista. A la postguerra va ser objecte d'alguns atemptats, el més important dels quals tingué lloc el del 30 d'abril de 1946, vigília del Primer de Maig -era el lloc on habitualment es convocaven les manifestacions clandestines del Dia del Treball- en què un artefacte explosiu tombà l'escultura.

Quatre dies després de l'intent de cop d'Estat del 23 de febrer de 1981 es va donar a la plaça on es troba el monument el nom del rei Joan Carles I (anomenada des del 1939 de la Victòria i entre 1933 i 1939 de Pi i Margall) i, posteriorment, es va posar l'escut reial a la base.

Escultura Victòria de Frederic Marès amb l'escut, font:Viquipèdia

El diumenge 30 de gener de 2011, d'acord amb la Llei de la Memòria Històrica, l'estàtua La Victòria de Marès es va enretirar del monument, passant a formar part de la col·lecció contemporània del Museu d'Història de Barcelona."

Retir de l'estàtua Victòria, font:Art Públic Barcelona

Escultura Flama a la plaça de la República
 

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

Materials:Granit



Més informació:Viquipèdia Plaça Cinc d'Oros

Obelisc a la plaça Cinc d'Oros, font:Viquipèdia

Autor

Arquitecte:Adolf Florensa i Joaquim Vilaseca

Més informació:Viquipèdia Adolf Florensa i Ferrer

Més informació:Arquitecturacatalana.cat

Adolf Florensa, font:arquitecturacatalana.cat

Més informació:Viquipèdia Joaquim Vilaseca i Rivera

Dibuix de Joaquim Vilaseca, font:sites.google.com/site/barcelonamodernista

 

 Veure més Art Públic Eixample