dimecres, 14 d’octubre del 2020

Portes accès a la Vil·la Cecília i a Vil·la Amèlia

 

"El projecte de jardí de la Vil·la Cecília, realitzada el 1986 pels arquitectes Elías Torres i José Antonio Martínez Lapeña, consistia en l'ampliació del mateix mitjançant la incorporació de nous terrenys provinents del jardí de la Quinta Amèlia. Torres i Martínez Lapeña van concebre aquest espai d'acord amb la idea de jardí com element de sorpresa. És laberíntic, sorprenent, un lloc on les aparences “enganyen” i els papers s'intercanvien, com si es tractés del jardí d'Alícia en el País de les Meravelles: fanals que semblen arbres, murs dels que surten arrels, bancs que són com patinets, passadissos estrets que desemboquen en petits espais, parterres en ziga-zaga, etc. El jardí es concep a l'estil de l'“obra d'art total”, amb una consonància plena i cura de tots els elements que l'integren. Això es manifesta en la presència d'interessants exemples de mobiliari urbà o en la presència de l'escultura de Francisco López, Ofèlia o Dona ofegada, que remet a la imatge d'Ofèlia Morta, molt representada en la pintura simbolista i vinculada amb el tema de la naturalesa, el que la fa molt apropiada per aquest espai. En el disseny dels elements que composen el jardí s'inclouen també les portes, element realment important ja que és la carta de presentació del que dintre ens trobarem. No és l'únic exemple en el que les portes reben un tractament especial: les portes del Museu Diocesà de Plandiura, les portes que Llimós va realitzar per al Jardí de la Torre de les Aigües, i especialment les magnífiques portes realitzades per Gaudí en els seus múltiples projectes són alguns exemples. La més coneguda de totes és la realitzada per a la Finca Güell de Pedralbes, però en aquest cas mereix més atenció la realitzada a la Casa Vicens, on recorre a l'ús de la vegetació, una fulla de palma, per a dissenyar aquesta porta que ens dirigeix directament a la dissenyada per Torres i Martínez Lapeña.

Els arquitectes prenen com motiu el que semblen fulles d'erable, superposades d'una manera aleatòria, com si es tractés del mantell de fulles seques que cobreixen tots els parcs i que amb el seu escarritjar composen una banda sonora als nostres passeigs durant les melangioses tardors. Es configura així com una porta que es mou entre un concepte romàntic i un concepte més lúdic, ja que també es pot entendre com el fer l'ullet al passejant. Aquesta és una de les portes de la Vil·la Cecília, però no la única, doncs trobem dues més amb un tractament igualment especial. La porta principal s'assenyala i es configura mitjançant la gran inscripció pintada “Vil·la Cecília”, amb la que crea un joc de perspectiva i trampantojo amb el que pretén enganyar la vista de l'espectador. El mateix tipus de porta fou realitzat per a l'accés al jardí de la Vil·la Amèlia que es troba justa davant de la que acabo d'esmentar, de manera que s'aconsegueix crear un efecte unitari, relacionant així ambdós jardins.

L'obra no te les pretensions oníriques que es poden veure en les realitzades per Gaudí, sinó que es planteja com una obra amb un encant més discret, en consonància amb la resta del parc, on, sense optar per una retòrica excessiva, aconsegueixen un resultat personal i sorprenent."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - María Luisa Grau Tello

Materials: Plantxa d'acer galvanitzada i pintada

 







 

Més informació:Viquipèdia Jardins Vil.la Amèlia

Jardins Vil.la Amèlia, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Jardins Vil.la Cecília

Jardíns Vil.la Cecília, font:Barcelona.cat
 

Autor

Disseny:Elías Torres, José Antonio Martínez Lapeña

Més informació:Viquipèdia Elies Torres i Tur

Més informació:Arquitecturacatalana.cat Elias Torres Tur


Més informació:Viquipèdia José Antonio Martínez Lapeña

Més informació:Arquitecturacatalana.cat José Antonio Martínez Lapeña

José Antonio Martínez Lapeña i Elias Torres Tur, font:Metalocus.es
 
Veure més Art Públic Sarrià Sant Gervasi

Escultura Alba


"L’escultor noucentista Martí Llauradó Mariscot va viure els últims dotze anys de la seva vida en una casa-estudi que s’havia fet els anys 1944-45 a la cruïlla del carrer de Vergós amb el de les Escoles Pies. Per aquest motiu es va donar el seu nom a la plaça que es va urbanitzar l’any 2001 al costat de la Clínica Corachán, en el mateix barri de les Tres Torres. Una dècada més tard es va posar a la plaça una obra seva, titulada Alba, un nu fet amb la que durant molts anys va ser la seva model, una adolescent que l’ajudava també en les feines domèstiques. Segons va explicar en l’acte inaugural el seu fill, Martí Llauradó Torné, la model l’anava a buscar a escola i jugava amb ell.

Quan es va fer, la plaça Martí Llauradó va marcar una fita en la història urbana de la ciutat en tractar-se d’un espai públic remodelat a partir d’algunes idees aportades pels alumnes de primària de dues escoles del districte, Orlandai i Nausica, sobretot pel que fa al mobiliari urbà i l’espai de jocs per infants. La inauguració es va fer el 21 de febrer del 2002, amb una festa on van participar els alumnes de les escoles.

Quasi deu anys més tard, el 13 de desembre del 2010, els alumnes de les escoles Nausica i Orlandai van tornar a participar en una altra festa d’inauguració a la plaça, el dia que s’hi va posar, en el costat del carrer Castellnou, un nu femení en bronze d’aproximadament un metre d’alçada, sobre una base d’un metre i mig, que l’autor havia titulat Alba i del que la família en conservava el guix. En l’acte hi va parlar la regidora del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, Sara Jaurrieta, i el fill de l’escultor, Martí Llauradó Torné, que als anys 1960 va pertànyer al grup de cançó dels Setze Jutges, amb el número 10.

Un altre nu femení semblant a aquest i basat segurament en la mateixa model adolescent havia estat posat el 1960 a la Rambla del Poblenou. La relació de l’escultor amb aquest altre barri rau en el fet que a la postguerra havia estat pres a la fàbrica d’El Cànem, convertida en camp de concentració de presos republicans."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre

"Si en una primera etapa els escultors pertanyents al noucentisme prengueren com a model les figures hel·lèniques i l’estatuària romana, infonent a les formes arcaiques una vitalitat popular, els membres de la generació postnoucentista temperaren l’idealisme dels models clàssics, prescindint dels patrons o cànons en les seves composicions, a les que confereixen d’una vibració que transmet humanitat i emoció. Precisament Martí Llauradó (Barcelona, 1903-1957) és un representant destacat d’aquesta generació. Format en els tallers de Joan Borrell i Nicolau i de Joan Rebull, partí d’un noucentisme classicitzant, del que anà eliminant allò que considerava sobrer per donar així a les seves obres una espontaneïtat i dolcesa més gran, fet que li va reportar que en els anys trenta i cinquanta del segle passat rebés molts encàrrecs, guanyés diversos guardons, participés en dues biennals de Venècia i que la seva obra es conservi en el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

L’escultura en bronze Alba és un bon exponent de l’obra de Llauradó, que treballà preeminentment la figura femenina i en particular el nu, tant en escultura com en relleu. Alba és la fosa en bronze d’un guix que conserva la família, en la que es posa de manifest la voluntat de l’escultor d’enaltir el cos humà, d’assuavir les formes, d’harmonitzar els volums, buscant un equilibri entre totes les parts de la figura. La posició que fa adoptar a la model, especialment el gest de les mans entrecreuades i enlairades, li dóna esveltesa i li permet realçar els elements més específics de la seva feminitat.

És interessant confrontar aquesta peça de Sarrià amb L’adolescent, del mateix autor, situada a la Rambla del Poblenou amb Ramon Turró. Si en aquesta remarca els elements volumètrics amb un accent expressionista, a Alba elimina qualsevol desproporció corporal i tot tipus de vestimenta per atorgar al cos humà una expressivitat natural dominada per la finesa dels seus perfils.

Malauradament, però, l’obra no llueix com deuria perquè per les seves proporcions, és una peça que s’ha de contemplar des de la intimitat, i passa desapercebuda en la plaça on se la va emplaçar el 2010 (que porta, precisament el nom del seu autor), perduda entre l’arbrat i els molts elements del mobiliari urbà i les diverses instal·lacions que hi ha a l’indret."


Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Daniel Giralt-Miracle

Materials:Bronze i pedra de Sant Vicenç





Autor

Escultor:Martí Llauradó i Moriscot

Més informació:Viquipèdia Martí Llauradó i Moriscot

Martí Llauradó i Moriscot, font:Beteve.cat
  

Veure més Art Públic Sarrià Sant Gervasi

dimarts, 13 d’octubre del 2020

Escultura Marc

 

"Una escultura que va ser rebuda traient les ungles i va suscitar polèmica a la Vila Olímpica va ser Marc, una obra plena de color que el pintor Robert Llimós va dedicar a la memòria del seu fill Marc, mort en accident. L'escultura tenia una rèplica -titolada Threshold- situada a la Underground Festival Plaza d'Atlanta (Estats Units), instal·lada en commemoració dels Jocs Olímpics de 1996. L'obra recull en el seu sentit del color la pluralitat dels pobles, les multicultures que caracteritzen aquella ciutat. Accentuant aquesta idea, i amb variants de color, l'artista va fer una altra per a situar a Barcelona, que va dedicar a la memòria del seu fill.

Quan l'escultura va ser inaugurada el 7 de juliol de 1997, l'arquitecte David Mackay, de l'equip Martorell, Bohigas i Mackay, que havia dut a terme el pla general de la Vila Olímpica, va protestar dient que no s'ajustava, "ni per l'estil ni per l'escala ni per l'emplaçament" a l'entorn de la plaça dels Voluntaris. Uns dies després de la protesta pública de Mackay, va aparèixer una carta oberta signada per una sèrie d'artistes (Frederic Amat, Xavier Corberó, Gardy-Artigas, Xavier Medina-Campeny) on defensaven Llimós i criticaven el constant protagonisme dels arquitectes a la vida cívica barcelonina."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

"Barcelona i Atlanta, dues ciutats unides no només a través del programa “The Cultural Legacy” desenvolupat amb motiu dels JJ. OO. d'Atlanta ‘96, sinó també pel fet de que ambdues tinguin una mateixa obra en comú, una mena de llaç invisible que s'estableix entre aquelles urbs que posseeixen reproduccions d'una mateixa obra (mai més de cinc exemplars). Quelcom així succeeix en aquest cas, mitjançant una peça que si bé formalment és igual, no podem dir el mateix quant al significat que tanca i que demostra la versatilitat i subjectivisme en la lectura i enteniment de l'art actual. Threshold a Atlanta, Marc a Barcelona. Dos títols i dos significats per a una mateixa obra.

És molt important que a l'hora de contemplar una escultura realitzada per un artista dedicat eminentment a la pintura, tinguem present la seva producció pictòrica, ja que a la majoria dels casos, aquestes escultures acostumen a ser una transposició de les seves pintures. Llimós és un magnífic exemple d'això: la iconografia i la riquesa de color ens condueixen directament a les seves pintures. El seu llenguatge artístic, altament personal, està construït sobre una base de referències clàssiques de la història de l'art: el nu, un dels grans gèneres de la creació artística, practicat pels grans clàssics i els més rabiosament trencadors com fou el cas de Matisse i el fauvisme, l'altra gran referència que veiem en la pintura de Llimós. La seva obra és una explosió de color, d'expressió, en la que els colors es combinen d'una manera arbitrària, d'una manera irreverentment fauve que podríem relacionar també amb l'estètica posmoderna de les llums de neó que assenyala Victoria Combalía. De fet, les llums de neó i la idea de llum i color en l'espai són les referències de les que parteix Llimós en les seves obres dels anys 1980: projectes com Figura luminosa o Projecte per un monument, estaven concebuts com estructures realitzades amb llums de neó, però que finalment no es van arribar a realitzar sota aquestes premisses. Les dificultats tècniques, de manteniment i l'elevat cost econòmic que implicava el neó van portar Llimós a evolucionar envers una escultura que reprodueix en metall les formes i colors del neó.

Totes aquestes característiques es palesen a Threshold-Marc, un nu no definit sexualment, ple de vitalitat i caràcter lúdic. La seva positura en un marcat contraposto amb els braços oberts, dibuixant una diagonal, transmet el dinamisme i caràcter lúdic vinculat als Jocs Olímpics, malgrat que d'origen aquesta obra no estava pensada com a homenatge als JJ.OO., ja que és anterior al projecte “The Cultural Legacy”. Aquest vitalisme també es manifesta mitjançant l'ús del color aplicat a pinzellades sobre la anatomia del personatge, en la línia d'altres obres de l'època com la sèrie Cap de Noia. Llimós empra una gamma de color molt característica en la seva producció dels 1980 i els 1990, amb la que a més a més simbolitza la multiculturalitat de la ciutat d'Atlanta i la dels mateixos Jocs Olímpics, el principal esdeveniment mundial en el que participen totes les nacionalitats sense tenir en compte ideologies polítiques, religió etc.

Aquest és el significat vinculat originàriament amb l'obra, tanmateix la seva instal·lació a Barcelona, malgrat que podia haver mantingut les mateixes connotacions al ser una ciutat olímpica amb una gran mescla de cultures, està vinculada amb un missatge totalment diferent. Robert Llimós havia sofert el dur cop de perdre al seu fill, pel que la instal·lació d'aquesta obra fou entesa per l'artista com un homenatge al seu fill Marc, recorrent a l'ús de la homonímia per evocar d'una manera figurada al seu fill. Per això, el marc agafa en aquesta obra un pes més gran que en la d'Atlanta, on no passava de ser un recurs compositiu, mentre que a la versió de Barcelona esdevenia el fil argumental. L'obra canvia així de naturalesa u esdevé un monument commemoratiu..."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - María Luisa Grau Tello

Materials:Bronze amb pintura










Autor

Escultor:Robert Llimós i Oriol

Més informació:Viquipèdia Robert Llimós i Oriol

Robert Llimós i Oriol, font:gelonchviladegut.com
 

 Veure més Art Públic Sant Martí

Escultura Commemoració Vila Olímpica

 

"El dia 11 de juliol del 1992 es va inaugurar la Vila Olímpica, seguint el protocol de la Carta Olímpica que obliga a fer-ho exactament quinze dies abans de l'inici dels Jocs Olímpics. La cerimònia d'inauguració va començar al peu de la Torre Mapfre i tot seguit les autoritats, amb el president del COI Joan Antoni Samaranch al capdavant, van traslladar-se a un monument proper que s'havia aixecat per tal de commemorar el fet, i el van descobrir.

La gestació d'aquest monument, format per dues veles marineres, de metall, havia estat laboriosa, perquè els directius i els arquitectes de la Vila Olímpica no s'acabaven de posar d'acord sobre les dimensions. Mentre que els primers el desitjaven més gran del que finalment es va fer, i així es va projectar, els arquitectes consideraven que, per conservar una escala adequada amb els gratacels al costat dels quals està situat, calia reduir-ne les dimensions. Al final es va seguir el criteri d'aquests; però la direcció, per tal de mantenir la seva opinió, va fer posar dues veles marineres autèntiques, de lona, amb un pal de quasi cinc metres d'alçada cadascuna, al costat del monument. I allà eren aquestes veles més altes el dia de la inauguració, com es pot veure a les fotos, i allà van seguir sent mentre la Vila Olímpica va allotjar atletes. Després, es van retirar, i van quedar només les veles de metall amb la placa commemorativa en quatre idiomes."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Acer sobre base de pedra


VA SER CONSTRUÏDA AMB MOTIU DE LA / CELEBRACIÓ DELS JOCS DE LA XXV / OLIMPÍADA BARCELONA 1992, I VA / TRANSFORMAR L'ANTIC BARRI INDUSTRIAL / DEL POBLENOU EN UNA / ÀREA RESIDENCIAL OBERTA AL MAR / ES VA INAUGURAR L'11 DE JULIOL DEL 1992

FUE CONSTRUIDA CON OCASIÓN DE LOS / JUEGOS DE LA XXV OLIMPIADA DE / BARCELONA 1992, TRANSFORMANDO / EL ANTIGUO BARRIO INDUTRIAL / DEL POBLENOU EN UNA NUEVA / ÁREA RESIDENCIAL ABIERTA AL MAR / SE INAUGURÓ EL 11 DE JULIO DE 1992

CONSTRUITE EN VUE DES JEUX DE LA / XXVE OLYMPIADE SUR L'EMPLACEMENT / DE L'ANCIENNE ZONE INDUSTRIELLE / DU POBLENOU, LA VILA OLÍMPICA / EST UN NOUVEAU QUARTIER / RÉSIDENTIEL OUVERT SUR LA MER / INAUGURÉE LE 11 JUILLET 1992

BUILT ON THE OCCASION OF / THE GAMES OF THE XXV OLYMPIAD / BARCELONA 1992 IT TRANSFORMED / THE OLD INDUSTRIAL DISTRICT OF / POBLENOU INTO A NEW RESIDENTIAL / AREA OVERLOOKING THE SEA / IT WAS INAUGURATED ON 11 JULY 1992






Més informació:Viquipèdia Jocs Olímpics d'estiu de 1992

Més informació:Viquipèdia Medaller Jocs Olímpics 1992

Logo Jocs Olímpics Barcelona, font:adsynergy.co.uk


Veure més Art Públic Sant Martí

divendres, 9 d’octubre del 2020

Columna olímpica


"La companyia d'assegurances Mapfre, promotora d'un dels dos gratacels situats a l'entrada del Port Olímpic, va demanar un monument de dimensions notables al valencià Andreu Alfaro, que va idear un cactus que pesa 45 tones. Alfaro va pensar aquesta peça perquè, com explicava el 10 de juliol de 1992 a Ernest Alós a El Periódico: "Veo la Villa Olímpica como un gran espacio llano con dos rascacielos que parecen cactos en medio del desierto de Arizona". I va afegir que havia volgut recrear les formes vegetals que, segons ell, tenien els dos gratacels, o sia que va afegir-ne un altre. Només que al final el que pensava com a cactus ho va batejar com a card. Va ser inaugurat el 9 de juliol de 1992, dos dies abans que ho fos la Vila Olímpica."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Alumini








 

Autor

Escultor:Andreu Alfaro

Més informació:Viquipèdia Andreu Alfaro i Hernández

Més informació:Andreualfaro.com

Andreu Alfaro, font:valenciaextra.com


Veure més Art Públic Sant Martí