divendres, 20 de març del 2020

Llegenda el Nen de Prades

El Nen de Prades, font:cavitatsdecatalunya.blogspot.com
"La història comença el dia 31 de març de 1855 quan a la Vila de Prades nasqué en Pere Balcells i Masgoret. Els seus pares eren pastors i passà la seva infantesa enmig dels ramats, recurrent camins i dreceres entre els boscos que duien fins el Monestir de Poblet, cingles i viaranys de les contrades: Capafonts, Mont‐ral, Cornudella i Vilanova de Prades.
Les Muntanyes de Prades, font:totnens.cat
Grau del Nen de Prades, font:fonsienlared.blogspot.com
Cova d'en Pere a Prades, font:senderos osnofla
No anava a l’escola i no va aprendre de llegir i escriure, però fou un nen eixerit coneixedor de la topografia i l’orientació.
Quan tenia uns 15 anys va fugir de Prades i es presentà voluntari a la partida carlina del tinent coronel Moore. Aquí, aprengué l’estratègia militar i la lluita de guerrilles. Amb només 17 anys fou coronel de la seva pròpia partida amb qui aconseguí nombroses gestes de guerra.
General carlista José B. Moore, font:wikipedia
Esdevingué un líder molt jove entre mig del carlins, fet que molestar alguns dels coronels més veterans.
Essent coronel tornà a la Vila de Prades, on només entrava de nit per no ser vist. Des d’aquí començà a organitzar alguns homes de la població per fer una revolta contra el govern el dia de la fira de Prades, el 24 d’agost. Tots els homes que reclutà volien ser el seu tinent coronel. Ell els deia que ho seria “qui s’ho mereixi i sigui més llest i valent”.
A la vigília de la fira sortiren de l’ermita, on estaven amagats, per anar cap a la Vila a buscar diners dels més rics. Anaren fins el Cafè Nou, allà el Nen de Prades va aturar a tothom per tal que els seus homes poguessin agafar els diners. Només un gitano va voler agafar part dels diners de sobre les taules on s’estava jugant els daus i el Nen de Prades li va tallar a l’instant. Llavors digué als seus homes: “traieu la mà i plegueu tot això.”
En sortí del Cafè Nou i de la vila van anar fins a una era, on el Nen de Prades va llençar una gorra plena de monedes dient: “A veure qui n’arreplega més!” Tots els seus homes van agafar les monedes i les van contar veient qui n’havia arreplegat més de tots. L’últim de tots digué: tinc “tres duros de peça i catorze pessetes senzilles”, essent qui més n’havia plegat. El Nen de Prades li digué: “Tu ets el més home de tots, tu ets el qui buscava. Escolteu‐ho tots, perquè a partir d’ara el Pep de les Tosques serà el meu lloctinent”
Al final de la guerra dels carlins a Catalunya, el Nen de Prades va ser ferit en una emboscada accidental a Xerta. Fou traslladat a Tortosa on moriria tres dies més tard, segons la versió oficial.

Però la història diu que els carlins envejats per les seves gestes, pel seu liderat el van assassinar, quan tenia només 20 anys."
Font de la informació:Hostatgeriadepoblet.cat

Historia
"Pere Balcells Masgoret, conegut com el Nen de Prades (Prades, 31 de març de 1855 - Tortosa, 21 d'abril del 1875), va ser un guerriller carlí que destacà al Camp de Tarragona per les seves proeses i temeritats durant la Tercera guerra carlina
Nascut a la vila de Prades, fill d'un pastor de la Granadella, va fer també de pastor des de ben petit a sou d'un hisendat de la vila, cosa que li va permetre conèixer, a més del terme de Prades, Capafonts, La Febró i Mont-ral, on el seu amo hi tenia propietats.  Als 17 anys va fugir de Prades i es presentà voluntari a la partida de carlins del tinent coronel Moore, de qui va aprendre estratègia militar i lluita de guerrilles.
Prades, font:prades.cat
La primavera de 1874 va organitzar el seu primer escamot. Tenia 19 anys i els seus homes eren una vintena.
El Nen de Prades va ser aviat temut per les forces governamentals per la eficàcia dels seus moviments i la rapidesa amb la que sortia de les emboscades. Quan es desplaçava, tenia sempre espies que li explicaven el moviment de les tropes enemigues. 
El coronel Alejandro Picaso, isabelí que comanava les forces de xoc al Camp, i era el més prestigiós de la Catalunya sud, va decidir acabar amb el Nen. Es va desplaçar a Prades, perquè sabia que el guerriller s'estava a la Serra de Llaberia, però el guerriller va veure els moviments i es desplaçà cap a Mont-ral. Picaso creia que el guerriller fugia d'ell, però en realitat el Nen va dividir les seves forces en petits escamots i encerclà les forces governamentals a la vora de Capafonts. Els homes de Picaso que no coneixien el terreny, sense poder-se moure, van haver de capitular. Això va augmentar extraordinàriament la fama del Nen de Prades, que campà lliurement des de Montblanc fins a Tivissa i encara fins a Ulldecona. 
Les seves incursions a Montblanc i a la Riba van empènyer al comandant Manuel Orozco a construir la Torre del Petrol, al pas natural entre el Camp i la Conca de Barberà. Aquesta torre va dificultar les incursions del nen de Prades en aquella comarca. Però Manuel Orozco va morir a les seves mans en una batalla. 
Torre del Petrol, font:wikipedia
Quan el 29 de desembre de 1874 es va restablir la monarquia borbònica en Alfons XII, una majoria de carlins es van rendir aprofitant l'amnistia que va concedir el govern. Però al Camp, el Nen de Prades va seguir lluitant, agafant ostatges i demanant rescat per poder subsistir. Els mesos de gener, febrer i març de 1875, el Nen i la seva gent atacaren i saquejaren diversos pobles del Camp reclamant contribucions. 
Rei Alfons XII, font:wikipedia
El mes d'abril, seguint ordres dels seus superiors, es dirigí cap al Maestrat, per reorganitzar el seu grup, reposar i rebre instruccions. Però quan van arribar a Xerta, els liberals, que coneixien els seus moviments, van encerclar el poble. Els carlins van intentar defensar-se, però l'exèrcit governamental, més nombrós i més ben equipat, va aconseguir reduir-los. En un intent d'escapar-se, el Nen de Prades i dos companys de la seva colla, al passar per la plaça del poble van ser ferits greument. Els carlins van acabar rendint-se i van ser fets presoners. Els ferits, el Nen entre ells, van ser portats a l'hospital de Tortosa. El Nen de Prades, ferit en un pulmó, va morir. Els carlins van escampar la brama de que no havia mort per les ferides del combat, sinó que va ser afusellat per les autoritats liberals.
La fama del Nen de Prades va créixer encara més després de la seva mort. Alguns literats, com Josep Aladern, van divulgar les seves actuacions, de vegades de forma novel·lada, i avui (2017) encara hi ha persones a Prades que recorden els fets del Nen per les històries que els explicaven els seus avis."
Font de la informació:Viquipèdia Pere Balcells i Masgoret
Més informació:Novaconca.cat El nen de Prades

Cultura
Llibre El Nen de Prades de Robert Vallverdú, font:arolaeditors.com
La Pubilla del Mas i el Nen de Prades són els gegants de la Vila Vermella, font:tarragonadigital.com
Veure més LLEGENDES CATALANES

dimecres, 18 de març del 2020

Llegenda Les Mosques de Sant Narcís

Les mosques de Sant Narcis, font:viquipèdia
El miracle de les mosques va succeir, diuen, el setembre de 1286, quan l'exèrcit del rei de França,  Felip l'Ardit, va assetjar Girona, amb el rei Pere d'Aragó.  Encara que la ciutat va capitular sense lluita, els francesos, en entrar a la ciutat, es van portar de manera ignominiosa: van robar, insultar i oprimir els gironins; van assaltar esglésies tot fent riota dels objectes de culte i, finalment, van profanar el cos de Sant Narcís, guardat a la col.legiata de Sant Feliu, i li van trencar un braç. Això va ser massa: del cos del sant varen començar a sortir unes mosques gegants que es varen posar a picar furiosament tant els soldats francesos com els seus cavalls. I tot seguit de ser picats, els enemics morien espeternegant.

Miracle de les mosques pel Mestre de Sant Narcís, s. XVI (Catedral de València), font:viquipèdia
...Més tard, quan el 1653 els francesos, manats pel general Plessis-Bellière i el mariscal d'Hocquincourt, varen assetjar Girona, altre cop varen sortir les mosques del cos del sant patró de la ciutat, encara que aquesta vegada es varen limitar a picar els cavalls dels assetjadors, i causaren la mort a més de dos mil d'ells. Anys més tard, el 1684, mentre els francesos a les ordres del mariscal Bellefond varen tornar a la seva mania d’assetjar Girona, van tornar els patriòtics insectes a picar tant els soldats com els cavalls, causant-ne una gran mortaldat. 
Llibre Les mosques de Sant Narcís de David Guàrdia, font:efados.cat
D’aquesta llegenda en surt expressions populars que s’acostumen a sentir per la festivitat del sant:
 ”Per Sant Narcís, cada mosca val per sis“

   ”Les mosques, per Sant Narcís, a cada picada en maten sis“.
Font de la informació:Llegendes i Misteris de Girona, Diputació de Girona 1989, Casamarieta.com  Mascatalunya.com
Història
Sant Narcís de Girona és un sant venerat a l'Església catòlica, sant patró de Girona. Segons la tradició n'havia estat bisbe. La seva festivitat se celebra el 29 d'octubre. S'ha posat en dubte l'existència real d'aquest sant: alguns creuen que pot ser una mostra de desdoblaments de personalitats reals que es van donar a l'Edat mitjana. En aquest cas, el sant Narcís de Girona s'originaria a partir de Sant Narcís de Jerusalem, bisbe de Jerusalem dels segles II-III, la festivitat del qual se celebra també el dia 29 d'octubre.
Sepulcre gòtic del sant a l'Església de Sant Feliu a Girona, font:viquipèdia
No es coneixen dades documentades del seu culte fins al segle XI. El Martirologi d’Adó escrit l’any 858, fa referència a sant Narcís però com a bisbe de Jerusalem. Situa la data del seu martiri el 29 d’octubre, però no parla de Girona. La primera citació històrica del sant Narcís de Girona és l’any 1002 en una butlla del papa Silvestre II enviada al bisbe de Girona on esmenta l’església de “sant Feliu màrtir i sant Narcís que es troba al costat de la porta de la ciutat de Girona”. Un segon document fidedigne, també del segle XI, és el sermó de l’abat Oliba que va pronunciar a la ciutat de Girona, el mateix dia de la festivitat del sant. No hi consta l’any, però devia ser entre el 1018 i el 1046, temps en què l’abat fou bisbe de Vic.
Font de la informació:Viquipèdia Sant Narcís

Felip III va donar suport així mateix a la política siciliana del seu oncle Carles I d'Anjou, rei de Sicília, després de les Vespres Sicilianes de 1282. El Papa excomunicà el rei d'Aragó Pere el Gran, com a instigador de la massacre angevina, i va donar el seu regne a Carles I de Valois, fill de Felip III.
Consagració de Felip III l'Ardit, font:Viquipèdia
Després de l'afer sicilià, Felip III engegarà la Croada contra la Corona d'Aragó, atacant Catalunya el 1285, i posant setge a la ciutat de Girona el 7 de setembre d'aquell any. Felip III va morir a Perpinyà, a l'actual llogaret 'El Clos Banet'- que era llavors masia important -el 5 d'octubre de 1285, enmig d'una retirada desastrosa, causada per les epidèmies i per la falta d'avituallament. Fou 'descarnat' (cos partit en quatre amb 4 destinacions diferents) a Perpinyà a la 'Casa Julià' abans de marxar - en un trajecte d'uns mesos- nord enllà fins a ser enterrat (el ossos) el 3 de desembre del mateix any a la Basílica de Saint-Denis.
Va ser un governant pietós, com son pare. Fou també un polític i governant exemplar, amb molt de tacte i encert en els seus actes, decisions i accions. Lamentablement, es deixà influenciar per la personalitat i el caràcter de la seva segona esposa, Maria de Brabant.
Font de la informació:Viquipèdia Felip III de França
Veure més LLEGENDES CATALANES

 

dimarts, 17 de març del 2020

Llegenda Elisenda de Montcada

Elisenda de Montcada, font:sapiens.cat
"Un patge molt gentil i molt gallard va enamorar-se d'Elisenda de Montcada quan encara era nina com ell. Un dia el patge va dir a la seva graciosa i petita senyora que, si fossin grans, de molt bona gana s'hi casaria, puix que sentiu per ella un amor fervent. La nina li contestà que eren massa infants, que això de casar-se era cosa de gent gran i que quan fossin grans ja es casarien.
font:comicbookplus.com
Van passar anys i el patge i la gentil pubilla de Montcada van fer-se grans, i un dia el patge, en edat ja casadora, va repetir a la donzella el seu sentiment, i ella va dir-li que no li desagradava, però que el seu rang no li permetia casar amb un patge, sinó que comportava casar-se amb un noble cavaller. El patge replicà que, si no trobava altre impediment que aquest per a ésser la seva muller, ell cercaria honors i noblesa per a poder-se casar amb ella.
Aleshores hi havia una gran guerra amb els moros, i el patge se n'hi va anar. Va lluitar amb tanta ardidesa i amb tant coratge, que el rei li donà títols i honors suficients per a poder-se encarar amb la gentil dama de Montcada.
font:comicbookplus.com
El patge, coratjós i animat, torna a la seva terra i tot seguit es presentà a la donzella dels seus amors, i li contà les seves aventures en la guerra i els títols que havia guanyat guerrejant, que bé eren prou perquè pogués ésser la seva muller. La donzella li replica que bé era cert el que li deia, però que el rei havia demanat la seva mà i que bé comprendria que, si podia ésser muller del rei, no hi renunciaria per ésser la d'un cavaller.
Elisenda de Montcada, número 14 d'Història i Llegenda, font:comicbookplus.com
El patge, ferit del cor, tornà a la guerra dels moros i guerrejant va tractar d'apagar el foc de l'amor que l'abrasava, i guanyà altra vegada títols i honors a desdir, molts més que a la primera vegada que havia anat a guerrejar. Va passar molt temps, fins que un dia va rebre noves que el rei s'havia mort. Tot seguit feu altra vegada via cap a Barcelona i novament anà a trobar la gentil Elisenda, li explicà que el foc del seu amor no s'havia pas apagat i li digué que a les hores, vídua, res no la privaria de donar-li la mà, que per quarta vegada li demanava. La reina vídua li contestà que no pertocava a una reina tornar-se a casar, sinó fer-se monja, com així ho faria. La reina vídua va entrar al convent de Pedralbes.
font:comicbookplus.com
El cavaller, adolorit, cregué que només el claustre podría donar repòs al seu turment amorós i va fer-se frare. Va practicar la regla amb tota devoció, amb tot fervor i unció religiosa, per tal de poder arribar a ésser confessor, puix que, ja que no havia pogut ésser l'espòs de la gentil Montcada, aspirava almenys a ésser el seu confés.
I un bell matí el cavaller frare va trucar a la porta del convent de Pedralbes. La monja portera li va preguntar qui era i qué volia, i el frare contestà que venia per confessar la mare abadessa, l'ex-reina Elisenda. I la monja llagrimejant, va dir-li que si volia beneir-la bé podria fer ho, però confessar-la no, puix que estava de cos present."
font:comicbookplus.com
 Font de la informació:Les cent millors llegendes populars, de Joan Amades

Història
Elisenda era filla del senescal Pere II de Montcada i de la seva segona esposa, Elisenda de Pinós. Pertanyia a una de les famílies més nobles de Catalunya, molt propera a la monarquia.
Quan el rei Jaume II va quedar vidu de la seva tercera dona, Maria de Xipre, es va afanyar a contreure un nou matrimoni. El casament amb Jaume el Just es va efectuar a Tarragona el dia de Nadal de l'any 1322. Ella tenia 30 anys. Es van instal·lar al palau reial de Barcelona i van tenir una vida relativament tranquil·la. Ella intervenia en els assumptes d'estat donant consell com havien fet altres reines. La reina era una dona madura, culta, bella i molt piadosa, el que feia que el dia a dia en la cort real fos cordial.
Gegants de Les Corts Jaume II i Elisenda de Montcada, font:Barcelona.cat
Quan Elisenda li va expressar el seu desig de fundar un monestir de religioses de Santa Clara al voltant de Barcelona, el rei es va afanyar a complaure-la. Es va optar per un lloc anomenat Pedralbes a causa de la quantitat de pedra blanca que s'extreia d'una pedrera allí existent. Les gestions i les obres van avançar amb celeritat. Potser Jaume II pressentia la seva mort i desitjava que la mística il·lusió de la seva dona es convertís en una realitat el més aviat possible. En 1326 Elisenda va fundar i dotar el monestir de monges clarisses de Pedralbes (Barcelona). El 3 de maig de 1327 van ingressar catorze monges al monestir i van triar la primera abadessa, Sobirana de Olzet.
Monestir de Pedralbes, font:viquipèdia

Aquest mateix any, al quedar vídua Elisenda, es va retirar durant 37 anys en un palau al costat del monestir, en el qual està enterrada. Tot i no ser mai monja, l'acte de la fundació la va dotar d'amplis poders sobre el funcionament intern del monestir, promocionant les arts, com per exemple amb les pintures de la cel·la de Sant Miquel, encarregades per l'abadessa Francesca Saportella, neboda de Elisenda. Malgrat el seu internament, participava d'alguns esdeveniments oficials, com el trasllat de les restes de Santa Eulàlia a la catedral de Barcelona, on va acompanyar a Maria de Navarra, esposa de Pere el Cerimoniós i Constanza, esposa de Jaume III de Mallorca. Va dictar testament l'11 d'abril de 1364 i va morir el 19 de juliol del mateix any.
Detall frontal dels murals de la capella de Sant Miquel, font:visitmuseum.gencat.cat
Va deixar com a hereu al monestir, excepte alguns béns destinats a institucions, familiars o coneguts d'ella. El sepulcre de la reina està situat al costat la paret que separa l'església de claustre, de manera que part del monument està dins de l'església i part en el claustre. La tomba és una magnífica obra d'el gòtic català, mostrant pel costat de l'església a Elisenda vestida de reina i pel costat del claustre com una penitent.
Elisenda de Montcada, font:Monestir de Pedralbes

Sepulcre d'Elisenda de Montcada, font:elperiodico.cat

El palau de la reina Elisenda de Montcada no es va enderrocar, font:Btv notícies

Font de la informació:Wikipedia.org Elisenda de Moncada
Veure més LLEGENDES CATALANES

dilluns, 16 de març del 2020

Els Gegants del Pi

Els Gegants del Pi, font:gegantsdelpi.cat
"Els Gegants del Pi són una de les parelles més conegudes i antigues de Catalunya. La seva primera referència data de 1601, any en què van participar en la canonització de Sant Raimon de Penyafort a Barcelona. Segurament ja existien abans.
Canço pastoril a sant Ramon de Penyafort, font:bibliogoigs.blogspot.com
La segona referència documental dels Gegants la trobem al Llibre de comptes de l’Obra del Pi de l’any 1624. A partir d’aquesta data, el llibre inclou documents gràfics on apareix un gegant portant un escut on es pot llegir Pi.
Les diverses representacions gràfiques presenten un gegant amb el rostre bru, de caire guerrer, portant una porra, una daga i un elm amb plomes. La imatge de la geganta, en canvi, varia segons la moda del moment, com en el cas de la resta de gegantes de l’època.
font:gegantsdelpi.cat
Segons consta al Llibre de comptes de l’Obra del Pi, sembla ser que al 1772 es creà la parella de Gegants del Pi que ens arriba fins l’actualitat. Però poc després, just l’any 1780, el rei Carles III decretà una reial cèdula que restringia i prohibia la imatgeria festiva per ser considerada massa grotesca i allunyada del caire religiós.
A partir d’aquesta data els gegants van restar tancats 18 anys, fins que al 1798, aprofitant que els Gegants petits del Pi ballaven davant el Capità General de Catalunya, es va lliurar al Capità un manifest sol·licitant que els gegants tornessin a participar en la processó del Corpus. L’indult va ser concedit i l’any 1799 la processó del Corpus de Barcelona va comptar amb la participació dels Gegants del Pi i dels Gegants de la Ciutat de Barcelona.
Aquesta participació coincidí amb la reforma del paviment de La Rambla de Barcelona, que consistia en un passeig central, anomenat terrat, i dos carrils laterals, anomenats camí. Justament en passar per La Rambla, els Gegants del Pi ballaven pel carril lateral (camí) i els de la Ciutat ballaven pel passeig central (terrat). Aquest fet originà la coneguda i popular cançó:
“El Gegant del Pi ara balla,ara balla, el Gegant del Pi ara balla pel camí. El Gegant de la Ciutat ara balla, ara balla, el Gegant de la Ciutat ara balla pel terrat.”
L’any 1807 els Gegants del Pi van participar, juntament amb altres figures de la imatgeria popular (els Gegants petits del Pi, la Mulassa, el Lleó…), en la beatificació de Sant Josep Oriol, patró del barri del Pi.
Els gegants de l'Pi a la beatificació de sant Josep Oriol (1807), segons auca de l'època, font:Wikipedia
L’any 1870 van interrompre la seva activitat per ser arraconats i guardats en caixes, ja que, tot i els arranjaments que havien patit, continuaven sent uns dels gegants més alts i pesats de Catalunya.
Guardats en caixes, els Gegants van sobreviure a fets com la Setmana Tràgica o les revoltes de 1936, on el patrimoni de les esglésies va patir greus danys o va ser destruït. En començar la Guerra Civil, van ser traslladats, per l’Arxiu d’Història de la Ciutat, al Convent de l’Esperança del barri de Sant Just de Barcelona i, posteriorment, es van portar al Monestir de Pedralbes. Acabada la guerra, l’any 1939 van ser guardats de nou a la Basílica del Pi.
El 1951, el senyor Francesc Àlmez descobrí les restes dels gegants i proposà recuperar-los. Per portar a terme la tan desitjada restauració, l’any 1959 es creà una comissió formada per associacions culturals, de veïns i de comerciants del barri.
La restauració de les figures va ser realitzada per l’artesà geganter solsoní Manel Casserras, la roba va ser confeccionada per la sastreria Llorens i l’assessorament artístic va ser obra del senyor Evarist Mora. Els gegants van adoptar llavors la imatge que mantenen actualment: ell com un musulmà amb llarga armilla verda, turbant i una enorme simitarra a la mà; i ella com una dama de pell blanca, llarga cabellera negra, vestida amb tonalitats roses i blanques, i un llarg vel que penja del seu barret de punxa. Aquesta indumentària no es va triar a l’atzar, sinó que es van prendre com a model moltes de les peces de roba (barrets, casaques…) que es van trobar juntament amb els gegants.
Figura de Mustafà, font:productesdelaterra.cat
Figura de Elisenda, font:productesdelaterra.cat
El 12 de juny de 1960, després d’un any de feina, els Gegants del Pi tornaven a ser una realitat viva als carrers de la ciutat. Portats pels geganters de Solsona, van sortir en cercavila des del Palau de la Virreina fins a la plaça Sant Josep Oriol, on van rebre la benedicció acompanyats d’una multitud de barcelonins que no s’ho va voler perdre.
A partir d’aquell any, els Gegants del Pi van tornar a participar en diferents processons i cercaviles, custodiats pel Patronat dels Gegants del Pi, entitat que més tard esdevindria l’Associació d’Amics dels Gegants del Pi, encarregada actualment de vetllar pel manteniment i gestió del patrimoni festiu del Pi.
L’any 1985, en la festa de celebració dels 25 anys de la seva recuperació, van ser batejats amb els noms de Mustafà, pel seu aspecte sarraí, i Elisenda, en honor a la reina Elisenda de Montcada, fundadora del Monestir de Pedralbes, que preservà els Gegants del Pi en temps de guerra. Els seus padrins foren els Gegants de la Ciutat.
Durant aquest mateix any es decidí fer unes còpies dels gegants per fer-los més lleugers i preservar els originals del desgast que comportava la seva gran activitat en cercaviles i actes populars i tradicionals arreu del país i l’estranger.  Així, la rèplica d’en Mustafà veu la llum el 24 de setembre de 1986 i l’Elisenda el mateix dia de la Mercè de 1987. Tots dos són obra de Manel Casserras i Boix, responsable de la seva restauració durant tots aquests anys.
El 1993, com a reconeixement històric, els Gegants del Pi van passar a formar part del Seguici Popular de Barcelona.
L’any 2001 van celebrar els 400 anys de la seva primera referència històrica, la canonització de Sant Raimon de Penyafort, amb un seguit d’actes de gran ressò i transcendència històrica com l’entrada a la Catedral per visitar la tomba de Sant Raimon de Penyafort o la Trobada de gegants centenaris d’arreu de Catalunya.
Des de la construcció de les rèpliques, els gegants originals només han tornat a sortir al carrer el dia de celebració del 50è aniversari de la seva recuperació,  el 12 de juny de 2010. Però, a partir del 2011 es decideix que Gegants grans i petits del Pi originals tornin a sortir cada any pel pregó de les Festes de Sant Josep Oriol al barri del Pi, tot realitzant el seu ball propi per inaugurar les Festes.
El Ball dels Gegants del Pi per les festes de Sant Josep Oriol
El Ball dels Gegants del Pi, com no podia ser d’altra manera, es basa en la popular cançó coneguda per tots els infants. La dansa representa la història d’amor impossible de la parella amb incomptables voltes i encreuaments que semblen no tenir final. Coreografiat per en Xavier López, el ball pot ser ballat per una parella o pels Gegants grans i petits del Pi alhora, en el que es coneix com a Ball de família.
Ball dels Gegants del Pi Pregó de les festes de Sant Josep Oriol, font:Gegants del Pi
Actualment, en Mustafà i l’Elisenda es poden admirar de manera permanent a La Casa dels Entremesos. Els Gegants del Pi originals, en canvi, es troben guardats a l’Església de Santa Maria del Pi."
Els Gegants del Pi a l'esglesia de Santa María del Pi, font:elblogdelsenyori.blogspot.com

 Font de la informació:Gegantsdelpi.cat Les figures Els Gegants del Pi

Creador
Manel Casserras i Boix (Solsona, 1929 – 1996), sastre de professió fou un dels més grans creadors d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació:Viquipèdia Manel Casserras i Boix
Més informació:Talleresculturacasserras.com











Veure més Imatgeria Festiva

dimarts, 10 de març del 2020

Escultura El Llarg Viatge

"Era lògic que, un dia o altre, Barcelona demanés un monument a un dels escultors catalans més veterans i valorats, Francesc Torres Monsó. La cita olímpica de 1992 va ser la raó per la qual es pensés en una obra seva, El llarg viatge, a fi d'embellir la nova rambla de Prim. L'obra, definida per l'autor com la relació de l'ésser humà amb el cosmos, reflecteix el seu perfil en un estany...
...Dins d'una estètica mínima cerca el difícil equilibri del seus components amb la ironia que trenca la continuïtat. A finals dels anys setanta, els seus treballs deriven a poc a poc fins al cub o la caixa negra de la sèrie "Black hole". De fet, no abandona la idea de massís que havia predominat en les obres anteriors de caire figuratiu i manté la mateixa ironia en un món més geomètric i radicalitzat. Si en la seva producció dels anys seixanta hi havia molts aspectes arquitectònics i un interès per l'ordre constructiu, tot això continua en una línia de depuració i síntesi molt més radical quant a llenguatge. Els cubs negres condueixen directament vers El llarg viatge, un camí d'arquitectures impossibles perquè sempre hi ha l'absència, el tall, el no-res, el significat que pot trencar-se en qualsevol instant, el paradigma del viatge vers la incertesa, els límits del llenguatge que fan camí cap a l'interior de l'ésser humà. El concepte de construcció i destrucció, alhora amb la combinació de formes hermètiques, tenen a veure amb aquesta constant que lliga el seu treball a una filosofia relativista de l'existència. La dinàmica de l'oscil·lació es pot observar en l'obra, de la mateixa manera que la idea d'existència precària forma part dels temes que preocupen l'escultor: els traumes i conflictes humans, l'atzar, la mort, la fatalitat, l'equívoc, el joc, la broma, el buit, l'absència, l'enigma, l'imprevisible..."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Acer corten






Autor
Escultor:Francesc Torres Montsó
Més informació:Viquipèdia Francesc Torres i Montsó
Francesc Torres Montsó, font:lavanguardia.com
Veure més Art Públic Sant Martí