dimarts, 17 de maig del 2022

Escultura Noia de la trena

 

"Tot just tornar d'un viatge a Itàlia, Josep Viladomat va deixar de banda l'escultura més industrial a la qual es dedicava en els Tallers Lena, propietat del seu sogre, i va realitzar algunes de les seves obres més reeixides, com aquesta Noia de la trena, que es trobava als jardins del Teatre Grec fins a la primavera del 2003, que va ser traslladada als propers jardins Laribal."

 

"L'estatuària de l'etapa noucentista es recolza sobre la figura femenina de noia jove i nua, resolta harmònicament i sense ornament. Cobreix així el record de la gran tradició clàssica i la resposta a la intemporalitat, és a dir la possibilitat de establir missatges útils i simbòlics, alhora que estètics més enllà dels fets immediats. Les figures femenines eren nues, a més, perquè ho demanava la normativa estilística del noucentisme, perquè nuesa era equivalent a veritat, de manera que res no oculta ni falseja la visió del cos jove, fort i sa de la noia. Calia proposar aquest model de cos com a paradigma en el programa social que es propiciava: la joventut com a garantia del futur que es volia construir: la identitat, la cultura, la tradició renovada i la continuïtat. Hom confiava a la dona una missió ben concreta, la de ser esposa i mare, ànima de la llar i fidel transmissora de les tradicions, la llengua i la cultura. La fortalesa del cos i la seva salut pletòrica, l'harmonia de les formes, sense màcules ni defectes, eren condicions de la seguretat del fruit saludable de la dona fecundada

La noia recull el seu cabell en una trena. En oposició a les figures femenines del modernisme que lluïen abundoses i seductores cabelleres ornamentades amb cintes i flors, el cabell de la dona noucentista és recollit. Fugint de la sensualitat atractiva del cabell llarg i ondulat de les dones, ornament de la bellesa femenina, la trena disciplina els elements sensuals i prepara la noia per a la discreció, la contenció i el treball, ja que amb el cabell solt o esbutllat, difícilment es poden assumir les feines casolanes o rurals assignades tradicionalment a les dones, i alhora corregeix el perill de confusió ja que l'aparença de les noies virtuoses és la seva discreció, la cura del seu cos reservat a la procreació i del seu esperit designat per fer d'elles el suport de la família i el centre de la seva llar.

Aquesta noia es recull el cabell, com gairebé totes les escultures i pintures del moment. Mentre el recull, deixa anar lluny la mirada; el gest ens aproxima més a l'espontaneïtat que al deure d'ordenar-se el cabell; la composició dels braços juga rítmicament amb la posició de les cames: el moviment, garantit, és contingut, amb un punt de dubte de la figura que avança; sembla, doncs, que no som davant de l'ortodòxia d'obres anteriors, en dues dècades de noies esculpides com un tot corpori, massís i rígid. Hi ha diferències respecte a les formulacions primeres dels capdavanters i definidors de les formes del model formal noucentista; és evident que prioritza la idea de gràcia i harmonia a la d'estatisme i solidesa.

L'escultor Viladomat, una mica més jove que els primers formuladors de l'estètica noucentista, fou membre del grup "Els evolucionistes". Aquest grup, conscient de l'herència rebuda però partidari d'introduir un procés estilístic evolutiu en les formes plantejades, va trencar la duresa de les composicions anteriors estilitzant les figures i dotant-les de moviment. Viladomat, a més, des de les seves primeres obres va mostrar un gran interès per la dansa, tema arriscat en escultura, del qual va donar diverses obres al llarg de la seva vida. La Noia de la trena s'ha dotat de moviment, ha allargat el cànon i ha estilitzat les formes del cos aproximant-se a la idealització a partir d'un concepte clàssic però allunyant-se del model antic introduint ritmes; també se n'allunya perquè el moviment que presenta és real, així com l'expressió del rostre. Hi ha una correcció del model formal, però no del sentit de les idees del noucentistes: la noia, gairebé una dona, es recull el cabell en una afirmació del manteniment de l'ideari social noucentista envers la dona, però distreta i expressiva, sembla voler oblidar-ho momentàniament."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Teresa Camps

Materials:Bronze







Més informació:Viquipèdia Jardins del Laribal

Jardins del Laribal, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Josep Viladomat

Més informació:Viquipèdia Josep Viladomat i Massanas

Josep Viladomat, font:somatemps.me

  

Veure més Art Públic Sants Montjuïc

 

Escultura El Manelic

 

"Va ser l'autor teatral Ignasi Iglesias qui va llançar la idea d'un homenatge al seu col·lega Àngel Guimerà, idea que el diari El Poble Català va recollir i esperonar des d'un primer moment. L'Ajuntament de Barcelona va declarar Guimerà fill predilecte de la ciutat i va promoure un monument mitjançant la subscripció pública, que va ser corresposta per molta gent. Es va fixar la data del 23 de maig de 1909 per a l'homenatge que incloïa la inauguració d'una escultura representant el Manelic, un dels personatges més famosos del teatre de Guimerà, protagonista de l'obra Terra Baixa. L'autor de la estàtua, Josep Montserrat, es va inspirar en la interpretació que l'actor Enric Borràs feia de Manelic i l'Ajuntament va decidir col·locar l'escultura a la muntanya de Montjuïc, ja que l'any anterior havia comprat la finca Laribal perquè fos un gran parc públic. La banda del Foment Martinenc va tocar per amenitzar l'acte mentre Guimerà arribava al nou parc acompanyat de l'alcalde accidental, Albert Bastardas, i un bon nombre de regidors. Va parlar primer Bastardas, que digué que aquella primera estàtua al parc de Montjuïc "simbolitza el teatre català en la seva plenitud", i Guimerà va aprofitar per recordar el perfil tenebrós de la muntanya, dominada pel castell mBilitar símbol de la repressió en preguntar-se "quin serà el dia, germans tots, en què Montjuïc podrà llevar-se del cap la pesant corona de ferro". De pas va recordar que, nascut a les Canàries, el primer que va veure en arribar amb vaixell a Barcelona va ser precisament Montjuïc. Després de la inauguració, ja per la nit, sis teatres de Barcelona van fer funció de franc per unir-se a l'acte d'homenatge a Guimerà.

Si aquest ha de ser considerat més aviat com un monument a l'obra Terra baixa, Posteriorment, l'any 1984, es va aixecar a la plaça del Pi un veritable monument a Àngel Guimerà.

El 1992, el Manelic va passar a estar acompanyat de vuit escultures modernes, en una idea coneguda com el Jardí d'Escultures. El 1996 un camió el va fer malbé, i va caldre reparar-ho. Va tornar al seu emplaçament de sempre, ara al costat de la Fundació Joan Miró, el 1998. El 2002 el Jardí d'Escultures va ser restaurat per l'arquitecta Marina Salvador, va ser retirada una de les vuit escultures afegides i se n'hi van incorporar tres de noves."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Josep Montserrat i Portella (1864-1923) fou un escultor nascut a l’Hospitalet de Llobregat, deixeble de Josep Reynés i amb una intensa activitat a Barcelona. Projectà la seva obra cap a indrets molt diversos, ja que s’esmenta la seva participació al Saló de París de1903 i a diferents monuments a Madrid, Santander, Fernando Poo i fins a Mayagüez (Puerto Rico). És particularment esmentat com a autor d’un grup (1904) que es conserva als museus de Barcelona i es titula Tornant del mercat. S’hi acumulen els membres d’una família de pagesos carregats amb ànecs, pollastres i altre aviram, que estan interpretats amb criteris, respecte als detalls, que quasi podríem qualificar d’hiperrealistes. Pràcticament són els mateixos que aplicà, el 1909, per realitzar aquesta figura del Manelic, el protagonista del drama d’Àngel Guimerà, Terra Baixa, estrenat el 1896, que és l’obra més representada i més traduïda de la dramatúrgia catalana. L’actor Enric Borràs, quan interpretà la figura d'aquest pastor muntanyenc, en féu una creació prototipus de l’home senzill i d’esperit pur que es troba immers en les complicacions de la vida urbana que estava marcada per la industrialització a la darreria del segle XIX. Potser en aquest cas era necessari apartar-se de les idealitzacions habituals a l’escultura monumental per tal d’oferir amb precisió els detalls característics del personatge, a fi de que els observadors de l’escultura poguessin identificar-lo fàcilment i, alhora, reviure els records d’aquell espectacle teatral. Podrien veure’l doncs, amb el seu posat, el rostre optimista i segur d’ell mateix, amb barretina al cap, la gaiata de pastor sobre les espatlles; vestit amb samarra de pell que deixa veure la camisa, oberta al pit; i pantalons de vellut amb la faixa i va calçat amb avarques de cuiro lligades amb corretges al turmell. I per completar la imatge, porta una manta penjada a l’espatlla que, per l'esquena, cau fins al terra on s’hi replega i permet establir una bona base de sustentació per a una figura que ha de mostrar-se ferma i molt dreçada. Ho era al teatre i continua sent-ho en aquest àmbit de Montjuïc, anomenat Jardí d’Escultures."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Santiago Alcolea Gil

Materials:Bronze sobre pedestal de pedra 






 

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures


Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Josep Montserrat i Portella

Més informació:Viquipèdia Josep Monterrat i Portella

Josep Montserrat, font:Viquipèdia

Veure més Art Públic Sants Montjuïc



dilluns, 16 de maig del 2022

Obra Gènesi

 

"Les lleis de la natura obeeixen un ordre inexorable, el cicle vital es completa i comença de nou. La natura és exuberant, però els seus processos són regulars i, per això mateix, simbòlics. Els elements que la integren, fins i tot els fenòmens que ens mostren la seva vessant més pertorbadora, tenen, de fet, una identitat difusa, com de totalitat indestriable.

A Gènesi, tres agrupaments de roques de grans dimensions brollen fora de la demarcació del jardí, és a dir que, extrapolades del context que els és propi, defugen el nou marc (aquest jardí, justament), no tan anònim com la natura, no prou diferenciador encara. A l'exterior, escenifiquen l'abdicació del paisatge, perquè se'ns mostren desarrelades, però també afirmen la seva individualitat i, sorprenentment, palesen la vitalitat incontenible de les forces naturals.

L'atracció d'Ernest Altés per la pedra ve de lluny. Perfecta en la seva geometria irregular, sòbria, compacta i expressiva, una intervenció desmesurada seria irrespectuosa: "Em relaciono amb la pedra d'una manera especial -reconeix. Capto el que em diu el material, no cal entossudir-se a voler donar massa forma a la pedra, perquè moltes vegades se li treu tot el sentit". La pedra és l'element natural per antonomàsia, se la pot acumular, juxtaposar o se la pot partir per la meitat, però no humiliar-la imposant-li una forma a cop de cisell. Amb tres o quatre perforacions amb el trepant n'hi ha prou per obligar-la a mostrar una entranya dura i orgullosa.

Mentre que la pedra remet a la natura i se'ns presenta gairebé intacta, el ferro necessita una configuració per existir. La mà de l'ésser humà hi és determinant, aquella mateixa mà que ha seccionat les roques i li ha obert el camí. El sòl és fèrtil, no hi ha dubte: de llavors de granit, en un procés multiplicador, germinen brots de ferro, que creixen i es drecen com buscant la llum."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jordi Clavero

Materials:Granit i ferro








  

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures


Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Ernest Altès

Més informació:Viquipèdia Ernest Altès

Més informació:Ernest-altes.net

Ernest Altès, font:diarideterrassa.com

Veure més Art Públic Sants Montjuïc

 


Obra D.T.

 

"Per a Sergi Aguilar, el repte d'una escultura per a un espai públic consisteix a resoldre la confrontació amb un determinat entorn. Enmig de la ciutat, entre els edificis, la responsabilitat de l'escultor és "significar" el lloc. L'escultura esdevé aleshores una mena de balisa, un element de reconeixement i de senyalització. Un caràcter similar tindrà en el paisatge natural. En tots dos casos, la singularitat artística (la manca de funcionalitat en el primer cas, la seva substància artificial en el segon) és un factor decisiu. En el Jardí d'Escultures, la confrontació és més complicada, perquè hi conflueixen diverses singularitats i la voluntat no pot ser apropiar-se tot l'espai, sinó un territori més pròxim i aconseguir d'acotar-lo. No es tracta tant de demostrar la capacitat de ressonància, com de fer visible l'aura, l'espai immediat que la mateixa obra irradia.

D. T., en al·lusió velada al poeta Dylan Thomas, parla d'aquest espai i també del moviment, d'un moviment que no es desenvolupa davant la mirada de l'observador, però que la seva ment inevitablement reprodueix. És un "moviment deturat però actiu", diu Sergi Aguilar.

La peça, seguint la tònica habitual de l'artista, troba en la simplicitat elemental de la forma el vehicle més adequat per a l'articulació d'un pensament. Un cercle traspassat per un pla rectangular acabat en un cilindre llarg i estret, una mena de ballaruga insòlita, d'una simetria irregular, en repòs després d'haver giravoltat dificultosament. És possible imaginar la rotació desmanegada, desafiant la pesantor de l'acer, els girs inharmònics fins a desplomar-se damunt l'herba i les oscil·lacions a banda i banda, i reconstruir llavors el traçat d'una circumferència amb l'extrem del cilindre per centre. "Sigui un espai virtual o no, el que importa és l'energia que l'obra emet, i per tant el territori que genera", ni que sigui la constatació d'un esforç infructuós, d'una impossibilitat que sembla contradir-se amb l'exactitud geomètrica."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jordi Clavero

Materials:Acer corten



 

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures

Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Sergi Aguilar

Més informació:Viquipèdia Sergi Aguilar Sanchis

Més informació:Enciclopedia.cat Sergi Aguilar i Sanchis

Sergi Aguilar, font:enciclopedia.cat
 

 

Veure més Art Públic Sants Montjuïc


Obra La Classe de Música

 

"Cado Manrique al·ludeix al que anomena "el model casa" com un element recurrent del seu treball. Juntament amb alguns simbolismes prou coneguts de la casa (l'ésser interior, el refugi o la protecció del si matern, d'acord amb Bachelard), aquesta defineix també un àmbit privat, el qual sovint involucra la memòria personal.

A La classe de música, una seqüència de mòduls verticals compon, a l'altura dels ulls, un ritme monòton, com un fris que allotja habitacions contigües o cubiculums hermètics sostingut per dos muntants de ferro. La peça se'ns apareix així com un llindar que convida a ser franquejat. I un llindar implica sempre l'accés a un lloc. Tanmateix, en aquest cas, aquesta obertura condueix a un espai il·limitat. La casa està continguda, tota ella, en el gruix d'aquesta perifèria de ferro rovellat.

La casa, així comprimida, és un marc de línies rotundes que exhibeix l'esquelet simbòlic d'un record, el de les lliçons de piano rebudes durant la preadolescència de l'artista, o, més ben dit, l'escenari físic d'aquella experiència: les cel·les on els neòfits, sessió rere sessió, exercitaven les mans. També l'aïllament. El passat, depurat de matisos, s'ha solidificat.

La memòria és massa íntima i està feta d'una substància massa personal. Podrà, això sí, ser contrastada, però el seu sentit profund es revela en gran manera incògnit a la curiositat de l'espectador. Per això, per fer-la transmissible, cal despullar-la de tota anècdota, sintetitzar-la, conferir-li un caràcter genèric, arquetípic."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Public - Jordi Clavero

Materials:Ferro




 

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures
Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Cado Manrique

Més informació:Cadomanrique.com

Cado Manrique, font:Cadomanrique.com
 

 Veure més Art Públic Sants Montjuïc