dilluns, 27 de maig del 2019

Llegenda L'Espasa Vilardell


El cavaller Soler de Vilardell amb la seva famosa espasa matant un griu a la porta de Sant Iu de la catedral de Barcelona
"Existeix la llegenda de Soler de Vilardell relacionada amb l'espasa en qüestió, a la qual s'explica que a prop de Sant Celoni (Vallès Oriental), concretament a La Roca del Drac, hi vivia un drac que tenia espantada la gent de la comarca, i els viatgers que passaven pel camí reial de Barcelona a Girona, tot resseguint la Tordera entre el Montseny i el Montnegre (Sant Celoni).
La Cova del Drac a Sant Celoni, font:caminantperelpais.blogspot.com
Un dia, sant Martí, amb aparença d'un pobre que demanava caritat, va anar al Castell de Vilardell, que estava a la part baixa dels boscos del Massís del Montnegre. Quan en Soler, el cavaller i senyor de Vilardell, va sortir amb el pa i l'almoina, ja no hi havia ningú, però es va trobar una espasa com no n'havia vist mai cap.
Conte L'Espasa d'en Soler de Vilardell editat per l'Ajuntament de Sant Celoni
La va provar amb un roure monumental i amb una roca, i els va partir sense cap esforç, llavors va encomanar-se a Déu i va decidir que mataria el drac. De bon matí, es va guarnir la seva millor armadura, va protegir el seu cavall i va empunyar l'espasa de virtut. Acompanyat d'amics i fidels va anar a cercar el drac al seu cau. Quan va ser davant del drac, aquest es va espantar en veure's reflectit en l'armadura i l'escut, que brillaven com miralls. I és que el drac no havia vist mai la seva pròpia imatge, terrible i ferotge. Aprofitant aquest moment de desconcert, en Soler de Vilardell va alçar l'espasa i li va tallar el coll amb un sol cop. Va alçar el braç victoriós tot clamant davant del poble que l'observava amb ànsia al portal de la Força.:
Braç de virtut, 
espasa de caballer,
has mig partit la roca,
i el drac, també 



En aquell moment d'emocions es va equivocar al recitar el conjur màgic que era:
Espasa de virtut,
braç de caballer,
has mig partit la roca,
i el drac, també
Va donar més importància al braç que a l'espasa de virtut, per això, l'espasa el desprotegí, i quan la sang regalimant li tocà la pell, l'emmetzinà i caigué mort.

Historia
L'espasa de Vilardell és una de les espases de virtut més famoses de Catalunya, tal com reflecteix Martí de Riquer al seu llibre Llegendes històriques catalanes. És potser la llegenda més potent i més ben girada de l'imaginari català, equivalent a la famosa espada Excàlibur de la llegenda del Rei Artús. 
Tot i que la llegenda del drac de Vilardell té uns orígens molt més antics, procedents de la tradició oral, la primera notícia escrita que confirma la seva existència data del segle XIV: segons les fonts, l'espasa real és l'«Espasa Vilardella» que es conserva al Musée de l'Armée a París. Segons altres fonts es tracta de l'espasa dita «Tisó» actualment a Burgos.
Espasa Vilardella al Musée de l'Armée a París
Detall de la Espasa Vilardella, font:santceloni.cat

Espasa Tisó a Burgos

Aquesta espasa té una història gloriosa deguda al mite que faria invencible el seu posseïdor i està vinculada a la dinastia comtal catalana. La primera menció històrica de l'espasa, és en una sentència de Jaume I, l'any 1274, sobre un duel que havia tingut poc abans entre Bernat de Centelles i Bernat de Cabrera. Tot i que havia vençut el primer, Arnau de Cabrera, va demanar que fos anul·lat amb l'argument que Bernat de Centelles havia fet servir l'espasa de Vilardell, que entre altres moltes virtuts té la d'impedir que fos vençut el que la portava en el combat. El rei va donar la raó als Cabrera basant-se que s'havia fet servir una arma de virtut segons el princip jurídic Nullus sucumbere vel superari possit qui illum in bello detulerit (ningú que ha portat [una arma amb virtuts especials] durant un conflicte pot perdre).
Hi ha qui fins i tot la relaciona amb el llegendari Otger Cataló, que l'hauria transmès a Guifré el Pilós i als seus descendents, fins a Jaume II el Dissortat. Segons una carta seva hauria posseït cinq espases màgiques més, el Sancti Martini, el Tisó, el Triveta i el Clareta. També és una de les cinc que s'esmenta al testament de Pere el Cerimoniós, a part de Tisó, datat del 14 de maig de 1370. Posteriorment també la va esmentar Francesc Eiximenis en el seu llibre "Dotze del Chrestia" (1385-1386). Es tracta d'una referència, molt sintètica, en la qual ens parla d'una "gran serp" morta a mans d'un "famós cavaller". El fet que no s'estengui més en les explicacions fa pensar que era una llegenda prou popular i ben sabuda.
La Vilardella de Sant Martí figura al catàleg de l'armeria dels Comtes de Barcelona, i està documentat que participà en diverses batalles i conquestes a l'època medieval. La primera versió escrita extensiva és força tardiva del 1596. L'infant Pere, fill de Jaume el Conqueridor i conegut posteriorment com a Pere el Gran, feia temps que volia l'espasa. Va ofrir fins i tot per a ella quatre mil sous barcelonins sense que el propietari la volgués vendre; posteriorment és possible que la va aconseguir ja quatre mesos després de la seva mort, el seu fill Alfons el Benigne, pagava a Berenguer de Vilardell els dos mil trenta sous barcelonins que encara faltaven per pagar l'espasa. Regnant Jaume el Just el seu fill futur Alfons el Magnànim, l'empunyava en la victòria de la Batalla de Lucocisterna.
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Espasa_de_Vilardell
Més informació http://www.llegendesdecatalunya.cat/lespasa-de-vilardell-i/

Representació teatral de la llegenda

En Soler de Vilardell es va guanyar un lloc per sempre en els cors dels celonins i per això, cada any, Sant Celoni recorda i celebra la història. El Drac de Vilardell acompanya la Colla de Diables de Sant Celoni i els nens i nenes de l’escola Soler de Vilardell passegen el seu gegantó.

Cartell La Llegenda d'una espasa any 2019
Més informació http://www.santceloni.cat
Veure més LLEGENDES CATALANES

Tir al món amb mar de fons a Canyelles

"Amb el mateix jurat de vuit persones que van triar l’obra per al vestíbul de l’estació de Valldaura, una de les tres que es creaven en ampliar la línia 3, es va premiar Tir al món amb mar de fons, de l’artista polifacètic Benet Rosell per a l'estació de Canyelles. S’hi havia presentat 42 projectes, i va guanyar Benet Rosell enfront d’Enric Pladevall per quatre a tres vots.
El conjunt artístic de Rosell consisteix en dotze mapes que són al mateix temps dotze dianes per tirar sobre el món: dues Amèriques, dues Àfriques, dues Oceanies i dos mapes que inclouen Europa, Àsia i els Pols. A l’altra banda, en el segon vestíbul, hi ha un joc de pantalles que continuen l’obra amb “el mar de fons”, però per raons tècniques sovint no funcionen.  En aquest plafó apareixen dibuixats multitud de micro-formats de color blanc, característics en Rossell, simulant una sèrie de símbols on l’espectador sovint es veu implicat a desxifrar-los. Aquests microformats, enèrgics i gestuals, tenen un clar paral·lelisme amb la cal·ligrafia japonesa i amb una filosofia més oriental que occidental.
Rosell va ser ajudat per l’arquitecte Jaume Artigas, un dels autors de la Rambla del Raval, en la realització de la seva instal·lació. Va ser inaugurada, com les altres dues estacions, per les festes de la Mercè del 2001, concretament el dia 21 de setembre."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:metall











 Més informació Wikipedia Benet Rosell
Benet Rosell i Sanuy, font:wikipedia
Veure més Art Públic Nou Barris

Escultura Dona amb nen

"Per completar l'entrada de l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929 des de la plaça d'Espanya l'arquitecte Ramon Reventós, que n'era el responsable, va encarregar quatre escultures per la balustrada, dues a Carles Ridaura, una a Josep Viladomat i una quarta a Enric Monjo. Ridaura va comunicar el desembre de 1928 que havia fet els deures i que ja les tenia, acabades en ciment blanc. Una de les quatre, segurament la dedicada a les Arts, una de les dues fetes per Ridaura, va ser recuperada en la darrera de les reformes del recinte firal, el 1985, i va ser posada en un angle de l'avinguda del Paral·lel amb el carrer de Lleida. Ridaura va ser l'autor també de l'al·legoria de la Indústria, Monjo va fer la del Comerç i Viladomat, la dels Esports.
Fora del seu lloc, fora de context, emplaçat amb un criteri ornamental actualitzat, aquest conjunt escultòric assumeix la funció de trencar visualment la uniformitat d'un llarg i elevat mur que tanca el recinte firal cap al carrer de Lleida. En sorprèn l'aïllament i el contrast que presenta amb el seu entorn: en la lògica de la seva gènesi, li pertocaria situar-se damunt d'una sòlida peanya, establir relacions espacials pròpies i ser apreciat en tots els seus matisos, ja que es tracta d'una escultura de contorns treballats. La situació actual impedeix veure el caient del mantell que envolta l'esquena de la figura femenina."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra





Viatge global, viatge local, viatge personal a Roquetas

"Viatge global, viatge local, viatge personal és una obra de forma hemicilíndrica. La intervenció artística comença només entrar a l’estació de Roquetas. Traspassades les barres de control d’entrada hi ha el títol de l’obra, escrit sobre rectangles de diferents colors i enganxats a la paret. Després, mentre hom baixa o puja per un dels quatre ascensors que salven el gran desnivell fins les andanes, pot veure en un costat les etiquetes acolorides en les que l’artista hi ha posat noms i frases que diu haver recollit entre la població del barri de Roquetes, on es troba l’estació. Quan se surt de l’ascensor, i després d’un llarg i ampli passadís, s’arriba a unes escales mecàniques, últim pas abans d’accedir a l’andana. Allà es torna a trobar el títol de l’obra, acompanyat d’una frase del poeta exiliat el 1939 León Felipe: “No es lo que importa llegar solo ni pronto, sino todos y a tiempo” [No és el que importa arribar sol ni aviat, sinó tots i a temps]. El mateix hi ha en l’accés per l’altre extrem de l’andana, des dels carrers de Les Torres i Jaume Pinent.
El projecte el va promoure l’empresa pública GISA, dins el Programa de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat d’incorporar el pensament artístic i contextualitzar socialment els espais creats a l’obra pública. El seu autor, Salvador Juanpere, és un veterà artista reusenc, reconegut com una de les figures destacades de l’escultura catalana de finals del segle XX.
La inauguració va fer-se el dissabte 4 d’octubre del 2008."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:alumini recobert de vinil


"No es lo que importa llegar solo ni pronto, sino todos y a tiempo" de Leon Felipe




Més informació Wikipedia Salvador Juanpere i Huguet
Més informació http://www.juanpere.com/
font:bonart.cat
Veure més Art Públic Nou Barris

divendres, 24 de maig del 2019

Església de Santa Anna Exterior

"Santa Anna de Barcelona és una església i antic monestir amb claustre i sala capitular, vinculat a l'Ordre del Sant Sepulcre de Jerusalem des del segle XII, i situat al carrer de Santa Anna de Barcelona, prop de l'actual plaça de Catalunya. El conjunt dóna nom al barri de Santa Anna, un dels integrants del barri Gòtic.
Armes de l'Ordre del Sant Sepulcre, font:wikipedia
L'Ordre del Sant Sepulcre de Jerusalem va enviar l'any 1141 uns monjos, dirigits per Guerau, amb l'objectiu d'establir-se a Barcelona i a la resta de la península. El 1145 ja hi ha constància del primer prior, Bernat, antic canonge de la catedral de Barcelona, que s'encarregà del nou monestir barceloní mentre que Guerau va actuar com a prior general per tota la península.
Inicialment es varen establir en una església situada prop de la catedral i començaren a registrar donacions a favor de la comunitat. El 1177 hi ha constància de la construcció d'una nova església situada a l'indret actual. L'any 1215 una butlla del papa Innocenci III va confirmar les propietats del monestir.
El 1423 es va unir amb el monestir de Santa Eulàlia del Camp, que anys abans s'havia traslladat al convent desocupat dels frares del sac. Amb aquesta unió el cenobi va passar a denominar-se de Santa Anna i Santa Eulàlia. L'any 1489 va ser suprimit l'orde del Sant Sepulcre, que s'incorporà a l'Orde de l'Hospital, però el monestir de Santa Anna va continuar anomenant-se del Sant Sepulcre.
El monestir va acollir les Corts de Barcelona de 1493 convocades pel rei Ferran II. A partir de 1592 va convertir-se en una col·legiata secular. La parròquia de Santa Anna es va crear l'any 1822.

Ruïnes de l'església i monestir del Sant Sepulcre de Ramon Martí i Alsina 1862, font:museunacional.cat

Ruïnes de l'església i el monestir Santa Anna cap a 1855 amb l'enderroc de la muralla
L'any 1936 un incendi va destruir la cúpula, que posteriorment fou reconstruïda amb un cimbori de maó.
La capella dels perdons, del segle XIV i situada a l'esquerra de l'absis principal, conté un grup d'estàtues que representen el Sant Enterrament. Les estàtues originals, del segle XV, es varen perdre. Segons la tradició, davant d'aquestes estàtues es guanyaven les mateixes indulgències que al Sant Sepulcre de Jerusalem.
Sant Enterrament a la capella dels perdons
El grup escultòric del Sant Sepulcre és una còpia de l'original de 1482 obra de Gabriel Guàrdia, que es troba des de 1936 al Museu Diocesà

Sant Sepulcre a Jerusalem, font:ibtimes.co.uk
El 17 de març de 1991, gràcies a les gestions del sacerdot i acadèmic lleidatà Mn. Jordi Farré, llavors vicari de Santa Anna, es va recuperar la relíquia del Sant Sepulcre que havia desaparegut durant la Guerra Civil, es va beneir el grup escultòric del Sant Enterrament i es van restaurar les indulgències espirituals tradicionalment establertes per la Santa Seu (el conegut 'Jubileu dels Perdons'), coincidint amb el 850è aniversari de l'Orde a la Corona d'Aragó."
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Santa_Anna_de_Barcelona
Façana de l'església amb la Creu de Santa Anna

La porta de arc apuntat









Creu templera de doble braç horitzontal del Sant Sepulcre


En 1881 es va declarar monument nacional



Vista aérea de l'església de Santa Anna amb planta de creu grega, font:google earth