"Amb motiu de la restauració de les escales mecàniques que ajuden a fer
la pujada al Palau Nacional, els anys 90 van ser posades de nou,
convenientment restaurades, quatre figures que, en el seu origen,
provenien dels tallers Lena i que formaven part del lot d'escultures
industrials del 1929. Són: una Amazona, un Guerrer, Silè ballant i un
Dorífor."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas
"Aquestes figures que flanquegen les escales i els
salts d'aigua de la plaça de la Cascada són al meu entendre, i ho han
estat sempre, elements ornamentals necessaris per complementar el
conjunt: entre les dues imponents escultures de Llimona que representen
noies joves i nues amb flors a les mans, inclinades cap endavant en gest
d'acollida i aproximació als espectadors en l'inici de l'ascensió cap
el Palau Nacional, i les figures sedents de l'escultor Marès que, ja
gairebé davant de l'edifici, evoquen els dos principis fonamentals, la
Terra i l'Aigua.
Per això, potser, els xiprers que segueixen el mateix
trajecte gairebé les han ocultades; per això també, i a causa del
material pobre amb què van ser fetes, van patir una notable destrucció
que va obligar a una restauració recent, per tal que no desentonessin
amb el conjunt del jardí i mostressin l'estat d'abandonament d'aquest
parc durant uns quants anys.
La finalitat decorativa i, alhora, el desig cultural
d'ambientar el parc amb estatuària de to clàssic, personalitzada o sense
nom propi, en justifiquen l'existència i la presència en un lloc
secundari. És identificable una parella dempeus situada en el tram mig
de les escales, a banda i banda de la cascada: la figura femenina
representa una amazona, mítica dona guerrera i caçadora amb arc,
caracteritzada per la indumentària i l'aire desafiant; a l'altre costat,
el seu company, que és un guerrer del tot clàssic: figura masculina nua
i anatòmicament ben formada respon a l'arquetip idealitzat d'escultura
masculina forjat en el període millor de l'art clàssic grec; es cobreix
amb un casc i protegeix el seu cos amb en escut rodó. Al començament del
tram de les escales, una altra parella circumstancialment aparellada,
ja que no sembla establir altra relació que la de la ubicació,
proximitat i referència clàssica que comparteixen les dues figures. La
formen dues figures masculines dempeus. Una d'elles permet aventurar que
invoca la representació de Silè dançant. L'altra figura, un Dorífor,
sembla una còpia correcta d'un dels models arquetípics de la millor
forma de "kuroi", o figura masculina nua i perfectament proporcionada
creada pels escultors clàssics grecs. La seva presència, per tant, resta
en l'esmentada funció complementària, tant pel que fa a l'ornament, com
per a l'il·lustre model de què procedeix."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Teresa Camps
Materials:Resina amb fibre de vidre
Més informació:Wikipedia Kuros
|
Kuros, font:Wikipedia
|
Més informació:Viquipèdia Eix de l'Exposició de 1929 a Montjuïc
|
Palau Nacional, font:Wikipedia
|
Autor
Escultures originals de sèrie dels Tallers Lena, còpies actuals Salvador Mañosa
Tallers Lena. Empresa dedicada a la reproducció d'estàtues de l'antiguitat. La va
crear l'italià Alberto Lena, que va instal·lar la seva primera seu al
carrer Nou de la Rambla, i la va continuar el seu fill Òscar, nascut a
Barcelona el 1900. Foren els encarregats de fornir d'escultures bona
part dels jardins de Montjuïc amb vista a l'Exposició Internacional de
1929. Una germana d'Òscar Lena, Emília, es va casar amb l'escultor Josep
Viladomat. Amb el temps, els tallers es van traslladar a Cerdanyola.
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Més informació:Remarcat.cat/Salvadormañosa
|
Salvador Mañosa, font:Remarcat.cat
|
Veure més Art Públic Sants Montjuïc