dimarts, 13 d’octubre del 2020

Escultura Marc

 

"Una escultura que va ser rebuda traient les ungles i va suscitar polèmica a la Vila Olímpica va ser Marc, una obra plena de color que el pintor Robert Llimós va dedicar a la memòria del seu fill Marc, mort en accident. L'escultura tenia una rèplica -titolada Threshold- situada a la Underground Festival Plaza d'Atlanta (Estats Units), instal·lada en commemoració dels Jocs Olímpics de 1996. L'obra recull en el seu sentit del color la pluralitat dels pobles, les multicultures que caracteritzen aquella ciutat. Accentuant aquesta idea, i amb variants de color, l'artista va fer una altra per a situar a Barcelona, que va dedicar a la memòria del seu fill.

Quan l'escultura va ser inaugurada el 7 de juliol de 1997, l'arquitecte David Mackay, de l'equip Martorell, Bohigas i Mackay, que havia dut a terme el pla general de la Vila Olímpica, va protestar dient que no s'ajustava, "ni per l'estil ni per l'escala ni per l'emplaçament" a l'entorn de la plaça dels Voluntaris. Uns dies després de la protesta pública de Mackay, va aparèixer una carta oberta signada per una sèrie d'artistes (Frederic Amat, Xavier Corberó, Gardy-Artigas, Xavier Medina-Campeny) on defensaven Llimós i criticaven el constant protagonisme dels arquitectes a la vida cívica barcelonina."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

"Barcelona i Atlanta, dues ciutats unides no només a través del programa “The Cultural Legacy” desenvolupat amb motiu dels JJ. OO. d'Atlanta ‘96, sinó també pel fet de que ambdues tinguin una mateixa obra en comú, una mena de llaç invisible que s'estableix entre aquelles urbs que posseeixen reproduccions d'una mateixa obra (mai més de cinc exemplars). Quelcom així succeeix en aquest cas, mitjançant una peça que si bé formalment és igual, no podem dir el mateix quant al significat que tanca i que demostra la versatilitat i subjectivisme en la lectura i enteniment de l'art actual. Threshold a Atlanta, Marc a Barcelona. Dos títols i dos significats per a una mateixa obra.

És molt important que a l'hora de contemplar una escultura realitzada per un artista dedicat eminentment a la pintura, tinguem present la seva producció pictòrica, ja que a la majoria dels casos, aquestes escultures acostumen a ser una transposició de les seves pintures. Llimós és un magnífic exemple d'això: la iconografia i la riquesa de color ens condueixen directament a les seves pintures. El seu llenguatge artístic, altament personal, està construït sobre una base de referències clàssiques de la història de l'art: el nu, un dels grans gèneres de la creació artística, practicat pels grans clàssics i els més rabiosament trencadors com fou el cas de Matisse i el fauvisme, l'altra gran referència que veiem en la pintura de Llimós. La seva obra és una explosió de color, d'expressió, en la que els colors es combinen d'una manera arbitrària, d'una manera irreverentment fauve que podríem relacionar també amb l'estètica posmoderna de les llums de neó que assenyala Victoria Combalía. De fet, les llums de neó i la idea de llum i color en l'espai són les referències de les que parteix Llimós en les seves obres dels anys 1980: projectes com Figura luminosa o Projecte per un monument, estaven concebuts com estructures realitzades amb llums de neó, però que finalment no es van arribar a realitzar sota aquestes premisses. Les dificultats tècniques, de manteniment i l'elevat cost econòmic que implicava el neó van portar Llimós a evolucionar envers una escultura que reprodueix en metall les formes i colors del neó.

Totes aquestes característiques es palesen a Threshold-Marc, un nu no definit sexualment, ple de vitalitat i caràcter lúdic. La seva positura en un marcat contraposto amb els braços oberts, dibuixant una diagonal, transmet el dinamisme i caràcter lúdic vinculat als Jocs Olímpics, malgrat que d'origen aquesta obra no estava pensada com a homenatge als JJ.OO., ja que és anterior al projecte “The Cultural Legacy”. Aquest vitalisme també es manifesta mitjançant l'ús del color aplicat a pinzellades sobre la anatomia del personatge, en la línia d'altres obres de l'època com la sèrie Cap de Noia. Llimós empra una gamma de color molt característica en la seva producció dels 1980 i els 1990, amb la que a més a més simbolitza la multiculturalitat de la ciutat d'Atlanta i la dels mateixos Jocs Olímpics, el principal esdeveniment mundial en el que participen totes les nacionalitats sense tenir en compte ideologies polítiques, religió etc.

Aquest és el significat vinculat originàriament amb l'obra, tanmateix la seva instal·lació a Barcelona, malgrat que podia haver mantingut les mateixes connotacions al ser una ciutat olímpica amb una gran mescla de cultures, està vinculada amb un missatge totalment diferent. Robert Llimós havia sofert el dur cop de perdre al seu fill, pel que la instal·lació d'aquesta obra fou entesa per l'artista com un homenatge al seu fill Marc, recorrent a l'ús de la homonímia per evocar d'una manera figurada al seu fill. Per això, el marc agafa en aquesta obra un pes més gran que en la d'Atlanta, on no passava de ser un recurs compositiu, mentre que a la versió de Barcelona esdevenia el fil argumental. L'obra canvia així de naturalesa u esdevé un monument commemoratiu..."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - María Luisa Grau Tello

Materials:Bronze amb pintura










Autor

Escultor:Robert Llimós i Oriol

Més informació:Viquipèdia Robert Llimós i Oriol

Robert Llimós i Oriol, font:gelonchviladegut.com
 

 Veure més Art Públic Sant Martí

Escultura Commemoració Vila Olímpica

 

"El dia 11 de juliol del 1992 es va inaugurar la Vila Olímpica, seguint el protocol de la Carta Olímpica que obliga a fer-ho exactament quinze dies abans de l'inici dels Jocs Olímpics. La cerimònia d'inauguració va començar al peu de la Torre Mapfre i tot seguit les autoritats, amb el president del COI Joan Antoni Samaranch al capdavant, van traslladar-se a un monument proper que s'havia aixecat per tal de commemorar el fet, i el van descobrir.

La gestació d'aquest monument, format per dues veles marineres, de metall, havia estat laboriosa, perquè els directius i els arquitectes de la Vila Olímpica no s'acabaven de posar d'acord sobre les dimensions. Mentre que els primers el desitjaven més gran del que finalment es va fer, i així es va projectar, els arquitectes consideraven que, per conservar una escala adequada amb els gratacels al costat dels quals està situat, calia reduir-ne les dimensions. Al final es va seguir el criteri d'aquests; però la direcció, per tal de mantenir la seva opinió, va fer posar dues veles marineres autèntiques, de lona, amb un pal de quasi cinc metres d'alçada cadascuna, al costat del monument. I allà eren aquestes veles més altes el dia de la inauguració, com es pot veure a les fotos, i allà van seguir sent mentre la Vila Olímpica va allotjar atletes. Després, es van retirar, i van quedar només les veles de metall amb la placa commemorativa en quatre idiomes."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Acer sobre base de pedra


VA SER CONSTRUÏDA AMB MOTIU DE LA / CELEBRACIÓ DELS JOCS DE LA XXV / OLIMPÍADA BARCELONA 1992, I VA / TRANSFORMAR L'ANTIC BARRI INDUSTRIAL / DEL POBLENOU EN UNA / ÀREA RESIDENCIAL OBERTA AL MAR / ES VA INAUGURAR L'11 DE JULIOL DEL 1992

FUE CONSTRUIDA CON OCASIÓN DE LOS / JUEGOS DE LA XXV OLIMPIADA DE / BARCELONA 1992, TRANSFORMANDO / EL ANTIGUO BARRIO INDUTRIAL / DEL POBLENOU EN UNA NUEVA / ÁREA RESIDENCIAL ABIERTA AL MAR / SE INAUGURÓ EL 11 DE JULIO DE 1992

CONSTRUITE EN VUE DES JEUX DE LA / XXVE OLYMPIADE SUR L'EMPLACEMENT / DE L'ANCIENNE ZONE INDUSTRIELLE / DU POBLENOU, LA VILA OLÍMPICA / EST UN NOUVEAU QUARTIER / RÉSIDENTIEL OUVERT SUR LA MER / INAUGURÉE LE 11 JUILLET 1992

BUILT ON THE OCCASION OF / THE GAMES OF THE XXV OLYMPIAD / BARCELONA 1992 IT TRANSFORMED / THE OLD INDUSTRIAL DISTRICT OF / POBLENOU INTO A NEW RESIDENTIAL / AREA OVERLOOKING THE SEA / IT WAS INAUGURATED ON 11 JULY 1992






Més informació:Viquipèdia Jocs Olímpics d'estiu de 1992

Més informació:Viquipèdia Medaller Jocs Olímpics 1992

Logo Jocs Olímpics Barcelona, font:adsynergy.co.uk


Veure més Art Públic Sant Martí

divendres, 9 d’octubre del 2020

Columna olímpica


"La companyia d'assegurances Mapfre, promotora d'un dels dos gratacels situats a l'entrada del Port Olímpic, va demanar un monument de dimensions notables al valencià Andreu Alfaro, que va idear un cactus que pesa 45 tones. Alfaro va pensar aquesta peça perquè, com explicava el 10 de juliol de 1992 a Ernest Alós a El Periódico: "Veo la Villa Olímpica como un gran espacio llano con dos rascacielos que parecen cactos en medio del desierto de Arizona". I va afegir que havia volgut recrear les formes vegetals que, segons ell, tenien els dos gratacels, o sia que va afegir-ne un altre. Només que al final el que pensava com a cactus ho va batejar com a card. Va ser inaugurat el 9 de juliol de 1992, dos dies abans que ho fos la Vila Olímpica."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Alumini








 

Autor

Escultor:Andreu Alfaro

Més informació:Viquipèdia Andreu Alfaro i Hernández

Més informació:Andreualfaro.com

Andreu Alfaro, font:valenciaextra.com


Veure més Art Públic Sant Martí


Les Pèrgoles de l'Avinguda d'Icària


"Poques realitzacions de caire monumental han estat tan controvertides com les pèrgoles que els arquitectes Carme Pinós i Enric Miralles van dur a terme a l'avinguda d'Icària amb motiu de les obres olímpiques. Se'ls va demanar l'obra quan Miralles va protestar per no haver rebut cap encàrrec a la Vila Olímpica, tot i que s'havia decidit que hi intervinguessin tots els guanyadors de premis del Foment d'Arts Decoratives (FAD) i ell n'era un, en haver estat l'ajudant dels arquitectes Helio Piñón i Albert Viaplana en la plaça dels Països Catalans. El fet que el subsòl estigués ocupat per un immens col·lector va impedir que es plantessin arbres a l'avinguda, com havia estat el primer pensament, i es va pensar en una pèrgola per donar ombra a l'indret. Ja amb l'encàrrec confirmat, Miralles i Pinós van projectar-ne una que fos com una processó de gegants. El projecte original era encara més punyent que el que finalment es realitzà; els autors volien que els arbres metàl·lics de la pèrgola arribessin als quatre metres d'alçada i s'acostessin a les parets dels edificis. Va ser rebaixat per ordre de l'arquitecte Josep Anton Acebillo després que l'enginyer Joan Ramon de Clascà es negués a firmar el vistiplau com un dels responsables de la Vila Olímpica. El juliol de 1992 la pèrgola ja hi estava posada, i des del primer moment va suscitar crítiques i entusiasmes. Entre els qui la van elogiar figurava l'arquitecte Peter Buchanan, que va dir que només era possible fer una cosa així a la ciutat de Gaudí.

Les opinions contràries van ser més abundants. El periodista Lluís Permanyer va qualificar les formes de la pèrgola d'"horribles i dissuasives", afegint que "crea una sensació majoritàriament angoixant que mai no afavorirà que la gent s'hi acosti." El pintor Eduardo Arroyo va dir que era una "horterada moderna provincial". L'abril de 1998, el FAD va fer una festa per acomiadar-se del seu local del carrer de Brusi i va votar els conjunts arquitectònics més lletjos de la ciutat. La pèrgola de Miralles-Pinós hi figurava. Però la vida és de vegades com un pèndol. César Pelli, jurat únic del premi Dècada 1992-2002, impulsat per la fundació Òscar Tusquets, va concedir el guardó en l'edició de l'any 2002 -el premi és anual, tot i que el seu enunciat confon- a la criticada realització de l'avinguda d'Icària, quan ja un dels seus autors, Enric Miralles, havia mort. Ho va fer perquè, segons el seu criteri, "expressa el geni barceloní". Certament, poques obres han desfermat tants comentaris tan antagònics. La pèrgola ha estat restaurada l'any 2002. Sovint l'obra figura com si només hagués estat una idea de Miralles, i no s'esmenta Carme Pinós, que aleshores era, a més, la seva dona."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Acer i fusta















Autor

Disseny:Enric Miralles i Carme Pinós

Més informació:Viquipèdia Enric Miralles i Moya

Enric Miralles i Moya, font:Architectuul

Més informació:Viquipèdia Carme Pinós

Carme Pinós i Desplat, font:Arquitecturacatalana.cat

 

Veure més Art Públic Sant Martí

dimecres, 7 d’octubre del 2020

Bust a Víctor Balaguer


 

"Entre 1908 i 1913, el Parc de la Ciutadella va ser l'escenari escollit per posar bustos de persones destacades de la cultura catalana, sempre a la sortida de la festa dels Jocs Florals que tenia lloc el primer diumenge de maig. La idea, promoguda per Francesc Matheu, director del setmanari Ilustració Catalana, va animar altres iniciatives semblants.

El 1910, l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch en va projectar el pedestal, que sostenia un bust dedicat a l'escriptor i ministre Víctor Balaguer (Barcelona, 1824 - Madrid, 1901) i d'autoria de l'escultor Manuel Fuxà. Seguint el costum d'incorporar una frase de l'homenatjat, aquesta vegada es va repetir "Morta diuen que's més jo la crech viva", que era la sentència que perviu, escrita en català anterior a les normes de Pompeu Fabra. No cal dir que feia referència a la llengua catalana, en la recuperació de la qual com a vehicle literari havia participat Balaguer. La inauguració va tenir lloc el diumenge 1 de maig del 1910 i l'ofrena va anar a càrrec del promotor de la idea, l'editor Francesc Matheu."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Marbre blanc sobre pedestal de pedra de Montjuïc




Més informació:Viquipèdia Víctor Balaguer i Cirera

Víctor Balaguer i Cirera, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Manuel Fuxà

Arquitecte:Josep Puig i Cadafalch

Més informació:Viquipèdia Manuel Fuxà i Leal

Manuel Fuxà per Ramon Casas, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Josep Puig i Cadafalch

Josep Puig i Cadafalch per Pau Audouard, font:Viquipèdia