dilluns, 10 de febrer del 2020

Escultura La Nit

"Al fons del passeig dedicat a Joaquim Renart es va situar La Nit, una escultura de Vicenç Navarro que també havia estat foragitada de la plaça de Catalunya, en el moment de la seva urbanització al final de la dècada de 1920, per la seva nuesa després d'una campanya moralista.
El passeig va ser transformat entre 1962 i 1964, en situar una catifa de gespa i suprimir una gàbia d'ocells gegant. Es va pensar aleshores a posar-hi aquesta estàtua, que "dormia" al magatzem municipal, com a culminació de la rehabilitació. Renart havia mort el 1961 i havia estat un animador cultural important, a més de dibuixant i president de l'Orfeó Català. Va deixar uns dietaris importants per conèixer la vida de Barcelona entre 1918 i 1961."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Pedre de Montjuïc







Autor
Escultor:Vicenç Navarro
Més informació:Viquipèdia Vicenç Navarro Romero
Més informació:Real Academia de la Historia -Vicente Navarro Romero

Estela Campanya benèfica de Radio Nacional de España

"Els temps de la beneficència van inspirar aquesta estela -una pedra amb una inscripció- de reconeixement a la campanya benèfica dels senyors Dalmau i Vinyes a Radio Nacional de España, l'any 1970. Aquest programa tenia com a objectiu lluitar per ajudar gent amb problemes, com ara nens amb malalties.
La idea del monòlit va partir, segons Jordi Arandes, aleshores director de l'emissora, de l'Associació de Veïns del carrer Petritxol, agraïda perquè el senyor Dalmau feia veure, en els programes, que hi tenia una botiga, i això era una promoció per al carrer. A la inauguració del monòlit hi va assistir, entre altres, l'actriu Mary Santpere."
 Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
 Materials:Marbre blanc



LOS NIÑOS / DE BARCELONA / A LA / CAMPAÑA BENEFICA / DE RADIO NACIONAL / 1970
Més informació:Vestigiosdebcn.wordpress.com Las campanas beneficas de Radio Nacional de Espana y el senor Dalmau
Pau VI amb Dalmau i Vinyes, font:vestigiosdebcn.wordpress.com/

Escultura El Mamut

"La Junta de Ciències Naturals va impulsar la reconstrucció en pedra dels grans animals del passat, amb vista a complementar les col·leccions científiques del Parc de la Ciutadella. Així va ser com, d'acord amb una idea de mossèn Norbert Font i Sagué, el canonge Jaume Almera i Artur Bofill, membres de la Junta, es va reproduir un mamut que corresponia a les dimensions que tenien aquests animals. Sembla que va ser una reproducció d'un fòssil que s'havia descobert feia poc a Sibèria, el 1901, a la vora del riu Beresowka, als Urals. Font i Sagué va dirigir personalment el modelatge fet per Miquel Dalmau i el mamut va ser instal·lat prop de la cascada del Parc de la Ciutadella el desembre del 1907. S'hi pensava col·locar una sèrie de 12 animals prehistòrics, entre els quals hi hauria un dinoteri i un mastodont reproduïts en pedra a la seva escala natural. Només se'n va arribar a fer un, el mamut, que encara trobem al costat del llac, primera escultura de ciment armat feta a Barcelona. El mamut va ser envoltat d'una reixa, i una placa n'explicava les característiques. Ha estat restaurat com a mínim dues vegades, el 1981 i el 1998.
Aquesta darrera restauració, dirigida per María Luisa Aguado i Alícia Calmell, es basà en una endoscòpia, en una termografia i en una radiografia de l'escultura "per tal de verificar l'estat de les armadures del formigó i a l'extracció de mostres de morters per determinar el cromatisme original, així com la composició dels morters". Actualment, l'escultura disposa d'una placa amb un texte de Jaume Llongueras que explica que és. Durant l'època d'or del parc com a aparador científic, hi va haver, dins l'Hivernacle, una escultura de Campeny, L'edat de pedra, que mostrava un home nu lluitant amb un ós."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Formigó armat pintat




MAMUT / Mammuthus primigenius / Reproducció a escala natural realitzada / l'any 1907 a instància dels membres de / la Junta de Ciències Naturals de / Barcelona; Jaume Almera, Artur Bofill i / Norbert Font i Sagué. / Es tracta d'un mamífer proboscidi / precursor dels elefants actuals. Visqué / durant el Quaternari a diferents llocs / d'Europa. / Aquesta reproducció formava part / d'una idea de principi de segle de / reproduir alguns dels grans animals del / passat al Parc de la Ciutadella / maig de 1996
Mamut al 1915, font:geocaching.com
Més informació:Viquipèdia Mamut
Mamut, font:actualidad.rt.com
Autor
Escultor:Miquel Dalmau
Idea Original:Norbert Font i Sagué
Més informació:Viquipèdia Norbert Font i Sagué
Norbert Font i Sagué, font:viquipèdia

Escultura Arc 44.5º

"El 1992 va ser un any ric en nous monuments. Molt a prop de l'Arc de Triomf de 1888, el francès Bernar Venet va posar aquest altre arc de forma corba, davant l'antic edifici de la Conselleria de Sanitat del temps republicà. Va ser proposat des de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, tenint present la manca d'autors francesos i també l'absència d'escultures minimalistes.
L'arc de Venet es troba on va existir el Portal Nou de les muralles de Barcelona i volia al·ludir a la transformació renovadora que estava experimentant la ciutat antiga. De pas omplia un espai massa buit. És també una de les diverses obres que, en aquella època, van emprar l'acer corten com a material."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Acer corten




44,5º ARC

Autor
Escultor:Bernat Venet
Més informació:Bernarvenet.com
Més informació:Wikipedia Bernar Venet
Bernar Venet, font:wikipedia

Estàtua Antoni Viladomat

"Torquat Tasso guanyà el concurs nacional convocat per l'Ajuntament de Barcelona per fer l'estàtua del pintor setcentista català Antoni Viladomat. Aquesta representa, alhora, a l'artista i a la mateixa Pintura, que així esdevé parió de les altres arts, ciències o lletres. Des del seu pedestal, la figura de Viladomat queda emfasitzada, i el seu aire aristocràtic remet al pictura poesis horacià, que atorga a la Pintura la mateixa noblesa que les Art Liberals. En relació amb les altres set escultures de la sèrie del Saló de Sant Joan, Tasso canvia l'esquema tancat d'un bloc compacte per jugar amb el buit i amb una elegant mobilitat de cames i braços.
Aquesta representació és, juntament amb la de Rafael de Casanova, originalment dins del mateix programa, la que es relaciona amb la Catalunya setcentista. La fortuna crítica de Viladomat s'associa amb el període de la Restauració i, alhora, el seu record es perpetua dins el nou eixample barceloní on els principals carrers van rebre els noms que sintetitzen la història de Catalunya, entre ells el d'aquest pintor, que també va estar present des de 1812 a la Galeria Pictòrica de Catalans Il·lustres, amb un retrat d'Antoni Caba i Casamitjana."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Bronze sobre pedestal de pedra de Montjuïc







 

 Més informació sobre Antoni Viladomat:Viquipèdia Antoni Viladomat i Manalt

Autoretrat d'Antoni Viladomat, font:1714.culturamataro.cat
 Autor
 Escultor:Torquat Tasso i Nadal
 Pedestal:Josep Vilaseca
 Més informació:Wikipedia Torquat Tasso
 Més informació:ub.edu Gracmon Torquat Tasso a l'Argentina

Torquat Tasso, font:wikipedia

Més informació:Viquipèdia Josep Vilaseca i Casanovas
Josep Vilaseca i Casanovas, font:Viquipèdia