divendres, 20 de maig del 2022

Escultura Noia de l'aixa

 

"El somni del vell fuster és el nom genèric que va donar l'any 1998 l'escultor mataroní Manuel Cusachs a una sèrie d'obres dedicades a les velles eines de fuster, com homenatge al seu besavi matern, que tenia un taller de fusteria als baixos de la casa, i que, entre molts altres mobles, havia fet un voluminós armari blanc que va estar col·locat a l’entrada de la cambra on dormia Manuel Cusachs quan era un infant. Tothom el coneixia a casa seva com “L'armari blanc” i, segons ha explicat el mateix escultor, tenia motllures i ornaments al bastiment i disposava d’uns grans calaixos i unes portes altes rematades per una cornisa de vel·leïtats artístiques. “El meu besavi era un bon fuster”, explica, i per això va voler honorar la seva memòria amb la sèrie d'escultures formada per una sèrie de peces, foses totes en bronze, i que representen figures femenines sostenint alguna de les eines que feien servir els fusters abans de que es generalitzés la mecanització del treball de fusteria. Les eines són reals, incorporades a la figura realitzada per l'escultor. Són les següents, amb els noms que Cusachs els va donar:

Noia del ribot – El ribot és una eina que els fusters feien servir molt quan no hi havia polidores mecàniques i que ara fan servir només per a petits treballs d'acabat, amb la finalitat de rebaixar i allisar peces de fusta d'una certa llargada.

Dama del rosset – El rosset era una eina usada en fusteria, i també en ebenisteria i oficis artesans relacionats, per a marcar línies paral·leles envers una vora o superfície.

Dansa de la garlopa – La garlopa és una eina semblant al ribot, però més gran i amb un agafador per poder-la manejar. Les seves dimensions van fer que l'escultor optés per que fos la única eina que no és sustentada per una noia sola, sinó per una parella.

Serra la bella – La serra de fuster representada en aquesta escultura és de les anomenades de bastidor, la més tradicional en fusteria. Consisteix en una fulla llarga i estreta disposada en un bastidor en forma de lletra H aplanada. La fulla va muntada en la banda inferior entre els dos braços mitjançant uns suports. En els altres extrems dels braços hi ha una corda formant una baga tancada i cargolada que permet tensar la fulla i fixar-la en la posició adequada per l'acció d'un petit llistó insert al mig de la corda, un extrem del qual reposa sobre la part central del bastidor.

Noia d'aixa – L'aixa és una eina que empraven els fusters, els boters, els carreters i, molt especialment, els fusters de ribera o navals, coneguts per això amb el nom de mestres d'aixa.

Les escultures van ser adquirides per la Generalitat l'any 2003 i les ha anat repartint per diferents passadissos i patis del Palau de la plaça Sant Jaume i l'adjunta Casa dels Canonges, excepte la Noia d'aixa, que va quedar finalment col·locada al pati d'entrada de la sala d'actes del Palau Robert, al costat de les antigues cotxeres. Cal dir que totes estan posades sobre bases lleugeres no fixades a terra, el que fa pensar que existeix la possibilitat que vagin canviant d'emplaçament amb el pas dels anys. Aquesta facilitat de moviment permet, per exemple, que en ocasions la Noia d'aixa hagi estat desplaçada uns metres per fer lloc a les taules dels aperitius que es fan a vegades en el pati on es troba.

Les eines procedents del taller del seu besavi tenen per a l'escultor un significat especial pel fet que haguessin servit per a fer L'armari blanc de la seva cambra, un armari per a ell ple de misteris i que despertava la seva curiositat, una curiositat que ha mantingut després amb el pas dels anys i que, segons ha explicat, l’ha portat a estudiar la vida o tractar personalment persones admirades per ell. Per això va donar el títol genèric de “L'armari blanc” a la sèrie de 33 bustos de personalitats catalanes realitzat al llarg de diversos anys, i que formen part d'aquest imaginari de curiositat de l'escultor."

 

"Entre altres amics escultors de Salvador Espriu destaca el mataroní Manuel Cusachs que li va il·lustrar el poemari El caminant i el mur, a part de fer-li un retrat ben reeixit. Les escultures d’El caminant i el mur, fetes entre 1979 i 1989, es poden comptar entre el millor de la producció de l’artista, i van donar peu a una exposició itinerant per tot Catalunya. El somni del vell fuster, tot i ser una sèrie posterior, estilísticament s’inscriu en la mateixa línia, amb figures allargassades d’una gran estilització, modelades a base de ditades –seguint Rodin, Bourdelle, Giacometti i Fenosa–, amb un especial èmfasi en els peus. L’any 1998, Cusachs va fer els guixos que conformen El somni del fuster i més tard els va fer fondre en bronze, segurament cap a l’any 2003, quan va fer-ne donació a la Generalitat de Catalunya. La sèrie consta de sis obres a escala humana, cadascuna dedicada a una eina concreta d’aquest ofici ancestral. En tota la sèrie la protagonista és la figura femenina, segurament en el sentit que la paraula eina és femenina, i no són homes sinó dones nues les que duen a les mans els estris essencials d’un fuster. En la dedicada a l’aixa la figura amaga l’objecte rere seu, de manera que la lectura no és evident, i per veure-la cal donar tota la volta a l’obra. L’aixa és l’eina principal dels boters i, també, dels constructors de barques de fusta, precisament a aquests darrers se’ls sol anomenar “mestres d’aixa”, és una eina tallant a mig camí entre una destral i una garlopa, i serveix per a devastar o rebaixar la fusta. L’obra va ser col·locada al jardí del Palau Robert, en un angle de l’entrada a l’auditori, just al costat del passatge que du al carrer de Rosselló, i omple amb encert un espai que sense cap element decoratiu resultaria bastant àrid. D’altra banda indica l’entrada a la sala d’actes i li dóna representativitat i calidesa.

L’any 1980 Espriu escrivia que: “ Cusachs domina com pocs el seu ofici i és alhora un artista molt sensible i un penetrant psicòleg. És un escultor complet, en absolut dintre la línia que travessa i transcorre per Maillol, Hugué, Rebull i Subirachs, sense remuntar-nos al Mestre Bartomeu o a Pere Joan.” Ben mirat, amb Arístides Maillol, Cusachs hi té ben poc a veure, però amb la resta bastant, sobretot amb Subirachs, i és que en la seva trajectòria sembla que hagi volgut fer, amb més o menys fortuna, un compendi de l’escultura figurativa del segle XX, del classicisme acadèmic a la modernitat més moderada. Potser per això, i per les seves bones relacions institucionals –l’any 2001 va rebre la Creu de Sant Jordi–, l’artista mataroní ha tingut molts encàrrecs rellevants tant en l’àmbit religiós, com els quatre sants monumentals de la façana de la Sagrada Família, Sant Josep de Calasanç, Sant Ignasi de Loiola, Sant Antoni Abad i Sant Benet de Núrsia;el de l’Abat Oliva a l’Abadia de Montserrat així com el segon misteri de goig del Rosari Monumental; la Marededéu del Santuari de Meritxell a Andorra; o alguns dels capitells del nou claustre de la Seu d’Urgell; com en encàrrecs de monuments de caràcter públic, entre d’altres el Monument a Josep Tarradellas a Cervelló; el de Josep Pla a Palafrugell; el de Vicenç Bou a Torroella de Montgrí; o el de Josep Puig i Cadafalch a Mataró, ciutat que hi té molts altres monuments realitzats, a part de la sèrie Dotze senyes de Catalunya, algunes de les quals han estat utilitzades per la Generalitat catalana per a representar al país a diferents indrets del món. La majoria de totes aquestes obres corresponen al període comprès entre els anys vuitanta i noranta, que és el moment de més activitat creativa de l’artista. En la majoria d’aquestes escultures, i també en les sèries El somni del vell fuster i El caminat i el mur, Cusachs fa una peculiar síntesi entre la sensualitat d’Apel·les Fenosa i la duresa de Josep M. Subirachs, dos dels autors que semblen haver-lo influenciat d’una forma més directa."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Josep Casamartina i Parassols

Materials:Manuel Cusachs







Autor

Escultor:Manuel Cusachs

Més informació:Viquipèdia Manuel Cusachs i Xivillé

Més informació:Manuelcusachs.cat

Manuel Cusachs, font:heraldo.es

Veure més Art Públic Eixample

dimecres, 18 de maig del 2022

Escultura Femenina, Venus

 

"Joan Borrell i Nicolau és l'autor de dues figures de dona fetes en pedra de Montjuïc, encarregades per la junta de l'Exposició de 1929 però que en el seu moment no hi van ser posades. Una d'elles va dormir al magatzem municipal fins que el 1970, arran de la creació dels Jardins de Joan Maragall, va ser posada en una placeta que hi mena. L'altra s'havia posat el 1935 al pati del Parvulari Forestier."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"La figura femenina presenta unes formes corporals sòlides, arrodonides i corpulentes, hereves de la tendència plàstica que es va iniciar a la dècada anterior i que Borrell encara posa en pràctica amb un concepte d'escultura monumental, dintre d'un plantejament de l'obra marcat per un cert hieratisme fill dels cànons noucentistes. És important ressaltar la perspectiva de la part posterior de la figura que destaca la caiguda de la roba i el recollit del pentinat."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Margarita Tintó i Sala

Materials:Pedra




 

Més informació:Viquipèdia Jardins de Joan Maragall

El palauet Albeniz als Jardins de Joan Maragall, font:meet.barcelona.cat/fr

 

Autor

Escultor:Joan Borrell i Nicolau

Arquitecte:Joaquim Casamor

Més informació:Viquipèdia Joan Borrell i Nicolau

Més informació:Borrellnicolau.cat

Joan Borrell i Nicolau, font:borrellnicolau.cat
 

 Més informació:Viquipèdia Joaquim Maria Casamor i d'Espona

Joaquim Maria Casamor i d'Espona, font:arquitectes.cat

 

Veure més Art Públic Sants Montjuïc

 

dimarts, 17 de maig del 2022

Escultura Noia de la trena

 

"Tot just tornar d'un viatge a Itàlia, Josep Viladomat va deixar de banda l'escultura més industrial a la qual es dedicava en els Tallers Lena, propietat del seu sogre, i va realitzar algunes de les seves obres més reeixides, com aquesta Noia de la trena, que es trobava als jardins del Teatre Grec fins a la primavera del 2003, que va ser traslladada als propers jardins Laribal."

 

"L'estatuària de l'etapa noucentista es recolza sobre la figura femenina de noia jove i nua, resolta harmònicament i sense ornament. Cobreix així el record de la gran tradició clàssica i la resposta a la intemporalitat, és a dir la possibilitat de establir missatges útils i simbòlics, alhora que estètics més enllà dels fets immediats. Les figures femenines eren nues, a més, perquè ho demanava la normativa estilística del noucentisme, perquè nuesa era equivalent a veritat, de manera que res no oculta ni falseja la visió del cos jove, fort i sa de la noia. Calia proposar aquest model de cos com a paradigma en el programa social que es propiciava: la joventut com a garantia del futur que es volia construir: la identitat, la cultura, la tradició renovada i la continuïtat. Hom confiava a la dona una missió ben concreta, la de ser esposa i mare, ànima de la llar i fidel transmissora de les tradicions, la llengua i la cultura. La fortalesa del cos i la seva salut pletòrica, l'harmonia de les formes, sense màcules ni defectes, eren condicions de la seguretat del fruit saludable de la dona fecundada

La noia recull el seu cabell en una trena. En oposició a les figures femenines del modernisme que lluïen abundoses i seductores cabelleres ornamentades amb cintes i flors, el cabell de la dona noucentista és recollit. Fugint de la sensualitat atractiva del cabell llarg i ondulat de les dones, ornament de la bellesa femenina, la trena disciplina els elements sensuals i prepara la noia per a la discreció, la contenció i el treball, ja que amb el cabell solt o esbutllat, difícilment es poden assumir les feines casolanes o rurals assignades tradicionalment a les dones, i alhora corregeix el perill de confusió ja que l'aparença de les noies virtuoses és la seva discreció, la cura del seu cos reservat a la procreació i del seu esperit designat per fer d'elles el suport de la família i el centre de la seva llar.

Aquesta noia es recull el cabell, com gairebé totes les escultures i pintures del moment. Mentre el recull, deixa anar lluny la mirada; el gest ens aproxima més a l'espontaneïtat que al deure d'ordenar-se el cabell; la composició dels braços juga rítmicament amb la posició de les cames: el moviment, garantit, és contingut, amb un punt de dubte de la figura que avança; sembla, doncs, que no som davant de l'ortodòxia d'obres anteriors, en dues dècades de noies esculpides com un tot corpori, massís i rígid. Hi ha diferències respecte a les formulacions primeres dels capdavanters i definidors de les formes del model formal noucentista; és evident que prioritza la idea de gràcia i harmonia a la d'estatisme i solidesa.

L'escultor Viladomat, una mica més jove que els primers formuladors de l'estètica noucentista, fou membre del grup "Els evolucionistes". Aquest grup, conscient de l'herència rebuda però partidari d'introduir un procés estilístic evolutiu en les formes plantejades, va trencar la duresa de les composicions anteriors estilitzant les figures i dotant-les de moviment. Viladomat, a més, des de les seves primeres obres va mostrar un gran interès per la dansa, tema arriscat en escultura, del qual va donar diverses obres al llarg de la seva vida. La Noia de la trena s'ha dotat de moviment, ha allargat el cànon i ha estilitzat les formes del cos aproximant-se a la idealització a partir d'un concepte clàssic però allunyant-se del model antic introduint ritmes; també se n'allunya perquè el moviment que presenta és real, així com l'expressió del rostre. Hi ha una correcció del model formal, però no del sentit de les idees del noucentistes: la noia, gairebé una dona, es recull el cabell en una afirmació del manteniment de l'ideari social noucentista envers la dona, però distreta i expressiva, sembla voler oblidar-ho momentàniament."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Teresa Camps

Materials:Bronze







Més informació:Viquipèdia Jardins del Laribal

Jardins del Laribal, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Josep Viladomat

Més informació:Viquipèdia Josep Viladomat i Massanas

Josep Viladomat, font:somatemps.me

  

Veure més Art Públic Sants Montjuïc

 

Escultura El Manelic

 

"Va ser l'autor teatral Ignasi Iglesias qui va llançar la idea d'un homenatge al seu col·lega Àngel Guimerà, idea que el diari El Poble Català va recollir i esperonar des d'un primer moment. L'Ajuntament de Barcelona va declarar Guimerà fill predilecte de la ciutat i va promoure un monument mitjançant la subscripció pública, que va ser corresposta per molta gent. Es va fixar la data del 23 de maig de 1909 per a l'homenatge que incloïa la inauguració d'una escultura representant el Manelic, un dels personatges més famosos del teatre de Guimerà, protagonista de l'obra Terra Baixa. L'autor de la estàtua, Josep Montserrat, es va inspirar en la interpretació que l'actor Enric Borràs feia de Manelic i l'Ajuntament va decidir col·locar l'escultura a la muntanya de Montjuïc, ja que l'any anterior havia comprat la finca Laribal perquè fos un gran parc públic. La banda del Foment Martinenc va tocar per amenitzar l'acte mentre Guimerà arribava al nou parc acompanyat de l'alcalde accidental, Albert Bastardas, i un bon nombre de regidors. Va parlar primer Bastardas, que digué que aquella primera estàtua al parc de Montjuïc "simbolitza el teatre català en la seva plenitud", i Guimerà va aprofitar per recordar el perfil tenebrós de la muntanya, dominada pel castell mBilitar símbol de la repressió en preguntar-se "quin serà el dia, germans tots, en què Montjuïc podrà llevar-se del cap la pesant corona de ferro". De pas va recordar que, nascut a les Canàries, el primer que va veure en arribar amb vaixell a Barcelona va ser precisament Montjuïc. Després de la inauguració, ja per la nit, sis teatres de Barcelona van fer funció de franc per unir-se a l'acte d'homenatge a Guimerà.

Si aquest ha de ser considerat més aviat com un monument a l'obra Terra baixa, Posteriorment, l'any 1984, es va aixecar a la plaça del Pi un veritable monument a Àngel Guimerà.

El 1992, el Manelic va passar a estar acompanyat de vuit escultures modernes, en una idea coneguda com el Jardí d'Escultures. El 1996 un camió el va fer malbé, i va caldre reparar-ho. Va tornar al seu emplaçament de sempre, ara al costat de la Fundació Joan Miró, el 1998. El 2002 el Jardí d'Escultures va ser restaurat per l'arquitecta Marina Salvador, va ser retirada una de les vuit escultures afegides i se n'hi van incorporar tres de noves."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"Josep Montserrat i Portella (1864-1923) fou un escultor nascut a l’Hospitalet de Llobregat, deixeble de Josep Reynés i amb una intensa activitat a Barcelona. Projectà la seva obra cap a indrets molt diversos, ja que s’esmenta la seva participació al Saló de París de1903 i a diferents monuments a Madrid, Santander, Fernando Poo i fins a Mayagüez (Puerto Rico). És particularment esmentat com a autor d’un grup (1904) que es conserva als museus de Barcelona i es titula Tornant del mercat. S’hi acumulen els membres d’una família de pagesos carregats amb ànecs, pollastres i altre aviram, que estan interpretats amb criteris, respecte als detalls, que quasi podríem qualificar d’hiperrealistes. Pràcticament són els mateixos que aplicà, el 1909, per realitzar aquesta figura del Manelic, el protagonista del drama d’Àngel Guimerà, Terra Baixa, estrenat el 1896, que és l’obra més representada i més traduïda de la dramatúrgia catalana. L’actor Enric Borràs, quan interpretà la figura d'aquest pastor muntanyenc, en féu una creació prototipus de l’home senzill i d’esperit pur que es troba immers en les complicacions de la vida urbana que estava marcada per la industrialització a la darreria del segle XIX. Potser en aquest cas era necessari apartar-se de les idealitzacions habituals a l’escultura monumental per tal d’oferir amb precisió els detalls característics del personatge, a fi de que els observadors de l’escultura poguessin identificar-lo fàcilment i, alhora, reviure els records d’aquell espectacle teatral. Podrien veure’l doncs, amb el seu posat, el rostre optimista i segur d’ell mateix, amb barretina al cap, la gaiata de pastor sobre les espatlles; vestit amb samarra de pell que deixa veure la camisa, oberta al pit; i pantalons de vellut amb la faixa i va calçat amb avarques de cuiro lligades amb corretges al turmell. I per completar la imatge, porta una manta penjada a l’espatlla que, per l'esquena, cau fins al terra on s’hi replega i permet establir una bona base de sustentació per a una figura que ha de mostrar-se ferma i molt dreçada. Ho era al teatre i continua sent-ho en aquest àmbit de Montjuïc, anomenat Jardí d’Escultures."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Santiago Alcolea Gil

Materials:Bronze sobre pedestal de pedra 






 

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures


Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Josep Montserrat i Portella

Més informació:Viquipèdia Josep Monterrat i Portella

Josep Montserrat, font:Viquipèdia

Veure més Art Públic Sants Montjuïc



dilluns, 16 de maig del 2022

Obra Gènesi

 

"Les lleis de la natura obeeixen un ordre inexorable, el cicle vital es completa i comença de nou. La natura és exuberant, però els seus processos són regulars i, per això mateix, simbòlics. Els elements que la integren, fins i tot els fenòmens que ens mostren la seva vessant més pertorbadora, tenen, de fet, una identitat difusa, com de totalitat indestriable.

A Gènesi, tres agrupaments de roques de grans dimensions brollen fora de la demarcació del jardí, és a dir que, extrapolades del context que els és propi, defugen el nou marc (aquest jardí, justament), no tan anònim com la natura, no prou diferenciador encara. A l'exterior, escenifiquen l'abdicació del paisatge, perquè se'ns mostren desarrelades, però també afirmen la seva individualitat i, sorprenentment, palesen la vitalitat incontenible de les forces naturals.

L'atracció d'Ernest Altés per la pedra ve de lluny. Perfecta en la seva geometria irregular, sòbria, compacta i expressiva, una intervenció desmesurada seria irrespectuosa: "Em relaciono amb la pedra d'una manera especial -reconeix. Capto el que em diu el material, no cal entossudir-se a voler donar massa forma a la pedra, perquè moltes vegades se li treu tot el sentit". La pedra és l'element natural per antonomàsia, se la pot acumular, juxtaposar o se la pot partir per la meitat, però no humiliar-la imposant-li una forma a cop de cisell. Amb tres o quatre perforacions amb el trepant n'hi ha prou per obligar-la a mostrar una entranya dura i orgullosa.

Mentre que la pedra remet a la natura i se'ns presenta gairebé intacta, el ferro necessita una configuració per existir. La mà de l'ésser humà hi és determinant, aquella mateixa mà que ha seccionat les roques i li ha obert el camí. El sòl és fèrtil, no hi ha dubte: de llavors de granit, en un procés multiplicador, germinen brots de ferro, que creixen i es drecen com buscant la llum."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jordi Clavero

Materials:Granit i ferro








  

Més informació:Viquipèdia Jardí d'Escultures


Jardí d'Escultures, font:Viquipèdia
 

Autor

Escultor:Ernest Altès

Més informació:Viquipèdia Ernest Altès

Més informació:Ernest-altes.net

Ernest Altès, font:diarideterrassa.com

Veure més Art Públic Sants Montjuïc