dijous, 14 d’octubre del 2021

Escultura Deessa

 

"Quan Clarà va realitzar aquest exemplar per encàrrec de l'Ajuntament de Barcelona va eliminar tots aquells elements superflus de la primera versió per tal d'aprofundir en els aspectes més pròpiament escultòrics de l'obra. Així, a partir del procés de simplificació formal que havia dut a terme en els anys precedents, quan precisament la seva obra era més fidel a les propostes classicistes del noucentisme, es va concentrar en l'essència de l'escultura per tal d'aconseguir la seva personal i depurada interpretació del cos femení. El resultat va ser aquesta deessa de formes rotundes, d'una sensualitat continguda i d'un potent vigor físic que contribueix a enaltir la grandesa d'un cos modelat amb un sentit arquitectònic molt estructurat. L'actitud passiva i distant de la figura contribueix, així mateix, a definir les característiques de l'etapa de plenitud de l'artista.

La deessa és, en definitiva, l'obra més coneguda de Clarà i la que millor representa el cànon de bellesa ideal, profundament mediterrani, d'aquest escultor. La seva ubicació en un espai tan privilegiat de la ciutat i, al mateix temps, tan proper a l'espectador, ha contribuït decisivament a convertir-la en un dels símbols iconogràfics de Barcelona."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Mercè Doñate

 

"L'escultura de la plaça de Catalunya és una versió, la més cèlebre i popular d'una obra que Clarà ja havia intentat el 1908-1910 com a tema principal de la seva producció i que va figurar a la sisena Exposició d'Art de Barcelona de 1911, ara al Museu Nacional d'Art de Catalunya. L'escultura de Clarà és l'obra més popular d'aquest escultor i un dels millors exemples d'equilibri, intrapès i volum de l'obra d'aquest escultor, que tradueix l'ideal clàssic amb una estètica pròpia del seu temps, una visió reneixamental dels models grecs adaptats al nou mediterranisime que s'havia imposat definitivament durant el segon decenni del segle XX a Catalunya."

Font de la información:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Xavier Barral i Altet

Materials:Marbre blanc







 

Autor

Escultor:Josep Clarà

Més informació:Viquipèdia Josep Clarà i Ayats

Josep Clarà per Ramón Casas, font:Wikipedia
 


 Veure més Art Públic Eixample

 

Escultura Barcelona

 

"Frederic Marès, malgrat ser deixeble del modernista Eusebi Arnau, segueix la tendència noucentista ja que la seva carrera es desenvolupa paral·lelament a aquest moviment. En aquesta línia noucentista realitza els encàrrecs per a la plaça Catalunya

El mediterranisme, tan reivindicat per aquest corrent, és en aquell moment un concepte clau en l'art de Marès. Concretament aquesta escultura és un homenatge a la ciutat de Barcelona, ciutat mediterrània. Es tracta d'un grup escultòric que simbolitza la ciutat a través de la representació de les al·legories de la indústria, el comerç i la navegació. Veiem també per tant, un homenatge a la zona mediterrània en general, al mediterrani com a font d'intercanvis de cultures i de coneixements.

Hi ha per tant una exaltació del mediterranisime a través d'aquest homenatge a Barcelona i també a través de la representació d'elements, com una dona que s'inspira en les figures mediterrànies tan representades en aquest moment, que sosté precisament una embarcació.

El fet que trobem l'escultura d'una dona mig nua lliga amb aquest classicisme que caracteritzava l'obra de Marès i que alhora el distanciava tan clarament de les Avantguardes.

Marès era un escultor que gaudia d'una bona reputació entre les institucions, per això li van ser encarregades les obres fora de concurs. L'escultor va realitzar dues estàtues per a la plaça Catalunya, Barcelona i Emporion, a més de l'ornamentació del sortidor de la zona superior de la plaça, que consta d'una escalinata de quatre pedestals.

Per a aquesta obre Marès va realitzar el que realment va voler amb tota llibertat, ja que fins i tot l'alcalde li va demanar que fes ell mateix la proposta; així doncs Marès ràpidament va dibuixar un projecte improvisat i va crear una nena pujada sobre un peix, la qual va ser la que finalment va col·locar-se a la plaça.

El paper de Frederic Marès en el marc de l'Exposició Internacional de 1929 no acaba aquí, ja que també va realitzar dues estàtues de pedra més per al mirador de Montjuïc, davant del Palau Nacional; també és fruit de la seva creació el bust d'homenatge a Cervantes, situat al Poble Espanyol, abans però havia fet el projecte d'un monument a Cervantes, que havia de col·locar-se a la plaça Tetuan, però finalment no el va dur a terme.

En temps posteriors a l'Exposició Internacional de Barcelona, Marès va seguir sent un escultor de primera línia, sobretot durant els anys de la Guerra Civil i la postguerra, ja que va dedicar-se a la protecció i reconstrucció d'obres que havien patit els desastres del conflicte. Entre d'altres, Marès va col·laborar a la restauració d'obres com la imatge de santa Eulàlia, l'estàtua de bronze d'Antoni López, l'estàtua del general Prim, el monument a Joan Güell i Ferrer i l'escultura de bronze que simbolitzava la Victòria, aquesta última molt polèmica.

Marès ha estat un escultor particularment lligat a Barcelona, no només perquè hi va viure sinó perquè aquesta ciutat ha llegat les seves col·leccions que formen ara el museu que porta el seu nom. A la ciutat ha deixat nombrosos monuments públics, i potser d'entre ells el més important, almenys pel ressò històric que transmet va ser aquella estàtua de la victòria que substituïa la de la república a l'obelisc dels Cinc d'Oros de Barcelona utilitzant un estil, ja abans de la Guerra Civil, que no haurien condemnat els defensors del més pur realisme tradicional."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Xavier Barral i Altet

Materials:Bronze









 

Autor

Escultor:Frederic Marès

Més informació:Viquipèdia Frederic Marès i Deulovol

Frederic Marès i Deulovol, font:Viquipèdia

 

  Veure més Art Públic Eixample


dilluns, 11 d’octubre del 2021

Escultura L'Esperit popular

 

 

"Escultor prolífic en relació amb els conjunts de la plaça de Catalunya, a Jaume Otero ja se li havia encarregat, abans del concurs, un grup destinat a Tarragona que havia realitzat en pedra i que, finalment va ser posat a Pedralbes –juntament amb el de Fuxà dedicat a Lleida- quan es va optar pel bronze com a únic material en els conjunts que rodejaven la plaça. És també l’autor de grup dedicat a Tarragona que es va encarregar, en aquest cas ja en bronze, composat per un home i quatre dones amb atributs corresponents a l’agricultura – i dels putti de la font situada en front del Portal de l’Àngel, la primera de les intervencions que es van fer a la plaça, a l’any 1926. En el moment en que l’escultor menorquí Otero va rebre l’encàrrec era ja un escultor reconegut que havia esta premiat per la Mancomunitat i havia recorregut moltes ciutats europees.

L’escultura que comentem està ubicada en el primer pilar del cantó de mar en front del Portal de l’Àngel, orientada cap el cantó del Llobregat, en el mateix pilar i en la cara oposada es troba la Dona amb la imatge de la Mare de Déu d’Enric Monjo.

Representa una dona de faccions clàssiques, coberta amb un mantell o toga que li deixa al descobert el pit esquerre i una part del ventre i dels malucs. Amb la mà esquerra es recull el mantell mentre amb la dreta aixecada sosté una branca de llorer. Es difícil trobar un lligam entre el títol que té l’escultura i la seva representació, la branca de llorer, arbre sagrat que s’oferia a Apol·lo i que també pot ser signe de la victòria o de l’eternitat, però mai ha tingut una vinculació amb l’esperit popular. Com d’altres de les escultures que trobem a la plaça de Catalunya ha dominat el sentit ornamental sobre el contingut. A sota hi a l’escut de Barcelona. Va ser fosa en bronze per la casa de Gabriel Bechini i està resolta de manera molt plana que quasi sembla un alt relleu. Tot el conjunt, la cara estilitzada de la dona, l’acurat pentinat, la posició artificiosa, la converteixen en una obra de bellesa estilitzada molt decorativa propera als gustos ornamentals de l'Art Déco."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Mireia Freixa

Materials:Bronze

 











 

Autor

Escultor:Jaume Otero

Més informació:Viquipèdia Jaume Otero i Camps

Jaume Otero, font:luisagranero.com

 

Veure més Art Públic Eixample


Escultura Saviesa

"Els germans Oslé són inseparables fins i tot pel que fa a la seva producció escultòrica. Els dos es preocupen per aquells més desfavorits, que no tenen una vida fàcil, i ho expressen a través de les seves obres. Sovint trobem representats personatges que transmeten la misèria que viuen, el patiment. També tracten els temes amb contingut social a través d'homenatges a certs conceptes. Saviesa, de Miquel Oslé, representa una al·legoria a la saviesa, un concepte que lliga amb el tema dels treballadors, en el fet que és un tret imprescindible per a l'home treballador, cal saviesa per a desenvolupar cada feina, i per suposat per a tots els aspectes de la vida.

Miquel Oslé només és un any més gran que el seu germà Llucià. S'inicià com a aprenent al taller d'escultura industrial de Josep Bofill i va passar a treballar a la Foneria Masriera i Campins, on va tractar els principals escultors del moment i un jove Manolo Hugué amb qui segur devien compartir projectes i experiències.

L'estàtua de la plaça de Catalunya és un bon exemple de la dificultat d'atribució a un o un altre dels germans, queda clar però que mancats d'estudis monogràfics especialitzats potser seria prou adequat d'atribuir les dues obres a ambdós escultors."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Xavier Barral i Altet

Materials:Bronze




 

Autor

Escultor:Miquel Oslé i Sáenz de Medrano

Més informació:Viquipèdia Mique Oslé i Sáenz de Medrano

Miquel Oslé, font:ddd.uab.cat

 

Veure més Art Públic Eixample

 

diumenge, 10 d’octubre del 2021

Escultura La Navegació

 

"Eusebi Arnau, que havia estat un dels escultors més prolífics en els anys del modernisme, va participar amb diverses obres a la promoció d’embelliment de la ciutat encetada per l’Ajuntament amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929. Com d’altres escultors de la seva generació, el coneixement profund de la professió l’hi va permetre amb facilitat adaptar-se als gustos monumentals del noucentisme. Com deia Felíu Elíes, el 1926, a la seva Escultura catalana moderna, “l’art d’Arnau té noblesa, una gran dignitat que el fa perenne, invulnerable, a les crisis de moda o escola”.

L’escultura que comentem representa una dona, vestida com una matrona romana amb una túnica cenyida sota els pits coberta parcialment amb un mantell i tocada amb una còfia. Amb el braç esquerra mena el timó d’una nau que té les característiques dels llaguts catalans que navegaven amb vela llatina. És, sens cap dubte, una al·legoria de la navegació, representació que té molta lògica dins el context de la plaça de Catalunya.

És una de les setze estàtues en pedra que, en el projecte de maig del 1927 havien d’ornamentar el templet de la part superior de la plaça i que ha mantingut la mateixa ubicació. Una segona obra d’Arnau, La marina, va ser de una de les peces traslladades a l’avinguda Diagonal enfront dels jardins del Palau de Pedralbes. Isabel Marín ha donat a conèixer documentació que aclareix les condicions d’elaboració de l’estàtua. Arnau signa el contracte per a la realització el primer dia de setembre del 1927 i el 24 de novembre signa un nou contracte amb el taller de Gabriel Bechini per traslladar l’obra a pedra de Montjuïc. En aquelles dates, Arnau ja havia fet el model que ha estat publicat també per Isabel Marín a la seva monografia sobre l’artista (2006).

La Navegació està disposada a la terrassa superior orientada cap al passeig de Gràcia. Per atzar del destí, l’escultura d’Arnau que comentem ha quedat arranjada just davant d’El pastor del flabiol de Pau Gargallo, dos escultors que pertanyen a móns molt distants. El primer arrelat a la tradició modernista i Gargallo, que malgrat la seva formació amb el mateix Arnau, en aquells anys ja havia pres partit per l’art d’avantguarda. Havien tingut una trajectòria molt diferent però coincideixen en un utòpic retorn al classicisme a l’integrar-se en el projecte, clarament noucentista, de bellesa pública que impera a la plaça de Catalunya."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Mireia Freixa

Materials:Pedra de Montjuïc






 


Autor

Escultor:Eusebi Arnau i Mascort

Més informació:Viquipèdia Eusebi Arnau i Mascort

Eusebi Arnau i Mascort, font:viquipèdia

 

 Veure més Art Públic Eixample