dijous, 29 d’octubre del 2020

Escultures Tauro Aquari Piscis

 

"El Taller d'Arquitectura i Urbanisme d'Antoni Font i Jon Montero va dur a terme la urbanització del passeig marítim entre els carrers de Pamplona i Bilbao o, el que és el mateix, des de la platja de Nova Icària -que es va dir per un temps del Somorrostro- fins a l'espigó col·locat al final del carrer del Ferrocarril. En els encreuaments de tres carrers (Pamplona, Badajoz i Llacuna) amb el passeig van encarregar tres columnes escultòriques que fessin de fanals gegants a l'escultor Antoni Roselló. Els fanals tenen una alçada de 23 metres i corresponen als símbols del Zodíac: Aquari, Peixos i Taure, signes de la dona i les filles de Roselló."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

"En acabar-se els cinturons de ronda, la Vila Olímpica i el front marítim, Antoni Roselló projectà algunes marques per donar la mesura dels nous traçats.

La trinxera del cinturó del litoral impedeix als carrers del pla Cerdà arribar al mar. Tres esmolades torres lluminoses -en la intersecció dels eixos dels carrers Pamplona, Badajoz i Llacuna amb la línia sinuosa del passeig marítim- fan de fons visual dels carrers per reparar el tall. Cossos lluminosos dins la nit, individualitzats per una constel·lació, fars que emeten un raig vertical, la llum del qual revela la seva imatge perforada com en un negatiu fotogràfic..."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antonio Armesto

Materials:Acer corten i alumini

TAURO








AQUARI







PISCIS





 

Escultura per la nit, font:estudirosello.com

Vista Aquari i Piscis, font:estudirosello.com
 

Autor

Escultor:Antoni Roselló

Més informació:Estudirosello.com

Mes informació:Esculturas.pamplona.es

Antoni Roselló Til, font:revistaluminica.es

 

Veure més Art Públic Sant Martí

dimecres, 28 d’octubre del 2020

Escultura Raspall del vent


"Escultura de notables dimensions -una dels més grans de la ciutat- que tanca la Vila Olímpica pel costat del Besòs. Aquesta obra de Francesc Fornells Pla es coneix per tres noms: "Tallavents" (el més utilitzat), "Rep el vent de llevant" i "Raspall del vent". La idea era la que suggereix el seu nom, que tallés el vent, que sol bufar més fort a prop de la costa. Va ser instal·lada el juny de 1992 al final del carrer de Salvador Espriu, per iniciativa de Holding Olímpic, SA (HOLSA), com gairebé totes les escultures de les zones olímpiques."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

"Es tracta d'una enorme escultura abstracta en ferro que presenta tota una sèrie d'estructures disposades de manera discontinua, exercint sobre l'espectador un impacte, tant per l'efecte sorpresa com per les possibilitats que brinda a l'hora de realitzar un recorregut visual en torn a ella.

Foren molts els anys en què Fornells-Pla es va dedicar a portar a terme obres escultòriques -des de 1974 fins a la data de la seva mort- sempre motivat per trobar solucions noves i originals. De la seva primera etapa com escultor daten les seves obres mòbils, realitzades amb metall i vitralls, gràcies als que s'obtenen ombres colorejades al sotmetre-les a determinats focus lumínics.

L'afany de l'artista per innovar i la seva tenacitat foren els que el van conduir -sempre ajudat per la seva esposa, la pintora Conxa Sisquella- a adquirir cada cop compromisos més importants i a portar a terme aquesta peça monumental per a la Vil·la Olímpica.

L'al·lusió al vent es fa evident, gràcies a les configuracions anguloses, així com a les línies quebrades i als vigorosos contrastes entre les planxes metàl·liques aèries i els grans volums massissos ben assentats en el terra."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Lourdes Cirlot

Materials:Acer corten pintat








 

Autor

Escultor:Francesc Fornells-Pla

Més informació:Viquipèdia Francesc Fornells-Pla

Més informació:Enciclopedia.cat

Francesc Fornells-Pla, font:Viquipèdia

  

Veure més Art Públic Sant Martí

Plaça dels Campions


"El diari El Mundo Deportivo va impulsar la creació d'una plaça dedicada als esportistes més famosos de tots els temps, que inclogués també els guanyadors de les medalles d'or dels Jocs Olímpics de Barcelona el 1992. En el primer cas va tenir la idea que els escollits posessin la seva empremta en ciment i copiessin el model del Teatre Xinès de Hollywood pensat per als artistes del cinema. L'espai triat es troba en els jardins de la Vila Olímpica, davant del carrer de Salvador Espriu. Els esportistes que hi figuren són deu (actualment desaparegudes): Alfredo Di Stefano, Garry Kasparov, Eddy Merckx, Carl Lewis, Magic Johnson, Sergey Bubka, Ladislao Kubala, Pelé, Johann Cruyff i Miguel Indurain. En el pati del costat hi ha 257 plaques corresponents als guanyadors de les medalles d'or de Barcelona. L'espai, que va ser inaugurat el 25 de setembre de 1992 per l'alcalde Pasqual Maragall, va ser finançat per Vichy Catalán, Font d'Or i Mosaics Escofet, empresa que havia tingut la seu al barri d'Icària, on ara hi ha la Vila Olímpica."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M. Huertas

Materials:Paisatge

















 

EN AGRAÏMENT ALS CAMPIONS PARALÍMPICS / QUE EN L'ANY 1992, AMB EL SEU ESFORÇ / ENS HAN FET MÉS SOLIDARIS AMB LES PERSONES / AMB DISMINUCIÓ. / Barcelona, 25 març 1995 / FEDERACIÓ FRANCESC LAYRET / ASSOCIACIÓ CULTURAL I ESPORTIVA ICÀRIA / EL MUNDO DEPORTIVO / VICHY CATALÁN I FONTDOR /(Actualment desaparegut)


Empremtes dels esportistes llegendaris (actualment desaparegut), font:ajuntament de barcelona, art públic

 

actualment desaparegut, font:ajuntament de barcelona, art públic

actualment desaparegut, font:ajuntament de barcelona, art públic

Més informació:Viquipèdia Jocs Olímpics de estiu de 1992

Logo Barcelona '92, font:viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Medaller Jocs Olímpics Barcelona 92

 

Autor

Disseny:Josep Martorell, Oriol Bohigas, David Mackay (MBM aquitectes)

Més informació:mbmarquitectes.cat/

Més informació:Viquipèdia Josep Maria Martorell i Codina

Josep Martorell, font:mbmarquitectes.cat

Més informació:Viquipèdia Oriol Bohigas i Guardiola

Oriol Bohigas, font:mbmarquitectes.cat

Més informació:Viquipèdia David Mackay

David Mackay, font:mbmarquitectes.cat
 

Veure més Art Públic Sant Martí

 

divendres, 23 d’octubre del 2020

El Porró de vi

Porró, font:decantadordevino.online

"Un porró és un recipient de vidre destinat a contenir i servir líquid, normalment vi.

Es caracteritza per tenir dos brocs: un de més gruixut, tradicionalment vertical però lleugerament corbat, i que serveix de mànec i també per a omplir-lo, i un altre d'inclinat i cònic per on es fa rajar el contingut i que acaba en un petit orifici pensat per a fer-ne rajar un doll prim i constant que permeti beure a galet. El broc gros també es fa servir per a servir en got, per a buidar el porró i per a netejar-lo.

L'originalitat del porró fa que sovint s'haja fet servir com un símbol tradicional de Catalunya. Així, en botigues de souvenirs se'n veuen de «típics», amb el tap cobert per una petita barretina. El porró és habitual en àpats col·lectius populars i festius ara les calçotades, caragolades, etc.

Calçotada amb porró de vi, font:vinsgotimdor.blog
Origen

El mot porró podria venir del llatí pŏrrum, és a dir, l'all porro, amb el sufix -ōne, per la semblança de la forma del bull del porro amb el cos del recipient. En suport d'aquesta teoria, William Fordyce esmenta el 1809 que hi ha escenes dels frescos d'Herculà on hom hi pot veure personatges que beuen com els pagesos catalans.

Fresc d'Herculà, font:Viquipèdia

 

Una variant dialectal posterior, porro, pot haver estat creada per una voluntat d'eliminar el sufix -ó interpretat com a marca de diminutiu.

Una altra hipòtesi fa procedir el nom porró del mot gascó porron, derivat afixat de polh que significa 'gall'. En gascó, porron és com se'n diu de la tórtora i justament la forma que té el recipient recorda la d'un ocell.

L'origen del porró és almenys medieval i ja se'n fa esment en obres com L'espill de Jaume Roig. Antigament es deia meitadella. Abans es feien de terrissa.

Apareix esmentat als documents borjans d'Alexandre VI de 1493 (Chabàs):"dues escudelles trencades e un porró"

 

Com es beu amb porró

El porró s'ha fet servir d'antic en àpats populars perquè té l'avantatge que els comensals se'l poden anar passant i així no cal que a taula hi hagi un got per a cadascú. La manera de beure en porró és ben senzilla:

  • Amb el recipient preferiblement mig ple i lo forat prim encarat a la boca, es comença a fer-ne rajar el liquid i es va allunyant el porró a poc a poc estirant el braç. La imatge del bevedor amb el braç ben estirat bevent d'un porró ha esdevingut una imatge típica.
  • Mentre la beguda va caient a la boca hom pot anar-ne empassant a petits glops sense interrupció tanta estona com es vulgui: se'n diu beure a galet. Hom pot també beure a porró més apòcrif a poc, aturant de fer rajar el porro quan la boca sigui prou plena i empassant la beguda d'una glopada.
  • Segons quin vi hi hagi al porró serà més recomanable una manera de beure-hi o l'altra.
Beure amb porró, font:lavanguardia.cat

Mesura de capacitat

Als Països Catalans, abans de ser adoptat el litre com a unitat de mesura de volum, sobretot de líquids, hom emprava el nom de recipients de mida coneguda.

A Catalunya es feia servir el porró per a mesurar quantitats de vi i de llet. Així ho fa el receptari La cuynera catalana, on les quantitats de massa sòlida s'expressen en unces i lliures. Un porró feia sempre la mateixa mesura, per bé que aquesta variava en algunes localitats. Hi ha texts farmacèutics castellans en què es parla de la "mitadella" que equivalia a un porró català, "meytadella" en català pre-fabrià.

Actualment els porrons es fan de mides que corresponen a divisors rodons del litre, generalment són de mig litre, de tres quarts (capacitat d'una ampolla de vi estàndard) o d'un litre.

 

Tradició

Una superstició popular diu que si algú trenca per accident (sense voler) un porró i es vessa el vi que contenia, és senyal cert de bona sort. Si es trenca expressament, però, la bona sort no arribarà.

Al poble d'Abrera van existir des de mitjan segle XIX fins al començament del XXI diversos hostals que lluïen uns porrons de grans dimensions que tothom en podia veure el vi sense pagar, sempre que es pogués alçar amb una sola ma. Això va fer popular a tot Catalunya el "poble dels porrons". 

Fira Gastronòmica dels Porrons d’Abrera, font:elbaix.cat

 

Ball i danses

En una dansa tradicional que s'havia ballat a Sant Feliu de Torelló, anomenada ball del porró, un home amb un porró ple de vi balla amb una dona que du una gran coca. La parella sola ballava travessant la plaça i, al final, l'home tallava un tall de coca, se'l menjava i en acabat feia un glop de vi. Seguidament, continuava el ball amb una altra dona que duia una altra coca, i així indefinidament fins que el porró queia i es trencava."

Font de la informació:Viquipèdia El Porró

Més informació:Culturaipaisatge.cat/porrodevidre

 

Veure més TRADICIONS I COSTUMS CATALANES