dissabte, 11 de maig del 2019

Grafisme En Línea al Tram Besòs

"Coincidint amb l’entrada en servei de les noves parades de la línia T5 del TRAM al 2007, es van decorar les parades d’aquesta línia situades al tram cobert de la Gran Via de les Corts Catalanes. El projecte va ser realitzat per professors de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona i de l’Escola del Treball que van crear tres espais escultòrics independents.
Sota el títol de “En línia”, Albert Valera, Lluís Doñate i Maria Josep Forcadell han jugat amb el grafisme, el color i l’ús dels textos per donar identitat i caràcter propi als espais de les parades i, d’aquesta manera, captar l’atenció del viatger del Trambesòs. Els artistes, que ja havien realitzat una intervenció escultòrica el 2005 a la parada del Trambaix de Cornellà Centre, han fet ara un treball mitjançant el retolat de les parades, l’ús d’imatges i un text amb tipografies de gran format.
A diferència de l’espai escultòric realitzat a Cornellà, els espais són aquí de dimensions menors i la noció de temporalitat ha canviat. En aquesta ocasió els artistes han intensificat la imatge dels noms de les parades i el seu retolat s’ha vinculat a l’arquitectura i les grans mesures, els colors i les tipografies s’han emprat com a dades visuals significatives.  L’objectiu és sorprendre i donar als usuaris del tramvia la possibilitat d’uns instants de pensament o interrogació de caràcter personal.
A Sant Martí de Provençals s’ha instal·lat la frase “El canvi és permanent”, mentre que les imatges giren al voltant del tema del desenvolupament del transport en tramvia.
Estació Sant Martí de Provençals





A la parada Besòs, unes siluetes de persones a escala real evoquen la idea de silenci, mentre que el text és “Els silencis parlen”.

Estació Besòs




Per últim, a la parada d’Espronceda trobem el text “Allò que és imaginari és una realitat” i per crear la imatge associada a aquesta idea, s’aprofita l’impacte de la llum al penetrar per l’obertura ovalada del sostre i la forma en què canvia aquesta llum segons l’estació de l’any. " 
Estació Espronceda












Representació a la banda Mar







Representació a la banda Muntanya




 Font:Autoritat del Transport Metropolità - TRAM

divendres, 10 de maig del 2019

Creu de terme de Sant Martí

"Les creus de terme que assenyalaven els límits dels termes parroquials van ser un costum introduït al segle XIV. La divisió del territori en municipis al segle XVIII les va respectar, però els va treure protagonisme. El geògraf i historiador Francesc Carreras Candi en relaciona a Barcelona onze d'antigues, que van anar desapareixent. Algunes han conservat el seu record en el nom dels carrers, com és el cas de la Creu dels Molers, al Poble Sec, i de la Creu Coberta, a Hostafrancs.
La història de la Creu de Sant Martí és enrevessada. Trobem documentat que el 1344 n'existia una en un dels camins d'entrada a Barcelona des del Vallès, a prop del coll de la Celada. Francesc Carreras Candi creu que va ser la que van traslladar a prop de l'església de Sant Martí de Provençals; però segons el també historiador Agustí Duran i Sanpere es tracta de dues creus diferents, ja que afirma que la del Coll de la Celada va ser destruïda durant la Guerra de Successió.
Tingui la raó l'un o l'altre, tots dos coincideixen a assenyalar que la Creu de Sant Martí va ser refeta el 1589, i així va arribar als temps moderns. Una publicació del principi del segle XX evocava amb melangia que era l'única creu de terme del Pla de Barcelona que havia resistit el pas del temps, ja que la Creu Coberta, que marcava el camí d'entrada des del Llobregat, havia estat derruïda. La de Sant Martí es trobava enmig dels camps de la Sagrera, però el creixement fabril va provocar-ne el trasllat a prop de la Torre del Fang, al carrer del Clot, cantonada amb el d'Espronceda. L'any 1912 se'n va fer una còpia per conservar l'original en el museu creat al Parc de la Ciutadella, però va ser destruïda durant la Guerra Civil, i l'original del museu es va perdre durant el trasllat de les peces al nou Museu Nacional d'Art de Catalunya, a Montjuïc. En algun moment de la postguerra va fer-se'n una reproducció; cal suposar que basant-se en fotografies, per posar-la al final del carrer de Guipúscoa, on acaba el terme municipal de Barcelona.
Posteriorment, es van aixecar noves creus de terme per raons més aviat sentimentals. Algunes van ser destruïdes durant la Guerra Civil i reconstruïdes, com és el cas de Sant Martí, a la postguerra.
Curiosament, al mateix carrer d'Extremadura, cap a la Gran Via, es troba la creu de terme de Sant Adrià, posada a la banda de Barcelona.
El fust de la columna té una secció quadrangular tant a la part inferior com en la superior i entre ambdós extrems un bisellat en cada díedre que aconsegueix una petita sensació de lleugeresa. Aquesta canya aguanta un capitell de quatre costats, el collarí del qual es pura insinuació. El gruix del tambor no és més que quatre querubins amb les ales desplegades, tots ells d’una factura molt austera. Al damunt, un àbac com encoixinat on descansa la creu de braços rectilinis de dues cares. La que mira cap Barcelona amb el Crist clavat a la creu, i un lleu perizonium, la que mira a Sant Adrià del Besos, amb la Mare de Déu amb el nen Jesús a coll i amb expressió de felicitat maternal reposant sobre una petita mènsula; la Verge amb una vestidura molt simple. Entre l’anvers i el revers, una decoració en forma de volutes tant a la part superior com inferior de la creu. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra
Vista actual de la Creu de terme de Sant Martí


Vista actual de la creu amb la Mare de Déu
Vista anterior de la creu, font:wikipedia
Vista anterior de la creu, font:totbarcelona.blogspot.com

Creu de terme desapareguda de la Sagrera (Sant Martí) abans del 1900, font:totbarcelona.blogspot.com

Creu de terme de la Sagrera (Sant Martí) al any 1915, font:memoriadelsbarris.blogspot.com

Els termes dels antics municipìs que han format l’actual municipì de Barcelona, font:enciclopedia.cat


Font réplica model Wallace Gran Via

"Les fonts Wallace de Gran Via/Marina i Diagonal/València/Roger de Flor són unes imitacions del model original de les quatre cariàtides de Lebourg, fetes contemporàniament a la dècada de 1990 per la foneria barcelonina Salvi, especialitzada en fanals d'enllumenat públic, que l'ofereix com una peça de catàleg.
Les quatre cariàtides són idèntiques, a diferència de l'original, i molt poc detallistes. La cúpula és més semblant a l'original (potser emmotllada a partir de l'original). A la base no hi ha cap inscripció.Se n'han posat tres a Barcelona, una a la Rambla, davant l'entrada de la plaça Reial, una altra a Gran Via/Marina i una tercera a Diagonal/València/Roger de Flor."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:ferro colat pintat
Font réplica model Wallace a Gran Vía amb Marina







Més informació https://www.salvi.es/


dijous, 9 de maig del 2019

Escultura A les víctimes del terrorisme

"Una gran planxa quadrada de bronze partida en dos trossos separats per una altra planxa rectangular de vidre laminat ret homenatge a les víctimes del terrorisme en el pati de l’Escola Industrial, just davant de l’Edifici del Rellotge.
Edifici del Rellotge
Sobre la peça de bronze més grossa hi ha inscrit amb lletra cal·ligràfica: “La Diputació de Barcelona ret homenatge a les víctimes del terrorisme i els dedica aquest memorial democràtic.” A la part posterior hi ha els noms dels professors de l’Escola d’Arts i Oficis de la Diputació de Barcelona autors del projecte: Josep M. Ametlla Rivas, Yolanda Cebrià Pijuan, Esperanza Ceperuelo Montañés, Enric Cots Wangüemert, Josep Florensa Clapés, Manel J. García Ramiro, Ramon Massana Monistirol, Miguel A. Sacristán Alonso. Aquest últim, com a director del centre, va actuar com a coordinador del projecte. No hi consta el nom de la professora que es va encarregar del traçat cal·ligràfic de la llegenda, Núria Avecilla Palau.
La idea va sorgir d’Antoni Fogué, en ser nomenat la vigília de sant Jordi del 2008 president de la Diputació de Barcelona per substituir Celestino Corbacho. En començar el segon trimestre escolar del curs 2008-2009 la Diputació va demanar a la direcció de l’Escola d’Arts i Oficis depenent de l’institució que s’encarregués de la realització de l’obra. Els professors escultors de l’escola van acollir la proposta i van formar l’equip que finalment dissenyaria la peça d’art públic. Es va contactar tot seguit amb l’Associació Catalana de Víctimes d’Organitzacions Terroristes, i amb l’escultor Jesús Fructuoso, vinculat a aquesta última entitat.
Segons expliquen els creadors, el quadrat, en tant que forma elemental primària, vol simbolitzar l’equilibri, el benestar, l’estabilitat, el repòs i la plenitud de la vida de les persones, de les famílies i de la societat en general. Es presenta fragmentat i amb la part despresa desequilibrada per al·ludir al patiment d’una agressió terrorista i generar un sentiment d’angoixa en l’espectador que es podria relacionar amb l’angoixa i el patiment de les víctimes i les seves famílies mentre intenten superar les pors i refer les seves vides. El rectangle de vidre que separa els dos trossos és de proporcions àuries i se situa al mig per simbolitzar la llum i l’esperança. En principi es pensava en una escultura més monumental, però va haver de ser reduïda per ajustar-la a l’alçada de la tanca que dóna al carrer del Comte d’Urgell. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:bronze i vidre laminat


La Diputació de Barcelona ret homenatge a les víctimes del terrorisme i els dedica aquest memorial democràtic

dimecres, 8 de maig del 2019

Llegenda del Cavall Bernat


El Cavall Bernat, font:cortineta.com

La llegenda de Cavall Bernat explica que ja fa molt temps hi havia un llenyataire que vivia en un poblet dels voltants de Montserrat. Es guanyava la vida tallant i venent llenya que recollia dels boscos de la muntanya. Era una feina dura i sacrificada, ja que es passava el dia aterrant arbres a cops de destral i transportant fatigosament els feixos als pobles de la plana, vora el riu. El llenyataire somiava que algun dia poder tenir un cavall que ajudaria fer la feina molt més de pressa. Ja que aquest li serviria no només per transportar la llenya, sinó que a més podria fer més viatges, i per tant multiplicar els seus beneficis. Però el llenyataire es lamentava perqueè mai es podria comprar un cavall, i és que no tenia diners pràcticament ni per menjar.
El Llenyataire, font:wikipedia

Un dia mentre el llenyataire estava a la muntanya feinejant, va aparèixer el diable que li va prestar un cavall anomenat Bernat, ràpid com un llampec, perquè l'ajudés en aquesta feina. "Cavall Bernat, Cavall Bernat, baixa la llenya al Llobregat", deia el llenyataire al cavall. Però, seguint la llegenda, qui fa pactes amb el diable alguna cosa ha de donar a canvi. La condició imposada pel diable va ser que al cap de deu anys el llenyataire li havia de proporcionar un altre cavall més gran i més fort. Si, pel contrari, el llenyataire no complia amb la seva promesa hauria d'anar a viure a casa del diable per sempre més.
font:editorialsusaeta.com
font:boulderinbcn.com
El llenyataire es va fer ric gràcies a l'ajuda del cavall Bernat però el dia que es complien els deu anys, el diable li recordà la promesa que el llenyataire ja havia oblidat. Davant d'això, va pregar a la Mare de Déu de Montserrat i llavors un fort terrabastall va retrunyir per tota la muntanya. El cavall en sentir aquell soroll tan temible i va fugir corrents muntanya amunt, amb cosa de segons, el diable per més que crida per intentar impedir la fugida del cavall, no pot fer-ne res. El cavall en arribar al cim de la serralada, després de fer uns quants saltirons, fa un crit ensordidor i s'acaba transformant en una pedra assenyalant el cel. 
font:editorialsusaeta.com
És aleshores quan el llenyataire fa veure al Diable, que no pot haver-hi tracte si en falta una part, ja que el cavall s'havia convertit en pedra. Així que si ho volia, el Diable es podia emportar qualsevol de les altres pedres que havia a la muntanya. El Diable en sentir-se burlat, va decidir marxar de pet a l'infern. No sense abans maleir el cavall que ara restava convertit en pedra per tal de que ningú pogués pujar al seu cim, i si mai algú ho feia, si era home es convertiria en dona, i si era dona en home."

Historia
Aquesta llegenda es refereix a un cim de la muntanya de Montserrat, anomenat Cavall Bernat ubicat a la comarca del Bages, sobre el límit entre els municipis de Monistrol de Montserrat i de Marganell. Dins el massís ocupa una posició central, localitzant-se a l'extrem més occidental de la Regió de la Tebaida o de Sant Salvador.
El Cavall Bernat no sols és la muntanya més coneguda i rellevant de Montserrat, sinó també una de les més emblemàtiques de Catalunya: 
La seva forma fàl·lica quasi perfecta, altiva i esvelta, sempre ha cridat molt l'atenció, i hi cal cercar l'etimologia del seu nom: Carall Bernat; carall és sinònim de penis en un llenguatge barroer.
El Cavall Bernat, font:google earth
La reputació d'inexpugnable de què gaudia al principi, així com les circumstàncies poc menys que èpiques en què es va produir la primera escalada l'any 1935, van sumar-se a la fama i a l'interès general per aquesta muntanya.
Les nombroses històries i anècdotes associades a aquest cim són ben conegudes i prou interessants com per haver merescut ser publicades en un llibre per si soles: Història d'una pedra: Cavall Bernat de Montserrat, 1935-1985, de Josep Barberà i Suqué.
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Llegenda_del_Cavall_Bernat
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/El_Cavall_Bernat
Veure informació http://mmaparicios.com/
Veure més LLEGENDES CATALANES