dimecres, 13 d’abril del 2022

Escultura Naixament de Venus Parc de la Ciutadella

 

"El grup central de la cascada representa el naixement de Venus i consta de la figura de la deessa dreta amb els braços alçats i dues nàiades ajagudes als peus, alhora que una gran petxina, el conegut atribut del naixement de la deessa, tanca la composició darrere del conjunt.

Aquest grup reposa sobre un grup de roques irregular d'on neix el primer brollador de la cascada. En el següent salt d'aigua hi ha quatre cavalls de mar, amb les potes del davant rampants i amb mig cos de peix, i dóna per fet que el conjunt principal recolza sobre un carruatge imaginari. L'aparició dels cavalls és estranya en el tema del naixement de Venus, ja que va ser portada cap a la costa pels vents sobre una gran petxina, que és la imatge més usual.

Es pot explicar l'existència d'aquestes quatre figures i de l'inexistent carruatge a partir de la Cascada projectada per Henri Espérandieu a Marsella (realitzada entre 1862 i 1869), que inspirà Fontseré (aquest havia visitat la ciutat francesa) i que té una composició molt similar. El tema central del conjunt escultòric és una al·legoria del riu Durance realitzada per Jules Cavelier (París, 1814-1894), acompanyada de les al·legories de la vinya i del blat, que reposen sobre un carro estirat per quatre braus en una posició idèntica a la dels cavalls de la Ciutadella, amb les potes rampants com si saltessin la plataforma de la cascada. L'aparició dels cavalls en el naixement de Venus, doncs, es pot explicar com una transposició formal des del conjunt marsellès a la cascada de Barcelona i, per tant, perd el significat iconològic, tot i que el recurs resulta molt efectiu en el cas de Barcelona, ja que la cascada és més vertical.

El programa de Marsella celebrava l'arribada a la ciutat de les aigües del riu Durance l'any 1847, després de molts treballs -més de 300 quilòmetres de canals- per regar una regió molt seca, amb la prosperitat que va implicar (representada per les al·legories de la vinya i el blat). El Durance és un riu de la Camarga, coneguda pels seus braus, cosa que fa el conjunt iconològicament coherent i narratiu.

La composició de les tres figures demostra la gran frontalitat amb què els germans Vallmitjana van dissenyar el conjunt, pensat per ser visible des de la base de la cascada, a gran distància, i van buscar realçar la figura de Venus: la figura es retalla contra el cel, ja que no té res al darrere, i emmarcada perfectament per l'arc de triomf de l'arquitectura, exagerant el moviment dels braços, molt dinàmic i contraposat respecte del grup compacte que formen les dues nàiades amb la petxina.

Aquest conjunt s'atribueix normalment a Venanci Vallmitjana, per la comparació amb altres obres individuals dels dos germans. La Venus, molt elegant, transmet la sensació que comença a despertar-se, amb el cap poc alçat i la mirada baixa, alhora que el vigorós gest dels braços -amb certa consonància amb la figura central de la dansa de Carpeaux realitzada el 1869- li donen una tensió remarcable, subratllada pel moviment del la llarga cabellera moguda pel vent.

La realització material del conjunt la va portar a terme l'escultor Eduard B. Alentorn, seguint el model dels Vallmitjana. Amb la conformitat de Fontseré, hi va afegir una sèrie d'elements vegetals a la part posterior de la base, ja que el conjunt es podia veure també des del darrere. També hi afegí dues grans hèlixs, que tant podrien al·ludir a la modernització dels vaixells, tenint en compte la importància marítima de Barcelona i el significat de naixement i renovació que té tot el conjunt, com també al carro -inexistent- de Venus, tant per la disposició als costats, com si fossin rodes, com per la força motora que tots dos elements representen. Cal recordar també que la idea de fer a la Ciutadella un palau de les arts i la indústria era molt comuna a l'època, com ho demostra el primer projecte del mateix Fontseré de 1868 i, per tant, potser no és estrany trobar aquest element en una escultura de temàtica clàssica que, per altra banda, ja hem vist que no era gaire estricta en la seva iconografia."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antoni José Pitarch i Llorenç Bonet

Materials:Marbre












 

Foto antiga del Naixament de Venus, font:Ajuntament de Bcn
 

 Més informació:Viquipèdia Cascada del Parc de la Ciutadella

Cascada del Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Venus

Escultura de Venus d'Arles, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Venanci i Agapit Vallmitjana i Barbany (model), Eduard B. Alentorn (realització)

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Venanci Vallmitjana i Barbany

Venanci Vallmitajana i Barbany, font:Viquipèdia

 Més informació: Viquipèdia Agapit Vallmitjana i Barbany

Agapit Vallmitjana i Barbany, font:Viquipèdia

 

Més informació:Viquipèdia Eduard B. Alentorn

Eduard Batiste Alentorn, font:Viquipèdia

 

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia

 

Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 


dimarts, 12 d’abril del 2022

Escultura Faunes Parc de la Ciutadella

 

"Rossend Nobas, per un preu de 9.000 pessetes segons el contracte, signa aquests dos faunes encarregats de tancar compositivament el grup central de la font. Són segurament la qüestió formal i la seva relació amb el concepte de fecunditat el que ens porta a trobar aquest dos fidels seguidors de les comitives de Bacus, gens habituals en les representacions del naixement de Venus. A l'esquerra de la deessa apareix el déu Pan tocant la siringa, la flauta que va inventar mentre perseguia la nimfa del mateix nom que, per fugir d'ell, es va convertir en un grup de canyes. Porta els seus atributs com a déu dels ramats: una cabra en el seu si i una vara de pastor; també ens mostra les banyes mentre sembla recordar, anhelat, la desapareguda bellesa de Siringa que ara agafa amb la seva mà en forma d'instrument musical. A la dreta de Venus, fent pendant, Nobas realitza un faune, cobert amb una pell de lleó i guarnit amb fulles de vinya, en referència al culte bàquic. Amb les seves mans agafa dos cròtals que abandona, bocabadat, davant la visió de les belles nàiades que habiten la font. El domini tècnic de l'escultor és ben notable en aquesta parella: només cal fixar-se en l'aconseguida expressió de les cares dels faunes i l'equilibri compositiu que estableixen entre elles i amb la resta del conjunt."










Més informació:Viquipèdia Faunes

Faune tocant la flauta, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Cascada del Parc de la Ciutadella

Cascada del Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Rossend Nobas i Ballbé

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Rossend Nobas i Ballbé

Rossend Nobas, font:Viquipèdia
 

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia

 

Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 

dilluns, 11 d’abril del 2022

Escultura Venus Parc de la Ciutadella

 

"En el frontó arrodonit es representa, en un alt relleu, la figura de Venus repenjada indolentment sobre un peix grotesc, acompanyada de cinc putti amb diferents petxines i cargols marins.

L'escena representada és un tema decoratiu molt comú, la representació de la deessa de l'amor acompanyada d'un grup indeterminat de putti. Els elements marins, molt poc corrents en una representació de Venus, s'expliquen per la laxitud iconològica de tot el conjunt, ja que el nexe d'unió entre totes les figures és l'element líquid -menys l'Aurora-, per la qual cosa no és estranya aquesta reinterpretació en clau "marina" del tema decoratiu de Venus. A més, els dos putti situats sobre les portes laterals també porten elements marins -un cargol de mar i un dofí- en un intent de relacionar les diferents parts del conjunt.

En el Palau de Longchamp de Marsella, que inspirà a Fontseré, també hi trobem la figura de Venus seguida d'un grup de putti, en una posició molt semblant a la realitzada per Francesc Pagés, i en el mateix emplaçament que a Barcelona, sobre el conjunt central. Encara que el fris de Marsella sigui un baix relleu i que no hi aparegui cap element marí, la filiació del disseny de Fontseré del timpà de la cascada sembla evident trobar-la, un cop més, en el conjunt de Henri Espérandieu."




Frontal de Venus, font:musiquesvoyages.m.u.pic.centerblog.net

Palau de Longchamp de Marsella, font:renfe-sncf.com



Més informació:Viquipèdia Cascada Parc de la Ciutadella

Cascada del Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Frances Pagès i Serratosa

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Francesc Pagès i Serratosa

 

 

Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia


Veure més Art Públic Ciutat Vella Est 

 

Escultura Grius Parc de la Ciutadella

 

"Fontseré ideà quatre figures perquè actuessin com a elements de transició visual entre les dues llacunes de la part inferior de la font. Aquestes figures representen quatre grius, monstres fantàstics de la mitologia oriental, meitat lleó meitat àguila, coneguts per ser custodis d'elements sagrats, per la qual cosa la seva representació no és estranya en els accessos de moltes ciutats de l'orient mitjà. Tot i que el griu és conegut estrictament com la barreja entre un lleó i una àguila, la seva representació pot variar molt, barrejant-se amb parts d'altres animals, a vegades amb al·lusions simbòliques, sense que sigui aquest el cas de la Ciutadella. La relació amb el tema de Venus no té cap lligam iconològic clar, per la qual cosa fa pensar, un cop més, que la seva aparició és simplement un fet decoratiu.

Com que es tracta de la representació d'uns éssers animals, sense una iconografia gaire clara, Ramon Atché va optar per establir lleus diferències entre els monstres, per la qual cosa cap no és igual. Un té el cap d'àguila mentre el cap dels altres és de lleó, i les ales de cada figura estan tractades d'una manera diferent: des d'unes ales membranoses de rat-penat a diferents tipus de plomes, més grans o més petites, o escates.

Els quatre grius, per la seva mateixa artificialitat -animals irreals- estan tractats com a elements decoratius, sense que hi hagi cap intenció per part de l'escultor de verisme; per això, l'estilització dels animals -les ales, els caps, la posició- és molt més lliure que en altres elements del conjunt. En aquestes obres s'ha volgut veure un precedent del modernisme, tenint en compte la posterior popularitat de Rafael Atché, que va arribar a retratar el rei Alfons XII."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antoni José Pitarch i Llorenç Benet

Materials:Marbre










 





Més informació:Viquipèdia Grius

Model de Griu, font:Viquipèdia

 

Més informació:Viquipèdia Cascada Parc de la Ciutadella

Cascada del Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

 Autor

Escultor:Rafael Atché

Disseny:Josep Fontseré i Mestre

Més informació:Viquipèdia Rafael Atché

Rafael Atché, font:Viquipèdia
 
Més informació:Viquipèdia Josep Fontseré i Mestre

Josep Fontseré, font:Viquipèdia


Veure més Art Públic Ciutat Vella Est