"La idea de les “Configuracions urbanes” ha ajudat Barcelona a disposar
d'una obra del gran escultor madrileny Juan Muñoz, mort prematurament el
2001. A la plaça del Mar, situada al final del passeig de Joan de
Borbó, s'aixeca, en una glorieta sense vidres, aquesta obra plena de
melangia on hi ha els saltamartins tan habituals en l'obra de Muñoz. La
glorieta s'inspira en l'umbracle del Parc de la Ciutadella. La idea de
l'artista, d'acord amb el títol que va donar a l'obra -Una habitación donde siempre llueve-,
era que en aquell espai sempre hi plogués. Dificultats tècniques, que
implicaven un sistema de recirculació d'aigua i filtres per tal d'evitar
les fulles dels arbres que normalment omplen aquell espai, van fer que
s'ajornés aquesta part de la instal·lació. En converses posteriors es
van proposar altres alternatives, perquè l'autor trobava que l'obra era
incompleta. De tota manera, Muñoz reconeixia les dificultats de posar en
pràctica la idea que tenia. La seva mort va tallar aquest procés i a la
glorieta només hi plou quan la meteorologia ho fa possible. El 2004, en
fer-se un aparcament, va caldre desmuntar-lo i tornar-lo a instal·lar
amb un nou paviment de marbre. Ara queda mig metre més aixecat del que
era quan es va posar per primer cop."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas
"Les obres de Juan Muñoz privilegien per un igual les
figures que les componen i els espais que les contenen. Sens dubte, es
relacionen amb el realisme atmosfèric del barroc espanyol però d'altra
banda, aquesta qualitat atmosfèrica subratlla una ponderació privada i
imaginària del temps, que perllonga l'instant i subverteix qualsevol
necessitat de seqüència a la manera surrealista. Es tracta gairebé
sempre de personatges anònims de sobri expressionisme, fossilitzats en
actituds relacionades amb elements arquitectònics o decoratius, o
senzillament convertits en pesats i imbolcables saltamartins. A les
composicions hi ha sempre una reminiscència escenogràfica, però en
realitat no es tracta d'una reminiscència sinó d'una possibilitat
dramàtica o còmica. Muñoz recrea un cert “situacionisme pre-dramàtic” de
naturalesa estrictament plàstica i espacial, en què la trama pot sorgir
en qualsevol moment, però l'objectiu del qual és establir la
possibilitat i, potser, la desesperant necessitat que això esdevingui.
Com passa amb la vida mateixa, els personatges
semblen incapacitats per a la comunicació, si no és mitjançant l'ús
d'estereotips lingüístics de múltiple significat, òptims per a la
teràpia dels neuròtics, i barreres perfectes per amagar la intimitat
vulgar, ja que la seva vida no val ni un guió.
L'obra que Juan Muñoz ha creat a la plaça del Mar
estableix un espai inquietant que connecta volitivament amb l'Umbracle
del Parc de la Ciutadella. En aquest cas, però, no hi ha plantes a
l'interior, sinó a l'exterior, on els arbres conformen un entorn
superposat. Només els personatges romanen sota l'enreixat, disposats per
a la trama, com a actors pirandel·lians a la recerca d'un autor."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Gloria Moure
Materials:Ferro i bronze, marbre al terra
Més informació:Portvellbcn.cat Una habitació on sempre hi plou
|
Una habitació on sempre hi plou, font:Portvellbcn.cat
|
Autor
Escultor:Juan Muñoz Torregrosa
Més informació:Viquipèdia Juan Muñoz
Més informació:Abcblogs.abc.es Juan Muñoz
|
Juan Muñoz, font:abcblogs.abc.es
|
Veure més Art Públic Ciutat Vella Est