dilluns, 15 d’abril del 2019

Museu del Disseny

"El Museu del Disseny de Barcelona és un museu inaugurat al desembre de 2014 depenent de l'Institut de Cultura de Barcelona que s'origina a partir de la integració de les col·leccions del Museu de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i d'Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques. El museu està ubicat a l'edifici del Disseny Hub Barcelona, a la Plaça de les Glòries Catalanes, compartint la seu amb el Foment de les Arts i del Disseny (FAD) i el Barcelona Centre de Disseny (BCD), dues institucions pioneres en la promoció i el desenvolupament del disseny a Catalunya"
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Museu_del_Disseny_de_Barcelona
L'edifici està situat a la plaça de les Glòries obra de MBM arquitectes, l'estudi format per Oriol Bohigas, Josep Martorell, David Mackay, Oriol Capdevila i Francesc Gual. La part més visible de l'edifici està afrontada a la plaça de les Glòries plantejat també com un espai de pas entre el barri del Clot i del Ploblenou i nou centre cultural del Districte 22@, formant part també del projecte renovador de la plaça de les Glòries juntament amb la Torre Agbar i el nou edifici del mercat dels Encants. Disposa de dues entrades: una pel carrer d'Àvila i una altra per la plaça de les Glòries les quals es troben en un únic vestíbul que distribueix l'espai i els accessos a diversos serveis.
El terreny presentava un gran desnivell que s'ha aprofitat per a les plantes subterrànies. Per sota del nivell de la plaça trobem dues plantes soterrades i un entresòl amb les sales de reserva i la gestió del Museu del Disseny, les oficines, la biblioteca pública del Clot.
L'espai superior té forma de paral·lelepípede tallat al biaix, en tres plantes i hi trobem l'auditori de 320 seients (593 m2) a la planta superior i sales d'exposicions a les altres.
L'edifici també es plantejava de manera sostenible amb diversos recursos com són la construcció amb materials simples (plaques de zinc, ferro fos, vidre, formigó, alumini, fusta), l'ús de panells fotovoltaics instal·lats a la coberta, la reutilització d'aigües pluvials, l'aprofitament de la llum natural a través de lluernes i l'ús de la inèrcia tèrmica.
Museu del Disseny a la plaça de les Glories


















Vista aèria Museu del Disseny, font:google earth
Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Oriol_Bohigas_i_Guardiola
Oriol Bohigas i Guardiola, font:biografiasyvidas.com


dijous, 11 d’abril del 2019

Llegenda del Timbaler del Bruc


Monument al Timbaler del Bruc
El timbaler del Bruc és una llegenda formada a partir de fets ocorreguts el 1808 durant la guerra del Francès basant-se en la personalitat històrica d'Isidre Lluçà i Casanoves, nascut a Santpedor (Bages) l'11 de març de 1791 i mort el 6 d'abril de 1809, a qui s'atribueix la personalitat real del timbaler.
"El primer combat fou lliurat el 6 de juny de 1808 en una collada prop del Bruc (Anoia), entre una columna de 3.800 soldats, la majoria italians, de l’exèrcit francès del general Duhesme, comandada pel brigadier Schwartz, que, procedent de Barcelona, es dirigia a Manresa, i les tropes resistents integrades per un destacament de suïssos del regiment d’infanteria Wimpffen número 1, un grup de guàrdies valons escàpols de la guarnició francesa de Barcelona i entre 1.000 i 2.000 membres de sometents catalans provinents de Manresa i del seu corregiment i d’Igualada i dels pobles de la rodalia, tots ells comandats pel tinent suís Francesc Krutter i Grotz.
La presència inesperada d’un exèrcit regular i el repic de campanes que convocava a sometent feren suposar a Schwartz unes forces molt superiors a les que en realitat hi havia i manà de recular; les baixes franceses, però, foren unes 300. La victòria popular, la primera des de la invasió francesa, desvetllà l’esperit de resistència, amb àmplies repercussions per al futur de la guerra. La presència real de sometents, dirigits de fet per una minoria rectora predominant, eclesiàstica i gremial, i impel·lits possiblement també pel malestar social i econòmic, donà lloc a una llegenda en la qual la victòria era obra d’un exèrcit integrat exclusivament per gent del poble sense preparació militar i armada molt primitivament, i a la confusió que creà l’eco del repic del timbal d’un minyó, que féu suposar als francesos un gros exèrcit."
Timbaler del Bruc, de Frederic Marès
Veure informació Enciclopedia.cat
Historiografia
"El 9 de febrer de 1808 el general de l'exèrcit napoleònic Philippe Guillaume Duhesme, entrà a Catalunya pel pas de la Jonquera i a mitjans de febrer ja havia arribat a Barcelona. Els francesos passaren a governar Catalunya i aquesta entrà en una crisi econòmica principalment per la interrupció del comerç amb Amèrica. Això junt amb l'animadversió a les idees anticlericals i revolucionàries que representaven la França d'aquella època expliquen la tenaç resistència dels catalans al nou règim francès.
Càrrega del 4t Regiment d'Hússars de l'Exèrcit francès a Tarragona durant la Guerra del Francès,  d'Augusto Ferrer Dalmau
El 4 de juny de 1808 una columna francesa dirigida pel general Schwartz sortí de Barcelona en direcció a Lleida i Saragossa amb ordres de castigar Manresa i Igualada, la primera per la crema del paper segellat i l'altra per la seva situació estratègica en el camí ral. Els efectius francesos eren de 3.800 homes, bàsicament italians i suïssos. El 6 de juny començà la Primera batalla del Bruc. L'exèrcit espanyol era en part professional amb combatents també suïssos dirigits pel tinent suís Franz Krutter Grotz i en part voluntaris dels sometents catalans de Manresa, Igualada, Tàrrega i rodalia i en total eren uns 2.000 homes. L'exèrcit francès va ser vençut en una emboscada i 300 dels seus homes van morir.
Sometent. Episodi de la Guerra del Francès 1808 de Ramon Martí Alsina, 1866
El 14 de juny de 1808 va tenir lloc la segona batalla del Bruc molt més important des del punt de vista militar i on el factor sorpresa ja no hi era i les forces franceses eren molt més importants i les dirigia el general Joseph Chabran que era més experimentat. Els francesos arribaren al Bruc per dues columnes s'enfrontaren a les forces regulars (uns 1.500 soldats) i sometents dirigides per Joan Baget dels terços de Lleida i de Tàrrega a més dels regiments suïssos. L'artilleria espanyola va decidir la batalla en favor seu."
Festa del Timbaler del Bruc, font:festacatalunya.cat
Veure informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Timbaler_del_Bruc
Més informació Wikipedia Batalla del Bruc
Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Sometent
Veure més LLEGENDES CATALANES

dimecres, 10 d’abril del 2019

Poema naixement camí i destrucció

"Els campionats del món de ciclisme en pista van tenir lloc a Barcelona l'agost de 1984. Per poder-los realitzar, va caldre construir un velòdrom. El lloc escollit va ser la Vall d'Hebron. El arquitectes autors d'aquesta instal·lació olímpica, Esteve Bonell i Francesc Rius, van ser també els encarregats d'enjardinar els entorns i van demanar la col·laboració del poeta Joan Brossa.
Aquest va concebre un dels seus poemes visuals que es desenvoluparia sobre un petit parc -posteriorment batejat amb el nom del ciclista Marià Cañardo- en tres etapes que el visitant era convidat a recórrer: des de la gran lletra A majúscula de pedra, de 16 metres d'alçada, que fa de porta, fins a les runes d'una lletra A idèntica que clouen l'itinerari. Entremig, tot de signes de puntuació escampats sobre l'herba, entre vegetació plenament mediterrània, garrofers, oliveres i xiprers: punt, coma, tres punts, signes d'interrogació i d'admiració, parèntesis, dos punts, cometes, barra i claudàtors."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials: pedra artificial
Poema visual transitable, naixement, camí i destrucció
















Més informació https://ca.wikipedia.org/wiki/Joan_Brossa_i_Cuervo

Veure més Art Públic Horta Guinardó

dimarts, 9 d’abril del 2019

Llegenda del Fra Joan Garí


L'estàtua de la Moreneta, a la plaça Catalunya, en mans de Joan Garí, font:lavanguardia.com
Guifré el Pelós, comte de Barcelona, també te relació amb la muntanya màgica de Montserrat amb la presència de l'ermità Joan Garí, vinculat a la història de la fundació de l'abadia de Montserrat.

"La Llegenda explica que, cap a l'any 859, quan era comte de Barcelona Guifré el Pelós, vivia a Montserrat un anacoreta anomenat Joan Garí. Tenia fama de ser molt auster, vivia menjant fruits del bosc i bevent aigua clara que tenia vora la seva cova, la Cova de Fra Garí, situada molt per damunt del camí que mena a l'ermita de Sant Miquel.

Cova de Joan Garí, font:totmontserrat.cat
Fra Garí es va guanyar la fama de sant per la seva vida contemplativa, però el dimoni es proposà arruïnar-li la santedat utilitzant totes les temptacions que fessin falta. Llucifer sortí de les coves del Salnitre, a Collbató, disfressat d'ermità vell amb aspecte venerable, i procurà trobar-se com per casualitat amb Joan Garí. Quan es trobaren, Joan Garí li preguntà qui era i on vivia, i el dimoni respongué que feia trenta anys que s'estava fent penitència a una cova molt petita, i que només sortia una vegada cada deu anys a fora. A poc a poc, el dimoni anà guanyant-se la confiança de l'anacoreta, fins al punt que Joan Garí el considerà el seu mestre. I Fra Garí anava cada tarda a visitar-lo per explicar-li els seus dubtes i tot el que li passava. Encara que el fals ermità intentava crear més dubtes i temptacions en Fra Garí, la seva fe era molt sòlida i costava molt d'anihilar fins i tot per al mateix dimoni. Finalment, Llucifer calculà un nou estratagema: va endimoniar el cos de la donzella Riquilda, filla del comte Guifré el Pelós.

El Comte Guifré amb la seva filla Riquilda a la cova del Fra Garí per Joan Amades, font:totmontserrat.cat
L'endimoniada no parava de cridar que només es guariria si l'exorcitzava Joan Garí, i per això el comte Guifré decidí portar-la a Montserrat immediatament. Allà la va guarir Joan Garí resant en silenci, però per por que no tornés a quedar posseïda de camí a Barcelona, el comte li pregà que admetés durant uns quants dies la seva filla a la cova. Garí dubtava, però finalment acceptà la petició. Insegur de si mateix, en veure que la temptació envaïa els seus pensaments, anà a buscar el fals ermità; però el diable, en comptes d'apaivagar els seus pensaments, encara els hi enardia més i l'instà a seguir els seus desitjos. Vençut per la temptació, fra Garí forçà la noia i la violà. Horroritzat per la seva falta, anà novament a demanar consell a l'ermità, i aquest li aconsellà -tot lliurant-li un ganivet- que el millor era desfer-se de la noia.

Llucifer amb Garí per Ramon Miquel i Planas, font:totmontserrat
Morta la donzella, Garí se la va carregar al coll i l'enterrà d'amagat o, segons altres versions, l'estimbà daltabaix d'una penya. Un cop fet això, el fals ermità es mostrà de sobte en el seu autèntic aspecte, i veient que el Diable l'havia enganyat, Fra Joan marxà plorant aquella mateixa nit cap a Roma per demanar el perdó del Papa. A Roma, aquest, després d'escoltar-lo, li digué:
El teu pecat és tan gran que no sé pas si té perdó. Com una bèstia has pecat, com una bèstia has de fer penitència. Torna a Montserrat, camina sempre de mans a terra. No et rentis mai més ni toquis aigua si no és per beure. No diguis mai més paraula, perquè les bèsties tampoc no enraonen. Menja herbes i arrels de la muntanya. No et posis al damunt cap fil de roba, rep del tot els raigs del sol i la humitat de la serena. Fuig i esquiva el tracte de la gent. No miris mai el cel, perquè no n'ets digne.
Fra Garí sortí de Roma tal com li havia indicat el Sant Pare, trigà tres anys per arribar novament a Montserrat, on va viure sol durant set anys més sense ni dir paraula. El cos se li va ennegrir en cobrir-se-li de pèls llargs, talment com si fos un ós.

Detall de l'antiga majòlica del carrer Comtal de Barcelona, font:totmontserrat.cat

Un dia, uns cavallers van anar a caçar, i veient-lo, van creure que era un animal; com que no semblava pas perillós, el capturaren i el tancaren en una gàbia amb la idea de regalar-lo al comte. Fou dut a Barcelona.

Detall de l'antiga majòlica del carrer Comtal de Barcelona, font:totmontserrat.cat
En aquells mesos la comtessa havia donat a llum un nen, el príncep Miró. El baptisme del fill dels comtes es va fer amb gran solemnitat, amb un gran banquet al qual els cavallers portaren el monstre que havien capturat a Montserrat. Heus ací que la dida es passejava per allí portant el petit Miró en braços; quan l'infant veié l'animal, davant la sorpresa general, digué:
-Alça't, fra Garí, que Déu ja t'ha perdonat!
Aleshores fra Garí s'incorporà deixant tots els presents astorats. De seguida el comte va ordenar rentar-lo i tallar-li el pèl; tot seguit li demanà que què havia estat de la seva filla, que no havia tornat a veure des del dia que la hi va deixar. Fra Garí li ho explicà tot i demanà un càstig pel seu crim, però el comte, magnànim, perdonà a qui Déu ja havia perdonat. Tot i així, Guifré demanà que almenys li digués on era el cos de la filla morta per tal d'enterrar-lo dignament a Barcelona.

Detall de l'antiga majòlica del carrer Comtal de Barcelona, font:totmontserrat.cat
El seu seguici, conduït per l'anacoreta, arribà fins al punt indicat, però per alegria de tots la trobaren viva, miracle que la noia atribuïa a la intercessió de la Mare de Déu. La princesa va voler quedar-se per sempre a Montserrat, i el comte, agraït, ordenà que es construís un monestir de monges, el futur de Santa Cecília de Montserrat, del qual Riquilda en seria la primera abadessa."


Riquilda per Ramon Miquel i Planas, font:totmontserrat.cat
Font de informació Wikipedia Fra Joan Garí
Més informació https://totmontserrat.cat/narracio/llegendes/llegenda-de-fra-gari/

Historiografia de la llegenda

"En realitat el monestir de Montserrat va ser fundat com a filial del monestir benedictí de Ripoll en el segle XI. I el monestir de Santa Cecília data del segle X. De la mateixa manera, la imatge de la Verge de Montserrat, la famosa Moreneta, data del segle XII.

Monastir de Santa Cecilia, font:gencat.cat

La història llegendària de fra Joan Garí seria el resultat de l’adaptació d’una vella llegenda siriana popularitzada en l’Europa medieval. La història va popularitzar-se gràcies a les narracions de Pedro de Burgos (1514) i Cristóbal de Virués (1587) en el segle XVI i va ser recuperada per l’escriptor Pere Serra i Postius a començaments del segle XVIII. Amb la Renaixença, la història esdevindria un recurs freqüent de la literatura catalana romàntica gràcies a l’obra de Jacint Verdaguer (Llegenda de Montserrat, 1880) i Joan Maragall (Visions i cants, 1900)."



Fra Garí. Museu Història de la Ciutat Barcelona
Font de informació  http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/etiqueta/guifre-el-pelos/
Veure més LLEGENDES CATALANES


Festa de Sant Josep de Nazaret

La diada de Sant Josep, el 19 de març, és el dia en el qual se celebra el dia del pare. D'acord amb el cristianisme, Josep és el pare putatiu de Jesús. Malgrat el secular oblit envers el sant patriarca, el seu nom és dels més estès. El proverbi ens diu:
De Joseps, Joans i ases
n'hi ha per totes les cases

Patriarca Sant Josep, font:costumarí català de Joan Amades
L'ofici de fuster té a Sant Josep per patró des del segle XVI. En l'antiguitat es considerava perillós per la combustibilitat de la fusta i per tal d'evitar la possibilitat de calar foc, obligaven els fusters a treballar a la platja, Els fusters a Barcelona havien tingut els obradors a la platja que s'estenia on s'escau el passeig del davant de l'estació de França. El gremi dels fusters tenia un altar propi a la Catedral. Cada any els fusters celebraven una solemne funció religiosa. A la capella, exposaven la senyera gremial, que era una de les millors de la ciutat. Repartien flors i dolços a les senyores convidades i panets beneïts a tots els concurrents. Després de la funció religiosa, s'organitzava una processó, presidida per la senyera, que voltava el claustre i l'interior de la Catedral.
Sant Josep fuster de Georges de La Tour, font:3minutosdearte.com
El dia d'avui era tingut com una clariana dins de la Quaresma, i on tothom trencava el cru rigorisme d'aquest període.
Una de les notes típiques d'avui era la pastisseria casolana feta a base de llet sobretot matons i crema. A la primeria del segle passat s'havien posat parades de matons en diversos indrets de la ciutat. A Catalunya, és tradició aquest dia menjar crema cremada, que per aquest motiu s'anomena també crema de Sant Josep.
Crema cremada, font:racocatala.cat
Segons la tradició, el bastó de sant Josep que va florir miraculosament per anunciar-li que ell era l'escollit per a espòs de Maria, era de fusta d'avellaner. Per això cada any, el dia d'avui, l'avellaner floreix. Afegeix la tradició que, en florir, la vara del sant patriarca es convertí en un llessamí; d'ací que tothom cregui que el dia de la seva festa és el millor per a plantar aquestes flors.

Sant Josep amb la vara florida, Esglesia de los Santos Juanes, Bilbao, font:retablosdebizkaia.com
Tothom considera de mal averany per a l'home, el fet de contreure matrimoni el dia d'avui, ja que considera que la dona li serà infidel. D'altre banda Sant Josep és patró dels casats. Les mares que tenen fills o filles per casar reclamen el sant pare de Jesús perquè els faci ben casats.
Per últim, el refranyer ens diu amb referència al dia:
Per a l'Espòs de Maria
tan llarga és la nit com el dia.
Si per Sant Josep no canta el cucut
o és mort o s'ha perdut.
El cant del cucut,
Sant Josep el porta
i Sant Pere se l'emporta
El cigró, per Sant Josep,
just sembrat
i tot just nat.

Font de la informació: Costumarí Català de Joan Amades
Veure més Festes Populars