"Durant la Segona República l'avui desaparegut grup de
Cases Barates Eduardo Aunós va passar a dir-se Francesc Ferrer i
Guàrdia (Alella, 1854 - Barcelona, 1909), en record del mestre fundador
de l'Escola Moderna que havia estat afusellat a Montjuïc el 13 d'octubre
de 1909, injustament acusat de ser un dels promotors de la Setmana
Tràgica. L'Ajuntament de Barcelona havia aprovat el 9 de setembre de
1931, per 26 vots a favor i 8 en contra, fer un monument en record de
Ferrer i Guàrdia. El 27 de juny de 1934, en compliment d'aquest acord,
se'n va posar la primera pedra a una plaça de les Cases Barates que
duien el seu nom, però ja no n'hi va haver de segona. Posteriorment,
durant la Guerra Civil, la plaça d'Urquinaona va canviar de nom i va
esdevenir plaça Ferrer i Guàrdia. Tot, però, va tornar a l'ordre l'any
1939 i el silenci va caure sobre la figura del mestre.
Va haver de passar mig segle perquè es tornés a
tractar el tema en un ple municipal. Tanmateix, la idea de donar per
bona la votació de setembre del 1931 va ensopegar amb l'oposició de
Convergència i Unió i del Partit Popular. La Fundació Ferrer i Guàrdia
va saber donar la volta al tema i el 13 d'octubre de 1989, quan es
complien exactament 80 anys de l'afusellament de Ferrer, hi va haver un
acte d'homenatge a Ferrer i Guàrdia al Saló de Cent no exempt d'una
intervenció crítica, la del regidor de CiU i historiador Josep M. Ainaud
de Lasarte que, tanmateix, va dir que el seu grup acceptaria la
iniciativa de la fundació que duia el nom de l'homenatjat de posar una
còpia del monument que Ferrer tenia a Brussel·les en algun indret de
Barcelona. Així va prosperar la idea de fer una còpia de l'escultura
d'August Puttemans, inaugurada el 1911 a Brussel·les com a senyal de
protesta per l'execució de Ferrer. Va ser realitzada pel belga Robert
Ghysels i va costar tot plegat set milions de pessetes. El lloc triat va
ser una plaça propera al Palau Nacional de Montjuïc i la inauguració va
tenir lloc, en presència de l'alcalde Maragall, de la regidora Maria
Aurèlia Capmany, que va redactar la inscripció que figura al peu del
monument, i de Joan Francesc Pont, president de la Fundació Ferrer i
Guàrdia un plujós matí, el 13 d'octubre de 1990, el mateix dia que, 81
anys enrere, havia estat afusellat el mestre que havia creat l'Escola
Moderna."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas
"August
Puttemans va néixer a Brussel·les el dia 8 d'abril del 1866 i va morir a
Ixelles el 28 de gener del 1922. Es va formar a l'Acadèmia de Belles
Arts de Brussel·les i a París. Sembla que durant els anys de formació
també fa ver estades a Alemanya i Anglaterra. Va destacar com a
bronzista, realitzant peces menors de caràcter decoratiu, bustos i
alguns treballs d'escultura monumental. N'hi ha testimonis als museus de
Brussel·les i d'Ixelles.
El monument brusel·lès a Ferrer i Guàrdia (1911) és
probablement una de les creacions més notables de Puttemans. També és
força coneguda una estàtua de la deessa egípcia Isis que va ser oferta
pel govern belga a Herbert Hoover (1922) com a testimoni d'agraïment per
l'ajut que aquest va prestar als belgues durant la Primera Guerra
Mundial, abans d'esdevenir president dels Estats Units.
En el monument a Ferrer i Guàrdia s'endevina la
influència de l'art decó i més concretament de la petita escultura
decorativa d'estil decó, que Puttemans va conrear. Cossos àgils i en
tensió, elegants i estilitzats, com aquesta figura masculina nua i
atlètica que es posa de puntetes i tensa al límit tota la seva
musculatura per alçar amb les dues mans, talment com una ofrena, una
torxa encesa.
Malgrat que l'escultura és dedicada a Ferrer i
Guàrdia no conté cap al·lusió directa al fundador de l'Escola Moderna.
Hom es pregunta si pot contenir algun simbolisme relacionat amb la
francmaçoneria tenint en compte que Ferrer i Guàrdia hi pertanyia. Allò
que la majoria de la gent percep és tanmateix l'esforç del cos atlètic
per portar la torxa més amunt i més lluny, tal com prescrivia el lema
olímpic: altius, citius, fortius.
Així interpretada, aquesta peça escultòrica, còpia de
l'original, va ser posada en un emplaçament idoni, en una de les rutes
d'accés a l'estadi olímpic, a la mateixa muntanya de Montjuïc on Ferrer i
Guàrdia va ser executat.
Per les seves característiques, constitueix una peça
singular enmig de l'escultura pública barcelonina. D'una banda, aquest
atleta estilitzat representa un contrapunt a l'hegemonia de les robustes
matrones d'inspiració classicista i noucentista que són majoritàries en
el paisatge monumental de la ciutat. D'una altra banda, el simbolisme
expressionista que caracteritza aquesta obra contrasta amb les
al·legories de caràcter naturalista que són predominants en la tradició
escultòrica de Barcelona.
Per fer evident això que s'acaba de dir val la pena
comparar la figura de Puttemans amb dues obres amb què presenta certa
analogia argumental, degudes a dos dels escultors catalans amb més
presència als carrers de la ciutat: Frederic Marès i Josep Clarà. Em
refereixo, concretament, al monument a Francesc Layret, de Marès,
protagonitzat per una matrona que alça una torxa, i al monument als
voluntaris catalans morts a la Primera Guerra Mundial, de Clarà,
protagonitzat per una figura atlètica que pugna per arribar més amunt i
més lluny. Aquestes dues obres reflecteixen llur caràcter mediterrani
mitjançant la sensualitat dels nusos, característica que contrasta
obertament amb les arrels nòrdiques i la tensió expressionista latent en
l'escultura de Puttemans."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Josep Bracons i Clapés
Materials: Bronze sobre pedestal de pedra
|
Estàtua a la plaça de Santa Caterina de Brusel.les (1911), font:Fundació Ferrer Guàrdia
|
Més informació:Viquipèdia Francesc Ferrer i Guàrdia
|
Francesc Ferrer i Guàrdia, font:Viquipèdia
|
Autor
Escultor:Auguste Puttemans
Més informació:Wikipedia Auguste Puttemans
Veure més Art Públic Sants Montjuïc