dilluns, 21 de març del 2022

Monument a Rius i Taulet

 

"L'any 1896 es va decidir fer un monument en record de l'alcalde Francesc de Paula Rius i Taulet, sota el mandat del qual havia tingut lloc l'Exposició de 1888. Es va convocar un concurs que va guanyar el tàndem format per l'arquitecte Pere Falqués i l'escultor Manuel Fuxà. La primera pedra es va col·locar el 26 de setembre de 1897 davant les portes del Parc de la Ciutadella, al final del Saló de Sant Joan, actual passeig de Lluís Companys. Quatre anys després, el 27 de setembre de 1901, el monument va ser inaugurat en presència d'algunes autoritats que havien intervingut en el famós esdeveniment, com Carles Pirozzini. Va respondre en nom de la ciutat l'alcalde Joan Amat i Sormaní. Per alguna raó, Eusebi Arnau va participar en l'obra, modelant la matrona que representa la ciutat de Barcelona."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art públic - Jaume M.Huertas

Materials:Bronze amb pedestal i obelisc de pedra Montju











 


 




 


Més informació: Viquipèdia Francesc de Paula Rius i Taulet

Francesc Rius i Taulet, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Manuel Fuxà

Més informació:Viquipèdia Manuel Fuxà i Leal

Manuel Fuxà per Ramon Cases, font:Viquipèdia

 

 Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 

Deuce Coop Compartiment igualat

 

"James Turrell, artista que treballa l'escultura lumínica, va visitar diversos indrets de Barcelona abans de decidir-se pel que quedava del convent gòtic de sant Agustí, aleshores poc més que un edifici mig enrunat, després que perdés l'ús militar que havia tingut durant anys. Dues portes i els passadissos que segueixen dins el convent, il·luminats amb neons, van ser l'aportació del californià James Turrell a les "Configuracions urbanes". El 1994 va haver de ser desmuntada per les obres de reforma a l'edifici que anava a transformar-se en centre cívic. Michael Bond, assistent de l'artista, va restaurar l'obra de Turrell el 1998 i les portes il·luminades van passar a ser tres."

"Aconseguir que l'obra d'art sigui una constatació d'ella mateixa, una tautologia pura, ha estat una de les ambicions més radicals i esforçades de la segona meitat del segle en l'art contemporani. Aquesta aproximació va trobar el seu ferment més adequat en la idiosincràsia empirista nord-americana, tot i que es va diferenciar netament segons es tractava de creadors que procedien de la Costa Est o de la Costa del Pacífic. En el primer cas, l'enfocament es va centrar en l'inevitable contingut conceptual de tota percepció, demostrant, d'aquesta manera, una clara influència europea. A la Costa Oest, en canvi, la qüestió rellevant no fou destil·lar el que és purament plàstic del procés perceptiu, sinó concentrar-se en la percepció mateixa, i James Turrell n'és un dels exponents més clars.

Turrell entén l'art com a coneixement i experiència i, així doncs, afectat per la fenomenologia psicològica, per bé que en la mesura del possible separat d'intel·lectualitzacions innecessàries. Complexes tecnològicament, però senzilles en la seva factura, les obres de Turrell es configuren a base de projeccions lumíniques difoses, o d'una elevada resolució, les quals accentuen, alteren o subdivideixen espais interiors, o també mitjançant absorcions arquitectòniques de llum exterior. En tots dos casos, es vitalitza la immaterialitat dels corpuscles lumínics, i el buit es transforma en atribut, fent tota objectualitat inconvenient. A l'Antiga Caserna de Sant Agustí, Turrell subratlla una acurada distribució de llum cromàtica, el trajecte en forma de "T" que condueix al claustre ocult del convent. El seu "passadís perceptiu" afegeix una inesperada dimensió artística a l'extraordinari recorregut conformat per la història."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Gloria Moure

Materials:Neons de colors i plafons de guix pintats de blanc, acer corten i llautó



Autor

Escultor:James Turrell

Més informació:Viquipèdia James Turrell

Més informació:Jamesturrell.com

James Turrell, font:kut.org/life-arts
 

 Veure més Art Públic Ciutat Vella Est


dimarts, 15 de març del 2022

Monument a Antonio López y López

 

"El Monument a Antonio López y López va ser un monument commemoratiu dedicat a Antonio López y López de Lamadrid (1817-1883), primer marquès de Comillas, màxim representant de l'alta burgesia barcelonina del segle xix. Es trobava a Barcelona, a la plaça que també porta el seu nom. Va ser inaugurat l'any 1884. En la seva realització hi van intervenir l'arquitecte Josep Oriol Mestres i els escultors Venanci Vallmitjana, Lluís Puigggener, Joan Roig i Solé, Rossend Nobas i Francesc Pagès i Serratosa. Posteriorment també hi va intervenir Frederic Marès. A causa del passat esclavista d'A. López, aquest monument s'ha situat al centre del debat sobre polítiques de memòria en l'espai públic. Finalment, l'estàtua va ser retirada el 2018.

- A dia d'avui romana - el pedestal de pedra projectat per l'arquitecte Josep Oriol Mestre.

A la part inferior hi ha posades diverses inscripcions que constitueixen la dedicatòria del monument. Llegides correlativament diuenː A López y López, gran naviero, senador vitalicio y primer marqués de Comillas. Segueixen les dates de naixement i de mort i unes paraules elogioses del rei Alfons XII.

També a la part baixa de la cara frontal, una placa de marbre conté uns versos de Jacint Verdaguer dedicats al marquès de Comillas, el seu mecenes

Més amunt, a les quatre cares del pedestal, s'hi troben sengles relleus de marbre que fan referència, simbòlicament, a les principals iniciatives empresarials del marquès de Comillas. Són, possiblement, les parts escultòriques del monument que ofereixen major interès. Per la singularitat de les seves temàtiques i per la rellevància dels seus autors dintre de l'escultura catalana del segle xix.

El relleu de la cara frontal, obra de Lluís Puiggener, mostra una figura femenina amb el caduceu, símbol del Comerç, passant les pàgines d'un llibre (de comptabilitat?) que li ofereix una altra figura situada davant seu. Són al·legories de la Societat de Crèdit Mercantil i del Banc Hispano Colonial.

El de la cara posterior, obra de Rossend Nobas, representa una figura femenina amb una cartel·la on es llegeix "López" acompanyada d'un putto amb l'escut de Barcelona. Fa referència a la Companyia Transatlàntica.

El del lateral costat mar, obra de Joan Roig i Solé, mostra dues figures femenines amb els escuts d'Espanya i França cavalcant agermanades sobre unes rodes de tren. Simbolitza la connexió ferroviària entre Espanya i França gràcies als Ferrocarrils del Nord d'Espanya.

El del lateral costat muntanya, de Francesc Pagès i Serratosa, representa una figura femenina amb un escut (al camper, la criatura mitològica, meitat peix, meitat lleó, de l'escut de Manila) acompanyada d'un jove negre que porta la branca d'una planta, possiblement de tabac, ja que es tracta d'una al·legoria de la Companyia de Tabacs de Filipines.

Centrant cada una de les quatre cares de la cornisa s'hi troben els escuts de Barcelona, Santander, Cuba i les Filipines."

Font de la informació:Viquipèdia Antonio López y López

Materials: Marbre, pedra












Més informació:Viquipèdia Antonio López y López

Gravat d'Antonio López de Félix Badillo, font:Viquipèdia

Autor

Escultors dels relleus:Lluís Puiggener,Rossend Nobas,Joan Roig i Solé i Francesc Pagès i Serratosa

Més informació:Viquipèdia Lluís Puiggener i Fernández

Més informació:Viquipèdia Rossend Nobas i Ballbé

Rossend Nobas i Ballbé, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Joan Roig i Solé

Joan Roig i Solé, font:Viquipèdia

Més informació:Viquipèdia Francesc Pagès i Serratosa

 

    Veure més Art Públic Ciutat Vella Est


dilluns, 14 de març del 2022

Font del Forat de la vergonya

 

La Font del Forat de la Vergonya és una font que es situa als Jardins del Pou de la Figuera al casc antic de Barcelona, ​​a prop del Mercat de Santa Caterina.

La font té als seus panells laterals mosaics de rajoles de múltiples colors. A la part superior té un gran test de ferro amb plantes. En un dels costats té la següent inscripció: Parc Autogestionat Forat de la Vergonya.

El nom de la font és el nom oficiós amb què els veïns van nomenar un parc autoconstruït per ells durant un conflicte amb l'Ajuntament de Barcelona entre el 1999 i el 2007. A principis dels anys 2000 l'empresa immobiliària encarregada de reestructurar diverses àrees de Ciutat vella va enderrocar diverses illes de pisos per a la requalificació del sòl per a apartaments i un pàrquing. Els veïns van batejar el nou espai buit sorgit on abans hi havia les seves cases com el Forat de la Vergonya i van reclamar un espai verd. Davant del malestar sorgit, un col·lectiu de veïns van posar en marxa un jardí, un hort, zones de joc per a nens, tarima per a espectacles, zona d'esports. Finalment, l'Ajuntament va remodelar la zona i va construir el parc.

Font de la informació:Elpais.com - Manuel Delgado

Materials:Ferro, formigó, trencadís i vegetació





Autor: Desconegut

 

 Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

 

dissabte, 12 de març del 2022

Escultura Montcada Jazz

 

"La Sala Montcada, situada al carrer Montcada, 20, a la planta baixa del palau Dalmases, va organitzar una exposició de l'artista nord-americà Rodger Mack, que es va interessar per conèixer els canvis que veia en un barri que havia conegut anys enrere. Així, va entrar en contacte amb la Plataforma d'Entitats de la Ribera, que defensa els interessos del barri. Mack va decidir donar-los una de les escultures que exposava i, fins i tot, li va canviar el nom per rebatejar-la com a Montcada Jazz. L'escultura va ser inaugurada pel regidor de Ciutat Vella, Xavier Casas, durant la Festa Major de la Ribera, el setembre de 1994. Durant uns mesos del 2001, mentre es reformava el passeig del Born i la placeta de Montcada, va ser retirada, però es va tornar a instal·lar al començament de 2002."

 

"Dues palmeres Fènix de Canàries i dues pilones de recollida de brossa d’última generació fan companyia, en aquest agradable racó de Barcelona, a la graciosa escultura de Rodger Mack Montcada Jazz. L’autor avui desaparegut havia treballat i residit a la ciutat i coneixia bé els avatars de l’antiquíssim carrer de Montcada, i va voler que la seva obra s’hi afegís per fer-hi un petit homenatge, com ho fa de tant en tant aquell sol d’hivern que es filtra pels carrers gòtics de la Ribera.

La placeta de Montcada és com un saló allargassat, avantsala dels palaus nobles que trobem carrer endins i està envoltada d’edificis del segle XVIII, amb els típics balcons que miren al carrer. Allí, l’escultura s’erigeix esvelta entre els vianants que vaguen pel Born i s’aventuren per aquest antic carrer senyorial on avui s’hi congreguen una munió de museus, sales d’exposicions, botigues de souvenirs i comerços de barri.

Montcada Jazz reïx a integrar-se en el conjunt i sintetitza diverses formes típicament locals, com ara la filigrana típica de la forja del modernisme o l’esperit cubista de Picasso, del qual sembla prendre la verticalitat formal de les seves Demoiselles d’Avignon. Amb una volta, a mode de pòrtic, realça l’espai sense imposar-se en ell, talment com aquell músic de carrer que s’inspira a l’instant en allò que l’envolta. Els nusos que fa l’acer semblen evocar alhora la forja dels balcons i els trinos d’un saxofonista imaginari.

Amb el seu plantejament desenfadat, l’escultura es distancia de la robusta i evocadora obra de Jaume Plensa Born, situada ostensiblement al bell mig passeig adjacent, i de la monumentalitat gòtica de la vetusta església de Santa Maria del Mar –cal recordar el llarg degoteig de morts que va envoltar la seva construcció al segle XIV i que traspúa tot el seu perímetre. L’altre fita omnipresent la marca el pebeter que Helio Piñón i Albert Viaplana varen idear en temps recents per homenatjar amb una flama, al Fossar de les Moreres, els caiguts per la defensa de les llibertats de Catalunya al 1714.

El cert és que al voltant de l’escultura hi passen coses ben mundanes i intranscendents que li donen l’aire viu d’allò quotidià, des dels ciclistes que la utilitzen per lligar-hi amb candaus les seves bicicletes, de vegades veritables relíquies de les màquines amb dues rodes, i que donen un aire de solidesa a la metàl·lica escultura, fins als papers que voleiant s’hi enganxen i que contenen fragments d’insospitades literatures: comuns opuscles turístics, menús extravagants que anuncien “what we can do with a duck”, programes d’exposicions de rabiosa contemporaneïtat o l’ocasional invitació per a un xarrup al local de moda de la vida nocturna del barri. L’escultura també serveix per penjar-hi la bossa del veí que fa una pausa mentre fulleja el diari.

Una petita carcassa de fusta de vells taulons ferroviaris eleva l’escultura un parell de pams per sobre del nivell del sòl i la salva de la freda humitat del terra on fins fa poc temps s’hi trobaven unes arrodonides i lluents llambordes, i alhora amaga, dessota, el pòsit de la pols."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Eduard Tolosa

Materials:Tubs de coure sobre base de fusta





Autor

Escultor:Rodger Mack

Més informació:Wiki Rodger Mack

Rodger Mack, font:library.syr.edu
 

 

Veure més Art Públic Ciutat Vella Est