dijous, 26 de març del 2020

Llegenda de Munussa i Lampègia

Munussa i Lampègia, font:llivia.org
"Fa anys i panys, quan les gallines tenien dents, a Catalunya hi va haver una invasió de sarraïns. Els sarraïns eren un grup de moros i berebers. Malgrat que varen fer la invasió de manera conjunta, arribà un moment en què els berebers sentiren aversió pel fanatisme exagerat dels moros i fins en certes ocasions feien el joc als cristians.Els berebers prengueren com a cabdill Munussa, que havia estat un dels més braus servidors del rei moro de Granada, Abderrahman. Aquell es féu fort a Llívia, des d'on desafiava la fúria del rei moro.
Munussa va enamorar-se bojament de la cristiana Lampègia, filla d'Eudis, duc d'Aquitània, que vivia a Tolosa, on s'havien refugiat gran nombre de cristians. Eudis prometé la mà de la seva filla a Munussa amb la condició que es convertís al cristianisme i ajudés els cristians a la reconquesta. Munussa fou batejat i casat secretament en una església de Besançon i tornà a Llívia, on es lliurà a les dolçors de la lluna de mel.
Munussa i Lampègia, número 26 d'Història i Llegenda, font:comicbookplus.com
Quan Abderrahman conegué la traïdoria de Munussa, foll d'ira, li envià un fort cos d'exèrcit dirigit per Gedhiben-Zeyam, amb ordre d'apoderar-se del castell i portar-li el cap de Munussa, costés el que costés. Els moros van atacar el castell de Llívia amb fúria irresistible i sorprengueren Munussa mal preparat, car les dolçors de l'amor li havien fet oblidar els rigors de la guerra. Munussa tingué temps de fugir del castell amb Lampègia. Quan Gedhi s'adonà que el cabdill se li havia escapat, donà ordres rigoroses a la seva tropa de cercar-lo i prometé un fort premi a qui el trobés.

L'enamorada parella fou trobada a la Molina, al terme d'Alp, prop d'una font dita, segons uns, d'En Planes, i, segons altres, de la Reina, en record d'haver-hi trobat els enamorats. A Munussa, li van tallar el cap, mentre Lampègia, la bellesa de la qual va deixar sorpresos els soldats, fou respectada i portada junt amb la testa del seu marit a la presència del capità de les forces. Gedhi també restà meravellat de la bellesa de Lampègia i decidí fer-ne present al seu senyor. La féu muntar en un cavall, a la cua del qual fou lligada i penjada la testa de Munussa per causar més dolor a Lampègia. En emprendre la retirada la comitiva va trobar-se a Ribes de Freser amb el rei Abderrahman, que acudia en ajuda de Gedhi. Va rebre el present de Lampègia amb gran goig i la va afegir al seu harem.
Font de la Reina a La Molina, font:jesuscanosanchez
Quan el duc d'Aquitània, pare de Lampègia, sabé el que havia passat, fou pres de gran indignació i armà un gran exèrcit format pels cristians fugitius de Catalunya i per molts berebers que sentien un gran odi contra els moros."
Font:Les cent millors llegendes populars de Joan Amades

Altre versió de la llegenda
Era un temps que pels Pirineus encara hi corrien els ossos gegantins i la Cerdanya era habitada pels caçadors salvatges. En mig d’una gran plana, dissimulada entre boscos, s’alçava una antiquissima vila anomenada Lyvia. Aquella Lyvia estava protegida per un tancat de colossal rulls, i havia estat construïda molts segles enrera pel gegant Hèrcules. Hèrcules l’havia bastit ell tot sol en tornar de les seves aventures per Àfrica, Però en els temps que van passar els fets que aquí s’explicaran, a la vella Lyvia ja l’anomenaven Llívia, tal com avui l’anomenem nosaltres, i estava protegida per una muralla de pedra on es refugiaven els cerretans, caçadors de la Cerdanya. Al llarg dels segles moltes tribus havien passat per la Cerdanya, els uns s’hi havien quedat i d’altres havien tirat més endavant, cap on s’acaben les muntanyes i comença el pla. Ara, en l’època que transcorre aquesta llegenda , hi havien arribat els guerrers musulmans conduïts per Menussa, un home alt i fort  dalt d’un cavall del color de les cireres. Menussa tenia els ulls blaus i la cabellera negra, i sempre vestia roba fosca. Feia molts pocs anys que els musulmans havien vençut els anteriors ocupants de la península ibèrica, anomenats visigots. Llavors el Califa de Còrdova distribuí la terra entre els seus capitans. A Menussa, valent entre els valents, li correspongué la Cerdanya, l’alta i bonica plana en mig dels Pirineus, de neus fredes i estanys d’aigua blava.
Munussa, font:comicbookplus.com
Però més endins d’Europa encara governava Odó, Duc d’Aquitània, un dels visigots que encara no havien pogut vèncer. Odó era pacífic i vell, i ja fos perquè temia els atrevits musulmans, o perquè no era home de guerres, va voler fer la pau amb Menussa, el qual ja s’havia establert a la vella Lyvia, Així que Odó, amb l’esperança de fer una pau duradora convidà a Menussa a conèixer el seu palau de Carcassona, a la vora del riu Auda.
Conten els joglars que a la ciutat de Carcassona, la Princesa Lampègia, filla del Duc, quan un matí pujà a la torre més alta del castell, va veure avançar per la riba del riu Auda, arribava un gran seguici: el sol brillava sobre els escuts dels guerrers; les banderes, blaves i blanques, negres i roges, tremolaven al vent, i enmig dels timbals i les trompetes cavalcava Menussa amb el seu cavall de foc. Lampègia va córrer baixant les escales de la torre i preguntà al seu pare qui era aquell home que muntava el cavall del color de les cireres, i el pare li respongué que era Menussa, governador de Llívia entre els prats de la Cerdanya. I des d’aquell mateix dia la Princesa Lampègia quedà enamorada de Menussa. Però de moment l’amor de la princesa va haver de quedar en secret dins el seu cor, perquè la guerra entre el Califa de Còrdova i el seu pare era més important.
Menussa va ser rebut amb tota mena de festes al castell del Duc Odó, entre músiques o dinars. Menussa era ambiciós però també era un home cansat de la guerra, així que va escoltar amb satisfacció l’oferta de pau que li feia el Duc. Un cop escoltada la proposta d’Odó, Menussa va anar a descansar a les sales reservades per a ell en una part del palau. L’habitació de Menussa era adornada amb rics tapissos que representaven batalles de quan els visigots  encara eren prou poderosos per conquistar quasi tota Europa. Però aquells tapissos historiats que volien explicar el poder que havien tingut els antics visigots no van impressionar a Menussa.
Vet aquí, però, que la cambra de Menussa donava a l’hort del palau, i des d’una finestra va poder veure el més bell paisatge que hagués presenciat. I no eren pas el riu i les verdes muntanyes allò que va agradar a Menussa sinó una bonica jove que collia  pomes de l’hort ficant-les dins un cistell de palma. Menussa s’encantà amb la visió de la joveneta, de la gràcia de les seves mans i de la rossa cabellera que treia reflexos del sol del migdia. Ella, sense saber que se la miraven, seguí collint pomes  entre rialles i cançons, alegries que als ulls de Menussa afegien encara més motius de embadaliment.
Les converses entre Odó i el convidat musulmà continuaven, i tants dies com van durar, tants dies Menussa, en caure la tarda, s’abocava a la finestra per contemplar la noia de les pomes. Al final els dos governants van posar-se d’acord i van pactar una pau entre ells, i un acord per ajudar-se contra qualsevol altre que volgués agredir-los. Però vet aquí que no es posaven d’acord en la manera de segellar el compromís: el Duc oferia a Menussa casar-lo amb la seva filla, la Princesa d’Aquitània. Però Menussa que s’havia enamorat de la jove de l’hort del castell, buscava la manera de demanar al Duc que li concedís la ma d’aquella noia del jardí. Al final, però, Menussa, encara que un pel disgustat, va cedir perquè els seus visirs van aconsellar-li que acceptés la filla del Duc, un cop acceptada la Princesa demanarien a Odó que deixés anar la noia del jardí com acompanyant de la Princesa; segur que el Duc no els negaria aquell favor. I així va ser pactat, i encara que Menussa preferia la desconeguda noia de les pomes, sabia que si volia salvar l’acord de pau havia d’acceptar per esposa la Princesa Lampègia, filla d’Odó, una dona que imaginava pretensiosa i presumida. I quina no va ser la sorpresa i alegria de Menussa en descobrir, el dia del casament, que la Princesa Lampègia no era altra que la noia de les pomes de la qual ell se n’havia enamorat secretament.
—Bella collidora de pomes; Princesa d’Aquitània —va dir-li a l’orella quan li hi van presentar— M’heu robat el cor mentre collíeu les daurades fruites del vostre jardí.
I llavors fou Lampègia qui confessà a Menussa que havia estat ella qui primer s’havia enamorat només veure’l dalt del seu cavall vermell, amb els cabells al vent i el sol brillant-li a la cara.
Però la bona sort no dura sempre i l’amor de Lampègia i el seu amat, i també la pau entre Menussa i el Duc d’Aquitania, van ser un gran somni, però breu. A la resplendent Còrdova, capital d’Al-Andalús. l’Emir Al-Hisam, desconfiant de la tribu de Menussa, a qui no tenia gens de confiança, quan va saber els pactes establerts entre el governador de Llívia i el Duc Odó, va decidir enviar als Pirineus, camí de la Cerdanya, un grans exercit per desfer aquella aliança que podia perjudicar el poder dels musulmans de Còrdova. Així que Al-Hisam, al capdavant de cinc mil homes d’a peu i tres mil a cavall, va pujar les muntanyes per la vora del riu Segre fins arribar a la seu de l’Urgell, i des de la seu de l’Urgell Al-Hisam va atacar Llívia de la Cerdanya, encerclant la fortalesa existent del turó. Les tropes de l’Emir eren incomptables, en canvi els guerrers de Menussa eren escassos, no passaven de mil entre homes d’a peu i a cavall, a més dels pastors i bosquerols cerretans addictes. L’hora fatal va arribar per a Menussa i per la seva Princesa, el somni d’amor entre el musulmà i la cristiana no havia durat gaire.
Ja de nit, adonant-se que tota resistència era inútil i que els soldats de l’Emir, havent assaltat les muralles del castell, començaven a incendiar les cases de la vila, Menussa decidí escapar-se amb Lampègia; fugirien pels camins de la muntanya fins trobar el riu Auda, i el seguirien fins Carcassona, on resistia Odó, el darrer Duc d’Aquitània.
Enmig dels soldats que cremaven a robaven, enmig de mobles desballestats i cases enrunades, en mig dels xiscles dels malferits, els dos amants aconseguiren arribar a les cavallerisses on els esperava Lleó el cavall vermell. Van muntar-los els dos i l’animal partí veloç amb ales a les potes. Però no va poder passar per entre els soldats sense que un dels guerrers que vigilava els reconegué i donà l’alarma.
—Menussa fuig! Menussa fuig! Ell i la Princesa; a l’arma a l’arma!
A quatre llegües de Llívia, vora una font d’aigües transparents, van voler reposar. Menussa no se’n fiava, però no advertint cap senyal dels perseguidors, descavalcà ell i la Princesa per refrescar-se. I allà mateix els assaltaren quatre soldats de l’Emir que els sorprengueren a traidoria.
font:comicbookplus.com
En veure’s rodejat i sense cap sortida, valent com un ós, Menussa es llançà a la desperada contra els enemics. Lluità amb braó i agilitat, i ferí dos dels perseguidors. Però al final va ser vençut i va caure com un valent.
font:comicbookplus.com
Lampègia, horroritzada, hagué de veure com moria el seu amor en mig d’una gran taca de sang que enrogí la terra. Acabada la lluita, un dels soldats prengué Menussa pels cabells i d’un cop d’espasa li separà el cap del cos, i lligant-lo a la cua del cavall vermell, li donà una plantofada a les anques perquè el cavall es posés a córrer pels camins dels Pirineus.
I diuen que les nits que la Cerdanya es queda sense lluna, vora la font on van matar Menussa pot sentir-se plorar la Princesa Lampègia pel seu amat musulmà, i es pot oir cavalcar el cavall de Menussa pel damunt els cingles, amb el cap del seu amo encara lligat a la cua.
Font de la informació:Llivia.org Cultura Lampegia i Menussa.html

Història
"Abd-ar-Rahman ibn Abd-Al·lah al-Ghafiqí (? - prop de Poitiers, 732) fou valí de l'Àndalus (721 i 730-732).
Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí, font:fr.wikipedia.org
Conegut per la seva pietat i devoció i per la seva equitat a l'hora de repartir el botí, quan el 10 de juny del 721 el valí As-Samh al-Khawlaní va morir a la Batalla de Tolosa lluitant contra el duc Odó el Gran, Eudó o Eudes d'Aquitània, els seus soldats el varen proclamar nou valí. La seva primera decisió fou posar a resguard les restes de l'exèrcit a Narbona, la qual cosa no devia ser fàcil, ja que la retirada quedava tallada per la fortalesa de Carcassona.
L'agost del mateix any, el valí d'Ifríqiya va acabar amb la interinitat d'Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí, tot nomenant Anbassa al-Kalbí nou valí. Després de la destitució d'Al-Hàytham al-Kilabí, el nou valí, Muhàmmad al-Aixjaí, el va designar novament valí, per ordre del califa de Damasc, Hixam ibn Abd-al-Màlik, l'any 730. El nou valí comptava amb el suport califal per prosseguir l'expansió musulmana cap al nord, a Ifranja (França), el que implicava trencar la treva que des del 725 o 726 es mantenia amb el duc (semi-independent) d'Aquitània, Odó. Aquell any i el següent va enviar expedicions a Astúries.
El 730 Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí va enviar l'exèrcit cap al nord, però es creu que va donar seguretats a Odó el Gran que mantindria la treva. Les forces musulmanes van respectar el territori aquità i van avançar per la ruta d'Anbassa ibn Suhaym al-Kalbí, seguint la vall del Roine, devastant la regió d'Avinyó i l'Usès.
Duc Odo, font:geni.com
La incursió del 730 es va repetir el 731 arribant a la ciutat d'Autun, que va ser assetjada sense que pogués ser presa. Aquitània es va mantenir al marge de la lluita, la qual cosa va ser considerada una traïció pel majordom de la cort merovingia, Carles Martell.
Carles Martell, font:gariadvogado.blogspot.com
Odó va mantenir una aliança formal o tàcita amb Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí i amb el valí de Narbona, Uthman ibn Naissa, anomenat Munusa pels francs. Quan Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí es va retirar d'Autun i va tornar a Septimània, Carles Martell va trencar la treva que es mantenia amb Odó i va atacar Aquitània, probablement a mitjan 731.
Només iniciar-se la guerra entre Carles Martell i Odó, aquest va obtenir una gran victòria diplomàtica quan Munusa, que era amazic, es va rebel·lar, i va concertar un tractat de pau i una aliança formal amb Odó. El duc aquità s'assegurava així una rereguarda tranquil·la, o potser fins i tot un suport en la seva lluita contra el majordom franc. Munussa, per la seva part, s'assegurava la tranquil·litat a la seva esquena per tal de fer enfront a les forces del valí de l'Àndalus. A més, en cas de necessitat, podia obtenir suport, protecció o refugi a Aquitània. L'acord entre ambdós es va segellar amb l'enllaç de Munussa amb Lampègia, filla d'Odó, que probablement va tenir lloc a Bordeus (a on es va desplaçar Munusa).
Una vegada fet públic el tractat amb els aquitans, Uthman ibn Naissa es va declarar contrari a la manera com les autoritats àrabs del valiat tractaven els amazics a la regió de Sartàniya en defensa dels quals va envair aquesta regió. Les guarnicions de la zona, que estaven formades per àrabs del nord, van resistir l'escomesa, recolzades per la població local hispanoromana o pels gots, però van acabar derrotades i Munussa esdevenir el senyor de la regió. Anambad, probablement bisbe d'Urgell, va ser condemnat a morir a la foguera per haver col·laborat amb els àrabs doncs se suposa que l'autoritat moral del bisbe va influir en l'hostilitat de la població local als amazics. Tot i que és l'únic cas conegut, probablement no va ser l'únic represaliat.
La notícia de la rebel·lió va arribar a Còrdova, on residia Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí, ja avançat l'any 731. El fet era tan alarmant que el valí no va dubtar a trametre un esquadró de cavalleria lleugera sota el comandament del general sirià Gedhi ibn Zeyan. Probablement aquest general va arribar a la regió rebel a la tardor del 731. Les forces de Gedhi van atacar la Cerdanya, on es trobava Munussa amb les seves forces, que es va refugiar a Llívia, on fou assetjat (setge de Llívia). Els amazics van ser vençuts i Munussa es va refugiar a la capital de la comarca, Llívia, on poc després va quedar assetjat per Gedhi ben Zeyàn, el qual va ordenar tallar el subministrament d'aigua a la ciutat. La situació es va fer desesperada i, essent inevitable la rendició, Munussa va fugir aprofitant la foscor de la nit, juntament a la seva dona i alguns fidels. Un endarreriment per tal de salvar Lampègia de caure en mans dels seus perseguidors, va permetre a les forces sirianes atrapar el grup. Munussa es va negar a rendir-se i, per evitar ser capturat, es va suïcidar llançant-se a un precipici. Lampègia va ser capturada i enviada al valí Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí juntament amb el cap tallat de Munussa. La rebel·lió estava liquidada, però calia castigar el duc aquità que l'havia recolzat. Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí va decidir trencar el tractat del 725 i va ordenar la preparació d'un gran exèrcit que la propera primavera de l'any 732 havia d'assolar Aquitània.
El 732 es va escollir la ruta de Pamplona i Roncesvalls per penetrar en el ducat aquità, tot avançant per l'antiga via romana cap a Bordeus, ciutat que va ser presa i ocupada després de la batalla de Bordeus. Tot el país al sud del riu Garona, o a la vora d'aquest riu, va ser saquejat amb virulència durant algun temps. Odó els va sortir a l'encontre quan els invasors creuaven la Garona, però va ser derrotat. Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí va avançar imparable cap a Angulema i Poitiers, ciutat que va ser saquejada. El duc aquità es va veure precisat a recompondre la seva relació amb Carles Martell, al qual no solament va sol·licitar la pau, sinó que li va oferir la submissió i li va demanar ajuda per fer front als musulmans. Carles Martell, que ja s'havia retirat del ducat (probablement avançat l'any 731), va enviar ràpidament un exèrcit.
Abast màxim de conquesta islàmica a Europa, font:Reddit.com
Després de saquejar la regió de Poitiers, Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí va prosseguir cap al nord el seu avanç, en direcció a l'abadia de Sant Martí de Tours. Però en el camí entre Poitiers i Tours, a uns 20 km al nord-est de Poitiers, li van sortir a l'encontre les forces del duc Odó, que ja s'havien reunit amb els reforços enviats per Carles Martell, i es va lliurar la batalla coneguda com a batalla de Tours (o de Poitiers) pels cristians, i batalla del Balat aix-Xuhadà (del Camí dels Màrtirs) pels musulmans, l'octubre del 732. Les tropes àrabs van ser derrotades i Abd-ar-Rahman al-Ghafiqí hi va trobar la mort. Els sobrevivents es van retirar en desordre cap a Narbona. La data de la batalla és incerta, car per a uns es va lliurar el dia 8 d'octubre, mentre altres asseguren que va ser a finals de mes."
Font de la informació:Viquipèdia Abd-ar-Rahman ibn Abd-Al·lah al-Ghafiqí
Batalla de Tours o Poitiers de Charles de Steuben, font:peopleus.blogspot.com

La Llegenda i Llívia
A Llívia a la plaça de Lampègia es pot veure un mosaic modern en record de la figura de Lampègia.
"En record de Lampègia, princesa de la pau i l'amor", font:google
La Geganta de Llívia Lampègia, font:agora.xtec.cat
Veure més LLEGENDES CATALANES

dimecres, 25 de març del 2020

Llegenda El rescat del Sant Crist de Salomó

Rescat del Sant Crist de Salomó, font:Viquipèdia

"La llegenda explica que el mercader Josep Nin, un dels membres més antics del llinatge Nin de Salomó, va rescatar la imatge d'un Crist Crucificat que de temps immemorials retenia un comerciant musulmà a l'Alger. Josep Nin havia decidit anar a comprar un carregament de blat al Magrib davant la fam que patia la comarca, colpida per un seguit de males collites causades per la sequera. En descobrir el Crucifix, Josep convertí el seu rescat en l'objectiu prioritari. Aconseguit amb molt d'esforç, fou portat a Salomó on, vistos els miracles i meravelles capaç d'obrar, fou declarat sant patró i protector del poble.
L'adquisició fou el resultat d'un miracle. Mahomet, el mercader algerià, es negava a desprendre's de la imatge, i sols va accedir a la venda a canvi del seu pes en plata. Però la balança s'equilibrà així que es comptaren trenta monedes. Creient-se víctima d'una estafa adduint pràctiques de bruixeria, Mahomet es negava a complir el tracte, raó per la qual, Josep Nin va recórrer a la justícia reial. - I davant del governant es repetí l’operació amb el mateix resultat: 30 monedes.- Després de superar un darrer i desesperat intent de Mahomet per retenir el Crucifix, Josep Nin va embarcar-lo, juntament amb el blat, per emprendre el viatge de retorn a Salomó, que feren en un sol dia. Desembarcaren a Altafulla i fou immediatament traslladat a l'església de Salomó.
La pesada i Música del Ball del Crist de Salomó, font:tarragona-goig.org
Naixia l'aurèola d'una imatge prodigiosa capaç d'obrar els miracles més inversemblants, i Salomó esdevingué un important centre de devoció i d'atracció de pelegrins. Procedien, sobretot, de les comarques del Penedès i del Camp de Tarragona, en especial, dels pobles costaners. El fervor religiós que desvetllà la imatge es reflectí en nombroses romeries que tenien per objectiu la veneració de la imatge.

Història
El Ball del Sant Crist és una barreja d'episodis llegendaris i fets històrics, essent gairebé impossible de distingir la fina línia que els separa. Això no obstant, nombrosa documentació d'arxiu prova l'existència del llinatge Nin i la seva vinculació amb el Sant Crist de Salomó i tot el que el rodeja.
Antiga imatge del Crist Crucificat (desapareguda 1936), font:pagines.uab.cat
Miquel Aymamí afirma que Josep Nin atorgà testament el diumenge, 29 de juliol de 1607, en el qual, decideix demanar al bisbe de Barcelona el permís per a instal·lar un panteó familiar prop del Sant Crist, i promet d'alimentar una llàntia perpètua amb l'oli de les seves collites. Malgrat que aquest document es va cremar amb la resta de registres parroquials, l'any 1936, la documentació posterior demostra l'acompliment d'aquestes clàusules i en confirma la seva veracitat.
L'any 1707, Joan de Nin manà ser sepultat en el panteó dels seus avantpassats, situat a l'església parroquial de Salomó; i tanmateix, en la venda del patrimoni dels Nin als Fontanilles, l'any 1709, s'ordena per escrit: E sàpia lo comprador que ultra de dits censos, delmes, taschas i altres càrrechs hage perpètuament de fer cremar, tant de dia com de nit, la llàntia que és devant la Imatge del Sant Christo de la Capella que es troba edificada i construïda en la Iglesia parrochial de dit lloch de Salamó, així i de la manera que lo dit quondam (difunt) Joan de Nin y sos antecessors la han feta cremar de son oli propri, ara sia per obligació, devoció o altrament. També és una prova irrefutable l'existència d'una capella provisional a l'església de Salomó destinada al Sant Crist, segons documents de l'Arxiu Diocesà de Barcelona.
Església parroquial de Santa Maria de Salomó, font:Viquipèdia
A partir d'aquestes dates –segona meitat del segle XVI- el Crist de Salomó esdevingué el centre neuràlgic d'una intensa activitat que es projectà en diversos àmbits. S'instituïren capellanies, i es va fundar la "Confraria del Sant Crist de Salomó", els estatuts de la qual foren aprovats pel bisbe de Barcelona, l'any 1691.
Fou, probablement, a partir de les iniciatives de la Confraria, que es produí una intensa activitat literària i artística. La tradició popular es traduí, en primer lloc, en la composició d'uns goigs en honor al Sant Crist. Els primers exemplars impresos daten de mitjan segle XVIII, i la gran demanda de què eren objecte va obligar a fer-ne moltes impressions: més de 35 edicions fins ara. La lletra és un resum de la tradició oral.
Així doncs, la literatura popular de tradició oral de la llegenda es plasmà per escrit en els goigs, i més tard fou adaptada per a ser representada com una obra dramàtica del gènere dels "Balls Parlats": el "Ball del Sant Crist de Salomó", escrit pel vallenc Marc Fuster entorn del 1840. L'any 1843, el secretari de Salomó, Josep Cardona, en va fer una còpia manuscrita, que és la versió més antiga conservada.

El Ball parlat del Sant Crist de Salomó
El ball parlat és un tipus d'espectacle de carrer en el que convergeixen la dansa –música i coreografia- i els elements teatrals –textos dramatitzats, escenografia i tramoia. El Ball del Sant Crist de Salomó és un ball parlat hagiogràfic, i posa en escena la narració del rescat del Crucifix pel mercader Josep Nin. Un narrador feia la presentació de la història; a continuació, els actors reproduïen les escenes; l'actuació es tancava amb el parlament del diable, la finalitat del qual era recaptar fons entre els espectadors.
Representació del Ball del Sant Crist de Salomò, font:infocamp.cat
Les representacions tenen el seu inici a mitjan segle XIX i s'anaven fent de forma intermitent, no menys d'una vegada cada dècada, però sense una regularitat fixada.
Durant el segle XX, tenim notícia de representacions els anys 1901, 1911, 1925, 1939, 1940, 1941, 1954 i 1965. Des de 1972, van adquirir l'actual freqüència anual.
Escena del Ball, font:elpuntavui.cat
L'any 1992, el Ball del Sant Crist fou representat al marc incomparable de la Catedral de Tarragona en els actes de commemoració del 900 aniversari de la Seu Metropolitana. Ha estat l'única representació fora de Salomó al llarg de la seva història més que centenària."
Cartell del Ball parlat, font:
Font de la informació:Viquipèdia Ball del Sant Crist de Salomó
Més informació:Balldelsantcrist.cat
Més informació:Diaridigital.tarragona21.com El ball parlat del Sant Crist de Salomó
Veure més LLEGENDES CATALANES

Llegenda Lidia de Cadaqués

Serigrafia de Dalí inspirada en Lídia de Cadaqués, font:vilaweb.cat
"Lidia Noguer Sabà més coneguda per Lídia de Cadaqués 1866 -1946. Era filla de Baudili Noguer, mariner, i de Dolors Sabà, coneguda com la darrera bruixa de Cadaqués, va morir a Agullana. Es va casar amb Fernando Costa que es va suïcidar, i va tenir dos fills, Benvingut i Honori, que van acabar els seus dies bojos i interns al psiquiàtric de Salt.
La Lídia va seguir la tradició dels seus pares, venia peix i acollia gent a l’hostal. La seva amistat amb Víctor Rahola i Trèmols un escriptor i metge de Cadaqués que recomanava l’hostal als seus amics li va obrir el camí per conèixer personatges tan famosos com Picasso, Josep Puig i Cadafalch, Garcia Lorca i el que va tenir una relació més entranyable amb ella, Eugeni d’Ors, el gran Xènius.
Escultura dedicada a Lidia, font:festacatalunya.cat
L’any 1904 Eugeni d’Ors i un amic es van allotjar a casa la Lídia i aquí va començar la gran amistat de l’escriptor amb la peixatera.  Aixó va fer que Lídia arribés a considerarse el model de dona en la qual Xènius s'hauria inspirat per a desenvolupar el personatge de Teresa "La ben plantada".
Eugeni d'Ors per Ramon Casas, font:Viqupèdia
Potser va ser un amor d’estiu del jove escriptor o una admiració per la Lídia. Ella també sentia admiració per ell que la va endinsar en el món de la lectura i ella mateixa es va acabar creient que era la jove Teresa de “La ben plantada”. Vivia obsessionada amb l’escriptor, li enviava cartes que ell mai va contestar, ella llegia articles d’ell i interpretava que eren la contesta a les seves missives.  Es negava a rebre hostes convençuda com estava que el seu estimat amic podia tornar a Cadaqués en qualsevol moment. Aixó la va portar fins a la ruïna económica.
Casa de Lidia Noguer, font:cristinaclarafotografia.blogspot.com
Quan Dalí va decidir anar a viure a Cadaqués junt amb la seva musa Gala, la Lídia els va ajudar a instal·lar-se, els hi va vendre una petita barraca que tenia a Port Lligat. Dalí, com a vilatà seu, no només la va conèixer, sinó que tractant-la va dir d'ella que "Lídia posseïa el cervell paranoic més magnífic, fora del meu, que mai hagi conegut", la va reconèixer padrina de la seva bogeria i fonament del seu pensament paranoicocrític, la va presentar a García Lorca.
Lidia Noguer i Salvador Dalí a Portlligat, anys 30, font:salvador-dali.org
Finalment alguns amics de Lídia, en particular Anna Maria Dalí, en vista de l’estat llastimós en què es trobava, van aconseguir internar-la a l’asil Gomis d’Agullana on va morir.
Anna Maria Dalí i el notarí Dalí amb Lidia i un dels seus dos fills, font:elpuntavui.cat
Una vegada morta, qui sap en reconeixement o reparació justiciera, Ors va escriure "La verdadera historia de Lidia de Cadaqués" (publicada amb dibuixos de Dalí) i juntament amb Dalí van voler posar una làpida amb un epitafi a la seva tomba del  cementiri d’Agullana. Però no es pogués instal·lar, per oposició eclesiàstica, fins a trenta anys després. I deia: 
"DESCANSA AQUÍ
SI LA TRAMUNTANA LA DEIXA
LÍDIA NOGUÉS DE COSTA
SIBIL·LA DE CADAQUÉS
QUE PER INSPIRACIÓ MÀGICA
DIALÈCTICAMENT FOU I NO FOU
A UN TEMPS TERESA
LA BEN PLANTADA
EN EL SEU NOM CONJUREN
A CABRES I ANARQUISTES
ELS ANGÈLICS"
Com diu Eugeni d’Ors en el llibre que li va dedicar a Lídia que el pas que ella va fer en creure’s la Ben Plantada, la va dur "A la enajenación, si se quiere, mas no a la locura; no a la idiotez, sino a la personalidad; no a la muerte débil, sino al cultural nacimiento de un mito."
Llibre La Verdadera historia de Lidia de Cadaqués d'Eugeni d'Ors, font:trabajomc.wordpress.com
Font de la informació:Viquipèdia Lidia de Cadaqués
Més informació:Vicencpagesjorda.net
Veure més LLEGENDES CATALANES


dimarts, 24 de març del 2020

Llegenda La Torre del Mal ús

Corsari turc Dragut protegit de Khair ed-Din Barba-rossa, popularment conegut com a Barba-rossa, font:historiesdemar.wordpress.com
"Els pobles de la costa empordanesa tot sovint eren víctimes d’atacs i de saquejos de bandes de pirates que campaven lliures per la Mediterrània. La població de Calonge solia ser de les més castigades. Com que es trobava lleugerament retirada terra endins, els veïns no s’adonaven de la presència de bandolers fins que aquestos ja havien desembarcat, i llavors ja no hi havia temps per organitzar la defensa ni per amagar els béns. Per evitar que els agafessin desprevinguts, van idear un sistema de vigilància consistent en una línia de torres de guaita que anaven des de la costa fins al poble. N’hi havia tres: la torre Valentina, a tocar del mar; la torre del Baró, al mig dels camps, i la torre de Malús, a l’entrada del poble. Aquesta última era una fortalesa vella, anomenada així perquè antigament el senyor del poble hi exercia el mal ús del dret de cuixa. O sigui, que en tots els casaments que es feien sota els seus dominis, l’home –el baró- tenia dret a passar la nit de bodes amb la núvia.
A la torre Valentina, la de més responsabilitat ja que havia de vigilar la costa, hi van posar de guarda el millor home que van trobar. Era actiu i treballador, un belluguet de feina que no se sabia estar un moment de braços plegats. El primer dia se’l va passar abocat als merlets escombrant amb els ulls tota la superfície blava des de la costa fins a la ratlla de l’horitzó, neguitós de poder cridar d’un moment a l’altre: “Hi ha moros a la costa!”.  Però l’enemic no es veia en part de món. Ni l’endemà, ni l’altre, ni la setmana següent, cap nau estranya no va donar senyals de vida. Fastiguejat d’estar-se com un estaquirot al capdamunt de la torre, l’home va pensar que bé podria aprofitar el temps baixant a les roques i mirant de pescar alguna closca per fer bullir l’olla. I així ho va fer.
Torre Valentina, font:mapio.net
A còpia de dies, vist que podia fer perfectament dues feines, de guardià i de pescador, cada cop s’allunyava més de la costa.
Un dia que es trobava amb la barca un parell de milles mar endins, tot d’una va albirar una nau sospitosa. A l’acte encarà la proa a la costa i es posà a remar amb totes les seves forces, perseguit cada vegada de més a prop per un vaixell pirata que semblava volar amb les veles desplegades. Va tenir el temps just d’amorrar la barca a la sorra, saltar a terra i refugiar-se a l’interior de la torre. Després de tancar la torre per dins, s’enfilà escales amunt fins als merlets, on féu onejar la banderola vermella d’alarma.
Moros a la costa, número 17 d'Història i Llegenda, font:comicbooksplus.com
El senyal va ser captat pel guardià de la torre del Baró, que l’envià diligent al seu company de Malús, ja dins de la població de Calonge. Però aquest dormia com un soc. Contràriament al seu company de la costa, el de Malús es passava el dia gratant-se la panxa a l’interior de la torre. El va despertar el terrabastall provocat pels pirates, que, una vegada més i a pesar de tants guardians i tantes fortificacions, van saquejar com van voler la població i se’n van emportar el que més goig els feia.
Torre del Baró (actualment desapareguda), font:raco.cat
D’aquella feta les autoritats de Calonge van despatxar els guardians de les torres de la costa i del poble, i es van mostrar molt més primmirats a l’hora de seleccionar-ne de nous. Van triar persones de caràcter pacient i constant, que no fossin ganduls però tampoc treballadors en excés."
Font de la informació:Llegendes d'arreu de Catalunya de Pep Coll, editorial La Galera, 2012
Història
Després de la pau romana, la inseguretat del país fou palesa durant segles. Les invasions germàniques, l'ofensiva serraïna, la contraofensiva francesa, foren allaus que empobriren les comarques. En aqueta època s'aixecaren torres de guaita per tal de vigilar possibles moviments d'escamots. Podem veure també, a més de muralles en les poblacions, esglésies amb fortificacions i masies amb la seva corresponent torre de defensa.
A finals de l'Edat Mitja i a principis del Renaixement un nou perill sorgí per la banda del mar: la pirateria. Algerins, moros i turcs es feren amos de la Mediterrània durant segles i la costa rebé escomeses sagnants. Per tal de prevenir el mal es construïren torres de defensa al llarg del litoral, tant per part de les autoritats com per els propietaris, en la primera meitat del segle xvi. Així sorgiren un rosari de torres de vigilància servides per guaites que, quan intuïen un perill, avisaven tocant un corn o encenent fogueres en la part més alta de la torre. D'aquí prové el nom de torres de senyals, amb el qual també són conegudes aquestes senzilles defenses costeres.
Des de l'Edat Mitjana i bona part de la Moderna, l'actual terme de Calonge estava molt ben guardat. El castell feudal, matriu del territori, ocupava més o menys el centre de la vall. A un quilòmetre estava ubicat el de Torre Lloreta Per la banda de mar hi havia les torres Pareres i Valentina. La primera s'alçava, més o menys, en el lloc que avui dia ocupa l'Hotel Lys, en el pla des Monestri, i la segona, l'única que es conserva, en el racó més meridional de la badia. Aquestes dues eren l'avantguarda del sistema defensiu per la part de marina, on sens dubte hi havia més probabilitats d'invasió o d'escomesa.
A segon terme, en el pla, sobre la coromina anomenada Puig de les Aixades, s'hi assentava la Torre del Baró, la qual comunicava amb la Torre del Mal Ús, en la vall de Coma de les Fonts, al peu mateix de la muntanya del Jonc. Aquesta amb la Torre de la Creu, aixecada al cim mateix del turó anomenat la Creu del Castellà. El Castell de Calonge i el de Torre Lloreta també captaven la transmissió de les des talaies de les seves torres de guaita.
Font de la informació:Torres de vigilància a Calonge de Pere Caner
Veure més LLEGENDES CATALANES

Llegenda El Cavaller de Milany

Restes del Castell de Milany, font:Vallgesbisaura.com
"El castell de Milany s’aixecava antigament, altiu i ferreny, al capdamunt de la serra que separa les comarques del Ripollès i d’Osona. Conten que fa molts anys hi vivia un cavaller jove, que a part de ser ric, llest i poderós, tenia l’amor de les noies més maques dels pobles i masies a banda i banda de la serra. Se sentia tan satisfet de viure que una nit, a la tornada d’una festa, va sospirar:- No sé pas què donaria a canvi de poder viure sempre!
A l’acte se li va presentar el dimoni i li va dir que si li donava l’ànima, ell li procuraria el remei màgic per poder viure sempre. El cavaller Milany, que com hem dit no tenia un pèl de ruc, va desconfiar d’entrada dels negocis amb el dimoni.
De seguida es va adonar que, ben pensat, el tracte no podia fallar, ja que mentre ell visqués, el diable no la tindria pas la seva ànima. I en cas que morís, tampoc, perquè llavors el dimoni hauria trencat el pacte. Va respondre doncs, que hi estava d’acord.- Tracte fet -va exclamar el dimoni- A canvi de l’ànima no moriràs mai. Si tu no et vols morir, naturalment.- Ho tinc molt clar que no em vull morir mai -va confirmar el jove cavaller encantat de la vida.
Aleshores el dimoni va agafar d’un prestatge de la xemeneia una estella de teia que servia per fer llum i va dir al cavaller que la guardés com un tresor. Que la desés en un lloc secret del castell on no la pogués fer malbé el foc ni l’aigua de la pluja. I abans d’esfumar-se, va sentenciar:- Tu seràs etern com aquesta teia.Al jove li faltà temps per amagar aquell tros de fusta en un forat a la paret de la seva cambra, que després va tornar a tapar dissimuladament amb pedres i calç.
El cavaller va viure uns anys donant-se tots els gustos, sense mirar prim. Fins que un dia va notar que es feia vell. De primer va reaccionar indignat, pensant que el dimoni havia incomplert el tracte. Desprès però, recordant fil per randa les paraules que s’havien intercanviat amb el Banyeta, es va adonar que de fer-se vell, no se n’havia parlat i que per tant, potser el tracte no era tan rodó com ell havia imaginat de jove.I així va ser com el cavaller de Milany, igual que tota cuca viva d’aquest món, es va anar fent vell.
Assegut al pedrís de la plaça d’armes va veure morir els seus amics, els seus germans, fins i tot els seus fills, que és la cosa més trista del món. Quan les cames no podien donar un pas, es va arrupir al banc del foc, des d’on va veure morir els seus néts. Millor dit, no va veure res perquè s’havia tornat cec, però va saber que havien mort pels plors de la gent i pels gori-goris dels capellans.
Al cap d’un temps es va tornar sord i va arribar un moment que la seva pell no notava l’escalforeta del foc, ni el seu nas sabia distingir l’olor de la carn que rostien a les brases, de les llufes que afluixava el gos, cargolat sota el banc del foc.
El vell cavaller va sobreviure a un rosari de generacions. Els hereus del castell naixien, es feien grans i morien, però el vell es quedava al banc del foc, immòbil com un tronc. No tastava res, ni menjar ni aigua. L’únic que feia era xerrar, xerrava contínuament com si desvariegés, amb uns crits i gemecs que ningú no entenia.
Al cap de molts anys els descendents, farts de sentir remugar aquell vell que només servia per ocupar el racó més calent de la casa, van acabar per traslladar-lo a la cambra dels mals endreços. El vell no va callar, al contrari, continuava gemegant cobert de teranyines, enmig d’una pila d’armes antiquades i d’eines del camp retirades de la circulació.
Al cap de molts i molts anys, dos viatgers que passaven vora les muralles del castell es van estranyar de sentir aquells crits i van entrar a preguntar què passava. La senyora els va dir que no s’alarmessin, que es tractava dels crits d’un vell que repapiejava. Els forasters van preguntar quants anys tenia. La dona va respondre:
– No ho sabem. Els més vells diuen que sempre l’han vist al castell.
– Que el podríem visitar, senyora?
La dona no hi va posar cap impediment, al contrari, encara se’n va alegrar:
– Si poden fer-lo callar d’una vegada, els ho agrairé. I va acompanyar-los a la cambra on havien desat el vell.
 Els forasters van escoltar-lo amb molta atenció. Després van dir:
– Aquest home parla una llengua que fa segles que va desaparèixer. Nosaltres l’entenem perquè l’hem estudiada als llibres.
– I què dimonis diu? -es va estranyar la dona.
Els savis van explicar que el vell no parava de repetir el mateix. Deia que dins del mur d’una determinada cambra del castell hi havia amagat un tros de teia, que l’anessin a buscar i que el tiressin al foc de seguida.
Gràcies a les indicacions del vell, no va costar gaire de localitzar l’amagatall de la teia. Van tirar-la al foc i a mesura que es cremava, el vell emmudia fins que va poder morir tranquil.
Conten que al cavaller de Milany li va quedar un somriure enganxat als llavis, com si les penes de l’infern on havia anat a petar, no fossin res comparades amb els horribles turments que havia patit al llarg de mil anys de malviure com un trastot inútil.
Avui, de la nissaga de senyors que habitaven l’antic castell de Milany no en queda rastre, i de l’altiva i ferrenya fortalesa tan sols en queden les ruïnes d’un pany de paret i les pedres escampades muntanya avall. Aquesta llegenda doncs, és l’única cosa que ha sobreviscut a la calamitat del temps, que tard o d’hora, tot ho destrueix.”
Font de la informació:Llegendes d'arreu de Catalunya de Pep Coll, editorial La Galera, 2012

Història
"El castell de Milany té una importància cabdal en la història de Vidrà doncs la seva protecció era la que garantia al terme la pau i la justícia. 
Vidrà a la comarca d'Osona, font:enciclopèdia.cat
Segurament fou aixecat a l’avenç militar de finals del segle IX, i el seu terme comprenia els municipis actuals de Vallfogona i de Vidrà amb totes les seves parròquies, i també, tal volta per agregació posterior, el terme de Llaés amb el seu petit castell.  
La documentació de Milany, conservada en el fons documental de Sant Joan de les Abadesses, és abundant. La llatinització més corrent del seu nom és Melango o Melanno. En 918 es parla de la serra de Melanno i en 962 del castro Melango.  
Els primer senyors de Milany foren els comtes de Besalú, que el governaren per mitjà del seu vescomte. L’emplaçament fronterer entre Besalú i Ausona li donaren importància, essent per aquesta causa posat en penyora en convenis entre els comtes de Besalú i Barcelona-Ausona; amb tot, sempre va pertànyer de dret al comtat d’Ausona.  
El comte va donar el control a Ponç de Milany l’any 1070, i després el van succeir els seus hereus Ramon i Bernat de Milany, i els hereus d’aquests successivament.  
El castell va ser abandonat a finals del segle XIV quan va perdre la funció defensiva. Les poques restes que en queden responen a la reconstrucció del segle XIII.
Restes del Castell de Milany, font:Vallgesbisaura.com
També va existir la desapareguda parròquia de Sant Pere de Milany. Consta que funcionava a principis del segle XII. Tenia rector propi, que en 1334 era Mn. Bernat de Maniera, i en 1393 Mn. Francesc Costa. En 1428 fou víctima dels terratrèmols que varen assolar la comarca; va tornar-se a reedificar i va funcionar almenys fins el segle XVII, com a sufragània de Llaés. Actualment no queda res de la seva església."
Font de la informació: Mil anys de la parròquia de Sant Hilari de Vidrà de Mn. Antoni Pladevall i Font - Vallgesbisaura.com
Veure més LLEGENDES CATALANES