dimarts, 18 de febrer del 2020

Santa Eulàlia Els Protocols de l'Aliga

A les festes de Santa Eulàlia, l’Àliga de la Ciutat acompanyada per la Coronela de Barcelona, els Ministrers Espremulls, el Lleó de Barcelona, els Gegants de Santa Maria del Mar i els Trabucaires d’en Perot Rocaguinarda, que constitueixen el seguici dels Protocols de l’Àliga, encapçala una solemne desfilada que surt de la plaça de Sant Jaume i culmina en un dels actes més emotius i transcendents de la celebració: el tradicional Ball de l’Àliga al presbiteri i davant l’altar major de la basílica de Santa Maria del Mar.
Ball de L'Àliga de Barcelona - Festes de Santa Eulàlia de Barcelona
 

L’Àliga de la Ciutat de Barcelona, documentada des del segle XIV, tenia el privilegi de ballar dins les esglésies i el seu ball es considerava l’honor més gran que es podia fer als visitants il·lustres. El Decret de Nova Planta i les prohibicions del 1771 van minvar el seu simbolisme fins a fer-la desaparèixer. L’any 1989, l’Àliga de Barcelona va ser recuperada dins del Projecte de recuperació de la imatgeria festiva de la Barcelona vella.
Font de la informació:Barcelona.cat  Santa Eulàlia
La Coronela de Barcelona lliura a l'ajuntament la reconstruïda bandera de Santa Eulàlia any 2015
 Àliga de Barcelona i Cobla Antiga Els Espremulls - Santa Eulàlia 2020

Trabucaires d'en Perot Rocaguinarda
font:barcelona.cat
Veure més Festes Populars

El Lleó

El Lleó, font:bestiari.cat
"El Lleó de Barcelona és una figura que forma part del bestiari històric de la ciutat. Representa l’animal amb posat majestuós i coronat, que simbolitza el poder.
Antigament el lleó era un element lligat a les festivitats religioses, especialment a la processó de Corpus. En aquell moment pot ser que representés l’evangelista sant Marc juntament amb el Bou i l’Àliga, que serien sant Lluc i sant Joan, respectivament. N'hi ha constància des del segle XV, quan durant les dates assenyalades sortien homes disfressats de lleó amb pells i cabelleres. I el 1601, amb motiu de la festa de canonització de sant Ramon de Penyafort, ja es té constància d’una figura semblant a la que tenim avui, amb carcassa i corona.
Sant Marc evangelista amb el lleó alat per Pietro Stangherlin, font:Viquipèdia

El Lleó, Auca del segle XVIII, font:festamajor.biz
A la primeria, els responsables de treure la figura eren el gremi de blanquers, que tenien una capella a la parròquia del Pi. Eren coneguts per lleonets, perquè quan sortien a acompanyar la figura duien, entre més elements, màscares de lleó.
Al segle XVII es converteix en l’element més divertit i apreciat del bestiari barceloní, gràcies a les actuacions que feia a les sortides, amb brams i molt d'enrenou. Però el 1780, per mitjà d'una cèdula dictada pel rei Carles III, es prohibiren els brams i les actuacions exagerades. Tanmateix, la figura continuà sortint en tot d'actes, per bé que sense desimboltura. Durant el segles XVIII i XIX hi ha nombroses referències d’actuacions del Lleó, sobretot a les processons de Corpus, on va participar fins el 1870.
El Lleó, font:Barcelona.cat
Després de més d’un segle sense cap més pista de la figura, en els anys noranta del segle XX, dins el procés de recuperació de la imatgeria festiva de la Ciutat Vella, l’Associació d’Amics dels Gegants del Pi va decidir de tornar-la a construir. Ho encarregà a l’imatger solsoní Manel Casserras i Boix, que l’enllestí el 1993. D'ençà d’aquell moment, s’incorporà al Seguici Popular de Barcelona, i encara avui encapçala el bestiari al costat de l’Àliga de la ciutat.
El Lleó de Barcelona és una peça que té dansa pròpia: el «Ball del Lleó», amb música de Jordi Fàbregas i Canadell i coreografia de Xavier López. Va ser estrenada en el Toc d’Inici del 1994.
La figura surt cada any en dates assenyalades del calendari festiu barceloní: per Santa Eulàlia, la Mercè, Sant Josep Oriol o Corpus. Quan no surt, es pot visitar a la Casa dels Entremesos, on és exposada permanentment amb gran part del Seguici Popular de la ciutat."
Font de la informació:barcelona.cat Cultura popular Imatgeria festiva Lleó

Creador
Manel Casserras i Boix (Solsona, 1929 – 1996), sastre de professió fou un dels més grans creadors d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació:Viquipèdia Manuel Casserras i Boix
Més informació:Talleres Cultura Casserras.com
Manuel Casserras i Boix, font:Viquipèdia













Veure més Imatgeria Festiva

dilluns, 17 de febrer del 2020

Escultura El Caçador de Lleons

"El 21 de setembre de 1883 va ser instal·lada al Parc de la Ciutadella l'escultura d'Agapit Vallmitjana i Abarca, El caçador de lleons, també coneguda com L'africà.El caçador de lleons va ser un encàrrec de l'Ajuntament, formalitzat a l'abril de 1883.
Com tants d'altres artistes del XIX, Vallmitjana i Abarca es va sentir interessat en copsar l'excepcionalitat de l'Orient, preocupant-se per donar a conèixer la singularitat dels seus costums i l'originalitat dels tipus. Exemple d'això és aquesta obra que representa a un oriental que acaba d'apoderar-se d'uns cadells de lleó. L'atracció per l'orientalisme queda clarament exposada en aquesta obra, en la qual Vallmitjana Abarca aconsegueix presentar un determinat tipus racial, així com no s'oblida de donar a conèixer la seva emoció i les seves reaccions. El tema escollit permet a l'escultor donar una gran força expressiva als protagonistes, ja que es basa en el moment en que l'home es veu sorprès per la lleona, mare dels dos petits lleons que acaben de ser apressats. També destaca com està copsat el sentiment d'angoixa del caçador, que té por de que el felí l'ataqui, com el nerviosisme dels dos petits lleons que se senten apressats, ambdues expressions queden molt ben representades en aquesta escultura.
A la vegada, el conjunt denota una gran preocupació pels accessoris, tant en els detalls del vestit i els complements, com en les característiques de la pell dels animals. Aquest darrer aspecte està perfectament solucionat i ens permet veure l'alt nivell amb què l'autor aconsegueix realitzar l'escultura temàtica que va tractar durant tota la seva vida. Quant a la composició, Vallmitjana forma el grup escultòric utilitzant un triangle d'àmplia base que se situa sobre un petit pedestal circular fet de diferents marbres. El lloc on es va destinar el grup no sembla massa convenient, ja que degut a l'ampli espai de la terrassa, el grup queda empetitit."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Marbre blanc sobre pedra calcària






Autor
Escultor:Agapit Vallmitjana i Abarca
Més informació:Viquipèdia Agapit Vallmitjana i Abarca
Agapit Vallmitjana i Abarca, font:Viquipèdia

Escrit a l'aigua

"La segona estació de la línia - L11 - porta el nom de Casa de l’Aigua perquè així ho van suggerir els veïns consultats. La Casa de l'Aigua és el nom poètic de la construcció de la Societat General d'Aigües de Barcelona (1915) aixecada a corre-cuita després de l’epidèmia de tifus de 1914. Era una casa de màquines per aixecar l’aigua procedent de Montcada. La canonada estava connectada a una altra Casa de l'Aigua, a Trinitat Vella (1897) per un costat, i per l’altre a un tram de l’aqüeducte, conegut com el dels Tres Ulls (1910-1970), que duia l’aigua fins el dipòsit del carrer de la Mina de la Ciutat (Roquetes). Quan es va realitzar la portada d’aigua del Ter a Barcelona, es va aprofitar la infrastructura creada anys abans a Nou Barris, entre ella l’aqüeducte dels Tres Ulls, fins que el 1970 es va soterrar i va deixar de servir. El 1992 la Casa de l'Aigua va ser saquejada en no haver-hi vigilància -sembla que ja no servia-, però es va fer projecte de recuperació museístic, com una Ruta de l'Aigua.
La fotògrafa Gemma Nogueroles va voler captar aquest esperit i ho va fer amb dos elements:
1) Una reproducció, acolorida i molt retocada, d’una foto original del pont dels tres ulls sobre el torrent de la Trinitat..., ara soterrat, que mai va fer la funció d’aqüeducte per falta d’aigua. Aquesta fotografia ocupa deu metres del mur situat a l’altra banda de la via, just davant de la porta d’entrada única, des del carrer Aiguablava, que hi ha a l’estació. Com que aquesta entrada es fa a nivell de carrer, sense escales, de dia la fotografia queda il·luminada per llum natural.
2) Vuit hologrames distribuïts pel terra de l’andana. Són fotografies del corrent d’aigua del riu Ter preses en diferents indrets, per recordar que per uns anys l’aqüeducte i altres instal·lacions entorn de la Casa de l’Aigua van servir per la portada d’aigües del Ter a Barcelona. Aquests hologrames, agrupats en tres parelles i dos de solts, tenen les dimensions d’unes rajoles del paviment i cadascun d’ells combina dues, tres o quatre fotografies que, al ser vistes per un observador desplaçant-se a peu, donen la sensació de moviment.
Completa la decoració de l’andana un panell situat al costat de l’entrada amb el poema “Tanca d’aigua”, escrit per Carles Hac Mor i Ester Xargay que, segons ells, és “un resum poetitzat dels escrits i les paraules recollits de la gent del barri” A la part baixa s’hi deixa un espai en blanc simbòlic obert al pensaments dels viatgers del metro. El text és més un seguit de frases sense signes de puntuació que un poema amb versos, fins al punt que fins a cada final de ratlla hi queda una paraula partida. És imprès amb lletra cal·ligràfica sobre una planxa de metacrilat, i s’hi llegeix:
arcs colgats clam / en futur trinitat ra- / ja tres ulls resso- / nen un temps un punt recor- / da que el torrent va fent via
La participació popular en aquestes dues obres queda expressada en l’agraïment, escrit al costat del poema, “a tots els veïns de Trinitat Nova i als seus records que ho han fet possible”.
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic














Més informació:Viquipèdia Casa de l'Aigua
Casa de l'Aigua a Nou Barris, font:meet.barcelona.cat

Autor
Fotògrafa:Gemma Nogueroles
Més informació:Fundació Vila Casas.com Gemma Nogueroles
Gemma Nogueroles, font:elperiodic.ad
Veure més Art Públic Nou Barris

dissabte, 15 de febrer del 2020

El Drac

El  Drac de Ciutat Vella

 

"El Drac de Ciutat Vella és una imatge clàssica de la bèstia vinculada a l’associació dels Amics dels Gegants Ramon i Lola. Té un doble vessant: participa com a bèstia foguera en els espectacles de foc –llançant guspires per la boca, les ales i la cua– i com a figura pacífica en els actes protocol·laris amb el Seguici Popular de Barcelona, en què porta un ram de clavells a la boca.
Les primeres referències a la figura del drac són del principi del segle XV, quan participava en actes i celebracions importants de la ciutat, sempre fent espetegar coets. A poc a poc, va anar guanyant popularitat i al segle XVII va viure la millor època, quan va ser considerada una bèstia foguera molt important.
El Drac, Auca del segle XVIII, font:.festamajor.biz
El Drac de Ciutat Vella mai no va tenir cap gremi que se’n responsabilitzés, per la qual cosa al segle XVIII, amb el decret de Nova Planta i amb les prohibicions posteriors, es va anar deteriorant i va acabar desapareixent poc després.
Ja al segle XX, dins el projecte de recuperació de la imatgeria festiva de la ciutat, es decidí de construir la primera figura d'allò que havia de ser el Bestiari Històric de Barcelona: el drac. El 1987 s’encarregà a l’imatger Manel Casserras i Boix, i aquell mateix any el batejaren amb el nom de Drac de Ciutat Vella perquè pertany al Consell Municipal del Districte de Ciutat Vella, si bé de seguida el van cedir a la colla d’Amics dels Gegants Ramon i Lola, que encara avui s'encarrega de treure'l.
El Drac a la Cercavila del Seguici a la festa de Santa Eulàlia

 

Com és habitual en les figures que formen el Seguici, el Drac de Ciutat Vella té ball propi, amb música de percussió i canya composta per Joaquim Pujades, que es presentà al Toc d’Inici de les festes de la Mercè el 1994.

 

 

L'any 2013 es va estrenar la rèplica del Drac, que és la figura que actualment surt a ballar. La nova peça és obra de Dolors Sans. Per l'ocasió, se li van fer unes ales noves. Per tant, el nou Drac té unes ales pels actes més solemnes, idèntiques a les de la figura original, i unes ales més grosses, que fa servir pels correfocs.
La rèplica del Drac de Ciutat Vella es pot visitar durant tot l’any a la Casa dels Entremesos, on és exposada amb la major part del Seguici Popular."

Creador
Manel Casserras i Boix (Solsona, 1929 – 1996), sastre de professió fou un dels més grans creadors d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació:Viquipèdia Manel Casserras i Boix
Més informació:Talleres Cultura Casserras.com

 

Manel Casserras i Boix, font:Viquipèdia













Creadora de la rèplica
Dolors Sans va néixer a Vilafranca del Penedès. Es va llicenciar l’any 1987 a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona (UB). Mentre estudiava va impartir tallers de capgrossos, dissenyant elements escènics per grups de teatre i altres entitats. El 1987 va iniciar el seu treball com escultora de la festa. Des d’aleshores es va dedicar professionalment al disseny i construcció d’imatgeria festiva.
Més informació:Dolorssans.com
Dolors Sans, font:Dolorssans.com











Veure més Imatgeria Festiva