dilluns, 24 de juny del 2019

Escultura de l'Àngel

"La plaça de l'Àngel ocupa el lloc de les antigues placetes dels Fusters i del Blat esplanades enfront del Portal Major de la ciutat del segle XIV. En aquesta esplanada es va situar una gran pedra que assenyalava com una brúixola els quatre quarters de la ciutat. Tal com demostra el pla de la distribució administrativa de Barcelona en el segle XIV, la ciutat es dividia en quatre quarters al voltant de la pedra de la plaça del Blat. En aquesta plaça estaria la cort del Veguer o presó presidida per un àngel.
Dibuix del Portal Major amb la cort del Veguer presidida per un àngel, font:descubriendonuevasciudades.blogspot.com

Dibuix segona meitat del segle XIX A blau Santa Eulalia i a vermell l'àngel Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, Autor Joaquim Olivó Forment, font:barcelofilia.blogspot.com
Diu la tradició que un dia de l'any 878, la comitiva que duia cap a la catedral de Barcelona les despulles de la santa, acabades de trobar a prop d'on ara és Santa Maria del Mar, s'havia vist aturada per una força estranya. Per més esforços que feien els qui duien l'urna, no aconseguien avançar. Aleshores va baixar del cel un àngel que va posar la mà sobre un dels canonges que formava part del seguici i aquest, atemorit, va caure de genolls reconeixent que havia agafat de l'urna un os d'un dit d'un peu d'Eulàlia. Quan el va retornar, la comitiva va poder seguir el seu camí.
Cripta de la Catedral de Barcelona amb les restes de Santa Eulàlia, font:franciscojaviertostado.com
Sembla que a mitjan segle XV ja existia en aquesta plaça una capella dedicada a santa Eulàlia amb una escultura d'Antoni Claperós feta en terra cuita i que, posteriorment, seria substituïda per una altra de bronze que va ser escapçada per les bombes del setge de 1714. El baró de Maldà ens explica que l'11 d'abril de 1778 s'ha conclòs la capella de santa Eulàlia sobre el portal de la presó.
El projecte de fer un monument a santa Eulàlia, patrona de Barcelona, és del 1616. Es va decidir posar a la plaça del Blat -l'actual plaça de l'Àngel- un monument amb un àngel dedicat a la santa, projectat per Rafael Plansó qui va voler reflectir la llegenda i va encarregar a l'argenter Felip Ros, que havia ja brodat el penó de santa Eulàlia, que fes la imatge. Va ser instal·lada al cim de l'obelisc, al bell mig de la plaça, el 10 d'agost de 1618. D'aquesta escultura va prendre el nom la plaça de l'Àngel.
L'obelisc va ser enderrocat el 1823 juntament amb d'altres imatges religioses. Quan el 1825 l'Ajuntament ordenà reinstal·lar la capella de l'Àngel es penjà a la cantonada de l'edifici conegut avui en dia per la casa Callicó encarat a la capella de santa Eulàlia.
Les obres de construcció del carrer Ferran i posteriorment l'enderrocament de la presó cap a l'any 1852, van fer desaparèixer la capella de santa Eulàlia. Ben aviat l'àngel va anar a parar al Museu d'Història de la Ciutat i després es va col·locar una rèplica en el seu emplaçament actual. L'actual imatge fou col·locada el 16 de novembre de 1966. "
Veure informació Ajuntament de Barcelona 
Més informació Wikipedia Escultura Àngel 
Materials:bronze





Veure informació Wikipedia Felip Ros

Rafael Plansó.
Mestre de cases que va treballar entre el 1603 i el 1622 a Barcelona. Va construir la presó que hi va haver prop de la plaça de l'Àngel i també va dissenyar l'àngel que dóna nom al lloc. Fou mestre de les fonts de Barcelona del 1619 al 1621. 
Veure mes Art Públic Ciutat Vella Oest

diumenge, 23 de juny del 2019

Església de Santa Anna Claustre

Santa Anna de Barcelona és una església i antic monestir amb claustre i sala capitular, vinculat a l'Orde del Sant Sepulcre de Jerusalem des del segle XII, i situat al carrer de Santa Anna de Barcelona, prop de l'actual plaça de Catalunya.
El claustre del segle XV és d'estil gòtic amb detalls renaixentistes en les seves mènsules y deu arcades per cada costat d'estil gòtic català. Destaquen en el claustre la seva palmera i el pou. Els capitells de les columnes estan adornats amb motius florals.
Al dia del Corpus al claustre se celebra la tradició del ou com balla, en la qual es pot observar com un ou balla al so de l'aigua.
Veure informació Wikipedia Santa Anna de Barcelona














divendres, 21 de juny del 2019

El Rellotge lluminós de terra

La Banca Rosés (entitat desapareguda el 1957, quan va passar a anomenar-se Banco Condal), instal·lada a la Via Laietana, va pensar a posar un rellotge a terra que informés de l'hora els vianants, i va encarregar la idea al rellotger Joan Cabrerizo. Es va inaugurar el darrer dia de 1935 i es va fer de seguida força popular.
El rellotge de la Via Laietana és la segona versió, gairebé idèntica, d'un altre que s'havia inaugurat uns anys abans, amb motiu de l'Exposició Universal de 1929, al carrer Rocafort número 2 (al costat del Paral.lel). Aquest va ser restaurat el 2005.
El rellotge té al centre l'escut de Barcelona i la silueta d'un cap amb un casc alat, símbol del déu Hermes o Mercuri.
La Conselleria de Governació de la Generalitat de Catalunya, situada al mateix número de la Via Laietana, va tenir la pensada de restaurar el rellotge, que havia deixat de funcionar, i va contactar amb el fill de Cabrerizo, qui el va reparar el 1989.
Veure informació  Ajuntament de Barcelona
Més informació Barcelona.cat/rellotge de llums

Informació del rellotge al carrer Rocafort:tresorsabarcelona

Materials:terratzo i vidre amb incrustacions de llautó



L'Institut Municipal del Paisatge Urbà n'ha fet la restauració amb la col.laboració de H10 Hotels

 

Autor

Disseny:Joan Cabrerizo

Juan Cabrerizo Álvarez (El Burgo de Osma, 1898 - Esplugues de Llobregat, 1989). Membre d'una saga de rellotgers sorians. Es va traslladar a viure a Barcelona, on va crear Relojes Cabrerizo. El banquer Joan Rosés, que tenia la seva seu a la Via Laietana, li va demanar un rellotge per posar-lo al terra del carrer i van inaugurar-lo el darrer dia de 1935. L'empresa va ser continuada pel fill, que es deia igual, Juan Cabrerizo, que va participar el 1989 en la restauració del rellotge esmentat, per encàrrec del nou titular de l'edifici, la Conselleria de Governació.

Veure mes Art Públic Ciutat Vella Oest


Font de Sant Just

"La plaça de Sant Just conforma el nucli d'un barri format per antics palaus nobiliaris i tallers artesanals. Presideix l'indret el Temple de Sant Just i Pastor fundat, segons la tradició, al segle IV. En una part del seu vell cementiri, on també es creu que foren enterrats els primers màrtirs cristians de Barcelona, s'urbanitzà en el vuit-cents l'espai que ara ens ocupa.
Fent angle amb els carrers de Lledó i de la Palma de Sant Just, s'hi troba una font (1367) de tres cares. Fou construïda en honor de Joan Fiveller, veí d'aquell indret i descobridor fortuït d'una mina d'aigua a la serra de Collserola, la qual féu canalitzar cap a la ciutat a fi de pal·liar-ne l'escassetat. Per bé que la font gòtica fou reconstruïda al segle XIX, a la façana principal que dóna a la plaça, es conserven esculpits a la pedra una imatge de sant Just, amb la palma del martiri, flanquejat pels escuts reial i de la ciutat. A la banda del carrer de la Palma de Sant Just es pot veure, entre escuts nobiliaris, el relleu d'un falcó enxampant una perdiu, motiu evocador de l'afició de Fiveller a la cacera. La part superior del conjunt queda coronada per una balustrada de terra cuita (1884) que emmarca un romàntic jardí elevat."
Veure informació Ajuntament de Barcelona
Materials:pedra de Montjuïc










Veure mes Art Públic Ciutat Vella Oest


Llegenda Conquesta de Girona per Carlemany

Carlemany per Albrecht Dürer, fontwikipedia
Els moros es van fer forts a Girona, que convertiren en capital del seu reialme a casa nostra. Quan Carlemany vingué per combatre’ls cregué que havia de començar per rendir Girona, per tal de desbaratar la força moral de la Moraima. Per tal de demostrar la seva força als moros i perquè veiessin amb qui se les havien, d'un cop d'espasa va partir el muntanyam que separava l'Empordà del Gironès i va obrir un greny per on passen les aigües del Ter a l'indret de Sant Julià de Ramis, i el seu poderós exèrcit pogué avançar cap a la ciutat per terra plana sense haver de travessar aquell muntanyam. El rei moro de Girona restà astorat en veure aquella proesa sense parió.
Segons la llegenda, Carlemany va establir el seu campament, en venir a Girona, a Sant Julia de Ramis i hi va construir la capella, que encara es conserva, en el lloc on va plantar la seva tenda

Perquè els ajudessin en llur campanya els moros havien portat de les seves terres uns quants dracs ferotges i terribles que diàriament es menjaven unes dotzenes de persones i de bèsties grosses, que empestaven i mataven amb l'alè i que, tant caminaven com nedaven o volaven. El cabdill moro de Girona tenia un animalot d'aquests a l'estany de Banyoles.
Estany de Banyoles, font:timeout.cat
Acompanyava Carlemany un sant home anomenat Mer. Així que la tropa va saber que campejava un drac per allí a la vora fou presa de gran pànic i temé morir empestada pel seu alè. El monjo Mer, ben sol, s'encaminà cap al cau de la fera, la cridà i ella sortí manyaga com un anyell i es deixà lligar pel cíngol beneït del sant home, que, mansoia com una ovella, la conduí al campament, on la tropa l'esbocinà amb gran aldarull i alegria, mentre els moros de Girona s'estiraven els cabells desesperats. Aquell monjo fou sant i encara avui se'l figura amb un drac al costat.
Imatge de Sant Emeri o Merc, font:wikipedia
La lluita per la conquesta de Girona fou molt dura: els sarraïns eren molts i molt braus i estaven ben encastellats. Cada dia sortien de la ciutat  i feian estralls entre els cristians, que com més anava més veien minvar les seves forces.  El rei moro, des del cim de la muralla, es burlava de Carlemany i dels seus amb grans riallades i ela deia mil insults i improperis. El cabdill cristià duia un calze d'argent i una imatge de la Mare de Déu que no desemparava mai, que servien per a presidir l'altar i per a celebrar la santa missa. El sarraí en feia mofa i deia a l'emperador que faria servir de bací aquella copa argentada i que, d'aquella figura, en faria fondre un puny per al seu alfange.
Guerrer àrab iemenita, del segle VIII. Dibuix de Francesc Riart, font:pedresdegirona.com

Guerrer carolingi del segle VIII. Dibuix de Francesc Riart, publicat a “Girona, de Carlemany al feudalisme (785-1057)”, font:pedresdegirona.com
Els cristians no perdien la fe ni les esperances malgrat ésser cada dia menys, de tants com en morien. Amb tot fervor es lliuraven a l'oració, que dirigia el baró de Cartellà, que era el mes prestigiós dels cavallers de la terra que ajudaven Carlemany. Veient que les forces minvaven tant el cavaller decidi acudir a demanar ajut a uns quants cavallers amics seus, per tal de veure si feien un vaitot i sortien de l'anguniosa situación en què es trobaven.
Un dia va caure una pluja menuda de sang i dins de cada gota hi havia una creueta vermella. Així que va fer-se fosc, damunt mateix de l'indret on s'esqueia el palau del rei moro va aparèixer al cel una gran creu blanca resplendent com un sol,  fins a tal punt que a mitjanit semblava com si talment fos de dia.  Aquells signes cristians van esparverar els moros, però no per això deixà de sortir el rei a la muralla a fer burla dels cristians. Carlemany se li encarà i li digué que la victòria fora seva, perquè comptava amb l'ajut del Cel i que, de tots ells, no en deixaria sinó un de viu perquè pogués explicar la magnitud del seu triomf.  

En aquestes, arribà el cavaller de Cartellà seguit d'una gran tropa de guerrers armats fins a les dents. Amb tot braó es van llençar contra la ciutat, i les muralles van caure esbocinades i Carlemany s'apoderà de Girona, i, tal com havia dit, només deixà viu un sol moro, que deixà anar perquè pogués explicar als altres la seva victòria.

Davant d'aquella imatge de Maria i amb aquell calze d'argent de què tant s'havia burlat el rei sarraí, féu celebrar la primera missa després de la Reconquesta per agrair el favor del triomf.

Tota la ciutat estava enrunada i calgué celebrac ela Sants Oficis a ple aire, i l'emperador féu servir una pedra de tinell imperial, que encara es conserva al campanar de la Seu i és coneguda per Cadira de Carlemany.
Cadira original de Carlemany, font: wikipedia

Rèplica de l'anomenada "Cadira de Carlemany" a la capella de Sant Miquel, Sant Rafael i Sant Gabriel, dels Claustres de la Catedral, font:pedresdegirona.com
En el paratge on fou dita la primera missa fou aixecada més tard la catedral.
Catedral de Girona, a la façana nord la Torre de Carlemany, font:wikipedia
El copó i la imatge de la Mare de Déu es van conservar fins fa quatre dies. Carlemany deixà a Girona una estàtua que era el seu retrat, com a record, i més tard, quan fou venerat com a sant, fou posada en un dels altars principals de la Seu i la gent anava a resar-hi al davant.
Imatge de Sant Carlemany, que en realitat es un criptoretrat de Pere III, el Cerimoniós, obra de Jaume Cascalls al tresor de la catedral
En agraïment al seu ajut i en record del rés que dirigía, Carlemany concedí al cavaller de Cartellà les primeres paraules de l'avemaria: Ave Maria gratia plena, Dominus tecum, que sempre més ostentà orgullosament en el seu blasó.
Font de la informació Les cent millors llegendes populars de Joan Amades

Altres Llegendes de Carlemany a Girona
La Cadira de Carlemany
La "cadira de Carlemany" és tracta d'un setial de marbre dels Pirineus del segle XI, d'estructura cúbica que procedeix de l'antic temple romànic.
Explica la llegenda que quan una parella s'assenta junta a la cadira abans d'un any es casaran. Però si s'asseu una persona sola no es casarà mai. Per aquest motiu aquesta és la cadira del Bisbe i també hi feien asseure els seminaristes, ja que així segur que es convertien en capellans. La cadira original es troba a l'interior de la Catedral de Girona, però una còpia d'aquesta també es pot veure al Museu d'Història de Girona.
L'espasa de Carlemany
Explica la llegenda que un dia d'hivern que va nevar a Girona, Carlemany va decidir pujar a dalt del campanar de la Catedral de Girona (Catedral romànica de la qual encara es conserva el campanar que té el nom popular de Torre de Carlemany) per contemplar el paisatge de la ciutat nevada. Un cop estava a dalt del campanar li va caure l'espasa (anomenada Montjoie) que portava al mig del claustre. Carlemany va fer que els soldats busquessin l'espasa entre la neu que cobria el claustre però no la van trobar. La llegenda explica que l'espasa va caure de punta i es va enfonsar a la Terra a causa de la força que portava. Actualment la seva espasa encara continua enfonsant-se per l'interior de la terra fins que un dia arribarà al centre. Quan això passi la Terra es partirà en dues parts i serà la fi del món.
Maqueta de la catedral románica exhibida a a la nau de la Seu. Al darrere la torre de Carlemany, font:mgiribetshistoria.blogspot.com
 Veure informació Wikipedia Llegendes de Carlemany

Historia
La figura de l'emperador Carlemany està estretament lligada a la ciutat de Girona, tot i que mai va visitar la ciutat. La conquesta del seu fill Lluís el 785, hi va deixar un record inesborrable. La presa de la ciutat per part dels francs es va produir de forma pacífica. La tradició gironina posterior va envoltar aquells fets amb relats llegendaris i miraculosos, donant lloc a múltiples llegendes.
Lluis I, el  Piatós, font:google
Així Girona esdevingué zona fronterera durant setze anys, que només la conquista de Barcelona el 801 va allunyar més al sud. Encara que Carlemany no visità mai Girona, la seva administració eixida de la renovatio carolíngia afectà en gran manera la ciutat. D'una banda, tot el territori al sud dels Pirineus i al nord-est peninsular fou reorganitzat com a terra de frontera, el que més tard desembocaria en la creació de la Marca hispànica.  No obstant, i durant molt temps, se succeïren les ràtzies i les expedicions sarraïnes sobre les possessions cristianes, d'algunes de les quals se'n conserven textos que ho testimonien.
Font de la informació pedresdegirona.com
Veure més LLEGENDES CATALANES