dimecres, 19 de febrer del 2020

Els Gegants de la Ciutat Jaume I i Violant d'Hongria

Els Gegants de la Ciutat de Barcelona Jaume I i Violant d'Hongria, font:Barcelona.cat
"A Barcelona els gegants són una tradició arrelada i en tenim notícia des del segle XV. Hi ha constància documental que l’any 1424, entre la munió d’entremesos que participaven en la processó de Corpus, hi havia una representació amb el «rei David ab lo Jiguant». Aquest gegant, el primer documentat a Europa, representava un Goliat i havia estat pagat pel municipi. És el que considerem com el primer gegant de la Ciutat. Aquest Goliat, amb el temps, es deslliga de la representació parateatral i el trobem desfilant sol pels carrers de Barcelona fins l’any 1568, en què la documentació acredita l’existència de la geganta.
No sabem amb exactitud quantes parelles i figures diferents han passejat pels carrers de Barcelona com a gegant i geganta de la Ciutat. Tanmateix, sí que se sap que a final del segle XVI aquest entremès es troba en decadència, fins i tot desaparegut, però que a partir del 1601, a conseqüència de les festes amb motiu de la canonització de sant Ramon de Penyafort, torna als carrers amb una nova embranzida que ja no s'interromp.
L’any 1929 l’ajuntament va decidir de renovar totalment la parella de Gegants de la Ciutat. La darrera, tot i que només tenia quatre anys, era força matussera. La poca vàlua artística de les figures i el fet que la ciutat es disposava a celebrar l’Exposició Internacional, van propiciar aquesta renovació. Francesc Labarta va rebre l’encàrrec de dirigir la construcció d’una parella de gegants que representés els Reis Catòlics. Aquestes figures són les que, en diverses còpies i reinterpretacions, podem considerar que han arribat fins als nostres dies.
Parella de gegants estrenada per Corpus del 1929, representant els Reis Catòlics. Col·lecció Josep Lluís Badal, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
Gegants de la Ciutat el dimecres de Corpus de 1944 Autor Brangulí, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/

Amb la recuperació dels gegants del Pi l’any 1960 es va veure la necessitat de renovar la parella dels Gegants de la Ciutat.  En principi, l’estrena era prevista per Corpus, però no va ser possible fins a les festes de la Mercè. La direcció de la nova còpia va ser encarregada a Evarist Mora, que va fer el disseny dels figurins. Les carcasses, els caps i les mans van ser encarregats al solsoní Manel Casserras i Boix, que hi va treballar prenent per referent el model anterior, però fent-hi canvis importants, com ara la substitució de les corones de cartró per unes de llautó daurat amb pedreria; els cabells que abans eren de la mateixa escultura van ser substituïts per perruques que els donaven més realisme; i, com a detall destacat, es van estilitzar les figures, que van perdre l’aspecte robust que tenien.
Els Gegants de la Ciutat en primer terme tal com van sortir arran de la intervenció de Manel Casserras i Boix el 1961. Processó del Corpus any 1962 Arxiu: Colla de Geganters del Pi. Col·lecció: Josep Lluís Badal, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
A la dècada dels setanta, el mestre artesà Domènec Umbert va encarregar-se de la renovació de la parella.  Els gegants van arribar a les mans d’en Mingu –nom amb què era conegut aquest artesà en l’àmbit geganter–, en un estat deplorable. Aquesta parella, de la qual es conserven els caps en molt mal estat, encara és recordada per alguns dels geganters en actiu, actualment en colles de la Coordinadora de Geganters de Barcelona.
Caps, cossos, braços, cavallets… de la parella de gegants del 1970 que van ser utilitzats per Domènec Umbert per treure les còpies del 1984. Autor: Josep Lluís Badal, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
Parella de gegants de la Ciutat amb els vestits del 1970 reconstruïda per Domènec Umbert l’any 1984. Autor: Josep Lluís Badal, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/

L’any 1985 els Gegants de la Ciutat ja són gestionats per la Coordinadora de Geganters de Barcelona, que decideix de donar-los la identitat de Jaume I i Violant d’Hongria i fer-ne una nova còpia. L’encarregat de fer la feina va ser, novament, l’artesà Domènec Umbert, que hi va posar tot el seu mestratge i l’any 1986 pogueren estrenar el vestuari seguint el model de l’any 1962. D’aquesta parella se’n conserva tota la part d’escultura.
Els Gegants de la Ciutat el dia de l’estrena dels vestits per la Mercè de 1985, còpia de Domènec Umbert. Autor: foto Cuyàs, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
Per Corpus de l'any 1992, s’estrenà una nova parella de Gegants de la Ciutat. L’objectiu de construir aquesta còpia era que fossin de més bon portar, perquè les figures construïdes per Domènec Umbert en cartró pedra encara eren força feixugues. La construcció va anar a càrrec del desaparegut artesà Manel Casserras i Boix, de Solsona.
Parella de Gegants de la Ciutat estrenada pel Corpus de 1992. Autor: Josep Lluís Badal, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
L’any 1999 sí que se'n va fer una renovació total, agosarada, i el resultat foren uns gegants que no van deixar indiferents ningú. L’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona va convocar un concurs de vestuari per als Gegants de la Ciutat adreçat principalment a estudiants de disseny i dissenyadors joves. Els treballs finalistes van ser exposats públicament al Bulevard Rosa del passeig de Gràcia i es van sotmetre a votació popular. La proposta guanyadora va ser la de Yolanda Saura, que presentava un vestuari amb grans dosis de creativitat contemporània i amb clars referents a la Barcelona modernista. La vestimenta de la geganta oferia formes gaudinianes, colors i al·legories de les tècniques del trencadís. El gegant, en canvi, lluïa una indumentària austera i evocadorament urbana, i un coll alt de punt granatós en marcava la diferència. El disseny s’allunyava molt d'allò que fins en aquell moment es considerava l’arquetip de gegant tradicional.
A part els vestits, els gegants també es van fer totalment nous. El taller El Drac Petit de Terrassa, de Jordi Grau, va fer els caps, les mans i els cossos nous. Per fer les noves figures, va fer motlle i va treure còpia de les figures que l’any 1985 havia fet Domènec Umbert.  Ramon Roig, de la casa Indumenta de Terrassa, va fer la confecció dels vestits a partir dels dissenys de Yolanda Saura. Les joies van ser dissenyades per la firma Tous. I el treball de perruqueria es va executar a la perruqueria Bascón de Badalona.
Parella de Gegants de la Ciutat estrenada per la Mercè del 1999 realitzades per Jordi Grau del Taller el Drac Petit de Terrassa. Aquestes còpies les van fer a partir de la figura dels gegants de 1984 de Domènec Umbert. Autor: Josep Maria Ubiergo, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
Amb motiu de la celebració dels vint anys de la Coordinadora de Geganters de Barcelona, l’any 2005, els gegants del 1999 són retirats i es recuperen els del 1992, que tornen a la vida pública. Aquestes figures van ser remodelades a fons el 2006, en aquest cas per Manel Casserras i Soler, que va treballar damunt l’obra que el 1992 havia fet el seu pare, Manel Casserras i Boix. La proposta de la Coordinadora de Geganters de Barcelona per a aquesta nova imatge dels Gegants de la Ciutat era el retorn a uns gegants de tall clàssic i preciosista. Es van presentar en societat el dia 22 d’abril, vigília de Sant Jordi del 2006.
Parella de Gegants de la Ciutat estrenada per Sant Jordi de l'any 2006 obra de Manel Casserras i Soler que treballa sobre la parella de 1992 obra de Manel Casserras i Boix. Autor:Josep María Ubiergo, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
Per la Mercè del 2018, després de 12 anys amb el mateix vestuari (el que més ha durat en el darrer segle) es renova la imatge dels gegants. Gràcies a un treball de recerca amb l'assessorament del Museu del Disseny, es crea una nova vestimenta que segueix els patrons i línies del vestuari anterior, però fa un salt qualitatiu. Destaquen el vestuari de la geganta, amb més colors que el seu predecessor, i la capa del gegant. El nou model (fet altre cop al Taller Casserras de Solsona, dirigit per Sessa Casserras i Moreno, néta de qui va fer la rèplica actual) manté les joies i complements de l'any 2006, amb una forta càrrega simbòlica."
Gegants de la Ciutat de Barcelona amb els vestits estrenats per la Mercè de 2018, font:vilaweb.cat/noticies/gegants-ciutat-barcelona-90-anys/
El ball és una de les expressions pròpies dels Gegants de la Ciutat quan la litúrgia festiva és més acurada i intensa. No tenim coneixement que els gegants de Barcelona haguessin tingut un ball propi coreografiat fins el 1994, l’any de l'estrena. La melodia és de Xavier Muixench, i va ser coreografiada per Jordi Vallverdú Lop, membre de la colla dels Gegants de la Ciutat.
El ball s’executa protocol·làriament a les festes de la Mercè, en tres ocasions: durant el toc d’inici després del pregó a la plaça de Sant Jaume; durant el matí de festa major al seguici d’autoritats, també a la plaça de Sant Jaume; i com a tancament de la cavalcada de la Mercè, el 24 de setembre mateix a la tarda. Per les festes de Santa Eulàlia es balla a la plaça de Sant Jaume el diumenge, quan es fa el seguici de Santa Eulàlia. Aquest ball també pot ser executat en ocasions extraordinàries.

Seguici de la Mercè - Ball dels Gegants de la Ciutat de Barcelona, font:elsgegantsdelpi

Si bé l’acompanyament tradicional dels Gegants de la Ciutat ha estat durant segles el flabiol i el tamborí, per les festes de la Mercè del 2009 es va presentar una formació oficial que avui dia acompanya els Gegants de la Ciutat. Els Perdigots, el nom d’aquesta formació, és una cobla de flabiols i fiscorn que aporta una nova i acurada sonoritat a les processons i seguicis en què participen."
Font de la informació:
Barcelona.cat Cultura popular Imatgeria festiva Gegants de la Ciutat
Vilaweb.cat Gegants Ciutat Barcelona 90 anys - Amadeu Carbó 

Creador Figura actual
Manel Casserras i Boix (Solsona, 1929 – 1996), sastre de professió fou un dels més grans creadors d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació:Viquipèdia Manel Casserras i Boix
Manel Casserras i Boix, font:Viquipèdia













Veure més Imatgeria Festiva

dimarts, 18 de febrer del 2020

Santa Eulàlia Els Protocols de l'Aliga

A les festes de Santa Eulàlia, l’Àliga de la Ciutat acompanyada per la Coronela de Barcelona, els Ministrers Espremulls, el Lleó de Barcelona, els Gegants de Santa Maria del Mar i els Trabucaires d’en Perot Rocaguinarda, que constitueixen el seguici dels Protocols de l’Àliga, encapçala una solemne desfilada que surt de la plaça de Sant Jaume i culmina en un dels actes més emotius i transcendents de la celebració: el tradicional Ball de l’Àliga al presbiteri i davant l’altar major de la basílica de Santa Maria del Mar.
Ball de L'Àliga de Barcelona - Festes de Santa Eulàlia de Barcelona
 

L’Àliga de la Ciutat de Barcelona, documentada des del segle XIV, tenia el privilegi de ballar dins les esglésies i el seu ball es considerava l’honor més gran que es podia fer als visitants il·lustres. El Decret de Nova Planta i les prohibicions del 1771 van minvar el seu simbolisme fins a fer-la desaparèixer. L’any 1989, l’Àliga de Barcelona va ser recuperada dins del Projecte de recuperació de la imatgeria festiva de la Barcelona vella.
Font de la informació:Barcelona.cat  Santa Eulàlia
La Coronela de Barcelona lliura a l'ajuntament la reconstruïda bandera de Santa Eulàlia any 2015
 Àliga de Barcelona i Cobla Antiga Els Espremulls - Santa Eulàlia 2020

Trabucaires d'en Perot Rocaguinarda
font:barcelona.cat
Veure més Festes Populars

El Lleó

El Lleó, font:bestiari.cat
"El Lleó de Barcelona és una figura que forma part del bestiari històric de la ciutat. Representa l’animal amb posat majestuós i coronat, que simbolitza el poder.
Antigament el lleó era un element lligat a les festivitats religioses, especialment a la processó de Corpus. En aquell moment pot ser que representés l’evangelista sant Marc juntament amb el Bou i l’Àliga, que serien sant Lluc i sant Joan, respectivament. N'hi ha constància des del segle XV, quan durant les dates assenyalades sortien homes disfressats de lleó amb pells i cabelleres. I el 1601, amb motiu de la festa de canonització de sant Ramon de Penyafort, ja es té constància d’una figura semblant a la que tenim avui, amb carcassa i corona.
Sant Marc evangelista amb el lleó alat per Pietro Stangherlin, font:Viquipèdia

El Lleó, Auca del segle XVIII, font:festamajor.biz
A la primeria, els responsables de treure la figura eren el gremi de blanquers, que tenien una capella a la parròquia del Pi. Eren coneguts per lleonets, perquè quan sortien a acompanyar la figura duien, entre més elements, màscares de lleó.
Al segle XVII es converteix en l’element més divertit i apreciat del bestiari barceloní, gràcies a les actuacions que feia a les sortides, amb brams i molt d'enrenou. Però el 1780, per mitjà d'una cèdula dictada pel rei Carles III, es prohibiren els brams i les actuacions exagerades. Tanmateix, la figura continuà sortint en tot d'actes, per bé que sense desimboltura. Durant el segles XVIII i XIX hi ha nombroses referències d’actuacions del Lleó, sobretot a les processons de Corpus, on va participar fins el 1870.
El Lleó, font:Barcelona.cat
Després de més d’un segle sense cap més pista de la figura, en els anys noranta del segle XX, dins el procés de recuperació de la imatgeria festiva de la Ciutat Vella, l’Associació d’Amics dels Gegants del Pi va decidir de tornar-la a construir. Ho encarregà a l’imatger solsoní Manel Casserras i Boix, que l’enllestí el 1993. D'ençà d’aquell moment, s’incorporà al Seguici Popular de Barcelona, i encara avui encapçala el bestiari al costat de l’Àliga de la ciutat.
El Lleó de Barcelona és una peça que té dansa pròpia: el «Ball del Lleó», amb música de Jordi Fàbregas i Canadell i coreografia de Xavier López. Va ser estrenada en el Toc d’Inici del 1994.
La figura surt cada any en dates assenyalades del calendari festiu barceloní: per Santa Eulàlia, la Mercè, Sant Josep Oriol o Corpus. Quan no surt, es pot visitar a la Casa dels Entremesos, on és exposada permanentment amb gran part del Seguici Popular de la ciutat."
Font de la informació:barcelona.cat Cultura popular Imatgeria festiva Lleó

Creador
Manel Casserras i Boix (Solsona, 1929 – 1996), sastre de professió fou un dels més grans creadors d'imatgeria festiva de Catalunya.
Més informació:Viquipèdia Manuel Casserras i Boix
Més informació:Talleres Cultura Casserras.com
Manuel Casserras i Boix, font:Viquipèdia













Veure més Imatgeria Festiva

dilluns, 17 de febrer del 2020

Escultura El Caçador de Lleons

"El 21 de setembre de 1883 va ser instal·lada al Parc de la Ciutadella l'escultura d'Agapit Vallmitjana i Abarca, El caçador de lleons, també coneguda com L'africà.El caçador de lleons va ser un encàrrec de l'Ajuntament, formalitzat a l'abril de 1883.
Com tants d'altres artistes del XIX, Vallmitjana i Abarca es va sentir interessat en copsar l'excepcionalitat de l'Orient, preocupant-se per donar a conèixer la singularitat dels seus costums i l'originalitat dels tipus. Exemple d'això és aquesta obra que representa a un oriental que acaba d'apoderar-se d'uns cadells de lleó. L'atracció per l'orientalisme queda clarament exposada en aquesta obra, en la qual Vallmitjana Abarca aconsegueix presentar un determinat tipus racial, així com no s'oblida de donar a conèixer la seva emoció i les seves reaccions. El tema escollit permet a l'escultor donar una gran força expressiva als protagonistes, ja que es basa en el moment en que l'home es veu sorprès per la lleona, mare dels dos petits lleons que acaben de ser apressats. També destaca com està copsat el sentiment d'angoixa del caçador, que té por de que el felí l'ataqui, com el nerviosisme dels dos petits lleons que se senten apressats, ambdues expressions queden molt ben representades en aquesta escultura.
A la vegada, el conjunt denota una gran preocupació pels accessoris, tant en els detalls del vestit i els complements, com en les característiques de la pell dels animals. Aquest darrer aspecte està perfectament solucionat i ens permet veure l'alt nivell amb què l'autor aconsegueix realitzar l'escultura temàtica que va tractar durant tota la seva vida. Quant a la composició, Vallmitjana forma el grup escultòric utilitzant un triangle d'àmplia base que se situa sobre un petit pedestal circular fet de diferents marbres. El lloc on es va destinar el grup no sembla massa convenient, ja que degut a l'ampli espai de la terrassa, el grup queda empetitit."
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:Marbre blanc sobre pedra calcària






Autor
Escultor:Agapit Vallmitjana i Abarca
Més informació:Viquipèdia Agapit Vallmitjana i Abarca
Agapit Vallmitjana i Abarca, font:Viquipèdia

Escrit a l'aigua

"La segona estació de la línia - L11 - porta el nom de Casa de l’Aigua perquè així ho van suggerir els veïns consultats. La Casa de l'Aigua és el nom poètic de la construcció de la Societat General d'Aigües de Barcelona (1915) aixecada a corre-cuita després de l’epidèmia de tifus de 1914. Era una casa de màquines per aixecar l’aigua procedent de Montcada. La canonada estava connectada a una altra Casa de l'Aigua, a Trinitat Vella (1897) per un costat, i per l’altre a un tram de l’aqüeducte, conegut com el dels Tres Ulls (1910-1970), que duia l’aigua fins el dipòsit del carrer de la Mina de la Ciutat (Roquetes). Quan es va realitzar la portada d’aigua del Ter a Barcelona, es va aprofitar la infrastructura creada anys abans a Nou Barris, entre ella l’aqüeducte dels Tres Ulls, fins que el 1970 es va soterrar i va deixar de servir. El 1992 la Casa de l'Aigua va ser saquejada en no haver-hi vigilància -sembla que ja no servia-, però es va fer projecte de recuperació museístic, com una Ruta de l'Aigua.
La fotògrafa Gemma Nogueroles va voler captar aquest esperit i ho va fer amb dos elements:
1) Una reproducció, acolorida i molt retocada, d’una foto original del pont dels tres ulls sobre el torrent de la Trinitat..., ara soterrat, que mai va fer la funció d’aqüeducte per falta d’aigua. Aquesta fotografia ocupa deu metres del mur situat a l’altra banda de la via, just davant de la porta d’entrada única, des del carrer Aiguablava, que hi ha a l’estació. Com que aquesta entrada es fa a nivell de carrer, sense escales, de dia la fotografia queda il·luminada per llum natural.
2) Vuit hologrames distribuïts pel terra de l’andana. Són fotografies del corrent d’aigua del riu Ter preses en diferents indrets, per recordar que per uns anys l’aqüeducte i altres instal·lacions entorn de la Casa de l’Aigua van servir per la portada d’aigües del Ter a Barcelona. Aquests hologrames, agrupats en tres parelles i dos de solts, tenen les dimensions d’unes rajoles del paviment i cadascun d’ells combina dues, tres o quatre fotografies que, al ser vistes per un observador desplaçant-se a peu, donen la sensació de moviment.
Completa la decoració de l’andana un panell situat al costat de l’entrada amb el poema “Tanca d’aigua”, escrit per Carles Hac Mor i Ester Xargay que, segons ells, és “un resum poetitzat dels escrits i les paraules recollits de la gent del barri” A la part baixa s’hi deixa un espai en blanc simbòlic obert al pensaments dels viatgers del metro. El text és més un seguit de frases sense signes de puntuació que un poema amb versos, fins al punt que fins a cada final de ratlla hi queda una paraula partida. És imprès amb lletra cal·ligràfica sobre una planxa de metacrilat, i s’hi llegeix:
arcs colgats clam / en futur trinitat ra- / ja tres ulls resso- / nen un temps un punt recor- / da que el torrent va fent via
La participació popular en aquestes dues obres queda expressada en l’agraïment, escrit al costat del poema, “a tots els veïns de Trinitat Nova i als seus records que ho han fet possible”.
Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic














Més informació:Viquipèdia Casa de l'Aigua
Casa de l'Aigua a Nou Barris, font:meet.barcelona.cat

Autor
Fotògrafa:Gemma Nogueroles
Més informació:Fundació Vila Casas.com Gemma Nogueroles
Gemma Nogueroles, font:elperiodic.ad
Veure més Art Públic Nou Barris