dilluns, 1 de març del 2021

Font de la Plaça Catalana


"El misteri més absolut envolta l'origen d'aquesta font, vinculat indubtablement a l'origen urbanístic del barri del Guinardó. Tampoc no es coneixen detalls de les circumstàncies que van portar, al començament del segle XX, a donar oficialment el nom de plaça de la Font Castellana a un tros del que posteriorment s'anomenaria avinguda de la Mare de Déu de Montserrat i el nom de Font Catalana a un tros del que més tard rebria el nom d'Amílcar. Mentre la Font Castellana no va existir, a la plaça de la Font Catalana s'hi va aixecar aquesta, per iniciativa municipal, i s'hi va gravar el nom de plaça Catalana. Durant els anys de postguerra algú va intentar esborrar aquesta inscripció, picant la pedra, tot i que només va aconseguir-ho parcialment: se seguia llegint el nom i quedava evident l'esperit anticatalà de qui havia fet el dany. Tot i així, durant el franquisme, la plaça va seguir conservant el seu nom.

A les acaballes de l'any 1981 es van fer unes festes per celebrar un nou enjardinament de la plaça, encara amb les lletres de la font repicades. Posteriorment es va portar a terme la restauració de la font monumental, que llueix avui amb tot el seu esplendor."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"L'anomenada Font Catalana és un monòlit de secció quadrada construït amb carreus de pedra amb un coronament d'elements escultòrics identificables amb els emblemes del casal de Barcelona: l'escut de la ciutat, les quatre barres i la corona reial.

La base del monument insinua una mínim sòcol, sobre el que hi ha quatre piques, una per cada costat, amb els seus brolladors, tot i que els originals s'hagin perdut, substituïts avui pel model "zas", corrent a altres fonts de la ciutat. Per damunt d'aquests, a uns dos metres, hi ha la inscripció "Font Catalana", i a sobre, una petita banda treballada a mode de motllura marca la transició entre el bloc i el coronament escultòric. Aquest està format pels escuts de Catalunya i de Barcelona, festonejats per garlandes vegetals, culminades per una corona reial amb el rat-penat, com a element inequívoc de la seva simbologia dels reis de Catalunya i Aragó.

El més remarcable del conjunt és l'espai que aquest monòlit genera al seu voltant, una rotonda que organitza una cruïlla de cinc carrers, en una zona amb una orografia de pendents molt pronunciades. El carrer de traçat més rectilini i, per tant, cal pensar que fruit d'una planificació més acurada, és l'actual Amílcar, pel que cal suposar que la creació de la plaça forma part de l'obertura d'aquest carrer."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Antoni José Pitarch, Llorenç Bonet

Materials:Pedra amb relleus de ferro de fosa








 

Més informació:Viquipèdia Plaça Catalana

Veure més Art Públic Horta Guinardó

dilluns, 22 de febrer del 2021

Pessebres vivents

Pessebre vivent La Pobla de Montornès, font:Lapoblademontornes.cat
 

"Un pessebre vivent és una representació del naixement de Jesús de Natzaret a partir de diversos quadres amb personatges vius i aprofitant un entorn o paratge rústic o amb interès arquitectònic com el nucli antic d'un poble, la llera d'un riu, els entorns d'una finca o un bosc, per on l'espectador es desplaça. Les representacions es solen realitzar els mesos de desembre i gener, coincidint amb les festes nadalenques.

Segons algunes fonts, Sant Francesc d'Assís organitzà l'any 1223 el primer pessebre vivent de la història a Rieti (Itàlia). A Catalunya hi ha tradició documentada de pessebres des del segle xiv, però la passió pels pessebres va anar més enllà de la representació a través de figures, i des de mitjans del segle XX hi ha pessebres vivents que fan realitat el somni de poder passejar-se entre boscos i rius, envoltat de penya-segats i de fogueres amb pastors que dormen al ras."

Pessebres vivents a Catalunya

El primer pessebre vivent fou el Pessebre Vivent d'Engordany, iniciat l'any 1956 a Engordany (Andorra) per Esteve Albert i Corp, on el públic seia a platea davant l'escenari on actuaven els actors. La primera representació de Catalunya va ser l'any 1959 amb el Pessebre Vivent de Castell d'Aro (Baix Empordà), que en la primera edició solament incloïa l'escena del naixement.

Pessebre vivent d'Escaldes Engordany, font:ara.cat

 
Pessebre vivent Castell d'Aro, font:elridaura.com

El Pessebre Vivent de Corbera de Llobregat, que es va representar per primera vegada el 24 de desembre de 1962, va incorporar un fet diferencial, ja que el públic per primera vegada es passejava per dintre del pessebre barrejant-se amb les figures vivents. Organitzat pels Amics de Corbera i escenificat a la Penya del Corb, un conjunt de roques vermelloses situat a Corbera de Llobregat, és considerat el primer pessebre vivent de Catalunya i s'ha continuat celebrant cada any de manera ininterrompuda. El public és guiat per una narració del text de l'Evangeli enriquit per comentaris i poesia. Els més de 200 actors representen escenes incloent l'Anunciació de l'Àngel a la Verge, els Pastors, les Bugaderes, el Naixement a la Cova, l'Anunci de l'Àngel als Pastors, l'Adoració dels Pastors i els Reis, la Fugida a Egipte, la vida a Natzaret i escenes típiques catalanes de masies.

Pessebre vivent Corberà de Llobregat, font:sortirambnens.com

Un altre referent entre els pessebres vivents de Catalunya és el de Gunyoles d'Avinyonet, que, com a tret diferencial, es tracta d'una escenificació parlada. Consta de 13 quadres que comencen amb l'Anunciació i finalitzen amb l'infant Jesús. Al llarg del circuit, el públic troba les escenes dialogades, amb textos de Josep Maria Folch i Torres i Francesc d'Assís Picas.

Pessebre vivent de les Gunyoles, font:Festacatalunya.cat
 

A Catalunya se celebren múltiples pessebres vivents, 30 d'ells agrupats en l'Associació Coordinadora de Pessebres Vivents de Catalunya, incloent:

  • Província de Barcelona: Corbera de Llobregat , Corró d'Avall (Vallès Oriental), Els Prats de Rei (Anoia), La Pobla de Lillet (Berguedà), Les Gunyoles d'Avinyonet (Alt Penedès), Les Torres de Fals (Bages), Martorelles (Vallès Oriental), Polinyà (Vallès Occidental), Premià de Dalt (Maresme), Sant Feliu Sasserra (Bages), Sant Pere de Ribes (Garraf), Tona (Osona).

Pessebre vivent Els Prats de Rei, font:infoanoia.cat
 

  • Província de Girona: Amer (La Selva), Bàscara (Alt Empordà), Bescanó (Gironès), Breda (La Selva), Brunyola (La Selva), Castell d'Aro (Baix Empordà), Fontcoberta (Pla de L'Estany), Navata (Alt Empordà), Pals (Baix Empordà), Tossa de Mar (Selva), Cruïlles (Baix Empordà)

Pessebre vivent Pals, font:pbase.com
 

  • Província de Lleida: Linyola (Pla d'Urgell), Prullans de Cerdanya (Cerdanya), Rocafort de Vallbona (L'Urgell), Sant Guim de la Plana (Segarra)

Pessebre vivent Linyola, font:Lleida.com

  • Província de Tarragona: La Pobla de Montornès (Tarragonès), L'Espluga de Francolí (Conca de Barberà), Jesús (Baix Ebre).

Pessebre vivent La Pobla de Montornès, font:infocamp.cat
 

Font de la informació:Viquipèdia Pessebre Vivent

 

Més informació:Pessebresvivents.cat

Més informació del calendari:Pessebresvivents.cat/Pessebres/Calendari-representacions

 

font:Pessebresvivents.cat

Veure més TRADICIONS I COSTUMS CATALANES

dimecres, 17 de febrer del 2021

Tòtem

 

"El parc de la Creueta del Coll era el destí de tres grans escultures: l'Elogi de l'aigua, d'Eduardo Chillida; el Tòtem, d'Ellsworth Kelly, i del Cap de Barcelona, de Roy Lichtenstein. Finalment, aquesta darrera va canviar la muntanya pel mar i està a la vora de l'aigua. El març de 1987, dos mesos abans no obrís les portes el nou parc, s'hi va instal·lar aquesta escultura com a fita d'entrada, talment com si fos un menhir. Un altre tòtem de Kelly es troba a la plaça del General Moragues, a la Sagrera."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 

"En el turó de la muntanya pelada, al bell mig del barri del Coll on hi ha el cràter d'una pedrera abandonada es va crear el Parc de la Creueta del Coll. Al final de la rampa d'accés, com marcant l'entrada, es veu un monòlit d'Ellsworth Kelly (Newburgh, 1923) d'acer corten, la base del qual resulta més petita que la part superior, cosa que li dóna una falsa sensació de manca d'equilibri i en fa un element dinàmic. És una peça característica del moviment dit hard edge (contorn dur) del qual l'escultor nord-americà és un dels representants més rellevants." 

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Lluïsa M.Borràs

Materials:Acer






 

Autor

Escultor:Ellsworth Kelly

Més informació:Viquipèdia Ellsworth Kelly

Ellsworth Kelly, font:viquipèdia

Veure més Art Públic Gràcia

Escultura Elogi de l'aigua

 

"Jo faig la meitat de l'escultura; l'altra meitat la fa l'aigua", va afirmar Eduardo Chillida en referir-se a l'Elogi de l'aigua, una pesant escultura que és el principal atractiu del parc de la Creueta del Coll. Es tracta d'un bloc de formigó de 54 tones de pes, amb un silueta tanmateix gràcil, que es reflecteix en un estany com el mite de Narcís.

Chillida va triar el lloc només veure'l, quan se li va oferir de fer una escultura gegant per a Barcelona. La va realitzar al mateix emplaçament, ajudat per l'enginyer José Antonio Fernández Ordóñez. L'encofrat va ser farcit de formigó i, després que aquest es consolidés, es va treure la carcassa. Elogi de l'aigua fou inaugurada el 2 de maig de 1987 per l'alcalde Pasqual Maragall, en presència dels arquitectes autors d'aquest parc realitzat en una antiga pedrera: Josep Martorell i David Mackay. Era l'endemà que Chillida hagués rebut el premi Príncipe de Asturias. Gairebé exactament onze anys després d'haver estat inaugurada, el primer de maig de 1998, es va desprendre de les barres que la sostenien, provocant un gran ensurt als qui en aquells moments eren al parc. Les barres van ser substituïdes per cables en poques setmanes i l'escultura torna a estar al seu lloc."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

Materials:Formigó amb àrid vermell i granalla de ferro, suportat amb cables d'acer





 

Autor

Escultor:Eduardo Chillida

Més informació:Viquipèdia Eduardo Chillida

Més informació:Wikiart Eduardo Chillida

Eduard Chillida, font:Viquipèdia
 
Veure més Art Públic Gràcia

dilluns, 15 de febrer del 2021

Ceràmica Sol i Lluna

 

"La pedrera de la Creueta del Coll és un dels terrenys que van ser adquirits durant el mandat de l'alcalde de la transició, Josep Maria Socías Humbert, i que el primer ajuntament democràtic, presidit per Narcís Serra, va començar a convertir en parc públic. Els arquitectes Josep Martorell i David Mackay, del despatx d'Oriol Bohigas, que aleshores tenia el càrrec de delegat d'Urbanisme i, per tant, no podia signar projectes urbans, van ser els encarregats de dirigir la transformació de la pedrera en parc. Al cràter de l'antiga pedrera hi van preveure un estany sobre el qual penja una gran escultura d'Eduardo Chillida, i en un altre punt del parc hi van posar una escultura d'Ellsworth Kelly. Una tercera peça decorativa va sorgir de la transformació d'una mena de caseta on l'antic guarda de la pedrera muntava cada any un pessebre, molt popular al barri. L'espai es trobava pràcticament en ruïnes, ocupat ocasionalment per indigents, i en lloc de fer-lo desaparèixer completament, els arquitectes van demanar a la ceramista Montserrat Altet una obra que el transformés i pogués servir per recordar-ne l'ús anterior.

Montserrat Altet estava treballant aleshores en l'assessorament de la restauració d'alguns espais amb peces de trencadís del Park Güell, i a causa de la proximitat amb el Parc de la Creueta del Coll, va importar la idea del trencadís, fent uns recobriments que va completar amb dos plats, un amb el sol i l'altre amb la lluna, que donen nom a l'obra. Montserrat Altet utilitza el cel com a tema central de la major part de les seves obres. Les peces de ceràmica van ser fetes en l'únic taller que quedava a La Bisbal d'Empordà on encara utilitzaven forn de llenya per a la cuita.

No es va fer una inauguració específica d'aquesta obra, que els barcelonins van poder veure a partir del moment que el parc es va obrir a l'ús públic, el 17 de juliol del 1986."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

Materials:Ceràmica sobre construcció de pedres







 

Autor

Disseny:Montserrat Altet

Més informació:Ceramistescat.org/socis/montserrat-altet/

Veure més Art Públic Gràcia