dissabte, 8 de juny del 2019

Llegenda Matrull de Barcelona

Santa Madruina, Matrull o Madrona (morta a Barcelona, 999) va ésser una monja benedictina, suposada abadessa del monestir de Sant Pere de les Puel·les de Barcelona. Va ésser venerada com a santa, tot i no haver estat canonitzada, en aquest monestir, tot i que el culte ha desaparegut des del segle XIX. 
Monestir de Sant Pere de les Pueles (anterior a 1909), font:wikipedia

La llegenda apareixia a la Crònica de Sant Pere de les Puel·les, perduda, però transcrita en altres cròniques posteriors. Sembla, igualment, que es va difondre ràpidament, amb diferents versions manuscrites, fins i tot a l'Aragó, el que fa pensar en una difusió oral que tal vegada podria haver estat motiu d'un misteri o acte de teatre religiós que es podria haver representat al monestir.
En apropar-se els musulmans al monestir, l'abadessa es mutilà les orelles i el nas amb un tallador, i les joves monges es desfiguraren el rostre amb llurs pròpies mans perquè els musulmans no les violessin. La llegenda, recollida al segle XV, al Llibre de les nobleses dels reis explica que les monges que van quedar vives, van ésser preses i venudes com a esclaves, essent portades a llocs diversos. Madrui va ésser portada a Mallorca, en condició d'esclava.

Venda d'esclaves
Passats set anys, cap al 992, uns mercaders de Barcelona van anar a Mallorca a comprar cotó; un d'ells, parent de Madrui, va ésser reconegut per aquesta, que passava pel carrer. Ella li explicà la seva història i li demanà que l'alliberés i el mercader, commogut, va voler ajudar-la amagant a Madruina en una saca de cotó de les que havia comprat i deixant-la al vaixell amb el que havien de tornar a Barcelona.
L'amo de Madruina, però, va adonar-se que havia fugit i la va fer cercar. Els soldats inspeccionaren les càrregues dels vaixells que hi havia al port, no fos cas que volgués fugir en un d'ells. En trobar les saques de cotó, per comprovar que no hi hagués ningú amagat, les travessaren amb grans agulles o piques. Madruina fou ferida per quatre o cinc d'elles, però no va moure's ni va dir res, tot i que les ferides eren grans i sagnaven abundosament. Quan els soldats marxaren, el parent li preguntà com estava i ella respongué que era ferida i perdia sang; el mercader féu accelerar la sortida del vaixell per tal de poder guarir Madruina al més aviat possible, quan ja foren fora del port.
En arribar a Barcelona, ja guarida, van portar-la al monestir, on una de les serventes la reconegué i digué a les altres que era l'antiga abadessa Madruina. La comunitat se n'alegrà i volgué que tornés a tenir el càrrec d'abadessa, però Madruina no volgué i continuà com a tal l'abadessa que havia estat escollida, Adelaida Bonafilla. Madrui va actuar de testimoni perquè el comte de Barcelona restituís al monestir els privilegis i terres que havia tingut abans, dels quals, amb la destrucció de l'arxiu, se n'havia perdut la constància. Als sis mesos d'haver tornat, va morir.

Historia
Probablement, la llegenda es va bastir al voltant d'un personatge i uns fets reals, als quals s'afegiren detalls inventats. El fet real va ésser la destrucció del monestir de Sant Pere pels sarraïns de les tropes d'al-Mansur, l'any 985, durant l'abadiat de l'abadessa Ermetruit, que possiblement esdevindrà na Madrui, Matrui, Matrull o Madruina, segons les fons.
Al-Mansur, font:sites.google
La llegenda diu que Madruina va ésser la primera abadessa del monestir, la qual cosa és inexacta, ja que havia estat Adelaida Bonafilla, l'any 945. Algunes fonts diuen que Adelaida fou abadessa també en el període posterior a la destrucció de 985, quan, amb cinc monges més, hi restaurà la vida monàstica, però no s'han trobat proves concloents. Una d'aquestes monges deu haver estat Ermetruit, que al 991 apareix, com a Na Madrui, com a testimoni oral en un judici destinat a refer el patrimoni de la comunitat. Segons la Crònica de Sant Pere de les Puel·les, va morir l'any 999, i aviat va ésser venerada com a santa.
Veure informació Wikipedia Matrull de Barcelona
Més informació fotosdebarcelona.com/elogi-sepulcral-duna-abadessa-del-segle-xii/
Veure més LLEGENDES CATALANES


divendres, 7 de juny del 2019

Escultura L'Eivissenca

"L’antiga plaça del Mercat de la vila d’Horta d’ençà el 1907 es coneixeria com a plaça Eivissa. En clara al·lusió a la seva nomenclatura, el març de 1965 es va col·locar l’estàtua d’una eivissenca realitzada per l’escultor Joan Centelles.
L’arranjament de l’espai-placeta destinat als vianants seguiria les directrius que Parcs i Jardins havia marcat des de la posta en marxa dels concursos d’embelliment amb peces escultòriques, amb la col·locació d’escultures com ara La Ben Plantada o el Nen de la rutlla, i la reactivació a les darreries dels anys 1950 del Zoo de la ciutat, del que passarien a formar part els monuments dedicats a Walt Disney, a La Infància, i a Sant Francesc d’Assís.
L’Eivissenca de Joan Centelles presenta aquell concepte escultòric seguit des dels anys 1920 que emfatitza la massa i el volum evitant el moviment. Formes arrodonides i gairebé mancada d’expressivitat, l’estàtua forma part del repertori temàtic de l’etnografia, completament allunyada de qualsevol missatge políticament inconvenient, és, per tant, una temàtica agradable que evoca el món rural, reminiscència dels vells preceptes noucentistes i de la recerca de la cultura mediterrània."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:pedra sobre pedestal d'obra vista






 Més informació Enciclopedia.cat Joan Centelles
 Veure més Art Públic Horta Guinardó

Llegenda Santa Pau

Pau era una monja del monestir de Sant Joan de les Abadesses. Assabentada que el senyor del castell de Santa Pau, llavors amb un altre nom, era molt dur amb els pobres, i no els feia caritat, va decidir de corregir-lo i fer-lo canviar d'actitud.
Castell i poblat de Santa Pau, origen de la llegenda
Acompayada de dues monges més, es presentà al castell i hi trucà per demanar almoina. El senyor, de mala gana, li digué que marxés, que no tenia diners, i la santa li retragué i li digué que tenia moltes riqueses i que li donés només la terra que cobriria el seu mantell. El cavaller rigué i, per treure-se-la de sobre, li digué que accedia al que li demanava la monja.
Santa Pau se'n tragué el mantell i li donà a les dues monges: cadascuna n'estirà d'un extrem i, sense deixar-lo mai, anaren en sentits oposats i estiraren el mantell fent-lo gran, de manera que van arribar a cobrir totes les terres del senyor. En deixar-lo caure sobre el sól, les plantes i els animals que quedaren a sota van morir i les fonts s'assecaren.
El senyor va comprendre que allò era un càstig i va demanar perdó a la monja. Aquesta el comminà que fos compassiu i generós amb els pobres i el mantell tornà a la seva mida habitual, i plantes i animals van revifar. Des de llavors, com a record del miracle, el senyor donà al seu castell el nom de Santa Pau.

Historia
Santa Pau és una figura llegendària, originada segurament per explicar el nom del castell i la vila de Santa Pau. Es tracta d'una llegenda totalment fantasiosa, sense cap fonament històric i amb trets típics del folklore. Segons Joan Amades, la santa era venerada el 24 de gener (probablement per la festivitat, aquest dia, de la Mare de Déu de la Pau), però no figura en cap santoral ni martirologi.
Veure informació Wikipedia Santa Pau
Veure més LLEGENDES CATALANES

Bust a Castelao

"Barcelona té una nombrosa colònia gallega, gallecs que, són avui catalans d'adopció però que mantenen al cor el record del seu lloc d'origen.
Els records i les nostàlgies tenen a veure amb el concepte de "saudade" o "morriña" que, en el fons, no es una altra cosa que l'estima de la pròpia terra. No és estrany, doncs, que els membres de l'Agrupació Cultural Saudade hagin promogut la ubicació, a Barcelona, d'un monument commemoratiu a Alfonso Daniel Rodríguez Castelao (Rianxo, 1896 - Buenos Aires, 1950), l'autor de Sempre en Galiza, llibre de referència del que es podria entendre avui com a galleguisme històric.
Castelao, llicenciat en medicina per la Universitat compostel·lana, ha estat sobretot un polític galleguista amb una sòlida obra escrita i amb una obra pictòrica rellevant en l'àmbit pròpiament gallec.
El noble granit d'O Porriño dóna cos a aquesta escultura barcelonina de Castelao, en forma de bust. S'hi troben les ulleres de sempre, el somriure irònic i el mocador al pit, disposat amb elegància. Manuel Mallo ens fa veure Castelao amb plenitud vital, allunyant la representació d'una visió d'una edat més madura i trista del personatge.
Castelao té així un lloc a la vida barcelonina des d'una evocació plàstica que neix de la "saudade" de tants i tants gallecs que avui viuen a la Ciutat Comtal."
Veure informació Ajuntament de Barcelona - Art Públic
Materials:granit







Més informació Wikipedia Alfonso Daniel Rodríguez Castelao
font:farodevigo.es

Més informació galegos.galiciadigital.com Manuel Mallo Mallo
font:galegos.galiciadigital.com
Veure més Art Públic Horta Guinardó

dijous, 6 de juny del 2019

Llegenda Perpètua de Gaià

Perpètua va néixer al castell de Gaià, que en prengué el nom, i era filla del senyor del castell. De gran bellesa, va atreure molts pretendents, però ella es volia consagrar a la vida religiosa i els refusà. Un d'ells, molt ric i arribat d'un país llunyà, quedà fascinat per la seva virtut i, malgrat el refús, es quedà a viure prop d'ella, per imitar-la en la seva vida cristiana.
Castell i església de Santa Perpètua de Gaià, font:wikimedia
Quan Perpètua quedà òrfena va repartir el seu patrimoni entre els pobres. El cavaller va fer el mateix i donà la seva fortuna als necessitats. El cavaller tornà a la seva terra per vendre les seves terres i, en tornar, trobà que Perpètua havia ingressat al monestir de Vallbona de les Monges. Quan el cavaller va donar en caritat tot el que tenia se li va aparèixer el diable i li va prometre que li donaria tot l'or que volgués si passats set anys li lliurava la seva ànima. El cavaller va pactar amb el diable, ja que preferia tenir quelcom per repartir entre els desfavorits i ajudar-los.
Quan estava a punt d'acabar-se el termini donat pel dimoni, el cavaller va anar a veure Perpètua al monestir de Vallbona i li explicà el cas. Ella se'n va compadir i l'acompanyà, i quan el diable arribà per endur-se l'ànima del cavaller ella li mostrà la creu i el diable marxà esporugit i amb les mans buides.
El cavaller es féu monjo al monestir de Poblet i la monja visqué a Vallbona i morí en llaor de santedat, essent-hi venerada a la seva mort. El castell prengué llavors el nom actual.
Monestir de Vallbona de les Monges, font:descobrir.cat
Historia
Perpètua de Gaià és una figura llegendària, originada segurament per explicar l'advocació de l'Església de Santa Perpètua de Gaià i donant lloc a una duplicació de personalitat hagiogràfica. En aquest cas, però, es tracta d'una llegenda totalment fantasiosa, sense cap fonament històric i amb trets típics del folklore. Segons Joan Amades, la santa era venerada el 12 de setembre, però no figura en cap santoral ni martirologi.

                  Santa Perpètua de Gaia - Geganta Perpetua i Grallers de Santa Coloma


Llegendes de la Conca de Barberà, font:laconca51.cat

Veure més informació Wikipedia Perpètua de Gaià
Veure més LLEGENDES CATALANES