divendres, 19 de setembre del 2025

Circ en ferro, Cirque en fer

 

"Es tracta d'una de les dues escultures públiques que hi ha a l'Illa Diagonal finançada per l'empresa d'assegurances Winthertur, que té en aquest complex comercial la seva seu central a Barcelona. Inaugurat el 20 de març del 1996, va ser adquirit directament per l'empresa i donat l'any següent a l'Ajuntament de Barcelona. El títol, en francès i alemany, al·ludeix al material amb què és fet -encara que, de fet, no és ferro, sinó acer corten, amb un pes total de 16 tones- i a la temàtica circense que vincula les diferents figures i elements que el formen entorn d'una anella de set metres de diàmetre. Rolf Knie és un artista que té vinculacions familiars amb el món del circ."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

 









"Cirque en ferre" conjunt escultòric realitzat per Rolf Knie i Miguel Sarasate, donat pel grup assegurador Winterthur a la ciutat de Barcelona, Barcelona, 20 de març de 1996

"Rolf Knie, creador, juntament amb l'escultor espanyol Miquel Sarasate, de l'escultura monumental Cirque en fer / Eisen Zirkus, és un artista polifacètic que va néixer a l'any 1949 al recinte del Cirque Knie, el circ nacional de Suïssa, del qual el seu pare era director.

L'escultura concentra en una superfície circular de pocs metres de diàmetre alguns dels animals i actors claus -elefants, pallassos- que pertanyen a l'espectacle del circ. L'obra, com si estigués feta d'una sola peça de ferro, reuneix elements reals que es troben a l'espai de la pista del circ quan s'arriba al moment culminant d'un espectacle.

Rolf Knie és un artista complet dotat de diversos talents -domador d'animals salvatges i cavalls, actor de cine i teatre, pintor, escultor- que ha plasmat la seva fascinació per l'espectacle del circ al món de l'art i del disseny. S'ha dedicat enèrgicament a dibuixar els seus estimats animals i els moments viscuts i imaginats més memorables de la seva carrera. D'una banda, es coneixen les seves pintures i els seus dibuixos alegres, que en algunes ocasions serveixen de punt de partida per a la creació de personatges, objectes i mobles en la línia d'un disseny lúdic. D'altra banda, l'escultura monumental el Cirque en fer / Eisen Zirkus, transmet un homenatge al món del circ, i a la memòria del temps i a la seva ubicació a la ciutat de Barcelona que l'emmarca. L'obra, que evoca uns immensos cavallets de ferro oxidat, està instal·lada en un lloc de pas de joves, a la cruïlla dels carrers Constança i Déu i Mata, un punt de confluència de dues escoles d'educació primària i secundària, d'un poliesportiu municipal, la Biblioteca Popular Can Roses i els Jardins de Sant Joan de Deu, davant de la sortida de l'aparcament del centre comercial Illa Diagonal."

Més informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Annemieke Van den Pas

Materials:Acer corten 

 

Autor

Escultores:Rolf Knie, Miquel Sarasate

Més informació:Wikipedia - Circo Knie 

Més informació:Viquipèdia Circ en ferro 

"Rolf Knie, font:presseportal-schweiz.ch"

 

    Veure Més:Art Públic Les Corts 

 


dimarts, 10 de desembre del 2024

Màstils de l'Exposició Universal de 1888

 

"Els màstils que trobem ara davant de l’Arc de Triomf són, a l’igual que aquest, un record de l’Exposició Universal de Barcelona de 1888. Aquest era l’accés principal al recinte i com a tal, calia engalanar-lo per causar una bona primera impressió al visitant forà que s’acostava al certamen barceloní.

L’espai del Saló de Sant Joan, nom que rebia aleshores el passeig de Lluís Companys, havia estat arranjat amb les balustrades amb gerres que el circumden, però a banda i banda del tram superior del passeig, el paisatge no era gaire engrescador, amb unes cases força senzilles a un costat, i la tàpia d’unes cotxeres i les obres del Palau de Justícia en un altre, la qual cosa deslluïa força l’entrada cerimonial a l’Exposició.

De fet, els plànols inicials del recinte marquen la posició de l’entrada uns cent metres més avall, és a dir, gairebé al davant de l’edifici judicial i més a prop dels primers pavellons monumentals de l’Exposició: el Palau de Belles Arts i el Palau de les Ciències, la visió dels quals hauria mitigat l’aspecte suburbial d’aquell indret.

Però el desig que l’Arc de Triomf fos un element permanent que servís, més enllà de l’exposició, com a punt focal de la “plaça” formada per la cruïlla que hi té al davant, va determinar situar-lo en aquest lloc aleshores poc atractiu. Els màstils, tipus estendard, amb les banderes de colors, creaven unes fites visuals que dirigien la mirada dels visitants cap a l’Arc i l’apartaven d’aquell lleig entorn. En aquest sentit, es busca relacionar al màxim els quatre pals amb l’Arc, amb la repetició d’elements iconogràfics com ara els escuts i les corones.

Potser els únics elements discordants són els elms que coronen els màstils, una referència directa al món medieval, que no té cap ressò en el repertori escultòric classicista de l’Arc, però que és un element molt comú de les construccions de la primera etapa de Lluís Domènech i Montaner, període que coincideix amb la intervenció d’aquest arquitecte en edificis importants (i medievalitzants) de l’Exposició com l'enderrocat Gran Hotel Internacional o el de l'antic Cafè-Restaurant que després acolliria fins l'any 2010 el Museu de Zoologia."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Joan Molet










Més informació:Viquipèdia Exposició Universal de Barcelona 1888

Vista General dels pavellons al Parc de la Ciutadella, font:Viquipèdia

Autor

Arquitecte:Antoni Rovira i Trias

Més informació:Viquipèdia Antoni Rovira i Trias

Antonio Rovira i Trias, font:historiesmanresanes.cat

 

    Veure més Art Públic Ciutat Vella Est

   

dimarts, 26 de novembre del 2024

Escultura a Prat de la Riba

 

"El mateix any que es va inaugurar a Barcelona el monument al president de la Generalitat Josep Tarradellas s'hi va inaugurar també aquest dedicat al president de la Mancomunitat, Enric Prat de la Riba (Castellterçol, 1870-1917).

Format per una columna de formigó de deu metres de la qual surten vuit tubs d'acer inoxidable, en una interpretació, dintre de l'estil propi d'Alfaro, del mite clàssic de la Victòria alada, està situat a la plaça que porta el nom de Prat de la Riba des del 1979. Aquesta cruïlla de la Ronda del Mig amb el carrer Numància i l'avinguda de Sarrià havia estat batejada el 1952 amb el nom d'"Héroes de Espinosa de los Monteros", en record dels 35 soldats de la Primera Centuria Catalana Virgen de Montserrat que van morir el mes d'octubre de 1936 a la batalla d'Espinosa de los Monteros (al límit entre Santander i el País Basc). Entorn d'aquests catalans que van morir lluitant a l'exèrcit franquista es va construir tota una mitologia de la qual són una bona mostra el nom de la plaça i el monument, obra de J. Puigdollers que s'hi va posar el 6 de desembre del 1955, format per una figura de petites dimensions (en contrast amb l'enormitat de l'espai on es trobava) que representava un home nu, en posició de "firmes" i recolzat amb el braç esquerre en la bandera espanyola. Aquest monument va ser retirat en arribar la democràcia i guardat en un magatzem municipal de Canyelles. Tant el nom de la plaça com el monument van ser substituïts en honor a Prat de la Riba: el nom, el desembre de 1979 (en el bloc de canvis al nomenclàtor, aprovat pel primer ajuntament democràtic) i el monument vint anys justos després, el desembre de 1999."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas

"LA CIUTAT DE BARCELONA A / ENRIC PRAT DE LA RIBA / 1870 1917 - PRESIDENT DE LA / MANCOMUNITAT DE CATALUNYA. 1999"

"Les escultures públiques més conegudes i característiques d'Andreu Alfaro responen a desenvolupaments geomètrics que podrien considerar-se com neo-concrets, és a dir, com obres abstractes irreferencials, com peces que s'expliquen des de la seva pròpia geometria sense necessitat de recórrer a referents externs. Tanmateix, Andreu Alfaro, que és conscient de la interpretació formalista de les seves obres, mai no ha volgut que aquestes siguin simple especulació formal i sempre ha tingut com a rerafons un "tema" que, més o menys explícitament, ha contaminat les seves obres.

Alguns dels temes que li han servit d'estímul creatiu, com ara la llibertat, la justícia o la Il·lustració, no posseeixen una qualitat al·legòrica pròpia que els hi permeti ser representats amb un signe convencional, pel que Alfaro ha intentat depurar formes a partir de motius característics. Això succeeix amb el monument a l'escriptor i polític regeneracionista Enric Prat de la Riba. Per a realitzar aquesta obra Alfaro no ha partit de un gest o d'una particularitat anatòmica de l'homenatjat sinó que ha indagat en el que podríem anomenar les "formes del context", buscant en el moviment de la Renaixença, del que va partir la ideologia del pròcer, i en l'estètica del Modernisme algunes característiques formals que es puguin trobar en el mobiliari, la ceràmica o la indumentària de l'època.

Així, les vuit línies ondulades que coronen la columna són el producte d'una síntesi que aglutina a la vegada el classicisme de la greca mediterrània, els elements en ziga-zaga del mobiliari art nouveau i les ondulacions del pentinat de l'època. A través d'elements aparentment circumstancials Alfaro elabora una imatge molt simple que permet establir relacions empàtiques complexes que, per suposat, no tenen perquè ser lectures literals de les aquí enunciades."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Javier Maderuelo

Materials:Pedra artificial blanca i acer inoxidable





Més informació:Viquipèdia Enric Prat de la Riba i Sarrà

Retrat d'Enric Prat de la Riba com a President de la Diputació de Barcelona, obra de Josep Gallés i Malats, font:Viquipèdia

Autor

Escultor:Andreu Alfaro

Més informació:Viquipèdia Andreu Alfaro i Hernández

Andreu Alfaro, font:Vanguardia.com

Veure més Art Públic Les Corts  

 

dijous, 21 de novembre del 2024

Escultura Generaciones


"L'escultor d'origen murcià Pedro Barro, que té diverses obres públiques en pobles del Maresme i una altra a Barcelona, al poliesportiu de Sant Andreu, l'any 1976 va realitzar per a la companyia d'assegurances Mapfre aquesta voluminosa composició metàl·lica situada davant la seu de l'entitat, tocant a la plaça Prat de la Riba."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas


"Certament si un va caminant per la Ronda General Mitre, poc abans de la plaça Prat de la Riba i venint de l'avinguda Diagonal, és poc probable reparar en aquesta escultura robusta i vermellosa. L'escultura es troba entremig d'unes torres bessones no gaire altes. Com a curiositat, una d'elles havia estat la seu de la companyia Mapfre, abans de canviar-se a la "nova" torre, bessona en alçada també d'una altra, més prop del mar i molt més alta que aquesta.

Diferent és si un ve en sentit contrari o bé decideix fer un glop d'aigua de la font que hi ha propera o bé simplement reposar, per un moment, en algun dels bancs que voregen el breu triangle, de terra i de verd d'arbustos i pins, que queda al davant. Des d'aquí la mirada pot reparar en l'obra, flanquejada per les dues torres, damunt d'un fons format per la trama de finestres de la llarga façana dels edificis del carrer de sota.

Quan el recorregut procedeix d'aquest últim carrer, el dedicat a l'últim president del Parlament de la Generalitat abans de la dictadura de Franco, la perspectiva canvia radicalment. El menor trànsit de cotxes, la diferent secció del carrer i la visió de les entrades principals a cada una de les torres, mostra l'escultura de manera diferent. Ara es veu al darrere d'una illa de gespa d'on surten unes oliveres, que el vent i el sol de ponent accentuen, en les seves fulles, el color d'argent del seu anvers. Ben bé sembla un pedestal sense fer-ne comptes de ser-ho. Des d'aquí sembla destacar més el volum vermellós de l'escultura, entre les dues torres més fosques i el fons dels pins i el cel."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Bartomeu Vidal

Materials:Acer pintat sobre pedestal de formigó armat







Autor

Escultor:Pedro Barro

 

Veure més Art Públic Les Corts

 

 

dilluns, 18 de novembre del 2024

Jardins d'Olga Sacharoff

 

"Els anys 90 han vist una important reordenació de l'avinguda Diagonal. Entre les peces més ben resoltes ocupen un lloc destacat els petits jardins dedicats a la pintora Olga Sacharoff (Tbilisi, Geòrgia, 1889 - Barcelona, 1964), que va desenvolupar des de la seva torre del Putxet bona part de la seva vida artística. Els jardins, obra de Marta Gabàs i Carles Casamor, amb la col·laboració de Miguel Royo, es troben situats davant de L'Illa, a l'altre costat de l'avinguda Diagonal. És un jardí ondulat de gespa, que fa al·lusions al mar a causa dels noms dels carrers del voltant, dedicats a les caravel·les de Colom. L'entapissat verd té el contrapunt d'unes fileres de pollancres que el fan particularment atractiu i ombrívol. Els fanals es troben entre els arbres, com si fossin uns exemplars més del regne vegetal."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - Jaume Fabre i Josep M.Huertas


"Són un clar exemple d'una tendència existent en els països occidentals, que consisteix en la creació de petits jardins en l'entramat urbà de grans edificis amb la intenció de regenerar espais degradats o d'una gran densitat demogràfica. Amb això es busca el contrast entre una arquitectura despersonalitzada i la natura humanitzada. Dintre d'aquesta línia d'actuació, a partir dels anys vuitanta Barcelona busca la renovació de nombrosos espais urbans, portant a terme la construcció de parcs i jardins sobre terrenys erms.

Els jardins d'Olga Sacharoff ocupen una superfície rectangular irregular, tancada en tres dels seus costats per un conjunt d'edificis, tenint el quart costat obert a una avinguda tangencial. Representen un dels estils més importants del jardí contemporani, que s'inspira en els models del paisatgisme setcentista. Els seus creadors han disposat pujols artificials i han creat un bosc, les alineacions del qual dirigeixen la mirada, però no impedeixen la visió de la prada i l'obertura cap al paisatge exterior. Els fanals es confonen amb els arbres i els senders són insinuats per daus de marbre, que finalment el verd que entapissa ha envaït i ha acabat per cobrir de forma completa.

El disseny del jardí s'ha basat en tres elements principals: l'arbre, la prada i el pujol, que ens transmeten a través de la senzillesa el sentiment de la natura sense contaminar, que és així concebuda com un quadre estàtic i inalterable. Accentuen aquest ambient els volums prismàtics de marbre blanc, col·locats asimètricament i aleatòria, com si pertanyessin al mateix paisatge des d'antuvi. Com a la pintura, existeix un equilibri entre els objectes verticals i horitzontals, disposats de manera espaiada i rítmica, guiant la perspectiva cap al fons mitjançant diagonals.

El moviment de terres, que creen els pujols artificials, s'inspira en les ones que formen les onades del mar, les quals es desplacen en el sentit de la profunditat, augmentant progressivament cap al fons. Sembla que els autors han buscat la relació semàntica amb els noms dels carrers circumdants, presos de les tres caravel·les amb què Colom va viatjar per primera vegada a Amèrica."

Font de la informació:Ajuntament de Barcelona - Art Públic - José Miguel Morales Folguera

Materials:Marble blanc sobre paisatge









Font de la informació:Viquipèdia Olga Sacharoff

Olga Sacharoff, font:fineartphotographyvideoart.com

Autor

Paisatge:Marta Gabàs, Carles Casamor

Més informació:Arquitecturacatalana.cat/es/autores/marta-gabas-i-gonzalo

Marta Gabàs i Gonzalo, font:Arquitecturacatalana.cat

Més informació:arquitecturacatalana.cat

Carles Casamor i Maldonado, font:elperiodico.com

Veure més Art Públic Les Corts